Kort verslag nacht dijkdoorbraak Wilnis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Kort verslag nacht dijkdoorbraak Wilnis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 11:48

Dinsdagnacht om een uur of drie lig ik diep te slapen, niks bijzonders, gaat de telefoon. Ik schrik wakker en denk welke idioot belt mij nou weer om 3u in de nacht....... Haha! .
Mijn zwager aan de lijn: Frances wakker worden, je spullen pakken er is een dijk doorbraak! Ik kom nu naar je toe!.
Pfff eerst even wakker worden, eh Verward dijkdoorbraak.....komt heel Nederland onder water te staan ofzo, wat heb ik met een dijkdoorbraak te maken. Ik bedoel ik woon in Wilnis...of all places daar gebeurt werkelijk nooit wat, hoogstens koeien die uitbreken.
Maar goed, wakker geworden, cavia's ingepakt, alles op mijn bed en keukenkasten gegooid en naar buiten gegaan. Niks te zien........ach dat zal wel meevallen dacht ik nog, maar ik heb eerst toch maar even mijn auto en mijn cavia's naar mijn zus gebracht (gewoon voor de zekerheid). Nog aan de paarden gedacht, maar die stonden "hoog en droog" in Vinkeveen dus dat was geen reden voor paniek en ik kon de wijk niet meer uit. Na een uurtje stond het water tot kniehoogte, dat was toch wel schrikken....... Gelukkig is het in mijn straat met een sisser afgelopen, ik had geen water binnen in huis (ongeveer een meter van mijn voordeur gebleven) maar er zijn er die er heel slecht aan toe zijn. En de schade wordt niet vergoed door de verzekering Boos! dus dat is nog spannend voor die mensen Huilen . Er staan wat meer foto's in mijn profiel voor mensen die willen zien hoe mijn straat eruit zag.

Cheese!
Afbeelding

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:00

Wow, het is toch meer water dan ik had gedacht! Gelukkig dat er bij jou huis geen schade is. Alleen waarom wil de verzekering deze schade niet betalen voor de huizen die er wel slecht aan toe zijn?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:01

Wow die foto, ja wel heftige beelden inderdaad. Ik ken ook een familie die in Wilnis woont en ik denk dat zij hetzelfde als jij dachten: "In Wilnis gebeurt nooit wat" . Tot nu dan.
Gelukkig dat jij er goed af bent gekomen.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:03

Mijn ouders wonen in De Hoef, zeer klein plaatje bij Wilnis, in een woonark. Deze ligt in/aan een sloot die direct in verbinding staat met de ringvaart. Het water bij ons stond dan ook uitzonderlijk laag. Zeer bizarre ervaring, maar gelukkig voor ons niets ernstigs.

Mijn ouders zijn overigens erg benieuwd hoe het afloopt met die verzekerings-acties. Als namelijk bij ons de dijk (om de Amstel) doorbreekt krijgen we hetzelfde en dat is dus idd niet verzekerd! Vorig jaar rond deze tijd waren er enorme hoosbuien waarbij er een aantal arken waterschade opgelopen hebben, waaronder een die gewoon onder gelopen was (de eigenaar was op vakantie, de rest heeft nog wel geprobeerd alles leeg te pompen, maar bij hem is dat niet gelukt) en ook dat werd niet vergoed door de verzekering. Waar heb je dan een verzekering voor... Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:11

Ik heb een aantal luchtfoto's gezien op voorpagina's van kranten, allemaal uit verschillende hoeken, de een nog heftiger dan de ander. Je moet er toch niet aan denken dat je midden in de nacht verrast wordt door een overstroming!

Het dorp van mijn ouders is vorig jaar zomer tot drie keer toe ook overstroomd, door hevige regen- en onweersbuien. Het water stond ook hoog in de straten, de school waar mijn moeder lesgeeft hebben ze drie keer moeten leegpompen. Waterschade is niet fijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:12

De foto op de voorpagina van de Telegraaf was ook zo bizar!

Gelukkig is de schade voor jouw dus beperkt gebleven bij een onderbroken nachtrust, het had veel slechter voor je kunnen aflopen.
Als je de beelden op tv zag, brrr, centimeters dikke sliblaag op je parketvloertje...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:12

Jeetje zeg, dat lijkt me akelig wakker worden. Ziet er wel spectaculair uit op alle foto's.

(is dit stiekum een manier om aan profielviews te komen? Tong uitsteken Haha!).

Ann

Berichten: 13251
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:36

Gelukkig is het voor jou meegevallen, ik vind het maar vreemd dat de schade niet vergoed wordt door de verzekering, waarvoor heb je dan in hemelsnaam een verzekering Verward Typisch Nederlands Scheve mond

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:35

Idd, raar met de verzekering, en dara betaal je dan geld voor Verward:?
Maar gelukkig vat bij jullie de schade mee.
En die foto's zijn best erg om zo te zien ja.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:43

Ik weet nog dat in de tijd dat ik bij een adviesbureau op het gebied van Rivierkunde en waterbeleid werkte, men al druk bezig was met het Verbond van Verzekeraars over vergoeden van waterschade. Is nooit echt van de grond gekomen helaas.

Tja, het is alom bekend dat de dijken niet overal even goed onderhouden worden. Wij maakten destijds hevige kansberekeningen maar men deed er weinig mee. Behalve dan de factuur betalen. Nu, na de hevige droogte was het een kwestie van wachten. Dijken drogen uit en zand laat los, zakt in en voila.

Sterkte daar bij jullie.

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 07:48

Ik stond trouwens even helemaal op mijn benen te shaken toen ik op het terrein van de Wilnisse feestweek was. Dat is precies een paar 100 m van de plek waar de dijk is doorgebroken. Ik kreeg even kippevel bij het idee dat ik daar de week ervoor nog met mijn lamme harses in een feesttent stond te lallen met een mannetje of 1000 (denk ik) . Ik moest er even niet aan denken dat het een weekje eerder was gebeurd, pfff we hebben op een of andere manier nog wel beschermengeltjes gehad want als het toen was gebeurd, hadden een hoop mensen er slecht vanaf gebracht.

En wat betreft het niet betalen van de schade door de verzekering, ik geloof na de watersnoodramp in Zeeland, hebben verzekeringen bepaald dat dijkdoorbraken niet onder de dekking vallen Boos! . Het risico in Nederland is te groot en dan zouden ze teveel moeten uitkeren........lekker dan. Die mensen van de arken en het oude dorp gaan gewoon letterlijk en figuurlijk het schip in. Als (en dan zeg ik dus echt als) de overheid de schade betaalt, is het maar een deel!! Het zal je huis maar zijn.
Enne Fasel bij ons bestaan de dijken niet uit zand maar uit veengrond, dat is nog lichter als het uitdroogt dus je begrijpt wel wat er is gebeurd na die droge periode. Gisteren zijn ze begonnen met het weer doorlaten van water maar ik hou mijn hart vast voor de rest van die dijk want door het wegvallen van de druk van het water zijn overal scheuren ontstaan. Voor de mensen van de arken is het te hopen dat het water snel weer terug is en dat ze niet teveel schade lijden. We wachten maar af, maar echt lekker slapen doe je niet.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:01

Gelukkig is het goed afgelopen...