wat krijg je als je een half Quarter door Quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

wat krijg je als je een half Quarter door Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 11:44

Ik heb een half Quarter merrie en ik wil haar laten dekken door een Quarter.
Mijn merrie heeft papieren en de hengst die gaat dekken ook.
Kan ik er dan ook papieren uit halen?
en wat krijg je als je een Quarter met half Quarter kruist?

ik hoop dat iemand er verstand van heeft want snap er eigelijk niks van Scheve mond


Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:21

wat is de andere helft van die half-quarter merrie? en wat voor papieren heeft de merrie?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:27

³/4 Quarter?

- Offline -

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 12:31

Dan krijg je idd een driekwart Quarter. Geen idee hoe dat met papieren zit. Maar als jij papieren bij je halve Quarter hebt, dan lijkt het me ook niet zo moeilijk om papieren te krijgen bij een driekwart Quarter. Of redeneer ik nu te simpel? Bij welk stamboek staat je merrie ingeschreven?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:41

Als je merrie niet het officiële Quarter stamboekpapier heeft zal een veulen van haar nooit ingeschreven worden als Quarter, ook niet als de vader 100% Quarter is.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:06

Dan snap ik het niet echt meer, kan een half Quarter wel quarter papieren hebben dan? En zo niet, welke papieren heeft deze merrie dan wel.
Waarom kan een 3/4 Quarter dan niet meer opgenomen worden in het stamboek.

Wat een vragen, voor iemand die eigenlijk niet met Quarters heeft..

- Offline -

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:15

Een kruising Quarter met Arabisch of Engels volbloed kan iig worden opgenomen bij het NRPS, als deze kruising tenminste 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed heeft. Andere mogelijkheden weet ik ook zo even niet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:23

Al zit er 100% Quarterbloed in de merrie, zonder officieel AQHA-papier is het geen Quarter, dus zal ook het veulen nooit opgenomen worden in het Quarter stamboek.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:26

DeesDeBest schreef:
Dan snap ik het niet echt meer, kan een half Quarter wel quarter papieren hebben dan? En zo niet, welke papieren heeft deze merrie dan wel.
Waarom kan een 3/4 Quarter dan niet meer opgenomen worden in het stamboek.

Wat een vragen, voor iemand die eigenlijk niet met Quarters heeft..

Technisch gesproken kan het wel, maar alleen als de ene ouder een geregistreerde Quarter is (dus officieel AQHA-papier) en de andere ouder een bij de Amerikaanse Jockeyclub geregistreerde Volbloed is (TB). Er wordt dan een geel AQHA-papier opgemaakt. Dit mag je niet zien als een 'hulpstamboekpapier', het is een volwaardig papier, alleen een andere kleurtje omdat er TB in zit.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:36

maar dan blijf ik me afvragen waar die merrie op dit moment dan is ingeschreven Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:41

Dat kan dus vanalles zijn, behalve Quarter-papieren Lachen

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-03 16:52

ze staad in geschreven bij de nrps ze is kekruist met een arabier de vader is Scapino bb gomel

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:09

arabier x quarter is toch quarab? bestaat er geen quarab stamboek? anders zou het veulen denk ik ook bij nrps komen, maar daar heb ik verder niet echt verstand van..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:25

Yessy schreef:
arabier x quarter is toch quarab? bestaat er geen quarab stamboek? anders zou het veulen denk ik ook bij nrps komen, maar daar heb ik verder niet echt verstand van..


Een quarab? Meen je dat nou of maak je een grapje!? Nog nooit va ngehoord. Nrps lijkt me dan wel het meest logische, gezien het eerdere uitgelegde verhaal van Sugarmiss en Karin.

- Offline -

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:28

Quarabs bestaan, veelal in Amerika. Het is een graag geziene kruising vanwege het karakter, uithoudingsvermogen en bouw.

Hier is er geen stamboek van, in Amerika wel. Maar ja, daar hebben ze overal een stamboek van en als ze weer een nieuwe kruising 'uitvinden' dan volgt een nieuw stamboek al snel.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:41

google: Op het web gezocht naar quarab. Resultaten 1 - 10 van circa 1,350
en dan hebben we ook nog morab (morgan x arabier)
google weer: Op het web gezocht naar morab. Resultaten 1 - 10 van circa 7,310.

maar ff on-topic, dan zal het dus wel nrps worden dat veulen...

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:01

ik heb er niet zo veel verstand van ( lees geen) maar ik heb welleen gehoord dat je een half quater toch in kan schrijven bij het quater stamboek??? Verward

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:11

INkie schreef:
ik heb er niet zo veel verstand van ( lees geen) maar ik heb welleen gehoord dat je een half quater toch in kan schrijven bij het quater stamboek??? Verward


Alleen als de andere helft Engels Volbloed is. Anders niet, geen uitzonderingen op... Knipoog

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:29

Er is wel een registratie voor halfquarters, maar waar je dat kunt laten doen weet ik even niet.
Neem anders even contact op met Jemille, die weet daar meer over...

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 09:13


Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 09:43

Bij een quarab kun je wel degelijk papieren krijgen (Amerika). Kijk anders even op www.chantal-arabians.nl. Zij fokt quarabs (quarter x arabisch volbloed).

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 11:30

Natuurlijk kun je er papieren bij krijgen, maar wat is het nut ervan Verward
Een vol Quarterpapier vertegenwoordig een waardevermeerdering van het paard, zonder papier daalt de waarde tot 'gewoon' paardniveau.

In Amerika kan iedereen een stamboek oprichten en er in Word oid een leuk papier bijmaken. Verder wordt er niets aan gedaan. Je betaalt alleen jaarlijks een fiks bedrag om ingeschreven te blijven staan.

Nu zal het Quarab stamboek wat meer leden hebben dan het HalfQuarterstamboek, dus misschien is dit wel een aktieve club die ook wedstrijden organiseert etc. Maar dan nog heb je hier in Nederland niets aan.

Ik zie het gewoon als geldklopperij, maar het staat iedereen vrij er aan mee te doen Cool

Daatje
Berichten: 710
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 14:49

een quarab is toch echt een heel bruikbare mix. Een "gewoon" paard is het zeker niet hoor. Zie diverse internet sites over het gebruik van de quarab.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:20

Ik heb ook niets tegen het paard, maar tegen het feit dat er met papiertjes geschermd wordt alsof het dan ineens een duur ras geworden is.
Ik ken mensen die kochten een 'Quarter' met papier (voor -te- veel geld), toen ik het papier zag bleek het dus een half-quarter te zijn. De verkoper was er even 'vergeten' bij te vertellen dat er dus wel wat verschil in zit. En de kopers wisten niet beter als dat ze een echte Quarter gekocht hadden.
Vandaar dat ik tegen dit soort 'stamboeken' ben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:04

Daatje schreef:
een quarab is toch echt een heel bruikbare mix. Een "gewoon" paard is het zeker niet hoor. Zie diverse internet sites over het gebruik van de quarab.


Elk paard is een "gewoon" paard. Of het nu een Quarter is of een Quarab of een Morab of een KWPN-er. Met stamboom, en verzekerd voor een miljoen, of de pony in jouw achtertuin: het blijven allemaal "gewoon" Paarden!

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nimby en 55 bezoekers