paard buiten onbestuurbaar in draf en galop :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

paard buiten onbestuurbaar in draf en galop :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 18:20

hallo,

Ik rijd al jaren een haflinger merrie (ook buiten).
Maar sinds kort als ik ga draven of galopperen draait ze zich heel snel om of schiet ze er vandoor tussen de bomen. En op dat moment word ze compleet onbestuurbaar wat ik ook doe niets helpt als ik boos op haar word gaat ze alleen maar nog gekker zigzaggen tussen de struiken en bomen. Scheve mond
Ik ben echt compleet radeloos.

Ik hoop dat jullie wat ideeen voor me hebben.

alvast bedankt.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:22

hoofd opzij trekken. gaan ze altijd zachter. zelf durf ik het niet. ben bang dat er dan iets gebeurt. maar ik kom ook nooit in zo'n situatie. gelukkig..

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:28

Ik heb ook een merrie gereden die dat dus buiten ookaltijd deed
Kreeg haar echt niet meer terug alleen als ik er echt recht tegen een boom aan reed maar omdat nou steeds te doen Verward
Heb ook een keer eraf moeten springen omdat het gewoon gevaarlijk werd weet wel dat er afspringen ook niet goed is maarja liep goed af en heb er natuurlijk wel op der flikker gegeven..

Maar zo niet echt weten wat je er aan moet doen kan je verder niet helpen ..

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 18:29

Dat lukt niet hoe hard ik ook trek.
Ze zet haar nek gewoon vast ofzo en ja dan kan ik gewoon niks meer beginnen.
Het enige wat ik kan doen is hopen dat ze niet tegen een boom aanrent of dat ze onder laaghangende takken doorgaat.
Tegen een boom aan laten lopen werkt ook niet ze loopt gewoon door. En eraf springen als we in een behoorlijk harde galop zitten hmm nou dat doe ik maar niet....
Laatst bijgewerkt door wendytj4h op 24-08-03 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:29

Doet ze het ook als er andere paarden bij zijn of juist als je alleen bent?
Misschien doet ze het op bepaalde plekken waar je voorheen veel gegaloppeert hebt?

Misschien als je een lang stuk hebt extra been eraan en net zolang laten draven of galopperen totdat ze de lol eraf heeft en dan nog 100 meter door.

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 18:36

Ze doet het met anderen en zonder anderen.
En als ik mijn been eraan leg dan loopt ze wel door maar dat draait ze zich opeens heel onverwachts om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:37

blijven stappen Lachen

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:45

als je de kans krijgt het paard in een klap zo veel mogelijk laten draaien, dat kunnen ze alleen in stap doen, ik heb ook een haflinger gereden die dit deed, ik heb die met elastiek gereden zodat hij zijn hoofd laag moest houden en dan makkelijker te houden was. (ik weet niet of dit de beste manier is hoor, maar het werkte erg goed)

groetjes Tessa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:49

alleen in stap
waarom weet Kawa dat niet dan? Lachen
vol galop 180 graden draaien in 1 sec
en ook in draf.

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 18:54

Alleen in stap!?
was het maar zo'n feest..
In harde galop weet ze het nog voor elkaar te krijgen..Verward

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:58

gooit ze haar hoofd ook zo omhoog dat je geen controle meer hebt?

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 19:11

nee dat niet...

ellen_vg

Berichten: 133
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: turnhout (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:29

ze zeggen altijd dat je aan een teugel moet trekken, als mijn paard (een draver merrie) er met mij vandoor gaat, dan doe ik dat en dan sta ik wel ineens 90 graden gedraaid, maar ik sta wel stil! natuurlijk is dit niet altijd een oplossing, maar je kan proberen of ze het hiermee afleert. Als mijn merrietje echt overdrijft, dan durf ik wel eens een pelham te gebruiken, maar dan ook maar een weekje om te laten zien dat ik nog wel iets achter de hand heb, eheheh. Dit lukt meestal wel. Voor de rest veel geluk

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 11:06

*schop*
niemand die echt een goed idee heeft??

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:40

Ik heb vroeger een leasepaard gehad die helemaal uit haar dak ging in het bos.
Niet meer te houden in draf en galop, alle wegen overrennen en nergens maar dan ook echt nergens voor stoppen.

Veel geoefend in de wei, maar als we dan buiten kwamen gebeurde het soms nog weleens.

Hierboven staan wel goede tips, ze werken helaas idd niet altijd.

Laten rennen als het kan, en als ze dan vanzelf zachter gaat gas bij geven, pas terug laten komen als jij dat wil en als het van jou mag.
Meestal hebben ze dit wel snel door.

Allebei de teugels loslaten en dan opeens 1 oppakken en opzij"trekken"
Met je zit aangeven dat je de bocht door wilt en even flink je stem gebruiken.
Dit werkte bij dat paard weleens, als ze voelde dat ik me gewicht naar bv links gooide en de linkerteugel oppakte draaide ze meteen.
En vaak remde ze dan net genoeg af om weer controle over haar te krijgen.

Succes ermee.

PS: ik heb ook een keer net gedaan alsof ik eraf ging vallen, naar 1 kant, andere beugel los *ik was jong he Haha! * en me een beetje laten glijden.
Raar iets maar ze stopte wel meteen.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 19:18

Sily schreef:
PS: ik heb ook een keer net gedaan alsof ik eraf ging vallen, naar 1 kant, andere beugel los *ik was jong he Haha! * en me een beetje laten glijden.
Raar iets maar ze stopte wel meteen.


nee dit vind ik super gevaarlijk. stel dat ie er van schrikt ofzo en je kunt niet meer terug. niet elk paard stopt als je eraf dondert. en dan loopt je paard daar stik alleen teugels,beugels los aan het slingeren. kunnen ergens achter blijven hangen. oohh nee dat zou ik nooit doen.


is het misschien een idee om eens op een groot land te gaan rijden en als ze er dan vandoor gaat geen kant op kan. en dan gewoon laten rennen.,. als ze wil stoppen schepje erbovenop doen..mag niet stoppen wanneer jij dat zegt..(zelf nog nooit gedaan)
Of met 2 handen 1 teugel. heb ik ook wel eens gehoord. geen idee of het werkt.

en dan me laatste tip. ga stappen. dan kan er niet zoveel gebeuren. als ze dat goed doet eens een drafje doen. gaat het te hard gelijk weer terug in stap. en ga zo maar door steeds verder op bouwen.

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:34

Misschien is de pony je de baas, of ze probeert je uit te testen. Dat is iets wat vooral haflingers vaak doen Haha! .

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:49

klinkt meschien banketstaaf of asof het niks oplost maar meschien een pessoa bitje er inhangen word bij mijn verzorgpaarden buiten ook gebruikt (1 is volbloed mix andere is kwpn ) en daar lopen ze buiten in de bossen super op ook in draf en galop , zolang je maar niet de heletijd loopt te trekken is het goed , want het is niet het zachtste bit

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:18

Citaat:
nee dit vind ik super gevaarlijk. stel dat ie er van schrikt ofzo en je kunt niet meer terug. niet elk paard stopt als je eraf dondert. en dan loopt je paard daar stik alleen teugels,beugels los aan het slingeren. kunnen ergens achter blijven hangen. oohh nee dat zou ik nooit doen.


Daarom had ik er ook bijgezet dat ik jong was Haha!
Op dat moment leek het mij wel een redelijke noodoplossing, weg in zicht en paard dat niet meer te stoppen was.
Tegenwoordig zou ik dat idd echt never nooit meer doen.

Een meisje bij ons op stal sprak ik hier vandaag nog over, die heeft het een keer zo erg gehad dat ze in het zadel is gaan staan, ene teugels los en 10 cm van het bit af aan de andere teugel trekken en dan ook uit alle macht.
Was een leuke fjord maar kreeg het opeens op zijn heupen vlakbij wegen.....noodoplossing dus ook weer.

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 11:35

ja ik denk dat ik het eerst probeer met een iets scherper bit voor het buitenrijden, werkt dat dan gebruik ik dat bit gewoon voor haar.
Ik rijd nu met dubbelgebroken watertrens omdat ze daar toen veel beter op reageerde dan op enkel gebroken. Ik probeer het gewoon eens een keertje hoe ze nu op een enkelgebroken bitje reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:41

Waarom leer je hem niet aan om op je zit te reageren?
Dat is toch de manier.
Dat leer je eerst in de bak en daarna oefen je dat ook buiten

En blijf eens een hele poos stappen, was dus geen grapje van mij hierboven.
Je pony weet dat er misschien altijd gegalopeerd word en vind dat zo leuk, dat hij het zelf maar gaat doen.
Dus leer hem maar , dat er dus niet altijd gedraaft en gegalopeerd word.

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 11:54

De bak is afgebroken Scheve mond .
In de bak was ze echt altijd heel braaf en reageerde ze perfect op de zit en op teugelhulpen.
Ik kan buiten wel blijven stappen dat doet ze wel maar zodra ik haar aanzet in draf of galop op een pad dan gaat het zo van: jij wil hier galopperen of draven ik wil daar en dan heb ik al niks meer in te brengen en dan draait ze zich om o.i.d. en dan doet ze in 1 seconde of ze schiet met een bloedgang achter een rij bomen langs.
Ik weet niet exact wat ze met het bit doet maar ze pakt hem niet vast.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 14:03

Heb je al eens aan een Tiedemannteugeltje gedacht???? Is vrij paardvriendelijk maar geeft je net even iets meer controle. Mocht je eraf vallen en je paard loopt weg dan kan hij/zij er ook niet instappen. Of een martingaal maar dat heeft volgens mij in jouw geval geen zin omdat ze 'r hoofd niet omhoog gooit.
Lastig he die paarden met een eigen wil. Boos!
Suc6 OK dan!

Josée
Berichten: 51
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 17:09

Laat ik nou ook zo'n Haf hebben gehad. Ik heb haar verkocht uiteindelijk want ik zou er alleen maar mee verongelukken. Schade: in de sloot beland, 2 knieen naar de malle joep bij mezelf. De haf naar een manege waar het heel goed gaat. Schijnbaar een type dat niet alleen op stap kon i.v.m. gebrek aan dapperheid. Ofoz?? ik vraag me af of het goed komt bij jullie.