[AR]Voor/nadelen kunstof tuig vs leren tuig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[AR]Voor/nadelen kunstof tuig vs leren tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 11:34

Ik ben absoluut geen poetser, een kunstof tuig lijkt mij dus ook niet verkeerd. Ik heb het een keer in mijn handen gehad, en het voelde ook lekker licht aan.
Wat zijn de voor en nadelen vs leer?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:20

Ik vind eigenlijk het enige voordeel dat je er niet zo op hoeft te poetsen. Verder zie ik er niet zoveel in. Vergeet niet dat een goed kunststof tuig even duur of zelfs nog duurder is dan een goed leren tuig.

Dennis

Berichten: 31465
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:16

Ik heb ook laatst een kunstof tuig in mijn handen gehad! Ik vond het echt een toppie tuig. Ik ben 'bang' dat als ik ooit nog een tuig aan ga schaffen het dat kunststof tuig van Ideal moet worden.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:39

vond ik ook mooi tuig alleen hoofdstel zat er niet bij in en dan werd ie wat te duur. Nu gewoon goedkoper maar wel goed leren tuig en dan als ik afgestudeerd ben een echt goed tuig kopen. Denk dat ik ook toch wel voor leer zou kiezen. Gewoon omdat ik het mooier vind staan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:46

Het wordt ook als nadeel gezien, dat het kunststof tuig zo sterk is. Waar bij ongelukken leer kapot zou gaan, trekt het paard zich kapot met een kunststof tuig.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:06

Amen Tessebes.
Ik vind t ook wel een kwestie van smaak. Leer is vele malen mooier. Warmer. Nostalgie... Ach... Lachen

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:52

Ik vind ook leer mooier dan kunstof, het enigste wat ik heb zijn kunstof leidsel bij mijn oude tuig, omdat dat toen de goedkoopste waren. Heb wel eens kunstof tuig op een Fries gezien en vond dat niet zo mooi staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:55

Gaat kunstof niet snel zweten en daardoor eerder schuren?

En zuiver maken moet je toch lijkt mij, als er zand onder gaat zitten schuurt het ook, dus van he poetswerk ben je niet af lijkt me Lachen

En mocht er iets stuk zijn, lijkt het met niet zo makkelijk naar de zadelmaker te brengen om het te fixen

correct me if I'm wrong, want heb er geen ervaring mee.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 17:59

runningkawa schreef:

correct me if I'm wrong, want heb er geen ervaring mee.


Ik ook niet, heb het alleen gezien en het zag er wel netjes uit, vandaar dat ik het vraag

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 09:57

Vooral in de bossen en voor marathon is kunststof wel handig, ken meerdere mensen die dan kunststof gebruiken.
Maar voor de dressuurwedstrijden gebruiken wij altijd een leren tuig. En hebben we geen kunststof, omdat wij het dan nooit haast kunnen gebruiken. Dus voor ons geen kunststof, maar mocht je veel in het bos enzo rijden lijkt het me heerlijk.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:57

Ik heb sinds kort 'n kunstoffen tuigje,en ut bevalt me prima,ze zeggen allemaal dat 't erg leuk staat bij me welsh-b pony,het weegt bijna niks,t'is erg soepel,en 't was best goedkoop,ik vond alleen het hoofdstel niet zo euh ..fijn..ziet d'r wel n beetje goedkoop uit,maarach..binnenkort maar 'n leren hoofdstel erbij kopen,dan..

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 14:46

ik heb nog nooit een kunstof tuig en hoofstel gezien,heeft iemand er misschien foto's van?

aurian

Berichten: 269
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 16:09

Hoofdstel van kunsstof vind ik erg handig, daar het bit er zo vanaf kan. Vergelijkbare leren hoofdstellen met haken waren 3x zo duur. Wat zadels betreft; alleen kopen als je paard niet veranderd in de schouder en schoft. Leer is namelijk no een keer aan te passen door de zadelmaker, kunstof is een stuk lastiger.

Caadhola
Berichten: 738
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:09

Sinds kort heb ik een nylon tuig,met leer onderlegd.Het maakt wat schoonmaken betreft niet uit,maar het is lekker licht.
Doordat het met leer onderlegt is staat het net zo netjes als een tuig wat helemaal van leer is.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:36

Als je wil weten hoe dat nylontuigje eruitziet,moet je maar ff gaan kijken op de site: www.marathonwagen.com

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:24

altingd schreef:
Als je wil weten hoe dat nylontuigje eruitziet,moet je maar ff gaan kijken op de site: www.marathonwagen.com


Dat tuig ken ik wel ja. Fijn dat jij er blij mee bent, maar het staat mij bekend als een tuig met zeer slechte pasvorm en van slechte kwaliteit, met name de ringetjes van de gaatjes geven het nogal snel op.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 01:16

Tessebes schreef:
Het wordt ook als nadeel gezien, dat het kunststof tuig zo sterk is. Waar bij ongelukken leer kapot zou gaan, trekt het paard zich kapot met een kunststof tuig.


Ik weet niet of je ooit een half uitgespannen paard in paniek voor de kar hebt gezien, maar dan zou je nooit meer beweren dat een tuig kapot mag gaan bij een ongelukje.

In de meeste leren tuigen wordt kunststof, nylon, verwerkt om zwaar belaste delen te versterken.
Een goed, handgemaakt, leren tuig is zeker zo sterk als een kunststof tuig, maar wel veel duurder, en het vergt veel meer onderhoud.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 09:53

Ja dat is wel waar Albert. Ik heb wel gehoord dat een kunststof tuig eerder snijdt dan een lederen tuig.

tommeke

Berichten: 39
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: herent belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:47

ja leert snijd minder

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 10:58

Albert schreef:
Ik weet niet of je ooit een half uitgespannen paard in paniek voor de kar hebt gezien, maar dan zou je nooit meer beweren dat een tuig kapot mag gaan bij een ongelukje.


Helaas vaker dan me lief is. Neem altijd een mes mee!

En ik denk daarom dat een leren tuig handiger is want leer naai je weer aan elkaar. En daarnaast snijdt leer niet, is makkelijker op maat te maken dmv een gaatjes tang, en ik denk dat die ringetjes net als bij een nylon halster nog wel eens snel kapot kunnen gaan onder druk.

Ik vind dat nylon tuig eigenlijk niet mooi met al die zilveren ringetjes, maar goed dat is persoonlijk.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:04

Wij overwegen een Zilco tuig voor Rowan. Ik heb een voortuig (voor onder het zadel) van Zilco en vind het erg fijn materiaal, scheelt een stuk in onderhoud en is licht. Maargoed, leer heeft weer meer het 'paardengevoel' en Zilco tuigen zijn behoorlijk prijzig... We zijn er nog niet uit.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:06

runningkawa schreef:
En zuiver maken moet je toch lijkt mij, als er zand onder gaat zitten schuurt het ook, dus van he poetswerk ben je niet af lijkt me Lachen


Oh het moet wel schoongemaakt worden hoor, maar je zet te tuinslang erop en hoppa! Schoon is je tuig. Ik heb iemand gekend die z'n hele tweespan en marathonwagen ingespannen en al onder de hoge drukspuit zette... Je hoeft niet in de weer met zadelzeep en olie enzo.