Drachtige merrie scannen: wanneer en hoevaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Drachtige merrie scannen: wanneer en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 20:14

Mijn merrie is drachtig sinds begin juni, ze is toen gescand.
Maar volgens mijn DA hoeft er nu niks meer te gebeuren, maar klopt dat wel?
Moet ze niet nog een keer gescand worden, in het voorjaar ofzo?

Ik weet het niet, wat normaal is.

Verward Verward

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:39

Een merrie wordt gescand op 18 dagen, dan op 6 weken en dan soms op 9 weken dracht. Daarna niet meer. Er zitten ook wat risico´s aan het scannen vast.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 11:22

bedankt voor de info!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:26

Aquila is ook begin juni geïnsemineerd en is op 16 dagen en 6 weken gescand. Ze wordt volgende week met 90 dagen dracht nog een keer opgevoeld ivm de vruchtverzekering en ik hoop dat de kleine er nog netjes zit .

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:42

Mijn merrie is tot nu toe ook alleen maar op 16 dagen gescand en ze zit nu op 6 weken maar aangezien de veearts een weekje met vakantie is, kan ik haar pas volgende week weer laten controleren. Een weekje of twee langer wachten kan toch geen kwaad zeker??? Of geeft dit al extra gevaar om te scannen. Mijn veearts stelde voor om gewoon nog een keertje op 7-8 weken te scannen aangezien we dit dekseizoen niks meer kunnen doen en we moeten even zeker weten dat het er nog zit i.v.m. een eventuele gustverklaring die we dan voor 30/09 moeten opsturen naar de Dalhoeve. Dus ik laat haar pas volgende week of die week erop weer scannen en dan zien we het wel. Ze zou deze wel hengstig moeten worden als ze niet meer drachtig zou zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat het na 3 weken al weer weg is... . Even afwachten dus.
Maar nogmaals, wat voor risico's houdt scannen in als je dit op 7-8 weken doet ipv 6 weken???

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:00

Ik heb irish alleen op 18 dagen laten scannen. Eigenlijk hoort het nog een keer, maar ze straalt gewoon af dat ze drachtig is. Anders weer 80 euro dierenartskosten!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:03

Ik doe op 18 dagen en op 3 maanden.
Hoewel met 3 maanden een hand erin steken tot nog toe gelukkig altijd genoeg was.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:12

Zwelgje schreef:
Mijn merrie is tot nu toe ook alleen maar op 16 dagen gescand en ze zit nu op 6 weken maar aangezien de veearts een weekje met vakantie is, kan ik haar pas volgende week weer laten controleren. Een weekje of twee langer wachten kan toch geen kwaad zeker??? Of geeft dit al extra gevaar om te scannen. Mijn veearts stelde voor om gewoon nog een keertje op 7-8 weken te scannen aangezien we dit dekseizoen niks meer kunnen doen en we moeten even zeker weten dat het er nog zit i.v.m. een eventuele gustverklaring die we dan voor 30/09 moeten opsturen naar de Dalhoeve. Dus ik laat haar pas volgende week of die week erop weer scannen en dan zien we het wel. Ze zou deze wel hengstig moeten worden als ze niet meer drachtig zou zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat het na 3 weken al weer weg is... . Even afwachten dus.
Maar nogmaals, wat voor risico's houdt scannen in als je dit op 7-8 weken doet ipv 6 weken???

dit is geen verhoogd risico hoor.
scannen/opvoelen brengt altijd een klein risico met zich mee, maar of je dat op 6 of 8 weken doet maakt niet uit..
net zoals je zegt..je kan er nu toch niets meer aan doen.

Mijn merrie ie gescand op 18. 25, 55 en 90 dagen (i.v.m de vruchtverzekering)
de scan van 25 en 55 staan in mijn profiel!

Nu vind ik het mooi geweest, alles zat goed met 3 maanden, dus nu nog maar even afwachten

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:15

Die van mij is alleen op 18 dgn gescand, als het goed is is ze nu zo'n 3 maanden drachtig!