Hoe veelzijdig is je paard en hoe ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Hoe veelzijdig is je paard en hoe ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 13:59

... veelzijdig ben je zelf??

Ik heb een paard dat heel goed kan springen, maar ik ben zelf helemaal geen held met springen. Toch probeer ik elke week met haar naar de springles van de club te gaan, om mezelf een beetje bij te schaven, maar ook om m'n beestje een plezier te doen, ze vindt het namelijk heerlijk om te springen.

Verder rijd ik een paar dagen in de week serieus dressuur met haar, dat vindt ze iets minder leuk, maar met voldoende afwisseling doet ze goed haar best (we starten M1).
Ik probeer elke week of anders om de week met haar naar buiten te gaan (duin en strand), dat vinden we allebei heerlijk!
En sinds kort loopt ze ook aangespannen, dat vinden we allebei nog erg moeilijk, maar zo stukje bij beetje gaat het steeds een stukje beter!

Mijn instructeur zei van de week tegen me dat ik een heel veelzijdig paard heb en dat ik daar best een beetje trots op mag zijn!
Toen vroeg ik me eigenlijk af of er dan nog zoveel paarden zijn waar echt maar 1 disipline mee gereden wordt, of zijn de meeste paarden redelijk veelzijdig?
Of zijn misschien de paarden wel veelzijdig, maar de ruiters niet Haha! ?!

Wat doen jullie met je paarden en wat kunnen ze allemaal?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:05

Mijn paard is veelzijdiger als ik

Ik ben helaas maar tot en met het M springen gekomen
Kawa had veel meer in zijn mars

we zijn samen wel tot en met het Z dressuur gekomen

En SGW zou Kawa ook wel kunnen, maar dat is ook niks voor mij

Dus Kawa is erg veelzijdig en ik een beetje

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:07

Ik denk dat er vooral veel onveelzijdige ruiters zijn.

De meeste paarden vinden het allemaal wel leuk om eens te springen, te dressuren of buiten te rijden. Het een wat meer dan het ander maar met genoeg afwisseling doen ze toch hun best.
Toch zijn er genoeg ruiters die niet springen met hun paarden en niet ermee naar buiten gaan, altijd maar dressuren in de bak.

Ik ben het met je instructeur eens. Je mag trots erop zijn dat je paard zo veelzijdig is! En je mag trots op jezelf zijn! Dat jij zo'n veelzijdige ruiter bent OK dan!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:10

Pablo is heel erg veelzijdig (en ik ook wel Haha!) Hij is nu L springen startgerechtigd, L2 dressuur, B sgw en start eind oktober zijn eerste klasse 1 Endurance. (allemaal met mij trouwens Haha!)

Raimaer is ook aardig veelzijdig maar haar kracht ligt bij het springen. Ze is nu L1 dressuur, B springen en start ook eind oktober haar eerste klasse 1 Endurance (met mijn moeder).

Maar Trammelant spant de kroon: Z2 dressuur, M springen, L SGW en alle 8 en 4 tal klassen gelopen.

En dat laatste zijn dus ook mijn topklasseringen Haha!

Mennen durf ik niet aan met deze heethoofden en daar ligt mijn interesse ook absoluut niet.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-08-03 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:14

Rowan kan vanalles en nog wat...

- mennen (lekker in het bos maar ook dressuurmatig netjes)
- Western rijden (technisch ook best netjes, maar we hebben weer les nodig)
- Endurance (pas 1e wedstrijd gereden en er zit meer in...)
- lange afstand (deze zomer meer als 550 kilometer mee gereden, ook trektochten)
- voetballen (vind 'ie prachtig)
- Engels dressuur (ik heb geen zadel maar het talent is er wel)

Wat ik niet doe is het mennen (heb RSI en kan de leidsels niet goed hanteren) maar de rest wel. Wat we nog niet echt gedaan hebben is springen, maar dat ga ik binnenkort eens oppakken.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:24

Cinzano is heel veelzijdig... dressuur vind hij leuk, springen, bosritten, crossen, strandritten en misschien ga ik hem volgend jaar inspannen... ik weet zeker dat hij dat heel goed kan.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:28

Tos is super veelzijdig, dressuur, springen, mennen, buitenritten, longeren ( ook een onderdeel Tong uitsteken ) en we oefenen soms wat vrijheidsdressuur

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:28

ik ben ook niet zo veelzeidig, te lui en te bang om te springen, te lui om buiten te rijden, te lui om te longeren, ik doe toch over het algemeen dus dressuurtraining vins ik eerlijk gezegd ook het leukst en hij werkt altijd goed mee duzze, ik probeer wel om 1 keer in de week een ommetje te maken met hem buiten maar dat lukt niet altijd daarnaast neem ik tijdens mijn traing wel altijd wat draf balkjes mee.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:33

Ameretto is heel veelzijdig. Hij blinkt nergens echt in uit, maar vindt alles leuk en komt in een hoop takken van sport aardig mee, tot twee jaar terug bij de pony's en nu bij de paarden. Dressuur en springen op M-niveau (met ruim voldoende punten om Z te mogen springen), SGW inmiddels op L-niveau met wp bij de paarden en inmiddels ook al twee wedstrijden in de klasse 2 endurance goed volbracht.

Western en aangespannen hebben we nog nooit geprobeerd, maar ik gok dat hij de trail best leuk zal vinden, en voor een sulky zou hij ook niet gek staan. 't Is tenslotte een halve draver. Tong uitsteken

Zelf ben ik niet zo veelzijdig als het om wedstrijdsport gaat. Ik rijd dressuur voor de training en wedstrijden in de endurance. Buitenrijden vind ik heerlijk, de ene keer om te trainen en de andere keer puur voor de lol. Met springen ben ik pas net weer begonnen, maar voordat ik ooit weer een parcours spring op een wedstrijd moet er nog veel gebeuren. Gelukkig geeft Ret mij vertrouwen, het gaat steeds beter.

SGW zie ik mezelf nog niet zo snel doen, dat laat ik maar aan mijn zusje over. Haha!


[Edit] suffe typo's [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 27-08-03 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:33

Gamble is ook best veelzijdig Lachen
springen vind hij erg leuk, dressuur wat minder, buitenritten vind hij leuk (dit doet hij allemaal met mij). mijn vader ment met hem, vind ie ook wel leuk. nh en western is misschien ook wel wat voor hem, maar niet echt iets voor mij (nh wel een beetje)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:36

Kevin is volgens mij heel veelzijdig (nu ik nog Tong uitsteken). We gaan een paar keer per week een buitenrit maken en de rest van de tijd rijden we dressuur in de bak. In september heb ik weer een dressuurwedstrijd en de bedoeling is dat hij in oktober een klasse 1 Endurance gaat rijden.

Ik weet dat hij springen heel leuk vind, maar dit heb ik nog maar 1 keer met hem gedaan. In de winter zijn er weer springlessen bij ons op stal, dus wellicht dat ik wat springlessen kan gaan volgen.

SGW lijkt mij op het eerste gezicht erg eng en ik zie Kevin ook nog niet zo snel voor een wagentje staan.

Maar goed, deze combinatie bestaat net een half jaar dus wie weet wat de toekomst gaat brengen Haha!.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:19

Bonanza heeft overal plezier in, asl ik naar de bak loop met hem denkt hij:"o leuk we gaan in de bak werken. als hij hindernissen ziet prcies hetzelfde, longeren, buitenrijden, western, hij vind alles leuk en ik eigenlijk ook wel.
Probleem is alleen nu, als je elke dag wat anders doet (in mijn geval dan) wordt hij nooit veel beter in bv dressuur oid, ik probeer het wel op peil te houden maar met 1 keer in de week dressuur rijden lukt dat niet altijd.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:21

Dennis is ook aardig veelzeidig. Hij kan springen, een aardig stukje dresuur, is een geweldig paard om mee buiten te rijden, is als les pony te gebruiken voor kleine kinderen, loopt aan de lange lijnen en stond met heel veel plezier voor de kar(tot we een ongeluk kregen, nu durf ik het niet meer aan met hem al kriebelt het bij mij nog enorm).

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:35

Lasagna is ook best veelzijdig.
We mennen met haar, dressuren met haar, springen met haar, en ik rij recreatief met haar.
En ik doe alles zelf met haar, en het mennen samen met mijn vader.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 16:25

ik heb alleen maar dressuur paarden , en ik kan al dus niet zo goed springen dus geen goede combinatie! maar zo erg vind ik het niet . ik ben niet veelzijdig en me paarden ook niet Tong uitsteken

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:21

ik vind mezelf behoorlijk veelzijdig, heb met mijn shet gesprongen (85 cm!!!), gemend, een beetje gedressuurd en vooral heel veel buiten gereden. Op de manege reed ik dressuur en de laatste 6 jaar dressuur (tot aan de M) en springen (tot Z met pony's) Met de pony die ik nu heb ben ik een beetje bezig met vrijheids dressuur, natural horsemanship, maar ook echte training in dressuur en aan de longe. Ze mag helaas nog niet springen vanwege slechte voorhoeven en voor een nieuwe kar heb ik geen geld en tijd op dit moment (zou het wel weer willen)

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 18:27

Leuk dat er zoveel veelzijdige Bokkers met veelzijdige paarden zijn, en vooral fijn voor de paarden!

Ik vind het vooral ontzettend knap dat er mensen zijn die hun paard ook in verschillende disciplines op wedstrijden uitbrengen! dat zie ik mezelf nog niet zo gauw doen, terwijl het voor Fie het leuk zou zijn om eens eens wat wedstrijden te springen, maar dat durf ik gewoon niet.
Misschien dat er in de toekomst nog eens een menwedstrijdje inzit, dat lijkt me wel wat!

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:46

Euh wat Tjody allemaal kan... dressuur, springen, western, endurance... eigenlijk alles onder het zadel (oké zonder zadel ook Knipoog). Zelf rijd ik geen wedstrijden met haar, maar de eigenaar start dressuur en endurance. Zelf rijd ik het allerliefst buiten of spring ik, maar ja een goede springer wordt je nooit zonder de basis van de dressuur te begrijpen en dat vind ik ook leuk om te rijden Knipoog. Denk dat cross ook wel wat voor mij zou zijn...

Mennen kan ik niet maar het lijkt me wel leuk om te leren, maar denk niet echt dat dat wat voor mij zou zijn. Tjody is dus hardstikke veelzijdig en ik eigenlijk ook wel. Toch vind ik springen het leukst, maar cross lijkt mij ook erg leuk.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:14

Bill:
* Loopt voor de kar
* Springt
* Dressuurt op mijn amateurniveau
* Heeft zelfs een poosje westerngehobbied, en vond het nog erg leuk ook. Die knol van mij vindt ook alles leuk, en ik ook trouwens

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:31

Eldientje is best een hele veelzijdige pony. Dressuren wil ze best, springen vind ze helemaal leuk, en buiten is het een schat... Denk dat ze de cross ook erg leuk gaat vinden, is absoluut wat voor haar. En ik ben ook best veelzijdig Lachen

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:33

Fitz is tot dressuurpaard gebombardeerd maar met de juiste ruiter Knipoog kan hij best leuk springen.
SGW en Mennen lijkt hij me niet echt geschikt voor,teveel angsthaas.
En volgende week mag hij zich uitleven op de Veluwe met buitenrijden!

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:52

ah mijn paardje zou in principe alles kunnen (western, springen, dressuur, endurence, alleen mennen is denk ik niet zo'n goed idee), maar ze is getraind voor raining en ik spring regelmatig met haar, gewoon voor de lol Lachen

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:56

Wij hebben het western als basis, zeg maar . Waarvan we de Pleasure, Trail en Horsemanship wedstrijd gericht trainen en de Reining er thuis voor de fun bij doen.

Verder doen we ook aan dressuur en springen. Dressuur op L1 (bijna L2) nivo, ik start alleen met onderlinge wedstrijdjes op de manege. En soms springen we wat. Niet al te hoog, maar dat komt omdat ik zelf niet zo'n springer ben. Ook zitten we in het 6-tal demonstratie-team van de manege.

Vogend jaar gaan we trainen voor de endurance en hopen dan ook nog een paar wedstrijdjes in te starten.

En natuurlijk longeren we ook wel eens en doen ook aan buitenritten van 1 tot enkele uren.

We zijn dus aardig veelzijdig dacht ik zelf Haha! .

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:59

Op en top veelzijdig, die merrie van mij. En ik ben daar maar al te blij mee, hoop echt aan Voice en Wencke net zulke veelzijdige paarden te hebben.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:27

ik heb ook zo'n veelzijdig paard.
ze is nu 17 en we zijn begonnen in de dressuur. tot en met z niveau gereden. springen kan ze als de beste, alleen ik dus niet, dan reed een kennis van mij haar. ik heb ooit nog eens een B parcours met haar gesprongen maar ik vond het zelf niet echt leuk en dus zijn we daarmee maar niet verder gegaan. Haha!
ik heb haar zo'n 8 jaar geleden omgeschoold tot westernpaard en afgelopen jaar was ze 2e op het NK in de western riding.
bij het mengedeelte ben ik gekomen tot aan de lange lijnen werken toen kwam het westernrijden ertussen maar wie weet dat ik dat nu weer eens op ga pakken.

het enigste wat je met mijn paardje niet kunt doen tegenwoordig is buitenrijden (in haar jonge jaren hebben we verschrikkelijk veel buiten gereden). maar nu vind ze dat dus niet leuk meer en als ze dan weer eens verplicht van mij moet en we zijn aan het einde van de oprit kijkt ze om zo van baasje ik vind dit niet leuk en eng gaan we nu terug.
maar verder is het een super veelzijdig paard