zwervertje in huis halen? (kat)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

zwervertje in huis halen? (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:04

Sinds een halve week zit er bij ons een zwerfkatje bij de vuilnisbakken. Een heel schattig, erg aanhankelijk zwart katje met witte snorharen en witte pootjes.

Ik ben vandaag bij de "kattenmevrouw" geweest, die een paar straten verder woont (ik woon op een redelijk klein dorp) om te vragen of ze hem kende en waarschijnlijk had zij haar ook al een poosje gehad. Dan is ie dus al gesteriliseerd en alles. Bij hun loopt ie regelmatig weer weg, maar ze heeft ook erg veel katten. Misschien dat ze zich alleen beter voelt en wel wil blijven.

Ik heb vandaag dus maar een beetje eten voor haar neergezet. Ach gut

Hoe kan ik dat nou het beste aanpakken? Ik zou haar dan een paar weken in huis moeten nemen denk ik. Uiteindelijk wil ik haar dan weer meenemen naar Zweden en mag ze kiezen of ze huiskat of stalkat wil worden. Haha! Er zitten er nog 2 in de stal, maar in het huis komen ook nog wel eens wat muizen/ratten, dus een kat binnen is misschien nog niet zo'n slecht idee daar.

Hoe leer je een kat om op de kattenbak te gaan? (onze oude kat liep altijd buiten) Zou ze wel kunnen wennen? Mensen ervaring hiermee?

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:07

Als ze gaan zoeken naar een plekje gelijk in de kattenbak zetten.
Als ze hun behoefde ergens anders in huis doen, opscheppen en in de kattenbak leggen.
Zo doen wij het bij de kittens.
Onze huiskat mocht eerst ook niet binnen, nadat ze gestereliseerd is is ze eigenlijk pas huiskat geworden.
Die ging gewoon voor de deur staan, erg handig dus!
Misschien doet jou zwervertje dat ook wel.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:08

Als haar eigenaresse het goed vind (wat ik wel begrijp, als ik het goed gevolgd heb) en je wilt het zelf, waarom niet?

Het katjes is nog jong toch? Dan went ze vast wel!

Op de kattenbak leer je gaan door de kattenbak neer te zetten waar ze haar eerste drolletje neer legt. Het drolletje schep je op, en leg je in de bak. daarna is ze dit zo gewend dat ze niet meer anders zal doen.
Katten zijn uit zichzelf erg nette beesten.
Succes OK dan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:09

Ja ik... gaat goed hoor. Katten zijn altijd zeer zindelijke dieren uit zichzelf.
Makkelijkste is katje eerst in een ruimte met zeil o.i.d. nemen. Dan een vlooien en wormenmiddel. Kattebak neerzetten met korrels en wat zand of aarde van buiten. Eten geven en de rest wijst zich meestal vanzelf. Als het een katertje van ouder dan een paar maanden is: kastreren anders sproeien die buitenkatjes wel alles onder. Poezen doen dan niet.

als dat goed gaat, kun je de rest van je huis openstellen.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:40

wij hebben zelf ook een "oud"zwerfertje...tot nu toe bevalt het super

xxkimxx4you
Berichten: 47
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:15

Halloooo,
Wij hebben het onze katten geleerd door hem af en toe op de kattenbak te zetten of na het eten op de bak zetten.
Veel succes met je lieve katje
kus kim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:30

Ik heb een heel ander voorstel.
Dit zwervertje heeft al een tehuis en weet dat hij daar eten kan halen toch loopt hij vaak weg. Misschien heeft hij het niet naar zijn zin maar misschien geniet hij wel van die vrijheid [katten zijn eigenzinnig]. In het asiel en in de diverse kattenopvangcentra zitten duizenden katten te wachten op een tehuis. Ik heb mijn katten R&B van een kattenopvang vandaan waar ze me precies konden vertellen welke katten zich gelukkig zouden voelen bij mij thuis. R&B zijn al wat ouder maar hun karakter is al gevormd en ze hebben een degelijke huiskamertraining achter de rug bovendien zijn ze volledig geent, ontwormd vrij van kattenaids, Glamidia en vlooien Haha!. Voor het bedrag dat je betaald voor zo'n kat help je andere stumpers ook weer aan het eten.
Ik hoop dat ik je een beetje op je gemoed heb kunnen werken

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:05

Tony was een verwilderd katje dat ik hem in huis nam, geen zwervertje maar woonde met ca. 30 andere katten in de hooiberg bij een boerderij.

De kattenbak op heeft hij van mijn andere 2 katten geleerd, ik heb daar niets aan hoeven doen, hij deed het zelf al of nam het over.

Het heeft me een maand gekost om hem enigzins handtam te krijgen, nu is het de meest knuffelige poes die je je kan bedenken, een heel lief en vrolijk katje.

Wel mankeert hij het een en ander, inteelt katje, ik nam hem ook zwaar ziek mee naar huis destijds, niesziekte, groei achterstand, 40 graden koorts etc.

Het kan prima gaan dus.

Aan de andere kant, hij kan van iemand anders zijn.
Mijn poes Latifa ging ook nog weleens op zwerftocht, krols (geholpen!), en werd opgegeven moment ook bijgevoerd door een ouder mevrouwtje, heel lief natuurlijk maar niet echt wenselijk want ik miste haar vreselijk.

Is het een optie na te vragen bij de dierenambulance, amivedi of een keertje te laten scannen op chip?

En als dit nix wordt, er zitten er genoeg in het asiel idd, ik weet nog wel leuke katjes die een leuk huisje zoeken (www.stichtingzwerfdier.nl waar ik werk).

Iig sukses ermee!