Aan 1 kant vastzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gilbert
Berichten: 3
Geregistreerd: 02-09-03

Aan 1 kant vastzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 21:04

Huilen
Ik heb een probleem! Het paard dat ik nu rij, rijdt op de rechterhand best nageeflijk. Het probleem is echter dat hij op de linkerhand hardstikke vast zit. Nu weet ik dat ik dit kan trainen door voltes en licht 'spelen'met de binnenteugel. Weet er iemand echter nog een andere manier??



Suusje1986

Berichten: 1146
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 21:15

Als ik jou was zou iets meer op de linkerhand iets meer trainen dan op de rechterhand. Vooral voltes. Ook op de rechterhand kun je het paard soms naar links stellen. Longeren lijkt mij erg handig (gewoon met halster) zoals ik al zei linksom iets meer longeren dan rechtsom. Linksom stelling naar binnen houden en tijdens het rechtsom longeren kun je het paard ook lekker naar de buitenkant laten kijken. Succes!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 21:21

Je paard zit dus eigenlijk aan de rechterkant vast. Want als je stelling naar links vraagt zijn het de spieren aan de rechterkant van zijn hals die hij moet aanspannen.

Ik zou zeker niet meer op links gaan oefenen, want daarmee verwaarloos je de rechterkant weer. Beide kanten evenveel oefenen.

Je paard is niet fijn op 2 teugels. Links neemt hij meer druk als rechts. Je moet dit gelijk zien te krijgen. Dus meer druk op de rechterteugel nemen en links loslaten. Wellicht zal hij hierdoor op de linkerhand verkeerde stelling hebben in het begin maar dat moet je voorlopig voor lief nemen. Pas als je gelijke druk hebt op 2 teugels dan kun je weer aan die linkerstelling gaan werken. Dit kun je niet in 1 lesuur oplossen. Het is iets waar bijna alle ruiters hun hele carriere mee kampen.

Neem goede les.

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:22

Er is ook een mogelijkheid om een Equin Bodyworker er naar te laten kijken. Dit is een sportmasseur voor paarden. De spieren die drukpijnlijk of stijf zijn worden op een speciale manier gemasseerd en losgemaakt. Dit heb ik op mijn stageplaats meegemaakt en er werden goede resultaten mee geboekt. Voor meer info moet je maar even pb-en

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:27

vooral zelf niet gaan trekken aan de kant waar het paard vast zit. veel gaan juist op de "vaste" kant meer buiging vragen, wat het paard vervolgens niet wil en nog vaster gaat zitten. ga zoute dropjes rijden. je rijdt dan van b naar a van e naar c en zo voort. hier wordt je paard rechter van en zal hij eerder loslaten. bij de meeste paarden werkt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:29

Leer je paard recht te stellen, dan ben je van het probleem af
Dus vraag daar extra aandacht voor in je les.
Al zul je bij een goede instructeur daar al extra aandacht in kijgen, zonder dat zelf misschien door te hebben.

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 16:17

Inderdaad je paard rechtrichten, zodat je gelijk druk krijgt op twee teugels. Niet (alleen) door hem links los te willen pielen, maar door hem meer naar de rechterteugel toe te rijden. Van achter naar voren, wel te verstaan!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 19:59

mijn merrie heb ook moeite met dr rechterhand...maar daar ben ik nu lekker mee aan het oefenen en het gaat steeds beter...

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers