Dag na zware training, wat doe je met je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Dag na zware training, wat doe je met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 22:45

Uiteraard niet laten staan, dat is logisch.

Ik heb deze week bij toeval 2 dagen achter elkaar behoorlijk intensief gereden, twijfelde nogal wat ik vandaag zou gaan doen. Heb uiteindelijk een half uurtje buiten gestapt, maar had ook rustig aan kunnen gaan rijden of longeren.

Wat doen jullie een dag na intensieve training met een paard dat mogelijk spierpijn heeft?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:49

Ik doe dan ook altijd een stapritje, lekker op het harde, aan de lange teugel, maar wel wat rond.
en ik probeer of ze er wat langer uit kunnen, dus niet de hele dag op stal en een enkel stapritje, maar wat meer bewegingsvrijheid.

Af en toe, bij echt zware arbeid geef ik ze daarna nog wel eens een ml Arnica D6, dat helpt tegen spierverzuring. [naam verwijderd] heb ik momenteel aan de Licosan Forte, een extra schepje na zwaardere arbeid wil nog wel eens helpen het lijf los te houden.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:52

ik vind dat ook altijd zo moeielijk,haha.
ik zou dan denk ik rustig longeren,of wandelen en natuurlijk op de wei?
ja bij ons worden ze dus rond 10 uur op de wei gezet,dus zou ik haar rond 6 uur eraf halen,en dan longeren (wel rustig) of idd buitenritje in stap,en mischien wat draven aan een lange teugel.
maarja ik rij haast iederen dag intensief Tong uitsteken dus heb er geen last van.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:53

Mijn paard staat sowieso de hele dag buiten. En meneer staat nooit op een plek stil... hij rent altijd achter andere paarden aan om te spelen e.d. Maar dan doe ik meestal toch lekker een rondje buiten stappen oid. Hij heeft een dag in de week dat hij helemaal niets hoeft te doen. mag hij lekker in de wei paard wezen en heb ik die dag tijd voor andere dingen maar zo'n dag geef ik hem nooit na intensieve training.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:13

Piropo heeft deze week echt een behoorlijk aantal dagen intensief gelopen, vandaag kreeg hij vrij, hij heeft alleen wel van 11.30 uur tot 17.30 uur buiten gelopen, ik zet em niet stil op stal dan, komt hij niet buiten dan ga ik een stapritje over de weg doen met hem of wat los longeren.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 00:32

Meestal geef ik Fraeva rust na een echte zware trainingsdag... en daarmee bedoel ik ook: 1,5 uur in de trailer om vervolgens ergens anders 's ochtends (45 min.) en 's middags (45 min.) les te krijgen... en daarna weer 1,5 uur terug. Dan is het fysiek nog niet zo erg zwaar voor d'r, maar ze krijgt wel allerlei indrukken te verwerken... dus dan mag ze na zo'n lange dag lekker 2 dagen genieten van haar welverdiende rust en daarna pakken we het rijden weer voorzichtig op!

Als ik een zware, lange buitenrit heb gemaakt met haar... dan longeer ik haar de dag erna óf ze krijgt een rustdag. Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:00

longeren: paard neerwaarts bijgezet
buitenritje: lekker ontspannen lopen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:37

Misschien is een heerlijke wandeling( ernaast) nog zo gek niet...lekker ontspannen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:39

sjakie schreef:
longeren: paard neerwaarts bijgezet
buitenritje: lekker ontspannen lopen


Neerwaards bijzetten lijkt mij niet zo geweldig. Dat is toch niet ontspannend?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:41

een 20 minuten onder het zadel, (zeg maar alleen losrijden), alleen vwnw, wel zorgen dat alle spiergroepen aan het werk komen daarna afzadelen en beetje trutten om ze daarna nog een uurtje op het land (ofzo) te zetten. (onze paarden staan niet op het land)

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:26

Gewoon rijden maar dan op ontspanning aan de lange teugels..

Vinden ze ook nog meestal wel leuk.. en daarna idd lekker tutten

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:32

Meestal lekker een stapritje van ongeveer een halfuur, waar ik hem af en toe stukken even een stukje vwnw oppakken. En zowiezo staat hij altijd een aantal uur per dag buiten, dus zorgt ie ook een beetje voor zijn eigen beweging.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:44

Bij ons worden de paarden de dag na de wedstrijd (dan wordt tenslotte het beste van hun gevraagd) afgestapt of gaan het land in.
Ze worden iig niet gereden.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:49

Toevallig heeft mijn paardje woensdag een zware voltige training gehad en gisteren heb ik lekker met hem gestapt en een klein beetje gedraft maat alles op z'n eigen benen en een klein stukje gegalopeerd en hij heeft 's morgens een half uurtje aan de molen gestaan...
Meestal rij ik na een zware dag gewoon (iets minder intensief) en de dag erna hebben de beesten vrij (alleen aan de molen of in de wei)

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:53

Mijn paard heeft gister een crosstraining gehad. Erg zwaar!! Hij krijgt van mij wel altijd een dag vrij, maar staat dan uiteraard geen dag op stal. Als het weer het toelaat staat hij een halve dag in de wei en anders een paar uur in de paddock, daar lopen ze ook genoeg vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:05

Meestal longeer ik ff maar dat gaat niet altijd dus dan ga ik naar het bos
of ik rij gewoon rustig lekker wat vwnw.

Kawa staat ook nog altijd in het land, dus beweging genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:19

Gewoon rijden, maar dan iets minder intensief.
Of als het mogelijk is een ontspannen buitenritje maken. Lekker languit stukken stappen en galloperen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:24

Na een echt zware training rij ik of longeer ik. Longeren zonder bijzet, en meestal ook zonder longeerlijn. En rijden in stap en eventueel draf buiten of in de bak aan de lange teugel met wat galop. Voor Baduh is galop de meest ontspannende gang. Als hij echt spierpijn heeft wil hij ook altijd graag galoperen en dan voel je hem langzaam soepel worden. Maar de dag na een zware training moet hij altijd minstens een half uurtje bewegen, anders krijgt ie wel heel pijnlijke spieren.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 14:33

Na een zware trainingsdag maak ik een buitenrit aan de lange teugel. Heeft ze toch nog beweging gehad...

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:17

ik ga dan meestal lekker relaxed rijden. beetje balkjes lopen enzo. vooral soepel maken en ontspannen. en niet al te lang, half uurtje is zat. en dan even buiten uitstappen.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 15:26

Stuk langs de weg stappen/draven, wel een beetje naar beneden vragen, zodat ze nog wel wat spieren moet gebruiken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:09

Dat van mij weet je wel, maar toch: Andrew is vaak erg stijf na een les. Door los in de longeercirkel te werken aan het voorwaarts lopen, loopt hij zichzelf los en gaat weer ruimer lopen. Of ik maakte een buitenrit waarbij ik met hele lange teugel lekker voorwaarts reed. Meestal een halfuurtje... (schapendijkjes en op de terugweg een lekker galopje Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:58

De dag na de les [dat is de zwaarste dag in de week] longeer ik en wandel ik een stuk op het harde. Als we aan aantal dagen heel zwaar gewerkt hebben rij ik de dag erna wel. Dan werk ik alleen los, lang en laag. De dag daarna doen we dan pas relaxed aan de longe.
Als ik wet dat er zware dagen aan gaan komen geef ik van te voren en op de dagen van inspanning altijd extra electroliet.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:59

ik train maar net hoe het uit komt eigenlijk, ahngt er van af hoe mijn paard is. hij is elke dag anders dus werk ook van dag tot dag met hem.

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:42

Naz schreef:
Uiteraard niet laten staan, dat is logisch.

Ik heb deze week bij toeval 2 dagen achter elkaar behoorlijk intensief gereden, twijfelde nogal wat ik vandaag zou gaan doen. Heb uiteindelijk een half uurtje buiten gestapt, maar had ook rustig aan kunnen gaan rijden of longeren.

Wat doen jullie een dag na intensieve training met een paard dat mogelijk spierpijn heeft?


Hou je er rekening mee dat de spierpijn (áls daar sparke van is) meestal twee dagen later het ergste is? Dus niet de dag na de training, maar de dag dáárna. Lachen