Gelpad erop of ertussen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Gelpad erop of ertussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 21:15

Ik rijd sinds kort mn paard met gelpad. Van mn instructrice moet ik deze op de rug leggen, dus onder het dekje. Hier werkt hij dus om de drukpunten van het zadel goed over zijn rug te verdelen.

De meeste mensen hebben hun gelpad tussen het dekje en het zadel. Waarvoor dient de gelpad dan in dit geval? Wat doen jullie en waarom is dat volgens jullie beter?

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:17

Ik leg mn gelpad ook altijd tussen eht zadel en sjabrak in, weet k tenminste zeker dat hij goed ligt. Maar het dient ervoor om schokken op te vangen als k t goed heb?!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:27

jah ik heb het ook tussen het zadel en het shabrakje in, dan gaat het niet zo zweten... (zodat ze ook minder last krijgen van eventuele drukkingen geloof ik.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:22

Bij mij ligt die daar ook.... zie je gelijk of ie recht ligt.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:37

Ik had hem eerder altijd op de rug liggen met dekje erop, maar dat gaat zo ontzettend zweten.. Nu heb ik hem tussen dekje en zadel en merk eigenlijk niet veel verschil. Ik ga er ook vanuit dat de werking hetzelfde is.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:47

Als ik met een gelpad rij ligt die tussen het zadel en de chabrak. Dit is om te voorkomen dat het gelpad niet wegglijd als het paard bezweet is geworden (dit heb ik vaker zien gebeuren bij ruiters en sommige paarden flipte nogal)

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:50

blieb01 schreef:
Als ik met een gelpad rij ligt die tussen het zadel en de chabrak. Dit is om te voorkomen dat het gelpad niet wegglijd als het paard bezweet is geworden (dit heb ik vaker zien gebeuren bij ruiters en sommige paarden flipte nogal)


Dit zijn zeker met zon gladde bekleding er omheen, ik heb met stoffe bekleding (hoe moet ik dit anders uitleggen) maar die glijdt nooit onder t zadel van daan als hij zweet.