ik kan haar niet te pakken krijgen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

ik kan haar niet te pakken krijgen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 19:18

ik kan mijn verzorgpaard niet te pakken krijgen uit het weiland zonder wat lekkers!! ik rij zinds kort een fries, zij staat altijd in het weiland met haar 2 dochters. kom ik het weiland in, komt ze heel nieuwschierig naar mij toe gelopen om te kijken of ik wat lekkers heb. ze blijft op ongeveer 2 meter afstand van me en ruikt ze niks lekkers gaat ze wegrennen! ik krijg har dus zonder iets lekker niet te pakken. ik heb al van een ander bokker de tip gehad om de omheining een rond te lopen en haar geen aandacht te geven en dan kijken of ze wil komen maar dat doet ze dus ook niet. Verward laatst ben ik dus 3-kwartier bezig geweest om haar te vangen!! het kan ook niet aan het rijden liggen want ik kom daar 2x per week en 1x rij ik en die andere x wissel ik af met wandelen, los gooien in de bak, longeren... ik hoop dat jullie een tip hebben!! groetjes marijke

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:26

Ja hoor, de catch-me-game Lachen Als je paard niet naar je kijkt flink opjagen, iets rustiger als er al iets aandacht naar je gaat maar zodra ze je met 2 ogen aankijkt direkt omdraaien en haar niet aankijken. Als ze blijft staan loop je met een grote boog richting haar kont, het is de bedoeling dat ze dan met je meedraait en je met 2 ogen aan blijft kijken. Dan langzaam naar haar toe gaan en haar pakken. Als jij die boog aan het lopen bent en ze loopt al weer weg dan weer flink erachteraan jagen en het hele spelletje weer opnieuw spelen. En ja, het kan best wat tijd kosten in het begin maar als je die tijd er nu insteekt krijg je dat zeker terug.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:51

en als ze dan eenmaal naar je toe komt, ook regelmatig de wei in (blijven) gaan zonder dat je haar meeneemt

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 19:56

hmmm, het bekende dominante-friezen-probleem
dat hebben wij dus ook met onze Jansie...
we waren even bang dat Jelle het over ging nemen, maar gelukkig is hij net heel sociaal en komt hij meteen hinnikend aandraven als hij ons ziet.
wij hebben gewoon steeds hét oranje emmertje mee met daarin een paar brokjes. Ze wil dan nog niet komen, maar als ze dan ziet dat Jelle al krijgt kan ze zich nie beheersen en komt ze heel onopvallend met het hoofd omlaag af en toe etend naar ons toe geslopen. zo van "ik kom niet omdat jullie mij roepen hoor, gewoon omdat ehm... omdat ik hier wou zijn ofzo Ach gut " Dan laat ze zich ook vangen Haha!
proberen dus, met wat luidruchtigs lekkers aan te komen. en wat Yessy zegt ; ook eens vastpakken in de wei zonder haar mee te nemen ofzo. of aanwezig in de wei zijn zonder iets te willen, gewoon gaan zitten ofzo...

ik hoop dat het lukt!
veel succes! xx Dees xx

(hoort dit trouwens niet in de paardenpraat/vraag maar raak ofzo?)

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 19:58

heel erg bedankt alvast! ik ga het het morgen gelijk proberen!

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 20:54

op mijn site heb ik een heel stuk geschreven hier over. kijk dan bij grond oefeningen komen. de hoofdzaak is vaak wel het niet leuk vinden bij jouw. en jouw niet zien als iemand waar hij veilig is. jouw verzorg paard wil gewoon niet weg van de anderen omdat die zijn veiligheid zijn. kijk verder maar op mijn site.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 22:25

Ik sluit me bij Cornelie aan.

Wij hadden ook zo'n paard. We zijn met z'n 2en de wei ingegaan en allebei een halstertouw meegenomen. Ze mocht kiezen: of zich laten pakken of werken. Ze koos werken. Dus flink opgejaagd met het halstertouw en geen moment laten stilstaan en rusten. Na een poosje werken wachten tot ze zelf stil ging staan. Weer laten kiezen. Zo ging het door. En ze koos ervoor om 3 kwartier te werken. Zeiknat uit de wei gehaald. De volgende dag weer met het halstertouw de wei in. Weer hetzelfde verhaal maar nu nog maar 1 kwartier. En de dag daarna konden we haar meteen pakken.

Een paar maanden later probeerde ze het weer. Toen heeft ze 2 uur gerend. Volgende dag was het weer over.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 08:05

Hoe vang je een paard?

Je paard laat zich makkelijker vangen als het eraan gewend is dat je regelmatig in de wei loopt, het krabbelt of poetst en dan weer gewoon weggaat. Als het paard je associeert met aangename dingen en niet alleen met werk, zal het vanzelf naar je toelopen zodra je de wei ingaat.
Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een paard naar je toekomt als je gewoon gekleed bent en van je wegloopt als je in je rijkleding aankomt. Zorg daarom dat het paard bij bepaalde handelingen en kleding niet denkt: 'Ohoohw dat wordt weer werken...'


(vanmorgen ontvangen per email via de Paardentips magazine....)

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:46

Bij ons staan de paarden altijd alleen op de wei. Als eentje zich niet laat vangen, dan ga ik op mijn hurken in de wei zitten. Rustig blijven zitten en 9 van de 10 keer komen ze dan toch kijken en laten ze zich vangen. Ik weet natuurlijk niet hoe dit werkt als er meerdere paarden op een wei staan. Maar het is natuurlijk wel het proberen waard.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 12:08

Ze staat toch met 2 andere paarden in de wei, wat ook kan helpen is als je aandacht gaat geven aan die andere twee paarden. Ik heb al vaak meegemaakt dat ze dan 'jaloers' worden en zelf aan komen lopen.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 13:34

Ja idd sassa!
Ik doe hetzelfde *LOL* Mijn haflinger kreeg ik ook nooit te pakken en nou geef ik die andere paarden vet veel aandacht en dan komt mikey echt zo aanlopen van ....... en ik dan??? En het blijft gewoon werken Haha!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 15:24

ZeFaNa schreef:
Ja idd sassa!
Ik doe hetzelfde *LOL* Mijn haflinger kreeg ik ook nooit te pakken en nou geef ik die andere paarden vet veel aandacht en dan komt mikey echt zo aanlopen van ....... en ik dan??? En het blijft gewoon werken Haha!

dat heb ik ook bij bel gedaan, werkt super, helemaal als je een ander wel wat geeft en bel niet Haha!

Poco
Berichten: 154
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 22:36

Wij hebben het opgelost door haar vaak uit de wei te halen, duurde in het begin wel lang voor we haar te pakken hadden, dan even in de stal te zetten, brok geven en dan weer naar de wei brengen.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 00:25

Dat probleem heb ik soms ook met Fraeva... dan keert ze d'r kont naar mij toe, omdat ze druk bezig is met het gras en daarom ff geen tijd heeft voor mij... Als ze dat doet, dan ga ik een beetje door de wei lopen, zonder haar aan te kijken... en ik doe alsof ik heel interressant ben Haha! Meestal komt ze dan uit zichzelf naar me toe!
Als je je paardje moeilijk kunt vangen, moet je dus géén oogcontact maken... doe alsof je haar niet ziet en loop niet meteen recht op haar af, want dan weet ze al precies hoe laat het is...

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 00:47

Ben het helemaal met Scum eens. Die van mij kwam ook niet (hij speelde een machtsstrijd met me) en heb hetzelfde als Scum gedaan. Nu hoef ik alleen nog maar te dreigen om achter hem aan te jagen als hij niet wil komen en dan staat hij al tegen me aan van: Ik ben er toch????

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 19:51

waarom neem je dan niets lekkers mee ?
het moet leuker zijn om bij je te komen dan om weg te rennen
kom regelmatig even het weiland in met lekkers zonder haar mee te nemen

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 15:20

fjordenfan schreef:
waarom neem je dan niets lekkers mee ?
het moet leuker zijn om bij je te komen dan om weg te rennen
kom regelmatig even het weiland in met lekkers zonder haar mee te nemen



nou, ik heb dus het gevoel dat ik haar dus moet ''omkopen'' voordat ze met mij mee gaat na stal... van haar eigenaren krijgt ze dus niks lekkers daar luisterd ze echt heel goed, die hoeven maar 1x haar naam te roepen en daar komt ze aan gegaloppeerd... bij mij wil ze dus gewoon wat lekkers hebben... daar word ik dus een beetje gek van... snap je?

cavallo one's tu rurnore
(L) hunter (L) yke (L) freule (K) meike (K)
profiel vernieuwd! alleen nog niet helemaal klaar!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:32

Ik geloof ook niet in het meenemen van iets lekkers. Heb ik een keer niks zou ik dus mijn paard niet kunnen pakken! pfff zie het al gebeuren.

Mijn paard liet zich ook absoluut niet pakken. Liep continu weg. Ben er net zolang rustig (!) achteraan gelopen tot ze bij me bleef staan en ik haar kon aaien. Dus niet gelijk een touw om haar nek gooien! Heb dit misschien 1x een uur moeten doen en dit ook regelmatig herhaald zonder haar uit het land te halen. Ze komt nu uit zichzelf naar me toe en krijgt dan niks lekkers Knipoog

Mijn andere paard maakte het me een stuk moeilijker trouwens. Die ging dan gauw met z'n weidemaatje donderjagen. Achter elkaar aanrennen en in elkaars staart proberen te bijten, bokken, tegen elkaar opsteigeren enz., alle registers werden opengetrokken. En ja, dan stond ik daar met mijn touwtje........ Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 15:40

Mikkie schreef:
Bij ons staan de paarden altijd alleen op de wei. Als eentje zich niet laat vangen, dan ga ik op mijn hurken in de wei zitten. Rustig blijven zitten en 9 van de 10 keer komen ze dan toch kijken en laten ze zich vangen. Ik weet natuurlijk niet hoe dit werkt als er meerdere paarden op een wei staan. Maar het is natuurlijk wel het proberen waard.


Als de paarden in een kudde staan krijg je ze meestal niet gevangen zo.
Wordt je meestal platgelopen door die anderen Tong uitsteken

IK heb ook ervaring met deze spelletjes.
Mijn pony stond in een kudde van 30 paarden in een echt grote wei.
Leuk als je die eruit moet halen.
In de zomer ging het nog wel. Dan bleef de rest gewoon rustig staan grazen.
Maar zogauw het kouder werd wilden die anderen mee naar binnen terwijl ze buiten moesten blijven.
Gevolg --> ik werd wel eens bijna overhoop gelopen door 29 paarden Lachen
Dat is best niet fijn als je ook nog een pony aan het touw hebt die haar plaats in de kudde ondertussen ook nog wil verdedigen.

Wat ik heb gedaan is een appel meenemen.
Niet in de wei geven (daar komen al die andere paarden dan ook op af).
Maar als je haar eruit hebt.
Poort dicht, ff halthouden en appeltje geven.
Zo verbind ze uit de wei met iets leuks

Na een een week kwam ze aangedraven en gehinniken en liep ze heel sneaky achter die paarden om (met een hele afleidingsmanouvre zodat die paarden niet achter haar aan kwamen) en kon ik haar zo pakken.
Poortje open en we waren buiten Lachen

Naderhand kun je de appelvervangen door een snoepje en daarna door een aaitje of een lief woordje Lachen

Veel succes! OK dan!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 09:29

mischien moet je eens proberen om met je paard te voesten. die van mij viel me altijd aan in het land. ik ben toen met haar gaan voesten, eerst in de bak later in het land als ze me aan wilde vallen, en het werkte. nu kan ik haar als een normaal paard uit het land halen (zonder wat lekkers) en als ze me wer probeert aan te vallen voest ik even met haar en dan is het over.

succes

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cbrmuisje, IASCrawler, mooney, OleJon, Pomski en 105 bezoekers