niet willen lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

niet willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 09:48

Ik weet niet helemaal waar dit bij hoort dus ik zet het maar hier neer.
M'n paard wil thuis niet meer lopen. Ik moet echt heel erg aandrijven om haar vooruit te houden. Op straat heeft ze hier geen last van en in de les bij de ponyclub ook niet. Het is waarschijnlijk weer een nieuwe manier van uitproberen ( ze heeft ook een periode gehad dat ze alleen maar achteruit ging lopen ) maar ik wil het toch zeker weten voordat ik haar hard aanpak.
Heeft iemand hier ervaring mee.



Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:57

Ik denk dat je paard geen lol heeft in het gene wat je van hem vraagt. Als hij het langs de weg en op de ponyclub wel goed doet dan is dat een gezellig uitje.
Ik heb ook zo'n paard gehad. Om dit op te lossen moet je veel afwisseling geven als je in de bak traint. Doe eens grond oefeningen, leg eens balkjes neer, doe eens spelletjes, laat hem over plastic lopen, rijd eens zonder zadel en met een halster, etc etc.
Maak het leuk in de bak, veel gekke dingen doen zodat je paard leert dat elke dag weer anders is en geen saaie rondjes draaien.
Succes OK dan!

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 09:58

bedankt.Ik hoop snel met western te beginnen misschien dat ze de afwisseling engels en western al leuker vind

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:37

Hoi Samba heb je er al eens aangedacht dat het paard misschien pijn heeft . Een vrienidn van mij heeft een KWPNer en als je er mee buiten ging was ze telkens aan het steigeren. En in de bak liep ze perfect nou bleek het dat het paard spierverzuring en bloedarmoede had.
Hij voelde zich zo ziek dat het geen zin had om te werken.

Groetjes

samba
Berichten: 400
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: sassenheim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 10:38

maar als ze zoveel pijn heeft waarom loopt ie in de bak dan wel goed. dan heeft ie toch ook pijn

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:05

samba schreef:
bedankt.Ik hoop snel met western te beginnen misschien dat ze de afwisseling engels en western al leuker vind

Persoonlijk denk ik niet dat een paard daar zijn bevrediging uit haalt. Het verschil tussen western trainen of engels trainen blijft voor en paard gewoon TRAINEN.
Ik zou het meer in NH of Parelli zoeken

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:07

ik heb afgelopen zaterdag les gehad op een staker, die merrie wilde dus absoluut niet vooruit, stilstaan of achteruitdraaien was het enige dat ze deed. Wat hielp is flink boos worden en haar op de hals meppen..... niet prettig hoor. Dan liep ze wel weer een tijdje goed, maar als ik maar even niet oplette begon dat gedonder weer. Ik denk niet dat ze ergens pijn had ofzo, ze was volgens de instructrice heel koppig. Wel zonde hoor, verder is het een superleuk paardje.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 01:08

Ik denk dat hier ene heel simpel antwoord op is. Tijdens mijn stage heb ik veel probleempaarden gezien en hetgeen wat me opviel was dat ze vaak niet geleerd hebben vooruit te gaan. Zoals ik het lees is het geen probleem in een andere omgeving. Dat kan zijn omdat het paard zich daar inderdaad niet verveeld, zoals in een bak die hij misschien iedere dag ziet.
Balkjes leggen en dat doen is gewoon een kwestie van het probleem vermijden. Ik neem aan dat je namelijk niet iedere keer je hersens wil pijnigen als je paard besluit iets niet leuk te vinden en jij wil graag verder gaan met de training die je nu doet. Ik weet niet hoe lang je normaal rijdt, maar om dit probleem op te lossen is het belangrijk dat je je eerst op het probleem gaat focussen voor je je gaat concentreren op dingen zoals voltes, figuren, balkjes, etc. Wat wij hier doen met de beestjes die niet vooruit willen is belonen zodra ze het goed doen. Wat je dus kunt doen is je paard zadelen enzo net als normaal. Gewoon opstappen net als normaal. Ik wet niet of je engels rijdt, maar wat wij hier doen (western) is met losse teugels rijden. Je teugels zijn los en je raakt de mond van je paard niet, maar ze zijn niet zo los dat zodra je paard er vandoor gaat ofzo je geen controle mee rhebt. Los, maar toch onder controle dus (moeilijk uit te leggen zonder voorbeeldplaatje). Je zet je paard aan in draf, maakt niet uit wele richting hij op gaat. Zolang hij maar vooruit gaat. Zodra je voelt dat je paard voor je werk en zijn eigen tempo heeft in draf zonder dat jij hem moet aansporen, dan stop je je paard, stap je af en beloon je hem. That's it voor de eerst edag. Zo bouw je het op. Iedere dag vraag je wat meer. Laat hem een half rondje in zijn iegen tempo lopen en stop. En zo bouw je het op. Je stopt op succes, iedere keer als ze het goed doet stop je. En zo ga je verder, draf, later galop. Maakt niet uit welke kant ze op gaat. Zodra ze weer wat luistert naar je hulpen dan pas ga je wat doen met je teugels. En denk erom; stop op succes!! Daar zit het em in.

Ik hoop je enigszins geholpen te hebben. Ik weet dat dit helpt, dus als je het goed uitvoert heb je er in ieder geval succes mee. Mocht je nog vragen hebben dan moet je me maar eventjes PBen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers