Sturen: met je zit, benen of handen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suusje1986

Berichten: 1154
Geregistreerd: 31-08-03

Sturen: met je zit, benen of handen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 22:53

Wat vinden jullie het belangrijkst bij het sturen/wenden, je zit, benen of handen?
Ikzelf probeer altijd in een wending het paard/de pony om mijn been heen te buigen, dus binnenbeen aandrukken en buitenbeen lang maken, mijn binnenhand ontspannen en als het nodig is de buitenteugel tegen de hals aan, hoe denken jullie hier over???

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:11

Voor mij is het een combinatie van alle 3
Dat doe je eigenlijk heel de tijd tijdens het rijden.
Met je zit mee drijven in de goede richting, gewicht verplaatsen.
Benen er aan en mee gaan met je handen

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:13

Fairie schreef:
Voor mij is het een combinatie van alle 3
Dat doe je eigenlijk heel de tijd tijdens het rijden.
Met je zit mee drijven in de goede richting, gewicht verplaatsen.
Benen er aan en mee gaan met je handen


Daar ben ik het mee eens, maar zit en benen zijn het belangrijkste.....

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:18

Solide"]
[quote="Fairie schreef:
Voor mij is het een combinatie van alle 3
Dat doe je eigenlijk heel de tijd tijdens het rijden.
Met je zit mee drijven in de goede richting, gewicht verplaatsen.
Benen er aan en mee gaan met je handen

Daar ben ik het mee eens, maar zit en benen zijn het belangrijkste.....
[/quote]
Ja, vooral in de western.
Helaas zijn er nog heel veel mensen die denken dat alles op alleen handen kan. De houding van je benen en je manier van zitten is erg belangrijk.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:42

Wat mij eigenlijk van de week opviel is dat ik er eigenlijk niet echt meer bij nadenk Verward

ik had zeg maar les en moest mijn volte steeds vergroten en verkleinen. Het viel me op dat het super goed ging maar ik eigenlijk niet echt het idee had dat ik nou ook iets deed...

Als ik volte moest sluiten, keek ik naar de binnenlijn van de kleinere volte. Ik zal waarschijnlijk ook wel met mijn handen met de binnenteugel iets gestuurd hebben en met de buitenteugel begrenst. ook zal ik ook vast wel iets met mijn benen gedaan hebben, maaar eigenlijk allemaal onbewust...

het leek net ik denk dat ik die kant op wil en dat gebeurd dan ook!

Maar eigenlijk inderdaad dus een combinatie van 3! Ik bedoel met alleen benen kom je er niet... het paard loopt waarschijnlijk geen stelling, met alleen handen kom je er ook niet, het paard loopt niet rond je been, en hangt zijn achterhand er maar wat achteraan! Met alleen zit kom je er ook niet, ook hier zal er geen sprake zijn van stelling en geen sprake van om het been heen lopen... Alle drie dus!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 23:58

Super Shiloh! Jij legt het helemaal super goed uit!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 00:02

hihi ik geloof dat ik eindelijk het rijtechnische gedeelte wat betreft theorie onder de knie begin te krijgen Knipoog En dat alles dankzij bokt Haha!

Had me dit een jaar geleden niet gevraagd, ik had het niet geweten!

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 00:04

Alles moet geleerd worden, via bokt of via de lessen. Je komt er vanzelf wel....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 00:12

Idd een combinatie van alledrie, en dan zo'n beetje zoals Shiloh het uitlegt Haha!

Heb afentoe wel een idee dat het allemaal begint met de zit.
Als je bv een volte maakt en je doet het op je zit gaan vanzelf eigenlijk je benen en handen meedoen Verward
Zou dus idd automatische zijn en iets waar je niet meer superveel bij nadenkt zoals dus gezegt.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 00:17

ja dat is een goeie vraag
ik weet zelf niet zoveel van rijtechniek hoor Tong uitsteken
want mijn fout is dat ik mijn handen altijd tegen de hals druk en daar een wending van maak
dat is niet goed heb ik pas geleerd Tong uitsteken

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 00:21

Ik vind dit eigenlijk hetzelfde principe met mensen die zeggen, rijden doe je voornamelijk met je benen of rijden doe je voornamelijk met je handen... ik hoor best vaak, "ik heb geleerd op benen te rijden, de handen moeten stil zijn, daar moet je niks mee doen." en dan denk ik meestal op zo'n moment, waar heb je dan teugels voor Verward rijden met je gewoon met je hele lichaam doen, romp hoofd benen armen gewicht etc etc etc etc...

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 00:49

De meeste invloed op die van mij heeft toch een gewichtsverplaatsing. Ben de teugels niet nodig om een bv een slangenvolte te rijden. Gewoon knietje iets naar beneden drukken en je slaat af... Wel knullig als je op een paard van een ander stapt... moet je ineens gaan sturen Verward om de bocht door te gaan met je handen en de teugels oppakken anders blijven ze alleen maar dom rondjes draaien op de hoefslag.. Ook knap lastig als je als bijrijder zo van de manegepaarden af geplukt wordt en je moet op zo'n knol schouderbinnenwaarts gaan rijden... Ga je een keer verzitten en ben je aan het appuyeren zonder dat je weet wat het paard in godsnaam aan het doen is (overkwam nienke Haha! ) Ik lag helemaal in een deuk van het lachen...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 07:59

Ik zelf probeer zo weinig mogelijk te doen..
Als een paard eenmaal wat verder is ga ik helemaal niet lopen klooien emt binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter, pas als hij niet de gewenste lengtebuiging heeft grijp ik even in.
Ik gebruik voornamelijk gewichtshulpen.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:58

Citaat:
Als een paard eenmaal wat verder is ga ik helemaal niet lopen klooien emt binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter, pas als hij niet de gewenste lengtebuiging heeft grijp ik even in.
Ik gebruik voornamelijk gewichtshulpen


Wanneer dit lukt met een paard is dit natuurlijk altijd de beste methode lijkt mij. Ik vind het altijd erg jammer om te zien dat sommige mensen echt alles met hun handen doen.... Ik merk het aan mijn eigen paard, die is echt volledig op de hand gereden. Wat nu ook weer heel moeilijk om te zetten is in beenhulpen en zithulpen natuurlijk... Op manege's zouden ze naar mijn mening veel meer aandacht moeten richten op been- en zithulpen, veel ruiters rijden daar toch ook nog veelste veel op de hand Scheve mond .

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:12

ik rijd ook op manege, rijd daar vnl op handen en benen. het kan niet anders. dat weet ik omdat ik anders gereden heb. ik heb op paarden gereden waarbij je haast niks met de teugels moest doen. en ook niks met de benen!! kont opspannen was lopen, kont ontspannen was vertragen. binnenbeen lang maken is wending (druk op binnenbeugel), draven is klikken met de tong en heeel zachtjes benen aanleggen (anders waren ze weg in galop)en kont ontspannen, galoperen is benen (ook zeer zacht) aanleggen en kont opspannen. vertragen is kont ontspannen.
tölten is hoek bovenarm-elleboog 90% en tegen de hand doen oplopen, koppie in de lucht, bovenbeen knijpen en gaan met die banaan (ongenuanceerd, doet hier ook niet ter zake).
zie je wat ik bedoel? denk je dat dat werkt met manegepaarden? zelfs met veel eigenaarspaarden werkt dat systeem niet. om eerlijk te zijn werkte het alleen bij de ijslanders.

wat doen jullie nou eigenlijk met je zit?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:58

Sjuimpje schreef:
Ik zelf probeer zo weinig mogelijk te doen..
Als een paard eenmaal wat verder is ga ik helemaal niet lopen klooien emt binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter, pas als hij niet de gewenste lengtebuiging heeft grijp ik even in.
Ik gebruik voornamelijk gewichtshulpen.


klopt, maar dat kan pas bij een verder doorgereden paard. Dan lopen ze idd vooral op je gewicht, net als helemaal in het begin trouwens. In die tussenfase Knipoog is voor mij de combinatie heel belangrijk, waarbij de buitenteugel stuurt, de binnenteugel voor de stelling zorgt, het binnenbeen voor de buiging, buitenbeen bewaakt en begrenst, en je zit stuurt.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:05

Ik had geleerd vroeger op de manege met mjijn handen te rijden Scheve mond Ik heb nu ik een eigen paard heb van mijn instructeurs geleerd dat het een combinatie is maar vooral de benen en de zit erg belangrijk is bij het sturen. Ik kan mijn paard in principe ook alleen met mijn zit sturen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:07

Lielle"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik zelf probeer zo weinig mogelijk te doen..
Als een paard eenmaal wat verder is ga ik helemaal niet lopen klooien emt binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter, pas als hij niet de gewenste lengtebuiging heeft grijp ik even in.
Ik gebruik voornamelijk gewichtshulpen.


waarbij de buitenteugel stuurt, de binnenteugel voor de stelling zorgt, het binnenbeen voor de buiging, buitenbeen bewaakt en begrenst, en je zit stuurt.
[/quote]

Dat is precies wat mijn instructeur me geleerd heeft laten buigen om het binnenbeen en begrenzen met je buitenbeen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 17:22

maar ik sluit me wel bij Sjuimpje aan, dat een doorgereden paard 'vanzelf' die buiging bewaart. Pablo komt in die richting, tankje Raimaer nog niet helemaal Haha!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 18:41

Vroeger moesten wij regelmatig een uurtje zonder teugels rijden. Eerst een kwartiertje loswerken en laag zetten, dan knoopje leggen en hou dan dat hoofd maar eens naar beneden ...

Volgens mij kan je zo niet alles met een paard, verzamelen enz zijn dan voor amateurtjes als ik uitgesloten, maar dan leer je allesinds dat je op je zit kan terugrijden, wendingen rijden, halhouden enz
Alleen met springen ging dit me iets te ver.

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:30

Fairie"]
[quote="Solide"][quote="Fairie schreef:
Voor mij is het een combinatie van alle 3
Dat doe je eigenlijk heel de tijd tijdens het rijden.
Met je zit mee drijven in de goede richting, gewicht verplaatsen.
Benen er aan en mee gaan met je handen

Daar ben ik het mee eens, maar zit en benen zijn het belangrijkste.....
[/quote]
Ja, vooral in de western.
Helaas zijn er nog heel veel mensen die denken dat alles op alleen handen kan. De houding van je benen en je manier van zitten is erg belangrijk.
[/quote]

Vind ik ook, meestal gebruik je gewoon alle3 tegelijk

Suusje1986

Berichten: 1154
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 20:34

Bedankt voor jullie reacties, vind ik erg leuk.
Ik ben het wel eens met alles wat jullie zeggen. Eigenlijk is alles gewoon belangrijk, zit, benen en handen. Hoewel handen niet zo heel belangrijk zijn, maar niet onmisbaar toch?
Ik heb nog een vraagje: al maak je bijv. een wending naar rechts moet er dan meer druk zijn in de rechtermondhoek of moet er in allebei de mondhoeken evenveel druk zijn? Of juist rechts los laten?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:36

beide zijden evenveel druk, als je rechts meer hebt, trek je hem dus in feite met je binnenhand door de wending.

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:00

ho wacht...als je dus op allebei je handen evenveel druk houd gebruik je je handen toch helemaal niet?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:12

hoezo niet? Mijn paard heeft - als het goed is Extreme duivel - altijd evenveel druk op beide handen, afgezien van het moment van inzetten van een oefening, wanneer er op een van beide handen iets meer druk kan komen. Maar als het goed is volgt hij onmiddellijk je hand zodat de druk weer gelijk wordt.