Welke bokkers hebben er allemaal een veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 20:49

Vertel is wat over je veulen,is het je eerste pony/paard...gaat het allemaal makkelijk.Staat hij/zij buiten met of zonder schuilstal of binnen.
Hoe vind je het tot nu toe?

En geef me nog wat handy tips,ik ga zondag namelijk naar een merrieveulen kijken.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:01

ik heb een jaarling vosmerrie, heb haar afgelopen december gekregen. Ik moet zeggen: het valt me vies tegen. Niet qua opvoeding, maar qua de tijd die erin gaat zitten, en de hele lange tijd die het duurt voordat je er echt wat mee kunt.
Toen ik naar haar ging kijken stond ze op stal, toen ik haar had gekocht heb ik haar direct op de wei gezet, in de kudde. Ging super, ze heeft alleen geen schuilstal daar. Nu staat ze tijdenlijk i.v.m. klachten op de kliniek, waar ze op stal staat, maar wel overdag (alleen) op de wei gaat. Dit pakt ze wel heel erg goed op, moet ik zeggen.
Tja, het is mijn eerste veulen, heb al veel van haar geleerd, en ze blijft ook altijd (tenminste, zo denk ik er nu over).

Wat betreft het kijken naar een veulen, ga naar meerdere veulens kijken, en neem iemand mee die er verstand van heeft. Kijk goed naar verdachte bobbeltjes, schilfertjes, dat soort dingen en of de beentjes een goede stand hebben.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:35

Ik heb een jaarling fjord en ik vind het echt hartstikke leuk Knipoog .
Moet Nonnie wel gelijk geven dat het wel heel lang duurt voordat je er dus echt wat mee kan doen.......maar ik heb het geluk dat ik nog een fjordemerrie heb waar ik op rijd........en ik ben nu al ongeduldig hahaha
Het is allemaal wel heel leuk om alles zelf te leren en om je paardje te zien opgroeien.
Maar echt waar het duurt lang hoor, eerst vind je dat niet zo erg maar op een gegeven moment dan wil je graag aan de slag en dat kan dan nog niet Frusty
Dus als je lang kan wachten met rijden dan is het geen enkel probleem!!!!
Mijn ponys lopen allemaal op het land, het hele jaar door en bij mij hebben ze dus ook GEEN schuilstal.......helaas!!!!

Naar wat voor een veulen ga je kijken en wat wil je er in de toekomst mee gaan doen?

Succes zondag in ieder geval Knipoog

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:37

Ons veulen, van onze eigen hengst, wordt volgend jaar mei geboren!!!!!! Lovers

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 21:56

Hoogstwaarschijnlijk wordt mijn merrie tussen november en april mama (dankzij de vorige eigenaar Extreme duivel Extreme duivel doe het dan in een normaal jaargetijde)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 22:10

Udinde is mijn veulentje. Wij hebben thuis al wel eerder veulens gehad, dus enige ervaring had ik al.
Je moet wel consequent kunnen zijn en verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
En geduld, is ook heel belangrijk, samen met een beetje gevoel.
Udinneke staat met Mama en Oma op de wei, maar ontsnapt uit alles, dus meestal staat ze erbuiten.
Over een maandje wordt ze gespeend en gaat ze de eerste paar maanden samen met een gelijk oud merrieveulen de wei op. Daarna gaat ze een natuurgebied in.

Ik vind het heel speciaal. Een veulen van mijn eigen merrie, van de hengst die ik zelf uitgekozen heb. Van het geld dat ik zelf verdiend heb. Dan de moeite die je ervoor doet met het schouwen en het scannen. Dan nog 11 mnd wachten en dan ben je de hemel te rijk.

[img]../upload/49/krabbelen.jpg[/img]

Zelf zou ik nooit een veulen kopen, dan zou ik een tweejarige kopen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 22:22

Ik had een veulen...maar ze is nu 3 jaar Haha!

[img]../upload/63/raz4r-1kl.jpg[/img]

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 22:47

Jep Ik heb een groninger merrie veulen van bijna 2.5 maand oud.
Ze staat dag en nacht in het land met 3 hengstveulens en hun moeders zonder schuilstal.

Ik heb al vaker veulens 'opgevoed' en in het begin viel het vies tegen gelukkig mocht ik oefenen op de veulens van andere mensen zodat ik niet die van mezelf verpest Scheve mond\

Nu weet ik wat ik kan verwachten en valt het niet tegen al had ik eigenlijk nooit een veulen erbij willen hebben (eigenlijk helemaal geen 2de paard nu nog niet) maarja het klikte zo goed met dit paard en ik zie er toekomst in.
De eerste 3 jaar is toch wel een boel geld en risico als ze niets krijgt heeft ze me als 3 jarige ruim 10.000 gekost om dan nog maar te zwijgen over als ze wel wat krijgt en dan heb ik er dus nooit opgezeten.

Op dit moment heb ik haar alles geleerd wat ik belangrijk vind echte opvoeding krijgt ze in de kudde.
Nu kan ze vaststaan netjes meelopen en voetje geven en das voor mij genoeg ook blijft ze keruig stilstaan.
In januari is ze 6 maanden en wordt ze gespeend dan gaat ze met nog een merrieveulen dat bij ons komt te staan op het land en als auke niet verkocht is gaat hij erbij als ie ruin is(als jaarling dus)
vaak komen ze dan weer bij de merrie's en hun nieuwe veulens te staan .
zo af en toe zal ik haar eruit halen voor de hoefsmid of veearts maar tot 2.5 jaar zal ik er amper wat mee doen soms eens poetsen.maarja al die tijd kost ze me wel stalling....

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 09:21

Wij hebben nooit problemen met het opvoeden van de veulens, maar de veulens bij ons lopen ook twee keer per dag van en naar de wei. 's Nachts staan ze altijd binnen en ze worden 's morgens en 's avonds altijd bijgeoverd doormij of mijn broertje (Sundancer). Ook als jaarling hebben we nooit problemen. Mij vader geeft de paarden ook nooit een tik als ze vervelend zijn. Hij zegt gewoon wat tegen ze en dan houden ze wel op.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 10:37

Hoi,
Ik heb een jaarling-hengst. Zijn naam is Total Recall. Zijn vader is Flemmingh en zijn moeder is Heldin (v: Columbus). Hij is het halfbroertje van Lethal
Ik heb ook een veulen-hengst. Zijn naam is Urban Legend. Zijn vader is Negro en zijn moeder is Heldin (v: Columbus), dus halfbroertje van Total en Lethal.
Foto's volgen nog, maar foto van Lethal staat in mijn profiel (Lethal is 8 jaar, maar is ook bij mij geboren)... Pling

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 12:05

Ik heb in het totaal 3 veulens gehad waarvan ik er nu nog twee heb de ene is 6 en de andere drie.
Mijn enigste tip is neem ze veel in de hand lekker poetsen een keer de beentjes afspuiten aan het halstertje mee laten wandelen zo heb je er als ze drie zijn al veel meer een band mee en ken je zijn nukken als wanneer je hem pas als driejarige naar huis haalt en hier nog mee moet beginnen. Bij ons lopen ze in de zomer dag en nacht buiten en de winter de nachten op stal.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 12:18

Ik heb een jaarling van bijna 1 1/2 en ik vind het geweldig

seleentje
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-03-01
Woonplaats: Lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 12:55

Ik heb een hengstje van 1.5
Ik ben hem beginnen verzorgen op zijn 2 daagjes oud.
het duurt wel een lange tijd voor je kan rijden, maar er zijn zoveel andere dingen die je kan doen. Hele domme dingen wat voor sommige normaal is, moet je allemaal zelf leren, dus je hebt je tijd er ook wel erg veel voor nodig Lachen
groetjes Selena

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 15:08

Hoi,

Mijn hengstje Munji is nu bijna 4 maanden oud. En ik moet zeggen er gaat enorm veel tijd in zitten. ik heb samen met mijn moeder en zusje een fjord, Lady (volgens stamboom Paolameijendel) een arabier, Daida en haar veulentje Munji. Daida en Munji staan bij een particulier op stal en kunnen onder begeleiding in de wei. De afscherming van de wei is namelijk niet zo sterk en Munji presteert het om er gewoon tussendoor te stappen! We hebben hem al een aantal keer loslopend van het erf moeten 'vangen'.

Mijn moeder gaat iedere morgen naar Munji en laat hem samen met Daida in het weiland voor 1 tot 2 uur. 's middags zet de eigenaar hem soms in de bak. ;s avonds is of mijn zusje of ik er en zetten we ze eerst in de wei. Vervolgens rijden of longeren we Daida, waarbij munji gewoon op stal staat. Dit gaat trouwens redelijk goed. Rijden met Munji erbij is echt een ramp. Hij springt achterop zijn moeder en scheurt keihard de bak door om op een paar cm afstand van je tot stilstand te komen. Verder is hij wel lief hoor. Hij loopt aan het halster mee. kan aangebonden staan en geeft 'netjes' zijn voetjes.

Als hij 5 maanden is brnegen we hem naar een opfokbedrijf waar hij in een hengstengroep gaat.

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 16:05

Ik heb zelf een merrieveulen van 1 jaar en drie maanden.
Ik ben het totaal niet eens met de mensen die zeggen dat je er nix mee kunt. Vind ik echt grote onzin. Ik wandel met mijn paardje, maak haar verkeersmak door langs drukke wegen te lopen. Leer haar commando's zoals stap, draf, galop en ho enz. enz. Ik heb het druk genoeg. Ik vben blij dat ik een eenjaarige merrie heb gekocht i.p.v een oudere, tegen de tijd dat ik op haar ga rijden ken ik haar door en door (nu ook al want ze is vanaf dr geboorte mijn vz veulen geweest). En ik denk dat je beter veel met je veulen kunt gaan doen dan dat je je veulen in de wei ze en tegen zijn derde weer ophaalt en en zadel op zijn rug gooit. Wat jammergenoeg nog vaak gebeurt Frusty . Denk wel na dat zo'n veulen veel tijd kost, zeker als je zo'n eigenwijze welsh hebt als ik *LOL*
Maar ik heb er nooit spijt van gehad, ben er alleen maar heel blij mee zijn.
Veel succes met zoeken!!!

groeten Inge

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 16:55

Hèhè...eindelijk iemand die er net zoals mij over denkt!
Ik heb veulens, jaarlinge, tweejarige, driejarige en ga maar door.
Het liefst wel een schuilstal, dat ze de keuze hebben om binnen of buiten te staan. In elk geval zo veel mogelijk buiten! Wil je meer weten stuur maar een PB-tje.

Groetjes Anke

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 17:33

Ik heb een 'veulen', maar het is ondertusseen al 3 jaar Huilen ...
Maar wel en fotootje Pling :
[img]../upload/313/maya2001-3.jpg[/img]
een week oud
[img]../upload/313/pony-avond_029.jpg[/img]
[img]../upload/313/pony-avond_004.jpg[/img]
(links)
Dit is deze zomer gemaakt *LOL*
Voor de rest kijk je best eens naar mijn profiel.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 20:52

vorig jaar zomer heb ik een veulen gekoch. nu is ze dus een jaarling.

ik vind het echt het beste wat ik ooit heb gedaan. je kunt dan een geweldige band krijgen met het dier en het gewoon echt alles zelf aanleren zodat hij het later ook echt zo doet als jij het wilt.je kunt geen vorige eigenaren de schuld van dingen geven. Haha!

carina staat altijd in de wei met een schuilstalletje erbij.
alleen dit jaar wil ik kijken voor een stalletje okmdat ze erg gevoelig is voor mok.

debbie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 21:50

ik had een veulen 5 jaar geleden dat is nu een opgedroogd tot fjorden beest!!

RYDAR ALS BABYYYYY

[img]../upload/1339/ry1.jpg[/img]

[img]../upload/1339/ry2.jpg[/img]

[img]../upload/1339/ry3.jpg[/img]

[img]../upload/1339/ry4.jpg[/img]

[img]../upload/1339/ry5.jpg[/img]
rydar 5 dagen oud

[img]../upload/1339/ry4maanden.jpg[/img]
rydar 4 maanden oud

[img]../upload/1339/rydarmooi2.jpg[/img]
rydar nu 2001

[img]../upload/1339/rydarmilotte.jpg[/img]
rydar met zijn mama milotte 5 jaar later (nu 2001)

groetjes debora Koe Koe

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 22:38

Uhm,. ik heb er geen meer maar ik denk dat ik er wel goed over mee kan praten. Lachen
Pinky is namelijk ook ooit een veulen geweest (ja echt??? JA!)
Ik ken hem sinds zijn geboorte en heb hem sinds zijn 11e maand.
Tot een maandje geleden is het allemaal makkelijk gegaan zonder dat ik meer wilde dan kon, maar nu komt het zo dichtbij endroom ik iedere nacht over hoe Pinky zal rijden... Echt heel erg, tis meer een opsessie! maar ja,ik doe langzaamaan en heb nog even geldult, maar eens komt de tijd... Haha!
nee een veulen is geweldig. Als je er alles voorover hebt want ik denk dat ik niet mindr tijd kwijt ben dan iemand met een paard waar hij ook op moet rijden...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 22:47

oh eeuuhh, Pinky is pony, welshje om precies te zijn Lachen
Ennuh tot zijn 11e maand had hij wei + stal wanneer hij wou
toen een jaar alleen wei (Niet aan te raden, blerggg)
en sinds een maandje of 3 kei groote wei met stal (staat maarpaar uurtjes per dag buiten want hij doet mee aan big diet Knipoog )

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 23:32

Ik heb meerdere veulens, twee zelf gefokt en eentje gekocht. Ik heb vaker een veulen gehad en ondanks dat er veel tijd in gaat zitten, vind ik het een van de beste manieren om een goede band met je paard op te bouwen.
Helaas kan ik niet alle veulens aanhouden, maar dan verkoop ik ze ook het liefst als veulen, om wat meer zekerhied te hebben dat ze een goed plekje krijgen.
Van een veulen kan je erg veel leren, maar je moet een veulen ook erg veel leren, hoe jonger ze zijn hoe makkelijker dat gaat.
Vooral als je al langer met paarden omgaat is het opvoeden van een veulen een erg leuke en vooral voor jezelf belonende bezigheid.
Maar nogmaals, er gaat wel tijd inzitten.

myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 00:07

Ik heb zelf ook een jaarling. Een merrie genaamd Tatum. Ik heb haar uit mijn eigen merrie gefokt, en heb haar dus al vanaf haar geboorte. Ze is een nakommeling van Mooiman(Flemmingh). Ze heeft echt een superkarakter. Ik kan niet wachten tot ik op haar kan rijden. Zomers staat ze buiten, en s' winters op s'nachts op stal en overdag buiten. Ben erg blij dat ik voor een veulen heb gekozen.