wijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 16:40

omdat ik niet wist of dit nu bij rijtechnisch moest of hier ( en het hier meer op zijn plaats vond)het volgende: Tong uitsteken

ik rij met Boyd dus sinds enkele maanden western,(althans doen ons best Haha! ) en het gaat steeds beter, maar hij kan niet wijken......(waarschijnlijk ook nooit in zijn "engelse" periode geleerd

als ik hem nu wil laten wijken en bijvoorbeeld mijn rechterbeen iets aanleg draait ie rechtsom Verward dus i.p.v bij de druk weg..draait hij naar de druk toe!heb het ook al geprobeerd door mijn been iets verder naar achter te leggen...maar heeft hetzelfde resultaat.

is wel leuk als ie kan draaien om zijn voorhand, maar dat was dus niet de bedoeling....

krijg op deze manier natuurlijk NOOIT een hekje open o.i.d.....en ik denk zelf dat we zo nooit het verschil leren tussen wijken (of zijwaarts stappen) of draaien om voorhand etc...
ik heb helaas nog niet de mogelijkheid om samen met hem te lessen...hoop binnenkort wel.

wie kan mij vertellen hoe dit nu te gaan "aanpakken" ??hoe leer je een paard op de "westernway" wijken...?? en draaien om voorhand...of achterhand... Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:36

Rechterteugel erbij in het geval dat je beschrijft. Daarmee blokkeer je de schouder. Of die vlieger voor jou opgaat is een ander verhaal, het licht er maar net aan hoe je paard gereden is. Anders zou ik het zo via internet niet zo gauw weten. Je moet zijn schouder blokkeren zodat hij die draai om de voorhand niet maakt. Je duwt duidelijk zijn heup weg, maar zijn schouder zet hij naar binnen.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 18:09

XoNo schreef:
Rechterteugel erbij in het geval dat je beschrijft. Daarmee blokkeer je de schouder. Of die vlieger voor jou opgaat is een ander verhaal, het licht er maar net aan hoe je paard gereden is. Anders zou ik het zo via internet niet zo gauw weten. Je moet zijn schouder blokkeren zodat hij die draai om de voorhand niet maakt. Je duwt duidelijk zijn heup weg, maar zijn schouder zet hij naar binnen.



ik hou de rechterteugel tegen zijn hals...begrens hem daar dus mee..en geef hem met de linker ruimte...zucht. Schijnheilig

waar zit je in friesland? Haha!

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:49

Raad eens Loes.... Bij Sil in Nijega!! HAHAHA

Ga daar nu gewoon Boyd en jezelf een weekje in training gooien!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 19:41

Neus naar het schot en zijwaarts leren.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 20:48

dapperdier schreef:
Raad eens Loes.... Bij Sil in Nijega!! HAHAHA

Ga daar nu gewoon Boyd en jezelf een weekje in training gooien!



zodra mijn boompje voor in de tuin geld geeft Clown

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:51

cornelie schreef:
Neus naar het schot en zijwaarts leren.


Desnoods met iemand die er naast staan en hem belet de verkeerde kant op de kruipen.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 22:04

Margee"]
[quote="cornelie schreef:
Neus naar het schot en zijwaarts leren.


Desnoods met iemand die er naast staan en hem belet de verkeerde kant op de kruipen.
[/quote]


zoals achterwaarts Schijnheilig

zal het eens proberen..eerst even vragen aan de staleigenaar of stroom dan even van de bakrand af mag Haha! anders heb ik rodeo Boyd

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:07

xena"]
[quote="Margee"][quote="cornelie schreef:
Neus naar het schot en zijwaarts leren.


Desnoods met iemand die er naast staan en hem belet de verkeerde kant op de kruipen.
[/quote]


zoals achterwaarts Schijnheilig

[/quote]

....en een tweede persoon er achter dus Schijnheilig

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 22:10

ik zal een heel leger aan laten rukken Haha!

nu maar hopen dat ie niet zo bruut is om over hun tenen heen te denderen Schijnheilig

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 08:36

En let zelf heeeeeeeel goed op je focus. Hand en been openen van de kant waar je naartoe wilt. Andere kant een wakende hand, druk met been en vooral kijken waar je naartoe wilt.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 09:44

cornelie schreef:
En let zelf heeeeeeeel goed op je focus. Hand en been openen van de kant waar je naartoe wilt. Andere kant een wakende hand, druk met been en vooral kijken waar je naartoe wilt.



ik zal alle stappen precies zo doorlopen....want het is wel handig als ie die basis dingen gewoon snapt en kent natuurlijk.

en je bedoeld waarschijnlijk met dat kijken waar je heen wilt , dat je dan automatisch je gewicht en zit aanpast.dus dat ook meteen als duidelijke hulp gebruikt...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:46

Nou, als jij dus ook duidelijk kijkt in de richting waar je naartoe wilt zal automatisch alles een beetje naar die kant wijzen. Gewoon alles lekker simpel houden en ook niet meteen meters willen. Liever 1 stapje goed, en belonen (even stil staan) dan 10 stappen die er niet uit zien, en je paard er ook niks meer van snapt. Stroom is wel handig, kan hij ook niet teveel naar voren stuiteren Knipoog

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 09:50

cornelie schreef:
Nou, als jij dus ook duidelijk kijkt in de richting waar je naartoe wilt zal automatisch alles een beetje naar die kant wijzen. Gewoon alles lekker simpel houden en ook niet meteen meters willen. Liever 1 stapje goed, en belonen (even stil staan) dan 10 stappen die er niet uit zien, en je paard er ook niks meer van snapt. Stroom is wel handig, kan hij ook niet teveel naar voren stuiteren Knipoog



ik weet uit ervaring (nou ja...eigenlijk mijn vriend) hoe goed boyd kan stuiteren door de bak als ie aan de stroom komt Tong uitsteken


ik zal eens zien of ik de hulptroepen kan inschakelen....

bedankt!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:58

Ik houd zelf ook niet van stroom hoor. Persoonlijk zou ik het ook eerst eens zonder hulptroepen proberen, leid alleen maar af allemaal en kan juist druk en chaotisch werken. In geval van echte nood evt met simpel grondwerk beginnen, maar ook daar zit weer voorbereiding aan vast. Nog een tip: begin in een hoek, dan kan hij nog maar zijwaarts naar 1 kant en niet naar voren.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:47

Wat je ook kan proberen om hem eerst een paar meter uit de hoefslag te rijden en hem dan laten wijken naar de hoefslag toe. Misscien kan je een dresuurzweep gebruiken om hem op de achterhand aan te tikken als extra hulp. De meeste paarden willen graag terug naar de hoefslag en zijn dan eerder bereid om dan een paar passen zijwaarts te gaan. en oefenen met de wending om de voorhand, dan leert íe ook goed te wijkenvoor je kuit, desnoods eerst vanf de grond oefenen.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:33

Je paard komt dus tegen je been in als je hem opzij wilt laten gaan ?
Reageerd hij wel goed op je been als je voorwaarts wilt ?
Het is wel belangrijk om te weten of hij het zijwaarts gaan niet snapt ofdat hij niet op je been reageert, want dan moet je nog een stukje terug in de basis...
Lateral movement is een van mijn favouriete oefeningen en ik heb er veel info over...om te lezen, maar ik heb ook veel les-oefeningen hierover op band staan (krijg ik soms van een trainer uit USA opgestuurd), kan ik wel kopieren, moet je me even een PBtje sturen,
Groetjes Wendy

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 18:32

WenS schreef:
Je paard komt dus tegen je been in als je hem opzij wilt laten gaan ?
Reageerd hij wel goed op je been als je voorwaarts wilt ?
Het is wel belangrijk om te weten of hij het zijwaarts gaan niet snapt ofdat hij niet op je been reageert, want dan moet je nog een stukje terug in de basis...
Lateral movement is een van mijn favouriete oefeningen en ik heb er veel info over...om te lezen, maar ik heb ook veel les-oefeningen hierover op band staan (krijg ik soms van een trainer uit USA opgestuurd), kan ik wel kopieren, moet je me even een PBtje sturen,
Groetjes Wendy



voorwaarts is geen probleem.....ik vind het zelf ook heel apart, want als ik bijvoorbeeld links of rechts wil gaat de beenhulp juist heel goed....