Lusitano

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 14:43

Hallo, Ik zou graag wat informatie willen over de Lusitano !
Wat is de lusitano precies voor een ras ( hoe zie ie er uit en wat in zn karakter) En wat voor een ervaringen hbben jullie met dit ras?
Ik heb gezocht op bokt met de zoek functie maar ik kon egenlijk niets vinden Verward

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour


Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:55

pb Dizzy hier op bokt even, zij heeft een Lusitano hengst

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:57

Afbeelding
Dit is er eentje.
En hier nog een verhaaltje:
http://www.conquistador.com/lusitano.html Het is een beetje lang dus ik heb het maar niet op bokt gezet.
Ik heb zelf geen ervaring met Lusitano's maar ik vind het wel hele mooie paarden.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 15:00

zijn andalusiers het zelfde als lusitano's????

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:06

INkie schreef:
zijn andalusiers het zelfde als lusitano's????


Nee, Andalusiers komen uit Andalusië (Spanje) en Lusitano's uit Portugal.

Als je wat wilt lezen over de Lusitano, dan kun je hier kijken: http://www.lusitanovrienden.net/ en dan bij "De Lusitano".

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:13

Eigenlijk zijn het van oorpsprong 2 dezelfde rassen, maar door akkefietjes tussen de Spanjaarden en Portugezen is het stamboek (lang) geleden opgesplitst in het PRE (van de Anda's) en de Lusitano.
Maar zeg dus nooit of te nimmer Lusitano tegen een PRE of omgekeerd, want ze dragen beide een terechte heel andere naam. Tong uitsteken (en je wilt geen Spanjaarden of Portugezen beledigen *LOL* )

Als je teruggaat in generaties bij Lusi's kom je niet zo heel gek ver Anda's of Cartujana's tegen. Tegenwoordig worden ze volle neven genoemd. Knipoog

Ikzelf heb een Lusitano veulen, slechts 4 maanden oud (staat nog bij de moeder). Van alle paarden die daar op stal staan kan ik enkel zeggen dat ze een geweldig karakter hebben, zit geen enkele rotte peer tussen Tong uitsteken
Maar ik kan natuurlijk niet voor alle Lusitano's spreken, enkel voor die ik ken Haha!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 16:12

bedankt voor de info ik zal es ff gaan kijken op die site!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 16:14

is er ook een site over andalusiers? kan ik de 2 paarden een beetje vergelijken...

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 16:31

Ik heb zelf iop een lusitano gereden maar dat was niet zon succes maar dat lag aan het paardje elk paard is anders


Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 19:05

Hi,

Ik heb een Lusitano-hengst van 4 jaar. Zelf beleerd en ingereden.
Het feit hij het eerste paard is dat ik zelf heb ingereden en dat hij mijn eerste hengst is zegt denk ik genoeg over het ras (ze zijn heel lief).
Ze zijn heel intelligent en vervelen zich daarom ook snel. Je moet ze bezig houden.
Ik geef hem voortdurend snoepjes (uit de hand) en hij is niet bijterig (wat je ook niet van elk paard kunt beweren).
Ik kan voor en achter hem staan, onder hem hangen etc. en hij vertoont geen hengstengedrag.
Mijn hengst windt zich wel erg op als hij tijdens een buitenrit een vreemd paard tegenkomt, maar dat komt omdat hij niet veel vreemde paarden ziet.
Bovenstaand zal per paard verschillen en mijn opvoeding zal wel niet helemaal "normaal" verlopen zijn, maar hij is lief en ik ben blij met hem.
Hij is soms vreselijk koppig, maar dat is geloof ik een familietrekje.
Omdat hij de eerste en enige Lusitano is die ik ken, kan ik je niet zo heel veel over het ras vertellen, dan kun je beter bij een fokker informeren.
Volgens mij verschillen Andalusiers en Lusitano's met name qua uiterlijk. Lusitano's hebben grovere gewrichten en hebben ook vaak een ramsneus.
In een blad heb ik wel eens gelezen, dat Lusitano's moeilijker op te voeden zijn dan Andalusiers, maar weet ik niet.

Ik heb voor dit ras gekozen omdat ze goed zijn in (hoge) dressuur, springen en geschikt zijn voor een koets, maar dat zijn meer rassen.
Ze zijn snel en wendbaar aan de ene kant en kalm en rustig aan de andere kant.

Groetjes Lachen

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 19:37

Heb hier nog een verslag liggen over de lusitano. Als je bij google op lusitano zoekt kom je heel veel over het ras tegen.
Hier een foto van een lusitano die ik ken Lachen
Afbeelding

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 20:37

hallo. op mijn vakantie heb ik op lusitano's gereden. als je vragen hebt of je wilt fotos zien moet je maar even pben!
groetjes

Ill try to remember every step you walked with me, every moment you make me smile, every moment I cherish.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:27

Dizzy, heb je geen foto's van jouw hengst?

Ben erg benieuwd, er zijn niet zo gek veel Lusitano eigenaren op bokt. Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:25

Ik rij een Lusitano hengst van 8 jaar en ik moet zeggen dat het erg goed bevalt. Hij is betrouwbaar, intelligent en hij wil voor je werken, maar daar moet je zelf wel je best voor doen. Hij is als hengst goed op te voeden, hij is af en toen van onzekerheid nog wat bijterig, maar hij weet onmiddelijk dat hij fout zit. Ik vind hem zelf iets te fel buiten, maar dat komt ook door het voer wat hij krijgt.

Ik heb zelf een kruising gekocht tussen een New Forest en een Lusitano, ik ben erg benieuwd wat eruit groeit.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:04

Ik heb een poos een Lusitano gereden en zo in het wereldje beland. Je kan mij Pb-en voor alle dingen die je wil weten. Ook prijzen enzo....

Groetjes Tamara

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:24

QuijoSavan schreef:
Ik heb een poos een Lusitano gereden en zo in het wereldje beland. Je kan mij Pb-en voor alle dingen die je wil weten. Ook prijzen enzo....

Groetjes Tamara


Potverdorie check ik net je profiel, jij hebt de paps van mijn Lusi gereden! Haha!

Wat een kleine wereld is het toch *LOL*

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:29

Hi Loolapalouza,

Ik heb honderden foto's van mijn hengst (van pas geboren t/m nu).
Hij lijkt erg op jouw Xender.
Ben niet zo'n computerwhizz, dus foto's op bokt lukt nog niet echt.
Via e-mail zou wel kunnen of kom eens "in person" kijken (ik ben een vriendin van Mist).
____________________________________________________________
Oh ja, op de site van "Terra Salva" staat ook veel info over de Lusitano en foto's van paarden die koop zijn.
Er is in Nederland ook de vereniging LVN (Lusitano-vrienden Nederland), waar veel info te vinden is. Moet het web-adres even opzoeken, dit mail ik later. In België is er ABEL, die vereniging is groter maar ik vind de info onoverzichtelijker.

Groetjes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:34

Okki (Ocidental) komt ook bij Terra Salva vandaan. Hij staat ook bij referenties, z'n eigenaresse heeft wel een leuk stukje over hem geschreven (vind ik). De site van de lusitano vrienden heb ik ergens hierboven al neergezet, het is .net iig.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:54

Dizzy schreef:
Hi Loolapalouza,

Ik heb honderden foto's van mijn hengst (van pas geboren t/m nu).
Hij lijkt erg op jouw Xender.
Ben niet zo'n computerwhizz, dus foto's op bokt lukt nog niet echt.
Via e-mail zou wel kunnen of kom eens "in person" kijken (ik ben een vriendin van Mist).
____________________________________________________________
Oh ja, op de site van "Terra Salva" staat ook veel info over de Lusitano en foto's van paarden die koop zijn.
Er is in Nederland ook de vereniging LVN (Lusitano-vrienden Nederland), waar veel info te vinden is. Moet het web-adres even opzoeken, dit mail ik later. In België is er ABEL, die vereniging is groter maar ik vind de info onoverzichtelijker.

Groetjes


Lolz, ik heb de indruk dat ik een moeilijke nick heb, het lukt niemand om hem juist te schrijven *LOL*
Maar Mist ken ik persoonlijk niet, maar ik geloof dat ze me al eerder heeft ge-PB't over een bezoekje aan Xender (moet ik eens juist opzoeken)
Was jij diegene die ook een Palomino hengst had dan? Ben wel benieuwd naar foto's, anders mail je ze maar even door en dan plaats ik ze wel even on-line. Knipoog (mail -> lola@infolder.com of xender@xender.be)
Waar staat je hengst ongeveer ergens? (als ik het juist heb Essen, klopt dat? Tong uitsteken)

Overigens, wij doen ook in upload-sites met hosting, als je op www.xender.be bijvoorbeeld kijkt zie je een voorbeeld van wat ik bedoel.
Je geeft je paswoord en je username in een veldje en dan kun je op je computer bladeren en een foto uploaden naar de server. Niet echt moeilijk en een minimum aan knopjes Haha! (en er kunnen echt veel foto's op Op mijn site staan er op de moment nog niet veel maar ik ben er nog mee bezig Knipoog )
Je foto's worden ook meteen op juist formaat gesneden (de foto's op het net dan, die op je computer zelf blijven hun formaat behouden) dus je hoeft ook al niet aan te klooien met photoshop ed. Haha!
Als je interesse hebt in je eigen makkelijk te onderhouden web-stek (wat echt heel leuk en handig is ) dan hoor ik het wel. Knipoog

Om terug on-topic te komen, heeft er iemand een idee of ABEL een website heeft Verward
En nu we toch bezig zijn, wanneer is de Lusitano hengstenkeuring in Belgie?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:56

De Lusitano keuring is begin oktober als ik het goed heb. Als de vader van mijn veulen dit jaar gekeurd wordt, dan wil ik er eigenlijk ook heen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:01

Misschien gaat de vader van de mijne daar ook heen, maar of hij nou gaat of niet ik ga zowiezo Haha!
Maar je hebt geen idee wanneer/waar precies?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:21

Loolapelooza schreef:
Misschien gaat de vader van de mijne daar ook heen, maar of hij nou gaat of niet ik ga zowiezo Haha!
Maar je hebt geen idee wanneer/waar precies?


Ik heb een mailtje gestuurd naar de Lusitano Vrienden. Hetty weet het ook, maar die zit nu in Portugal. Ik zie haar sowieso zaterdag, dan kan ik het vragen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:25

Ik kan het ook aan Jacqueline vragen hoor, maar ik weet niet wanneer ik haar weer zie (moet zowiezo nog bellen).
Vraag het ook maar voor de zekerheid Knipoog

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-03 14:43

bedankt voor de info! nu heb ik nog een vraagje: Is de lusitano op andalusier geschikt voor de sport? zou ik met zo'n paard in het ZZ zwaar ofzo in die richting kunnen komen? want na mijn pony zou ik graag veredr willen in de dressuur sport? is dat mogelijk met zo'n ras?

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 15:19

Tuurlijk, er zijn Anda's/Lusi's zat die verdienstelijk dressuur lopen en 1 van de Whitakers heeft internationaal gesprongen met een Lusitano. dus ... Tong uitsteken

Hou wel in je achterhoofd dat deze paarden van oorsprong zijn gefokt voor het stierenvechten en de Klassieke rijkunst. Dit laatste draait voornamelijk om de verzameling van het paard.
Begrijp me niet verkeerd dat een Lusi of Anda niet kan verruimen in zijn bvb uitgestrekte draf, maar als je het met je relatief korte paard moet opnemen tegen die kolossale langgelijnde KWPN'er die door de baan dendert kun je het al wel raden ...

Nou hoeft dat niet per se een probleem te zijn hoor, maar bedenkt gewoon dat je daar met een Lusi of Anda meer werk aan hebt, wat dan ook weer geen probleem moet zijn Je haalt overigens de punten die je eventueel op het verruimen verliest weer in op onderdelen waar de Lusi/Anda nou net wél zo goed in is Knipoog
Bonfire kon tenslotte ook niet stappen maar die behaalde wel goud. Tong uitsteken

Als je alles optelt is het gewoon een heel goed paard, waar je ook zeer verdienstelijk mee de sport in kan. Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 44 bezoekers