Advies over raskeuze

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Advies over raskeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 18:05

Oké....dan wéér een vraagje van mij Haha! Ik had al 'n topic over de kosten van een eventuele aanschaf van een tinker. (en thanks: ik heb nu wel een idee). Het zit namelijk zo: ik wil dus samen met mijn moeder een paard kopen, en we hebben zelfs al een plek gevonden om hem neer te zetten.
Maar, het moet wel een paard zijn wat het hele jaar door buiten kan staan (er zijn stallen maar tis de bedoeling dat ie buiten staat). Bovendien zijn wij allebei totaal *niet* geïnteresseerd in wedstrijdsport: een sprongetje is leuk maar we willen vooral lekker knuffelen, door het bos rijden en vooral veel lol hebben *LOL* Clown .
Op dit moment zitten we dus aan een tinker te denken, omdat ik er een aantal ken en ze super vind, en dat ras wel in ons plaatje past, maar mn moeder is nog een beetje aan het twijfelen.
Dus...hebben jullie suggesties??? Welk ras lijkt je misschien geschikt voor ons? Is een tinker juist een goede of een slechte keuze??
Ik heb zelf zo mijn ideeën maar omdat een paard niet iets is waar je zomaar aan begint wil ik graag zoveel mogelijk meningen van anderen horen: daar leer ik weer van Pling


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:08

Waarom twijfelt je moeder aan dit ras of twijfelt ze meer over de aanschaf in het algemeen.
Een Tinker is een prima paardje voor de recreatie en is winterhard en zijn ook nog andere rassen te noemen, zoals de Fjord of de Haflinger bijvoorbeeld.

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 18:13

Mn moedert twijfelt gewoon in het algmeen een beetje over het ras: we hebben gewoon nog niet beslist zeg maar. Ennuh, Fjorden en Haflingers vindt ik geweldig maar we willen een groter paard. (We zouden dus ook een grote maat tinker willen, als het dat wordt)

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:32

een grote welshcob misschien?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:34

Ik weet wel een grote haf voor je te koop?
Hij staat in mijn profiel!


duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:38

wow kiara, wat een gave tinker heb je zeg.
die haf is ook een mooi luxe paardje zeg.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:42

Waar wonen jullie naira?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:50

duivelintje schreef:
wow kiara, wat een gave tinker heb je zeg.
die haf is ook een mooi luxe paardje zeg.


Dank je!
leuk te horen/lezen!
Ik vind Kiara zelf ook heel bijzonder!
En die Haf is ook luxe ja! En lief!


RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:50

Ik heb ook eens een vraag gesteld of een tinker geschikt voor me is en het ligt ook eeen beetje aan de Tinker. Probeer een Tinker te zoeken die in Nederland is gefokt. Van de Tinkers uit Ierland weet je niet wat ze allemaal meegemaakt hebben. En Tinkers lijken me juist geschikt voor je. Lekker knuffelen en buitenrijden enzo. Ze kunnen ook het hele jaar door buiten staan en ze zijn meestal ietsje groter dan Hafs en Fjorden. Veel plezier verder nog met zoeken naar paardje en als je er 1 heb wil ik foto's hoor!!!

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:30

Kiara, ik hou niet echt veel van tinkers, maar de jouwe is wel apart gaaf hoor!!!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:54

Als je 's winters ook blijft rijden met je rekening houden met de dikke wintervacht. Bedenk dan dat je je paard altijd droog terug moet zetten. Mijn vriending heeft een 2 jarige haflinger van nu al 1.48. Ook haflingers zijn er dus in grote maten

Fiesta, freiberger, what else?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:16

Tinkers zijn wel mokgevoeliger als de meeste andere 'harde rassen'. Dat is wel een risico.
Ikzelf ben niet zo gek op Tinkers, ik vind de beweging vaak maar matig, en het zitcomfort vooral in draf niet om over naar huis te schrijven.

Voor dezelfde prijs heb je een leuke goed-bereden Welsh Cob. Spijkerhard, wil altijd voor je lopen, ruimte in de gangen, en (maar dat vind ik) een veel wakkerdere uitstraling als de meeste Tinkers hebben.

Wij hebben in de 7 jaar dat we Cobs hebben alleen de veearts gezien voor de entingen. (da's natuurlijk mazzel hebben, maar de veearts zelf zegt ook dat 'ie de Welsh Cobs maar zelden ziet, die hebben nu eenmaal niet gauw iets)

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:37

Haflinger's worden steeds minder stevig gefokt, wel gaan ze flink de hoogte in. Rond de 1.50 is normaal, zelfs groter!

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:47

Verward als ze een groot paard wilt... gelderlander? of een fries? (zijn wel prijzig hoor)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 09:55

lunatje schreef:
:? als ze een groot paard wilt... gelderlander? of een fries? (zijn wel prijzig hoor)


Zijn wel weer wat minder sober dan pony´s als de Tinker, Fjord of Haflinger.

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:21

Nou en er zijn zelfs kwpners die het hele jaar door buiten kunnen (moeten ze wel aan wennen natuurlijk) Mijn oude verzorgpaard stond altijd buiten.

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:42

deedee19 schreef:
Nou en er zijn zelfs kwpners die het hele jaar door buiten kunnen (moeten ze wel aan wennen natuurlijk) Mijn oude verzorgpaard stond altijd buiten.


Ze kunnen best wel buiten staan maar hebben bijv. toch meer voer nodig.
Grote paarden hebben nu eenmaal meer nodig dan pony´s, of ze buiten of binnen staan.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:17

Of een shire of clydesdale?

Toen mijn mams en ik een paardje gingen kopen, hadden we ongeveer de zelfde eissen als jullie. We wilden een groot, stoer paard, hadden geen wedrstijd ambitie en kwamen op de tinker uit. Toen we verder gingen kijken kwamen we bij shires en clydesdales. Ik heb nu een super lieve clydesdale. Ze is ong 1.70m hoog, dus wat groter dan de gemiddelde tinker. Voor meer info over het ras moet je maar eens op www.sherwoodshires.nl kijken, of sherwood (zit op bokt) een pbtje sturen. Als je ervaringen wilt van andere mensen moet je even naar www.nshs.nl gaan en dan naar forum (hoef je geen lid van te zijn). Veel succes ermee!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:27

Wow, bij die sherwoodshires is die max wel echt een reus he!!! 1m90, daar kruip ik niet op Tong uitsteken

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:31

ArwenLune schreef:
Ikzelf ben niet zo gek op Tinkers, ik vind de beweging vaak maar matig, en het zitcomfort vooral in draf niet om over naar huis te schrijven.


Dan heb je nog nooit op mijn Kiara gereden!
Die heeft een heeeerlijke draf en galop, en dat heb ik al van veel mensen gehoord.
Dus ook hier geldt: niet alle tinkers zijn het zelfde!


Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:12

Een ijslander is ook leuk..ze zijn winterhard en fijn voor buitenritten..jessie88 heeft ijslanders moet je haar maar ff pben..zij heeft de zelfde bedoelingen als jij

!Update profiel!

Naira
Berichten: 65
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-03 16:15

Thanx voor de hulp iedereen!!!

-Matti90: IJslanders vind ik inderdaad ook superleuke paardjes, en ik zou er met alle plezier één willen hebben....maar (over het algemeen) zijn ze te klein! (en ook nog eens ontzettend duur). Ik weet wel dat ijslanders heel sterk zijn, daar ligt het niet aan, maar mijn moeder wil per sé een paard van boven de 1,50, en eigenlijk nog wat groter.
-STELLAlover: Jouw suggestie van een Clydesdale of een Shire had ik nog helemaal niet over gedacht (en ik heb *alles* zitten bekijken Haha! ), maar dat is echt een goede! Daar ga ik zeker nog even goed over nadenken!
-ArwenLune: Een Welsh Cob....dat ras ken ik niet zo goed maar ga ik ook nog even naar kijken!

Iedereen bedankt! en als je nog iets weet....kom maar op!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:24


http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:21

mag ik even opmerken dat een ijslander heel moeilijk zal te vinden zijn onder jouw eisen? ze zijn idd ontzettend duur, maar moeten heel vaak gereden worden, meestal. om verschillende redenen. je hebt ijslanders ook zonder dat je ze vaak moet rijden, maar dan heb je hun onderscheidende temperament niet, en kies je beter voor een ander ras.
mokgevoeligheid is een groot struikelblok voor de tinkers, idd.

Enya - Daya :-)

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 23:01

tja, ik zou zeggen ga eens rondkijken bij verschillende rassen. Ga rijden en probeer uit wat het beste bij je past. Kijk ik ben bevooroordeeld, ik ben gewoon weg van de Tinker. En wat ze zeggen over stijve bewegingen, tja dat voel je wel als je een proefrit gaat maken. Spetter rijdt heerlijk, ook een fijne galop. Kan ook uren stappen met hem. Maar ja hij zal wel niet zo lichtvoetig zijn als een dressuurpaard. Daar koopt men meestal ook geen Tinker voor. Haflingers, Fjorden, Friezen, Clydesdale, Shires, allemaal sobere rassen. Ik weet niet zo snel een andere te noemen. Ben benieuwd, in ieder geval succes!
groets Cindy en Spetter

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 30 bezoekers