Wanneer starten met dekens opdoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Wanneer starten met dekens opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 08:13

Mijn merrie is altijd kort in het haar gebleven, behalve vorig najaar/winter.
Ik heb d'r zelfs moeten scheren, want na het werk duurde het uren voordat ze een beetje opgedroogd was! Dat vond ik een heel gedoe, want vlak na het scheren moet je ze helemaal inpakken en krijgt ze schuurplekken van de singel.
Dus vorig jaar is er iets fout gegaan Haha!

Om nu te voorkomen dat ze ineens dik in het haar komt, mijn vraag:
"Wanneer beginnen jullie met dekens / sheets / hoods?"


Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:19

Wij zijn eergisteren met de sheets begonnen. Het begint nu fris te worden, vooral 's nachts.
Succes dit jaar Knipoog

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:24

Nu het ineens zo koud is geworden zie ik in een week tijd dat mijn merrie ook erg dik in het haar komt te zitten. Sinds gisteren heeft ze ook een deken op, ik vrees alleen dat er dit jaar ook weer geschoren moet worden.
Ze heeft nu eenmaal een bijzonder dikke vacht, en oorspronkelijk komt ze uit Canada. Ik denk dat, wat er eenmaal in is geprogrammeerd (en de natuurlijk erfelijk bepaalde dikte van de vacht) er heel erg moeilijk weer uit is te krijgen.

Een hood krijgt ze pas op bij temperaturen onder het vriespunt.

Je suis Charlie.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:28

Vorige week al...
Als het zonnetje overdag wat feller werd deed ik hem smiddags nog wel af, maar verder niet.
Vorig jaar heb ik niet geschoren en dat wil ik dit jaar toch weer proberen te vermijden, het is toch veel mooier als zo'n grijs stekelig paard. Mijn vos blijft niet zo mooi onder het scheren helaas.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:31

Eergisteren is er een deken op gegaan. Wel een dunnetje, pride heeft een potstal en daar komt ook nog heel veel warmte vanaf. Maar de deken is wel wind/waterdicht en dat scheelt ook nog een hoop.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:47

ik ben ook vorige week begonnen met dekens. eerst een stevige zomer deken.
als het wat kouder gaat worden volgt dan meestel een zomer regen deken, met een hele dunne voering, en daarna de winterdeken.

Daan krijgt altijd een rolberoerte als hij al die dekens ziet , snapt dat dus niet Verward

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 09:18

Ik ben nu met een sheet begonnen en als het overdag nog een lekkere temeratuur is, dan gaat'ie even af.
Beau heeft (zeker in het begin) een hekel aan zo'n ding rond d'r lijf; bij het opdoen kijkt ze verre van vrolijk!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:48

Hmm, pride heeft weer wat kont over dus volgend jaar maar weer eens een grotere regendeken aanschaffen... zucht. Dit is al maat 195 Boos!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:53

kan ik ook beginnen met een zweetdeken (ik heb geen andere dan een waterdichte winterdeken en een gewone winterdeken, die iets dunner is dan de waterdichte) Verward

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:21

hahaha, grappig. Ik kom net bij de paarden vandaan en heb Digger voor het eerst een regendeken opgelegd Cool Hij vond het maar een raar ding maar ja, wie mooi wil zijn..... Bloos!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:29

Zweetdeken kan in principe wel totdat ze gaan rollen....... dan kunnen er nog wel eens leuke taferelen ontstaan.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:33

Net als de losse wollen dekens onder andere dekens. Wel paarden bijna mee zien verongelukken omdat dat scheef ging liggen. De littekens zijn na 2 jaar nog te zien!

Wil je een deken op leggen voor op stal, dan een deken gebruiken die daarvoor is gemaakt. Zweetdekens (fleece en wol, met of zonder kruissingels) zijn niet bedoeld als stal dekens en dienen dus niet daarvoor te worden gebruikt.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:35

Flash staat vanaf begin deze week 's-nachts met een zomer sheet. 's-Ochtends gaat de sheet af, 's-avonds weer op. Als de dagtemperatuur naar de 15 graden gaat, houdt hij de sheet de hele dag op. En als het kouder begint te worden, worden de dekens dikker... Haha!

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:42

Sinds gisteren staat Cody eindelijk weer thuis, bijna 4 maand drachtig. Ze ging altijd 'snachts nog naar binnen en zonder deken, nu blijft ze voorlopig ook 'snachts op de wei en ze heeft een herfst- waterdicht deken op. Bij vorst gaat er nog een onderdeken op.......komt ze op stal, gaat haar staldeken erop.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:10

silleke schreef:
kan ik ook beginnen met een zweetdeken (ik heb geen andere dan een waterdichte winterdeken en een gewone winterdeken, die iets dunner is dan de waterdichte) Verward

Lijkt me minder. Nml nu het zo (door) regent, blijft de deken kleddernat en heeft hij dus geen nut. Ga maar eens in natte kleren buiten lopen, dan voel je wat ik bedoel. Je koelt dan nog veel sneller af, helaas, water geleidt nml de temperatuur heel snel.
Ik gooi straks ook de regenjassen om.

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:13

's Nachts de Rhino regendeken (en overdag ook als het regent), als het straks gaat vriezen gaat 's nachts de winterdeken op en overdag als het ook onder nul blijft.
Overigens hebben ze nog steeds een IJslandervacht Lachen

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:55

Ik heb ooit eens een fijn geheugensteuntje gehoord: deken erop in alle maande met de 'r' erin. SeptembeR t/m apRil (tenzij het dan al zulk mooi weer is...)

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:10

sorry misschien een hele stomme vraag, maar wat is een sheet?? en een hood??

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:28

Een sheet is een deken en een hood is een kop-halsstuk.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:34

Die van mij krijgt pas een deken op als ze op stal komt te staan.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:07

Margee: ik bedoelde dus in de stal en niet buiten
Kan ik dan best nu mijn dunste winterdeken opleggen? Of wat anders?

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:27

silleke schreef:
Margee: ik bedoelde dus in de stal en niet buiten
Kan ik dan best nu mijn dunste winterdeken opleggen? Of wat anders?


O, foutje!!! Haha! Ik vind zelf een dunne regendeken ideaal voor voor- en najaar.

Ik zit zelf te twijfelen of ik de dekens wel zal opdoen. Ze staan ook s' nachts nog buiten maar het is niet echt koud. Verward Ik wil er ook geen watjes van maken.
Ik heb zelf voor ieder een regendeken en een winterdeken met voering, niet de dikste soort. Ik moet er eentje bijkopen omdat ik nu dus een groter paard heb. Ik wil er graag eentje met een halve hals maar ook niet zo'n superdure.


Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:32

Ik probeer het eigenlijk allemaal zo lang mogelijk uit te stellen. Als het goed is zou het volgende week weer wat minder gaan regenen en ik denk dat als het straks s nachts kouder gaat worden, dat ik dan begin met de zomerdeken s nachts en dan verder opbouwen.
Maar ik kijk ook naar de paarden zelf hoor, vooral Buzzs heeft een erg dun vachtje, dus als ik het idee heb dat ze er last van krijgt dat het iets kouder wordt, gaan de dekens om.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:35

Tja, de paarden hier op stal beginnen al heel langzaam aan een ondervacht te kweken. Vandaar dat ik eergisteren al ben begonnen.

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:36

Die van mij gooien ook hun zomerhaartje er al af.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers