13 te jong voor een bijrijdster/verzorgster?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

13 te jong voor een bijrijdster/verzorgster (stalhulp) ??

Ja
7 (10%)
Nee
13 (19%)
eerst even kijken hoe die persoon over komt
47 (70%)

Totaal aantal stemmen: 67


Epona
Berichten: 369
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Amstelveen

13 te jong voor een bijrijdster/verzorgster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 19:28

Ik zow graag wel is willen weten wat de bokkers hier van vinden (ik heb m al is geplaats ik weet het) aangezien in zelf 13 ben en een verzorgpaardje/bijrijdpaardje zoek

~°~ have you ever had a dream that your so sure it was real, what if you never wake up out that dream, how do you know the diffrent between the real world en the dream worl ~°~


RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:31

Nee, ik vind van niet. Ik ben zelf ook 13 en ik heb een eigen pony waar het heel goed mee gaat Lachen Maar ik vind wel dat je genoeg ervaring moet hebben met paarden en dat je dan gewoon een lieve en rustige pony/paard moet gaan doen.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:33

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor paard/pony het is, voor een shetlander of welshje zoeken ze juist kinderen van die leeftijd Knipoog

It never eats, it never sleeps, it never stops...

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:34

Ik heb gekozen voor :eerst even kijken hoe die persoon over komt.
De ene persoon van 13 is al heel verantwoordelijk en kan het goed aan de een kan de verantwoording op bijvoorbeeld 16jarige leeftijd niet eens aan.

Kom je uit de regio Breda zoek je een instructrice? Kijk dan eens op http://www.eenmetjepaard.nl
Nancy Romance (Pony), Nevada (LA x Chronos) (1995-2014) M2+3, Graceful-O (Boss VDL x Lux) (2011-2018) B+2

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:40

iemand van 13 jaar kan niet de volledige verantwoording nemen, maar wel goed knuffelen, poetsen en rijden met begeleiding op een pony

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 19:55

Voor mijn paard? Absoluut.

Klinkt banketstaaf, en is ook niet op alle 13-jarige van toepassing, maar in mijn ervaringen is het gemiddelde paardenmeisje van 13 teveel bezig met hoe goed ze het allemaal kan en weet, en niet genoeg met werkelijk het paard observeren en ervan leren. Gebrek aan ervaring natuurlijk, maar dat kan nou net niet bij mijn paard. Ook al is 'ie nog zo lief, als je niet weet hoe je met een jong paard om moet gaan banjert 'ie zo over je heen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:02

toen ik dertien was had ik verzorgpony's en die beestjes hebben het achteraf gezien heel goed gehad bij mij
ook ben ik rond die leeftijd begonnen met het inrijden van fjordenhengstjes bij een man hier in de buurt
ik zou niet weten waarom iemand van dertien niet een goede verzorger, bijrijder of stalhulp zou kunnen zijn
ik heb vanaf mijn 12e niet anders gedaan
ligt helemaal niet aan de leeftijd maar aan de persoon zelf
ik ken meiden van een jaar of 12 die beter met en voor de paarden zijn dan sommige meiden van 16 of zelfs 18
leeftijd zegt dus weinig

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Epona
Berichten: 369
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 20:03

nou bedankt voor het compliment dat ik voor de bedweter speel Huilen

ik probeer jusit zo veel mogelijk te leren door te luistern naar mensen die dr veel van af weten en te kijken.
Niet alle 13-jarige zijn het zelfde. En ik snap best dat ik misschien te jong ben om een moeilijk groot paard bij te rijden, amar een bedweter d8 het niet (ehhhh... geloof ik)

~°~ have you ever had a dream that your so sure it was real, what if you never wake up out that dream, how do you know the diffrent between the real world en the dream worl ~°~

ebbeltje
Berichten: 1472
Geregistreerd: 22-05-03
Woonplaats: heilooooooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:34

Epona schreef:
nou bedankt voor het compliment dat ik voor de bedweter speel Huilen

ik probeer jusit zo veel mogelijk te leren door te luistern naar mensen die dr veel van af weten en te kijken.
Niet alle 13-jarige zijn het zelfde. En ik snap best dat ik misschien te jong ben om een moeilijk groot paard bij te rijden, amar een bedweter d8 het niet (ehhhh... geloof ik)


Ik denk ook niet dat die reactie echt l*llig bedoeld was hoor...
Natuurlijk is niet ieder meisje van 13 betweterig maat dat zei ArwenLune ook he:en het is ook niet op alle 13-jarige van toepassing.
Je vroeg meningen en dat is ook een mening.
Ik vind het zelf op zich niet te jong,ik verzorgde zelf op mijn 13e ook al heel wat pony's alleen voor de volledige verzorging dus helemaal verantwoordelijk is het wel wat jong...
Dat is mijn mening dus..... Knipoog succes met het vinden van een verzorgpony! Lachen

Lovers Sound Lovers
Ik denk altijd goed na, voordat ik iets stoms zeg Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:36

Meis meis, wel even goed lezen hoor... "en is ook niet op alle 13-jarigen van toepassing, maar in mijn ervaringen is het gemiddelde paardenmeisje van 13.."

En dat zijn inderdaad mijn ervaringen. Wil niet zeggen dat jij niet goed met paarden omgaat of zelfs dat jij geen goede verzorgster zou kunnen zijn. Maar de 13-jarige meiden die ik bij m'n paard gehad heb, daar was ik niet kapot van.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:44

Hangt totaal van de persoon af. Iemand van 13 die verantwoordelijkheidsgevoel heeft, even volhoudt en wíl leren kan in mijn opzicht best een verzorgpony aan. Mijn vriendin van 15 en ik(14) mogen ook zonder probleem met ons tweetjes naar buiten. Met nog iemand van 16 erbij zouden we niet gemogen zijn. Terwijl die al meer ervaring heeft.
Als je luistert naar de eigenaar, en je best doet, kom je al ver.

Epona
Berichten: 369
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 20:52

sorry arwen, maar ik d8 dat je het gewoon echt banketstaaf bedoelde. de rest bedankt voor de reacties (al vast) ik hoop op nog meer stemmen!!!

~°~ have you ever had a dream that your so sure it was real, what if you never wake up out that dream, how do you know the diffrent between the real world en the dream worl ~°~

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:00

hoi,

om de een of andere vage reden kan ik nu niet stemmen, maar als het kan zal ik als nog stemmen op eerst kijken hoe die persoon overkomt. Ik denk sowieso dat je dat altijd moet doen. Maar ik denk dat er heus wel dertienjarige bestaan die een verzorgpony kunnen hebben... (ik had nl. zelf mijn eerste verzorgpony op mijn elfde! Haha! ) Maar ik ken toevallig twee meisjes van twaalf die een paard verzorgen en die hebben eigenlijk nog niet genoeg verantwoordelijkheid... dus ja... kijken hoe die persoon overkomt zou ik zeggen, maar als iemand 20 is zou ik nog eerst kijken hoe die persoon omgaat met mijn (als ik er een zou hebben) paard, want je weet toch maar nooit hoe een onbekende met een paard omgaat...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:21

mijn ervaring is ook dat meisjes van een jaar of 13 nog licht zijn en zo makkelijk ponys in kunnen rijden, en dat ze meer lef hebben/minder gevaar zien, en dat ook op een paard overbrengen, wat hen vaak ten goede helpt.
ik ben er op tegen dat meisjes van 13 een eigen pony krijgen, hoe graag de meesten dat ook willen, maar ben er van overtuigd, dat ze er veel kunnen leren van een verzorgpony, zonder dat ze meteen alle verantwoordelijkheden hebben.
zelf ben ik ook als 13-jarige als verzorgster begonnen, ik heb heerlijk gereden, de boer was blij dat zn paard bereden werd en ik heb er een goede bodem opgedaan voor nu ik mn eigen heb....

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:28

Ik heb ook een verzorgstertje die 13 was dat ze bij mij begon met verzorgen..Gaat hartstikke goed maar net wat hierboven ook al gezegd word,ze moeten wel verantwoordelijkheids gevoel hebben...En daar bof ik wel mee.. Haha!

keep calm, I'm engaged!!! <3

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:32

Mijn bijrijdster is ook 13. Heb het laatste gestemd maar dat heeft niks met leeftijd te maken.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:29

Ik vind dat absoluut niet te jong! Zelf had ik mijn eerste verzorgpony`s nog voor dat ik rijles en had en wel op mijn twaalfde. Beau heeft nu ook een verzorgstertje van twaalf die hem twee dagen per week rijd. Dat doet ze goed. Ze komt bijna altijd, gaat goed met Beau overweg en als ze niet kan komen meld ze dat bijna altijd van te voren. Bovendien schrijft ze in ons stalschrift op of ze gereden heeft ja of nee en hoe het ging. Naast beau heeft ze op drie andere adressen nog pony`s staan die ze regelmatig of zo af en toe rijden en verzorgen af.
Verder hangt het natuurlijk wel een beetje van de situatie af of dertien te jong is ja of nee. Zo moet het paard niet al te moeilijk zijn en ook hangt het er van af wat je van de verzorgster wil. Moet ze het paard poetsen en een beetje recreatief hobbelen of wil je dat ze hem net zo traint (dressuur/springen) en hoe vaak en ook of je andere verantwoordelijkheden van haar wil zien zoals voeren en verzorgen. Maar in principe vind ik detrtien niet te jong. Al verschilt de geschiktheid wel van persoon tot persoon, maar ja das met 20 ook...

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:47

Ik heb het laatste gestemd...
Het hangt imo helemaal van de persoon af, het paard wat bijgereden moet worden en wat de eigenaar van de bijrijdster verwacht.

stel: persoon van 13, rijdt 3 jaar op manegepaarden (ik weet, verschilt ook per persoon, neem gemiddelde manegeruiter) zou ik niet een 'moeilijk' paard laten bijrijden en dan ook trainen richting dressuur/springen.
zelfde persoon, maar nu voor 'niet zo moeilijke' pony die recreatief gereden moet worden vind ik wel kunnen.

Heel verhaal, maar het komt er dus op neer dat het van de 13jarige, het paard en de wensen van de eigenaar afhankelijk is Knipoog

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:03

In principe liever niet, maar ik zou toch eerst kijken hoe iemand over komt, want er zijn natuurlijk een hoop meisjes van die leeftijd die het geweldig doen.

Ik heb liever iemand ouder met meer ervaring (en het gaat dan vooral om de ervaring, niet zo zeer de leeftijd), die (beginnende) ziekte verschijnselen herkent en weet hoe op te treden als er een keer iets mis is/gaat. Verder zei iemand al dat sommige jonge mensen minder snel het gevaar in dingen zien en dat is een eigenschap die ik persoonlijk liever niet in een verzorger zie, omdat ik vind dat je als eigenaar toch een verantwoordelijkheid hebt ten opzichte van de verzorger.

Maar als jij vindt dat je er klaar voor bent, dan zou ik gewoon een leuke verzorgpony/paard zoeken. Misschien kan je iets vinden waar ook oudere verzorgers zijn, want als je dan een keer iets niet weet dan kan je het altijd aan iemand vragen. Lachen

Kerstmuts

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 06:37

Als je verzorgster onder de 18 is en er gebeurd wat dan is de iegenaar van het paard aansprakelijk. Ik zelf zou hierom nooit iemand van 13 voor mijn paard laten zorgen.
Hij kan nogal eens gek doen en iemand van 13 mist dan meestal het gewicht en het vermogen om dat te stoppen. Als er dan iets gebeurd dan ben ik aansprakelijk.
MIsschien als ik een heel mak paard had die altijd in de bak moest lopen dat ik er dan over na zou denken. Dan ligt het er denk ik vooral aan hoe zo iemand over komt.


Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 07:04

Het is maar net hoe jezelf in elkaar zit en hoe jij je gedraagt ...

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 07:47

Ik zelf was ook 12 dat ik een paard ging bijrijden maar voor mijn eigen paarden zoek ik iemand die ouder is dan 16.
Ik denk dat verzorgsters van 13 niet de kracht hebben om een paard goed te houden.
Die van mij zijn nog jong ,speels en schrikkerig.
Zoals hier boven al gezegt is,het is de verantwoording van de eigenaar.

Maar gelukkig is niet iedere verzorgster van 13 zo dus je zal er ook wel goede tussen hebben.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 08:31

Ik heb voor de laatste optie gekozen, maar dat heeft niet zoveel met leeftijd te maken.
Het ene meisje van 13 is het andere niet, dus vind ik leeftijd niet perse een uitgangspunt. Belangrijker zou voor mij zijn hoe ze met mijn paard omgaat en ook bijv. of ze netjes op mijn spullen zou zijn.

* To Belg, or not to Belg *

Lielle

Berichten: 66252
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:14

hangt af van de paarden/pony's en de bijrijdster maar voor onze paarden zou ik dat absoluut geen optie vinden, niet dat we een bijrijder zoeken trouwens.

ladyAn
Berichten: 774
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:41

Het kan wel vind ik. Maar ik zou zo'n meisje niet teveel verantwoordelijkheid geven. Mijn zusje was denk ik 12 toen ze een welsh ging verzorgen en ze mocht daar na n tijdje ook mee rijden in de bak als ze alleen was. Maar buiten was ie gewoon wat minder braaf en dat mocht dus alleen als de eigenares er was. Toch had ze wel wat aan mijn zusje. Ze had het vaak druk en mijn zusje ging dan even die pony poetsen, rijden of buitenzetten en even uitmesten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, TinkerTreas en 31 bezoekers