Iedere dag trainen beter dan rust?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Iedere dag trainen beter dan rust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 18:20

De laatste tijd hebben we max iedere dag getraind. Ik rij hem 3 dagen, vervolgens 1 dag longeren (met touwtjes of gogue of zonder iets en dan balkjes lopen) en daarna wordt hij 3 dagen gereden door mijn bijrijdster. En hij wordt er zo goed van. Hij is iedere dag ontzettend los in zijn lijf en hij is ontzettend vrolijk, het is echt opvallend.

In de training op zich is wel veel variatie, zowiezo omdat hij door 2 verschillende mensen wordt gereden maar ook ligt het accent iedere dag ergenst anders (ene dag voornamelijk ontspanning, andere dag extra aandacht voor zijgangen, andere dag veel galopwerk). Het lijkt erop dat dit bij Max heel goed werkt dat dagelijks trainen. Ik ben benieuwd of anderen daar ook ervaring mee hebben.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:31

Nee, Fitz wordt het duidelijk zat als hij zijn rustdag niet op tijd ingelast krijgt. Hij wordt lastig en is hij normaal al kijkerig, dan stelt hij zich als hij iedere dag getraind wordt zonodig nog erger aan.

Dus voor Fitz gaat het iig niet op.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:49

Ja, Magic heeft ook echt haar rustdagen nodig. Ze is anders wat minder fanatiek, net dat beetje dat toch wel handig is.

Tja, ik ben zelf een voorstander van rustdagen, maar als je paard er alleen maar beter op gaat lopen.

Moeilijk, maar ben je niet bang dat het op langere termijn toch minder gaat?

twins
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:14

ik moet mijn paard ook iedere dag rijden dan blijft hij het fijnst, dat wissel ik ook af met longeren en of een keer een springles maar hij doet iedre dag wat en ik voel het zelf aan als hij wel een dag rust nodig heeft.

jela, nelson, tygo, royalty en patch

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:31

Mmm, nog nooit geprobeerd,
wellicht eens een kansje geven als ik zo weer kan rijden!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:32

1 a 2 dagen per week is genoeg, maar ze zijn nodig, zet hem dan een dag in de wei of geef genoeg vers hooi of een liksteen om verveling tegen te gaan

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:17

een recreatiepaard kan zomaar een dagje rust hebben, maar een paard op hoog niveau moet je dan zelfs op de rustdag beweging geven (getrainde beweging dus geen weidegang) om verzuring tegen te gaan.

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:21

En wat noem jij hoog nivo?
tot de Z2 kan naar mijn idee wel volstaan worden met weidegang ipv getrainde beweging.
Daarboven, wat ik dan pas hoog nivo ga noemen, weet ik niet.

kawa is ook een paard wat echt een rustdag nodig heeft, maar ook afwisseling.
Elke keer dressuren, dan gaat hij ook lopen klooien.
Keer springen er tussen door en hij dressuurt weer veel fanatieker. maar elk paard is anders Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:27

hoog niveau verschilt naargelang het paard he.
hoog niveau is wanneer er beweging NODIG is om verzuring tegen te gaan. maar ik weet niet wanneer dat precies optreed bij dit of dat paard, dus altijd de dag voor een volledige rustdag licht trainen, zou 'k zeggen. maarja, eigenlijk moet je zelf uitmaken of je paard dat nodig heeft ofzo.

maar ik denk dat als je hem na een zware wedstrijddag volledig laat stilstaan, hij toch meteen stijf wordt enzo.

Enya - Daya :-)

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 20:39

het verschilt nogal, de ene keer knapt hij heel erg op van een tijdje rust of een dagje en de andere keer kan ik hem beter door trainen, vooral voor een wedstrijd is het belangrijk dat ik gericht aan het trainen ben zo heeft mijn paard 3 weken voledige rust gehad alleen maar weidegang, toen ben ik hem weer heel langzaam beginnen te trainen en merkte dat hij weer lekker los was ik werk nu dus naar de wedstrijd van 13 september toe en ben deze week weer echt begonnen met rijden. ik moet hem zeker in de week van de wedstrijd voldoende training geven om hem los te houden door zijn lijf.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 21:54

Rowan loopt al sinds eind april elke dag 1,5 a 3 uur. Niet fanatiek dressuur, maar wel duurtraining, interval, en ook gewone buitenritten. Pas afgelopen woensdag vond ik hem de indruk geven dat er nu een paar daagjes rust moesten komen. Hij was fris zat hoor, en liep gewoon, maar iets in z'n houding zei dat hij even een vakantietje nodig heeft.. Dus dat doen we nu. Klim ik er zondag wel weer eens op.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 06:33

Nee ik doe het niet. Vooral omdat ik ook jonge paarden train. En voor 3 jarigen vind ik het te veel van het goede! Dan rijd ik ongeveer 3 x per week en 1 x longeren. Zij hebben de rust overduidelijk nog nodig!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 06:55

Onze paarden krijgen twee keer per week rust. En eerlijk gezegd vind ik dat heel terecht. Uiteindelijk werken wij ook niet elke dag. Ze hebben wel weidegang of we gaan een robbertje met ze vechten in de bak maar werken hoort daar niet bij.

Overigens ben ik van mening dat wanneer je zover bent dat je dagelijks beweging nodig hebt om verzuring tegen te gaan je niet fijn met je paard bezig bent. Sorry maar ik vind gewoon dat ook een paard recht op zijn rust heeft. In onze sport waar verzuring een groot risico kan zijn is op het hoogste niveau het nog steeds zo dat paarden 2/3 dagen rust krijgen. Die dieren hebben ook ontspanning nodig.

'Paint' it 'Black'

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 06:58

Ik ben ook van mening dat een paard rust nodig heeft. Wel beweging op die dag, maar geen werk, niet overdreven zijn best hoeven doen.
Freestyle een beetje, slinger het paard even rond, los in de paddock, even in de stapmolen, lekker in de wei.
Als jij 7 dagen per week zou moeten werken dan word je ook gek. Je hebt af en toe een dag nodig om bij te tanken. Dat is voor je paard niets anders!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 07:56

Bij mijn paard kan een rustdag, of een aantal dagen minder doen dan normaal, funest zijn! Maar dan praat je niet over een gezond paard, want hij heeft hals-instabiliteit en als ik zijn spieren niet optimaal blijf trainen krijgt hij daar last van.

Van de week heeft hij voor het eerst sinds een half jaar weer last van zijn hals-instabiliteit gehad, hij stond helaas weer "op slot" op stal... Verdrietig
Waarschijnlijk is dit gekomen door een combinatie van de plotselinge omslag in het weer (als hij het koud heeft verkrampen zijn spieren snel), minder beweging (onze stapmolen werd gerenoveerd en hij is er dus een aantal dagen achter elkaar niet in geweest zoals normaal, en ik ben zelf een paar dagen weggeweest waardoor hij op een andere manier is gereden (ik denk dat dit de minst belangrijke factor is).

Over het algemeen lijkt het me goed om af en toe een dagje rustiger aan te doen, maar bij Odin doe ik dit dus niet!

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 09:02

ik vindt dus niet dat een paard elke week 1 of meedere rustdagen nodig heeft, ik ben eigelijk van mening dat je elke dag (afentoe rust, maar niet standaar elke week of 2 weken) moet rijden. In de natuur nemen ze ook geen rust laat maar zeggen, ook al staan ze de hele dag op het land, ik vindt toch dat elke dag beweging goed voor haar is. En ze vindt het helemaal niet erg en ik merk ook niet dat is toe is aan rust. Ik doe heb wel veel afwisseling want dat vindt ik wel belangrijk.

niets is onmogelijk voor hen die willen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 09:19

De vergelijking van de natuur vind ik niet opgaan.
Daar hoeven ze niet onder het zadel en ook niet te werken.

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 09:31

runningkawa schreef:
De vergelijking van de natuur vind ik niet opgaan.
Daar hoeven ze niet onder het zadel en ook niet te werken.


Hahaha, nee ik vind die vergelijking inderdaad ook niet opgaan, want er wordt toch ook geen vergelijking met ons en de oermensen gemaakt? Die werkten toch ook elke dag...? Verward Moet je zien dat wij in al die jaren gewoon 2 RUSTDAGEN hebben ingelast..hihihi Haha!

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 09:32

lars schreef:
ik vindt dus niet dat een paard elke week 1 of meedere rustdagen nodig heeft, ik ben eigelijk van mening dat je elke dag (afentoe rust, maar niet standaar elke week of 2 weken) moet rijden. In de natuur nemen ze ook geen rust laat maar zeggen, ook al staan ze de hele dag op het land, ik vindt toch dat elke dag beweging goed voor haar is. En ze vindt het helemaal niet erg en ik merk ook niet dat is toe is aan rust. Ik doe heb wel veel afwisseling want dat vindt ik wel belangrijk.


In de natuur hoeven ze ook niet verplicht voor ons kunstjes te doen, of over hindernissen te springen of 160 km te lopen op snelheid en uithoudingsvermogen. Dus....

'Paint' it 'Black'

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 09:48

Prima.
Het kan natuurlijk dat je je paard elke dag voldoende afwisseling biedt op hem fris in z'n koppie te houden.
Maar neem je de fysieke gesteldheid van je paard ook in acht?
Mijn paard zou ook wel iedere dag willen werken, maar ze is vier en dus doe ik dat niet. Ze is nog niet volgroeid en haar spieren, botten en pezen krijgen al genoeg te verduren.
Dat betekent uiteraard niet dat ik haar op een rustdag in d'r stal laat staan, maar echt werken hoeft ze niet. Dan doe ik wat spelletjes en oefeningen, gooi ik haar los enz.
Door haar werkwillige karakter zou ik haar makkelijk kunnen overvragen en teveel belasten.
Maar goed, ik weet uiteraard niet hoe oud jouw paard is.
De rustdagen voor mijn paard zijn dus mijn initiatief, niet omdat Mulan daar zo om zit te springen. Lachen

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 10:29

Hangt er vanaf wat er gebeurd op de rustdag. Als het paard dan 24 uur in zn stal moet blijven dan zou ik geen rustdag inlassen. Als het paard in de wei komt of een andere mogelijkheid heeft om toch te bewegen wel.

Mijn paard staat momenteel 24 uur per dag op stal. Een rustdag zou bestaan uit:
- even longeren (met gogue/bijzet of zonder bijzet, wellicht met wat balkjes op de volte)
- aan de hand naar het strand, longeren zonder bijzet, met paard water in (en zelf ook zeiknat worden).
- toch even zadeltje erop en stapritje van 20 minuten door het duin

Op een 'rustdag' doen we het dus wel rustiger aan, maar ik zorg wel dat hij zn stal uitkomt en wat gecontroleerde beweging heeft.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 11:09

Ikzelf las af en toe ook gerust een "rustweekje" in. Dan hebben ze dagelijks beweging in de vorm van een stapmolen, longeren en/of weidegang. Ik kan dan echt merken dat ze er na zo'n week weer helemaal zin in hebben! (dat geldt trouwens ook voor mij Haha!)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 11:18

Ik heb altijd geleerd dat een spier 48 uur nodig heeft om sterk te worden, en geschikt te raken voor het werk dat gevraagd wordt. In mijn ogen past hier dus elke dag trainen niet bij. Wel beweging, daarom train ik om de dag en de tussendagen ga ik buiten rijden oid. Ook is er een onderzoek gedaan naar hoe paarden leren en hoe veel herhaling nodig is etc. Dit kwam er o.a. uit:

Ruben et al (1980) trained ponies for either 7 days per week, 2 days per week or 1 day per week in a shock avoidance response. The ponies trained one day per week achieved a higher level of performance in fewer training sessions than the other treatments. These results indicate that concentrating trials in long learning sessions is an inefficient method of training, and that fewer training sessions over a longer period of time is the most efficient.
( volledige artikel: How does a horse learn. http://www.equiworld.net/uk/training/ho ... hology.htm )

Dus persoonlijk vind ik 3 a 4 x in de week trainen wel voldoende.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 11:22

Mijn paard is ook het fijnst wanneer ikg ewoon 7 dagen blijf rijden. Maar toch las ik altijd wel 1 of 2 dagen rust in. Dan longeer ik aan het halster en we gaan een stukje stappen aan de hand. Ik vind het belangrijk dat hij toch eventjes gek kan doen aan de longe ook al is hij na zo'n dagje behoorlijk drammerig onder het zadel.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 11:24

Natuurlijk... in de "rustperiode" heeft de spier de kans zich meer te ontwikkelen/groeien. Als deze constant belast wordt, is die alleen maar bezig zijn energie aan de inspanning te geven ipv aan de ontwikkeling.

Tolstoi wordt bv maximaal 3 dagen achtereen gereden (ook gezien zijn leeftijd en het zware trainingsprogramma waar hij aan deelneemt ivm de zware oefeningen), en hij heeft er nog nooit zo bespierd uitgezien! Ik heb foto's van mijn YR tijd bekeken met die van nu en hij is duidelijk gegroeid!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers