endurancefjord naar fjordenkeuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

endurancefjord naar fjordenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 11:36

Ik ben in Heemstede naar de fjordenkeuring geweest met Plinka. Komen we dus in onze rubriek modelmerries op de een na laaste plek te staan met als opmerking zwak bespierd.
En dan moet je weten dat ik volgende week een 80 km endurancerit met haar ga rijden!!!
Als ze nu opmerkingen hebben op haar benen of als ze zeggen we hadden het mooier gevonden als ze iets meer lichaamsvet had gehad (ze is nu gewoon erg getraind en superslank) oke maar niet zeggen dat ze niet gespierd is. Waarschijnlijk loopt ze elke fjord op die keuring eruit!!!
En van een keuringsjurilid mag toch wel verwachten dat hij een getraind paard herkent?
Op de keuringen door dierenartsen bij de endurancewedstrijden krijg ik juist complimenten. Kan er nog steeds niet over uit.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:51

Hee, volgens mij heb ik Plinka ook nog gezien. Ik had al een keer met je grooms gepraat tijdens een endurancerit (heel kort, ik kom uit Sassenheim). Plink heeft toch lange manen?
Ach, je moet het met een korreltje zout nemen, hoor. Al kom je met een baggervet beest, vinden ze hem zeer gespierd. Verder werd er geloof ik omgeroepen dat de kwaliteit van de modelmerries heel hoog lag, maar er moet er toch altijd eentje laatste worden. Bedenk ook dat het een momentopname is. Voor de keuring hoef je je Fjord eigenlijk niet meer op dieet te zetten, ik hoor vaak van kenners (ben zelf niet zo een kenner) dat ze juist het ouderwetse type willen zien. Anders moet je het even aan Janine van Rian of Vivian (Vippie) van Tjody vragen, die kunnen je daar meer over vertellen.
Zelf denk ik eigenlijk ook wel dat Plinka iedereen daar eruit rent, ze doet het toch hardstikke goed op endurance?
Doe de groetjes aan Cindy (van Menno)! Heb je nog foto's? De mijne staan bij ITP, van de keuring.
Succes bij de endurance! Laat zien dat Fjorden wat kunnen! Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 12:08

Tsja ik weet hoe je je voelt.....
Hoeveel punten had ze?
Helaas weten ze het verschil tussen vet en spieren nog steeds niet dus wen er maar aan.... wij weten beter......
Viv

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 13:23

nee plinka heeft geen lange maanden maar een keurig kort kapsel. Nee, zij is niet uckie (dit wordt namelijk erg vaak gevraagd).
Ze had 35 punten. Met dus een sez voor bespiering en een 8 voor rastype

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 13:53

iemand die ik ken heeft ook meegedaan met een ruintje van drie jaar en is reserve kampion geworden Pjoter het beestje... ook misschien gezien daar..

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:12

ik zei het al Brig, ze moeten aan de bril die keurmeesters!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 15:13

Oh joh das nog netjes hoor 35 punten, beter dan die 32 van ons, hihihii
Wij liepen met ons 1,40 hoge spijkertje tussen de fatso's van bijna 1,50 hoog, tsja dan ben je nergens meer, al loopt ze 10x ruimer en werd ze in tegenstelling tot de rest netjes voorgebracht.
Achja volgende keer beter (na een dieet op de wei.....)

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:20

Vippie schreef:
Oh joh das nog netjes hoor 35 punten, beter dan die 32 van ons, hihihii
Wij liepen met ons 1,40 hoge spijkertje tussen de fatso's van bijna 1,50 hoog, tsja dan ben je nergens meer, al loopt ze 10x ruimer en werd ze in tegenstelling tot de rest netjes voorgebracht.
Achja volgende keer beter (na een dieet op de wei.....)


die hoogte maakt echt niks uit hoor, want in Heemstede werden er ook zat kleine fjordjes vooraan geplaatst Knipoog
Het is en blijft een jurysport...

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:42

Ik ben van de week nog bij de "bobo's" langs geweest. Even vragen of Ilonk ook nog familie heeft.
Toen zijn van Bon dat je paard geen brok moet omdat er veel gifstoffen inzitten (kan ik in komen, daarom voer ik ook deels haver) Ikke zei "Tja maar mijn pony loopt endurance, klasse II en dan moet je wel wat voeren" (Ze dachten overgens dat Ilonk Plink was)
Zegt van Bon later tegen mij dat al zijn Fjorden tijdens het ponykamp elke dag 60 km lopen zonder brok. Dus ik vertel dat als je dat op "ponykamp - snelheid" doet je toch echt wel een uur of 10 onder de panne bent. Naya misschien geen 60 dan, maar wel 20 km.
Oke da's natuurlijk haast geen verschil Knipoog
Ze snappen het gewoon niet. Maar ja Plink heeft geen "grasbuik, speknek" lijn en dan gaat het fout.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 07:52

HIhihi 60km in Hoenderloo, gaan ze ieder dag de hoge veluwe 3x rond? en 60km zonder brok, nou geloof me die krijgen echt wel brok hoor.
Doet er verder ook niet toe, het "dik" zijn zit hem in de weidegang en bodembedekking in de stal zijn wij achter. Tjo is begin dit jaar erg ingevallen door verandering van stal. We gingen van stro naar zaagsel en van 24/7 wei naar 4uur wei (kaal) en tsja dan moet je tegen de klippen op voeren om dat te compenseren...... maarja voor je dat door hebt ben je een half jaar verder.....
Tjo ziet er super uit volgens de "echte" kenners (veeartsen, fokkers van andere rassen, hoefsmeden enz enz) en dat vinden we zelf gelukkig ook. Ze zou voor de endurance iets meer vet mogen hebben als reserve, maar dat komt volgend jaar wel weer.....
Wij tuffen gewoon vrolijk rond met onze olijke spijker, hihiihi

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 09:04

Ik heb vorige week maandag nog voor bon's neus gestaan. (en zaterdag weer trouwens. Denk ik hij gaat wat zeggen over het endurancegebeuren begint hij een babbeltje over het weer!!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:27

Hahahahahaaaa......... ja het is me er eentje..... er gaat veel veranderen als de scepter overgaat naar maureen, let op mijn woorden.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:40

Tja we zullen mee moeten doen aan de WEG en dan pas zal van Bon zo iets hebben van "He, dat zijn Fjorden!"

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 12:57

Lekker grasdieetje inderdaad! Van Bon houdt niet van slanke sportmodelletjes, zeker Lachen.
Wat ik trouwens ook weer zo frappant vond, was dat hele hoef-gezeur. Het werd geloof ik wel 100 keer omgeroepen.
En vooral van die kampioen: 'dit is de enige die op de juiste manier is beslagen...' Túúrlijk. Zeker met van Bon als hoefsmid Knipoog
Ohnee, ik geloof zelfs nog dat ze dezelfde hoefsmid had als Marcia en Marian (ze woont ook in Noordwijkerhout).

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:16

Valt me op dat dat ijzer verhaal alleen in Heemstede aan de orde is, andere keuringen hoor je hem er nooit over. Vaag....
Een ijzer onder een hoef is zowizo onjuist en onnatuurlijk dus wat zeurttie nou, hihihhi

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:34

Tja maar echt veel verstand van ijzers hebben ze nou ook weer niet. Ik ben met Ilonk, in eh 1999 of 2000 naar de keuring geweest. Ze kreeg 34 punten omdat ze een 6 kreeg voor de gangen. Mevrouw was licht vernageld, en liep dus niet rad. En dan toch een 6 krijgen...tssss dat is toch geen keuren???

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 15:34

Dat van die ijzers heb ik gemist omdat ik toen al weg was. Was dat net zoiets als dat verhaal in het fjordenboekje dat ijzers met twee lippen aan de voorbenen allen maar luiheid van je smid is????
Alsof je na een opmerking van Bon je smid even gaat vertellen dat hij zijn werk niet goed doet. Het is al moeilijk genoeg een beetje fatsoenlijke smid te vinden bij ons in de buurt.
Mijn smid doet dit ook maar met een goede reden en een goed resultaat. En hij heeft zelf dravers dus weet best hoe een paard beweegd.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:43

Hihii zeg dat maar niet tegen Obiwhan, want dan kun je het schudden je verdere cariere bij het stamboek, hihihi Hij kan erug slecht tegen kritiek hoe goed bedoeld ook.

Ljostar
Berichten: 48
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:11

Citaat:
iemand die ik ken heeft ook meegedaan met een ruintje van drie jaar en is reserve kampion geworden Pjoter het beestje... ook misschien gezien daar..


Pjotr heeft niet meegedaan aan de keuring in Heemstede, maar aan de keuring in Vorden. Zijn leeftijd is daar geschat op 4 1/2 jaar....

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 09:16

Jaaaah Pjotr is een leuk beetsje heb hem van dichtbij mogen bewonderen (had stille hoop dat het Tjo's verdwenen broer was maar helaas), erug leuke ruin...... Hoe is hij uiteindelijk genoemd op zn papier, ze moesten ineens ene naam met een U verzinnen terplekke omdattie idd 4 was en dan mocht de P niet....

Ljostar
Berichten: 48
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 08:24

Ze heeft hem uiteindelijk Unexpected genoemd. Ze had niet verwacht dat hij zulke mooie punten zou halen, dus vandaar deze naam. Maar ik denk dat zijn roepnaam gewoon lekker Pjotr zal blijven...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:02

Hihihiii sommige namen zijn echt leuk: ventje (hengstveulen), wijffie (merrieveulen), yochie (henstveulen) enz enz... Unexpected, niet echt noors maar wel toepasselijk......

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:09

Ganna schreef:
Tja maar echt veel verstand van ijzers hebben ze nou ook weer niet. Ik ben met Ilonk, in eh 1999 of 2000 naar de keuring geweest. Ze kreeg 34 punten omdat ze een 6 kreeg voor de gangen. Mevrouw was licht vernageld, en liep dus niet rad. En dan toch een 6 krijgen...tssss dat is toch geen keuren???


ben verder niet op de hoogte van fjorden keuringen, maar als dressuurruiter en ex -jury weet ik wel dat je een paard/pony moeilijk kunt beoordelen op zijn gangen als hij niet rad is. Persoonlijk zou ik dan niet eens naar een keuring gaan.

Overigens niet bedoeld als aanval, ben alleen een beetje verbaasd. Of bedoelde je dat die 6 teveel was?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:42

Ik weet niet hoe jouw Fjord eruit ziet en ben net zoals Lielle niet echt op de hoogte van de keuringen, maar als ik paarden en pony's voor de geest probeer te halen welke duursporten bedrijven kan ik me de reactie van de jury wel enigzins voorstellen.

Ik denk dat een typerend raskenmerk van Fjorden toch wel de enigzins bol gespierde/krachtpatserig conditie is.
Als je bij mensen kijkt naar het verschil tussen een marathonloper en een 100 meter sprinter begrijp je misschien wat ik bedoel. Ik denk dat je dus gewoon zal moeten kiezen tussen een endurance sportfjord, of een keurings pony.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 10:50

Hoi Lielle,

Ik was met Ilonk naar de keuring gegaan omdat ze als 12 jarige nog in het veulenboek stond. Ik moest haar ook laten chippen en een paardenpaspoort aanvragen, en dat was via het stamboek wel het makkelijkste. Vandaar dat ik met een pony die niet rad liep wel naar de keuring ging.
Ik vond een 6 te hoog, als een pony niet rad loopt moet je hem gewoon veel lager geven. Mijn mening hoor, ik weet niet hoe het verder met keuringen gaat, ben er verder nooit meer geweest.