Buitenrijden: op de terugweg erg heet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Buitenrijden: op de terugweg erg heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 13:19

Even geen vraag over de dressuur, maar over buitenrijden: Als ik alleen met mijn paard naar buiten ga, gaat het op de heenweg super. Hij draaft lekker, ik kan een prima handgalopje maken en ook weer makkelijk terug, maar zodra we op de terugweg komen wordt hij zo gigantisch heet, dat hij bijna niet meer te rijden is. Aangezien het best druk is in het gebied waar ik buiten rijd qua fietsers, wandelaars, auto's, andere ruiters, aangespannen paarden etc wil ik absoluut niet dat hij er vandoor gaat. Dit heeft hij wel alleen op ruiterpaden. Op het harde is hij wel weer gewoon relaxed en stapt hij gewoon alleen stevig door, maar niet met zijn nek er vol op en helemaal op scherp. Zijn vorige eigenaar ging ook vaak met hem naar buiten in hetzelfde gebied en die houdt wel van doorrijden, dus misschien heeft het daar ook iets mee te maken. Ik ben ook een paar keer met hem op vakantie geweest en dan heeft hij het ook niet, omdat hij dan de weg naar 'huis' niet weet. Hebben jullie dat probleem ook, en wat kun je er aan doen? Zou het bijvoorbeeld een optie zijn om om te draaien als hij heet wordt?
Graag jullie adviezen!


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:25

Baduh had het in het begin ook. Maar het werd beter toen ik hem een langere teugel gaf. Vreemd maar waar. En zelf ontspannen is heel belangrijk. Wat moeilijk is, maar wel eens wil helpen is als je terug bent niet naar stal gaan maar nog een stukje de andere kant op rijden. Als de weg waarom hij zo heet wordt niet altijd betekend dat hij direct naar huis gaat zal hij misschien wat rustiger worden.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:08

Op de terug weg had Dennis dat ook altijd heel erg. Ik heb gewoon een paar maanden hem op de heen weg lekker voorwaards gereden en aan het werk gezet zodat hij halverwege al aardig moe was. En dan terug aan een lang teugeltje naar huis stappen.
Ik ben met Dennis nu zo ver dat ik hem met huis in zicht nog aan kan laten galoperen zonder dat hij naar huis wil denderen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:02

sommige racen dan nog naar huis.
dagelijks oefenen, helpt. Haha!

wat je ook kan doen is, na de wandeling nog wat trainen (dressuren , springen) alvorens hem op stal/weide te zetten.

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:10

je kunt er ook op de terugweg iemand ernaast laten lopen,desnoods met een halstertouw er nog aan vast..als deze persoon hem een paar x heeft gecorrigeerd zal hij het langzamerhand wel begrijpen..ook is dat wel veilig bij zon druk stuk...en idd vlak bij huis,gewoon nog een keer de andere kant opgaan..die weg hoeft niet te betekenen dat hij naar huis mag.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:18

soms helpt 'tegenhouden' enkel averechts. en is ontspannen blijven zitten, zonder in te houden (zit, been, hand) beter.

doe maar eens een longe aan en halster.
als ie heet wordt, niet korter nemen of zwaarder zitten ofzo, gewoon blijven rijden zoals je bezig bent. soms gaat het dan beter!

heb zo eens een pony onder m'n kont gehad en na enkele dagen (10 a 15 dagen denk ik dagelijks) te oefenen ,was het bijna opgelost. ze trippelde nog een beetje, maar ging tenminste niet meer al stomend en soms in rengalop richting huis zoals ze gewend was.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 17:14

Veel oefenen inderdaad. De tip van de lange teugel werkt meestal wel goed, ook het 'nog even doorrijden' kan werken.

Verder: probeer niet elke keer precies hetzelfde rondje te rijden en op exact dezelfde plekken te draven en te galopperen. Beetje afwisseling daarin helpt vaak ook wel.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:53

Het is mijn nieuwe favoriete idee van rijden; je paard helemaal vrij laten in zijn keuzes, maar zo'n goeie band met hem hebben dat hij uiteindelijk toch altijd kiest wat jij wil.
Kortom: Als je de teugel losgooit geef je hem de keus om er vandoor te gaan of rustig naar huis te lopen. Die lange teugel neemt zoveel druk weg dat hij je 9 van de 10 keer graag veilig thuis zal brengen.
Dit principe werkt erg goed bij Baduh. Het is nu een zelfstandig paard, hij loopt graag op eigen benen en hij weet zelf dat naar huis racen niet op prijs wordt gesteld. Dus doet ie het niet.

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:58

bubbels schreef:
Kortom: Als je de teugel losgooit geef je hem de keus om er vandoor te gaan of rustig naar huis te lopen. Die lange teugel neemt zoveel druk weg dat hij je 9 van de 10 keer graag veilig thuis zal brengen.


Werkt voor mij ook! en daarbij..als Leroon begint te dribbelen zet ik haar in de achteruit een pas of 4 en daarna rustig wegstappen. Ik heb dit 4x in een uur moeten herhalen en nu doet ze het niet meer!

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:29

In ieder geval niet omdraaien(ik weet niet of je dat nu wel doet) maar rondjes rijden.

Inderdaad vaak doen en proberen om steeds een iets andere weg te rijden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:38

Oefenen, oefenen, oefenen.
Ik rijd ook een pony, die op de terugweg erg snel is, (ook op de weg) als ik hem lange teugel geef zal hij er nu niet meer vandoor gaan, maar stapt wel te overhaast. Heb hem ook een tijdje achterwaarts gezet als hij te snel ging, maar ook dit had bij hem weinig effect. Toch is hij door consequentie en veel oefenen makkelijker geworden. Hij staat nu gewoon stil als ik dat van hem vraag, af en toe geeft het nog wel wat protest maar eerder kwam hij omhoog als hij stil moest staan. Dit is een pony die vna zichzelf al erg temperamentvol is, maar kan nu (wat wel weer veel spanning geeft, dus niet mijn voorkeur heeft) als het moet ver onder zijn tempo naar huis stappen.
Succes ermee...

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:35

Een keer de hele dag nemen, in de ochtend een rondje gaan rijden, en op de terugweg iedere keer omkeren als hij heet word. Is hij weer kalm, dan ga je verder naar huis. Word hij weer heet? Weer omdraaien. Zelfs het botste paard heeft na een paar uur door dat hij echt alleen naar huis mag als hij zich koest houd.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:33

Of probeer een andere route naar je stal te nemen kijken of dat helpt, en juist niet gaan trekken aan de teugels dan wil ze juist naar voren gewoon in haar tempo laten stappen...

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:23

pearl_tje schreef:
Of probeer een andere route naar je stal te nemen kijken of dat helpt,


ja dat hielp bij mij ook, niet iedere keer dezelfde weg naar huis nemen en als hij dan toch begint te rennen gewoon weer een stuk 'van huis af' rijden, net zolang totdat hij niet meer zo heet wordt.

|| ==-- Hoezo geen idealen, ik wil een heleboel mensen verbeteren --== ||

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:31

ik heb ook een probleem als ik een buitenrit ga maken dan wil ze niet meer verder en dan begint ze te steigeren en dan wil ze terug naar huis wie wil mij a.u.b advies geven want ik wil heel graag buitenritten kunnen maken maar zo kan dat dus niet groetjs angela

Evita sue v. Uphill M1 + 12
Ferox v. Uphill M1 + 16
Gediplomeerde instructrice en jurylid M2 dressuur

highlight

Berichten: 143
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:26

ladyenpippi schreef:
ik heb ook een probleem als ik een buitenrit ga maken dan wil ze niet meer verder en dan begint ze te steigeren en dan wil ze terug naar huis wie wil mij a.u.b advies geven want ik wil heel graag buitenritten kunnen maken maar zo kan dat dus niet groetjs angela


dit heb ik uit het boek 'verlichte rijkunst' van Heather Moffett:

(...) Buitenritten in mijn eentje vormden echter nog steeds een probleem. bij iedere kruising ging hij dribbelen en steigeren als hij niet dezelfde kant op wilde als ik. In plaats van hem te dwingen mijn weg te nemen op momenten dat hij weigerde verder te gaan, bleef ik stil zitten en zei: 'Nou, jongen, als jij hier een halfuur wilt blijven staan, vind ik dat prima.' Voor het geval de truc niet werkte, vertelde ik mijn personeel altijd welke route ik zou nemen.
Na ongeveer vijf minuten begon Butch zich af te vragen waarom we stil stonden. Heel rustig vroeg ik hem dan weer voorwaarts te gaan. Weigerde hij nog steeds, dan bleven we weer een tijd staan; ik bleef daarbij volkomen passief in het zadel zitten tot hij weer aangaf verder te willen. Binnen een paar weken kon ik overal met hem naartoe. Omdat ik geen gevecht met hem aanging, hem te slim af was, had hij geen lol meer in het zich verzetten en ontdekte hij dat het leven leuker was als hij meewerkte. (...)

misschien iets voor jou om te proberen ?

|| ==-- Hoezo geen idealen, ik wil een heleboel mensen verbeteren --== ||

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-03 15:31

Bedankt voor al jullie adviezen. Ik heb alleen niet zoveel alternatieven om op een andere manier naar huis te rijden. Het gebied waar ik kan rijden is niet heel groot en ik heb gewoon altijd hetzelfde stuk dat ik zowel heen als terug moet rijden. Ik zal volgende keer eerst eens proberen die lange teugel te geven, alleen vind ik dat zo ontzettend moeilijk! Maar het is zeker het proberen waard! Bedankt!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:52

Zet hem maar eens een keer flink aan het werk als je thuiskomt van een buitenrit... of twee keer... denk dat dat-ie dan nog zo graag naar huis rent in het vervolg!! Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:38

de mijen doet het ook. dat is omdat ze naar huis gaat, ze voelen dat. ze gaan terug naar hun 'vertrouwde' plek. de mijne slentert enorm als we van stal weggan, en eens we omkeren wil ze de hele weg galoperen, tot zover kan ik zo nog altijd in bedwang houden Haha! maar het wordt wel erger...

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers