Zo boos op m'n grootouders...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Zo boos op m'n grootouders...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 12:44

..en dat is een onredelijk gevoel, ik weet het. Ze beginnen aardig te dementeren, vragen je honderd keer hetzelfde, maar daar kan ik wel mee omgaan. Maar het is dat wantrouwen wat me kwaad maakt. We doen zo veel voor ze, helpen ze, zorgen voor ze - en elke keer weer dat wantrouwen. Of we niet achter hun rug om dingen regelen, ze benadelen.

Ik ben boos op m'n grootouders wanneer m'n maman weer eens zit te huilen aan de keukentafel, omdat m'n nan (oma) ziekjes is, ze niet meer koken, maar ze dingen als tafeltje-dekje zelf weer afzeggen. 'Ze willen geen hulp, het gaat nog prima!' maar als maman er niet elke dag heengaat komt er helemaal niets van. En als een hulpverlener ze daar dan op wijst beweren ze opeens weer dat ze ons nooit zien en dat ze ook niet weten waarom we komen, ze hebben helemaal geen hulp nodig.

Als ik in de vakantie van m'n ouders om de dag kom, om boodschappen met ze te doen, te zorgen dat ze voldoende drinken (met dit hete weer drogen ze zichzelf uit) en te zorgen dat ze het huis nog eens uitkomen, zal dat wel komen omdat ik eenzaam ben, 'die arme meid'.

Ze willen geen hulp, ze hebben toch twee dochters? En dat vind ik ZO egoistisch, ik kan er echt kwaad om worden. Ze leggen maman (hun oudste dochter) een ondragelijk zware last op de schouders op deze manier. Ze willen niet in een verzorgingstehuis, alles gaat toch nog goed? Maar ze zien allang niet meer dat een kopje thee en een kopje koffie en een boterham en een kom soep dus NIET 'goed voor jezelf zorgen is', en dat is vaak zat alles wat ze binnenkrijgen. Vorige week waren ze allebei hartstikke beroerd, echt misselijk en slap als vaatdoeken, maar toen we ze pakken water kwamen brengen en ze na een paar glazen water zienderogen opknapten, was het allemaal niets geweest en moesten we niet zo overdrijven. Als we niet waren gekomen, hadden ze een paar uur later naar het ziekenhuis gemogen voor 3 zakken infuus-vocht. En dan was het nog de vraag geweest of ze helemaal herstelt waren...
Maar drinken ze nu meer? Welnee joh, helemaal niet nodig. Nan had medicijnen tegen blaasontsteking, maar neemt ze ze in? Tja, als ze er aan denkt. Dus de ene dag niet en de andere dag 12. Dan word ze misselijk, dus dan moet maman weer komen. Maar de wijkverpleegster dagelijks laten komen om te helpen met medicijnen innemen? Ze denken er niet aan!

Als ze gewoon een paar jaar terug zich ingeschreven hadden voor een leuk appartement in een verzorgingstehuis, zou m'n maman er nu niet bijna aan onderdoor gaan. Maar ze wilden niet. Want alles ging toch goed? En ze hadden toch twee dochters?

*diepe zucht*

En ze zijn lief hoor, en ik doe graag dingen samen met ze, en ze worden dement, dat kan ik heus accepteren... Maar soms kan ik zo kwaad zijn omdat ze maman zo'n pijn doen, en hoewel ik ze er redelijkerwijs nu niet meer verantwoordelijk voor kan houden, geef ik ze er onbewust wel de schuld van...

Sorry voor de super-spui. Dit moest ik echt even kwijt..


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 12:46

Jeetje, dit is echt niet leuk nee!

Ik denk echt dat het het beste zal zijn voor iedereen dat hun naar een verzorgingstehuis gaan. Een ernstig gesprek is ook echt nodig, want zo kan het niet. Zo gaat jullie gezien (vooral je moeder) er toch aan onderdoor?!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 12:49

carola schreef:
Ik denk echt dat het het beste zal zijn voor iedereen dat hun naar een verzorgingstehuis gaan. Een ernstig gesprek is ook echt nodig, want zo kan het niet. Zo gaat jullie gezien (vooral je moeder) er toch aan onderdoor?!


maar je kan alleen naar een verzorgingstehuis als ze zelf instemt. En dat is nu waarschijnlijk hoe dan ook te laat - het zou een verpleegtehuis worden, en dan worden ze uit elkaar gehaalt en in de ellende gezet. Vinden ze vreselijk, maar ja, eigenlijk hebben ze er toch zelf voor gekozen...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 12:58

wat en rotsituatie!

ik maak precies hetzelfde mee, mn oma(moeder van mn vader) is al jaren weduwe maar laatste jaar kan ze niet meer voor zichzelf zorgen, loopt steeds weg en valt dan, laatst is ze zo de Maas ingelopen!!

ook is ze boos op mn oom, die lijkt nml sprekend op mn opa toen die jonger was, want hij heeft haar zo lang laten wachten! ze denkt dus dat mn oom mn opa is die na 10 jaar weer teug is gekomen....

tafletje dekje stuurt ze weg, wijverpleegsters maakt ze knettergek, hulp in de huishouding durft er niet meer te komen want ze scheldt ze uit en stuurt ze weg.....

zijn nu bezig met een gedwongen opname, omdat ze voor zichzelf een gevaar is, laatst was er brand in de keuken!

heel veel sterkte!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 13:34

Dementerende mensen willen nooit hulp. Dat is omdat ze niet door hebben dat ze gaan dementeren. (vroeger lukte het ook altijd).

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:10

Zal dit dan niet het punt zijn dat je ze moet verplichten om ergens anders te gaan wonen? Zo gaat het niet. En het wordt alleen nog maar erger.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:13

Wat een moeilijke situatie bij jullie, kan er niet in overleg met een huisarts worden besloten wat het beste is voor je grootouders?

Ik kan me voorstellen dat ze niet uit elkaar willen worden gehaald, het zal toch kiezen worden voor ze, of hulp thuis of naar een verpleegtehuis.

Mijn eigen oma is ook dement aan het worden en belt mijn vader een paar keer per nacht uit bed omdat ze allemaal dingen ziet die er absoluut niet zijn, het is bijna onmogelijk om tot haar door te dringen en als ze een helder moment heeft is alles zo weer weg. Ik vind het eigenlijk best wel zielig voor de meeste oudere mensen om in een verzorgtehuis te komen, ze hebben geen levensdoel meer en zijn meestal erg eenzaam.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:19

Ik heb zoiets meegemaakt met mijn tante. Toen die opgenomen werd in het ziekenhuis (ze was gevallen) Zei een hulpverlener daar tegen mijn ouders : jullie hadden de sleutels moeten meenemen (uit haar tas) en vervolgens keihard stellen sorry wij kunnen niet helpen we hebben geen sleutels. Door zo behulpzaam te zijn doen de professionele hulpverleners niets. De situatie toont niet erg genoeg, de familie helpt, dus is het geen noodgeval.
Mijn tante is uiteindelijk opgenomen, omdat ze minimaal 1 keer per dag door de politie thuis gebracht werd (herkende haar huis niet meer) en heel vaak op de knop van de alarmering drukte . Daardoor werd het ook het Riagg etc. duidelijk dat het zo niet ging is ze uiteindelijk dus is een verpleegtehuis geplaatst.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-03 14:33

Ann schreef:
Ik vind het eigenlijk best wel zielig voor de meeste oudere mensen om in een verzorgtehuis te komen, ze hebben geen levensdoel meer en zijn meestal erg eenzaam.


Wacht even...

bejaardentehuis: bied geen verzorging, maar wel faciliteiten en groepsactiviteiten. Als je echt ziek of dement word, kunnen ze je hier niet verzorgen.
Verzorgingstehuis: Dit is een bejaardetehuis maar hier hebben ze verpleeghulp in dienst, dus hier hoef je niet meer weg. De faciliteiten lopen vaak van aanleunwoning tot appartement met gehele verzorging.
verpleegtehuis: waar je de ellendeverhalen over hoort. Mensen die echt niets meer kunnen, en dus volledig afhankelijk zijn. Met z'n 4en op een kamer, etc.

Als nan en gran een paar jaar geleden verstandig waren geweest, waren ze naar een aanleunwoning bij een verzorgingstehuis gegaan. Dan hadden ze alle hulp bij de hand gehad, en kan je heel naadloos doorvloeien als je wat meer hulp nodig krijgt. Ook is er sociaal gezien nog zat te beleven in een verzorginstehuis. Ze hadden echt daar nog een leven in kunnen richten. Maargoed, ze wilden niet , en nu redden ze dat niet meer. Ze zijn nu ook al te 'ver heen' om er nog voor in aanmerking te komen...

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:49

Ik kan me een beetje voorstellen hoe je je voelt.

Sinds mijn opa 2 jaar gelden is overleden zeurt mijn oma gigantisch.
Ze belt echt elke dag op, dat is nog niet zo erg maar meestal zeurt ze alleen maar over dingen die gedaan moeten worden.
Laatst belde ze naar ons huis, nam mijn broer op en vroeg ze wat hij aan het doen was, dus mijn broer zegt tegen haar die ie met de computer bezig is, vraagt ze aan hem of ie niets beters te doen heeft en of hij gelijk wil langs komen omdat haar gras gemaaid moet worden waarop mijn broer zegt ik moet even iets afmaken en dan kom ik. Komen mijn broer en ik daar (broer had geen zin om alleen te gaan) heeft ze al aan haar buurman gevraagd of hij het wil doen, puur alleen omdat het volgens haar niet snel genoeg gaat. Ook zegt ze tegen vrienden van haar dat mijn moeder haar in de steek laat en nooit iets voor der wil doen, terwijl mijn moeder altijd bereid is om haar te helpen.

Iig succes ermee!!!!

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:55

ik ken je verhaal, maak met mijn opa precies hetzelfde mee!

Mijn opa is al meer dan 30 jaar alleen, en beweert ook prima voor zichzelf te kunnen zorgen.
Hij woont nog in een rijtjes huis, met een trap die hij niet meer op kan om dat hij niet goed kan lopen. Hij valt geregeld, maar wil niets aannemen van anderen want hij kan zo goed voor zich zelf zorgen. Hij slaapt beneden, wij hebben daar een bed neer gezet, mijn moeder wast zijn kleding en beddegoed. (Terwijl het niet eens haar vader is, maar mijn vader is enigkind.)

Vorig jaar hebben we hem eindelijk zover gekregen dat hij aan tafeltje dekje doet, 4 dagen in de week!!!!
Dit jaar zijn we zover dat 1 of meerdere keren in de week (weet niet precies) iemand van opmaat langs komt om schoon temaken.

Maar mijn opa gaat echt niet naar een bejaardentehuis, we mogen er niet eens over praten.

Ik snap heel goed dat je boos bent, voor jou en je familie is het ook een hele last. Ten eerste moet je eigen familie onderhouden en dan ook nog eens die van je (groot)ouders.
Ik hoop dat je grootouders ook ingaan zien dat er toch iets moet gebeuren.
Vaak is het voor hun gewoon moeilijk om toe te geven,
want ze denken dat ze dan hun trots kwijt zijn en niets meer kunnen als ze ergens anders gaan wonen.

Over dat drinken, daar zijn wij ook bang voor geweest toen wij op vakantie waren. Gelukkig heeft mijn opa ook nog een buurvrouw en man (ookal op leeftijd) en die houden ook een oogje in het zeil. Aangezien wij toch niet om de hoek wonen (met de auto 10/15 minuten).

Heel veel sterkte.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:44

Wacht even..een bejaarden tehuis en een verzorgings tehuis zijn allebei hetzelfde. Ze noemen een bejaarde tehuis tegenwoordig een verzorgings tehuis.
Een verzorginstehuis houdt in dat daar mensen wonen die op zichzelf kunnen wonen maar wel toezicht nodig hebben en hulp bij kleine dingen..zoals voeten wassen enz. Voor die mensen is er een echte dag indeling.
In een verzorginstehuis kunnen ze wel hulp bieden als je ziek wordt maar het moet niet zo zijn dat je constand hulp nodig hebt.

Daar zijn verpleeghuizen voor. In een verleeghuis, zowel somatisch als psycho geriatrisch (dementerende ouderen), wordt je de hele dag geholpen als je dat nodig hebt. En dan met alles van toiletgang tot eten.

Helaas bestaan er veel slechte verhalen over verpleeghuizen maar bedenk je dat dat echt niet overal zo is. Familieleden verwachten alleen vaak dat je direct opstaat als een bewoner denkt naar de w.c te moeten.

Mensen die twijvelen over de goede bedoelingen van de verzorgenden in een verpleeghuis zijn bij deze uitgenodigt een dagje mee te lopen!


OK ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Helaas kan je idd niks doen als je Opa en Oma niet geholpen willen worden..tot op zekere hoogte. Zodra ze een gevaar voor zichzelf worden..dus b.v het gas aan laten staan enz. kan je aan de bel trekken.

En het klinkt heel hard maar troostje met het feit dat ze over een aantal jaar niet eens meer weten wie je bent. Scheve mond

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, Andreeaa, Besje, boyca, Charaz, ComscoreBot, Dax, Dees, DotBot, evelien1000, goesju, Googlebot, inge_romeo, katinker, Letje01, Marleen_L, Mo_86, roxiie, Solleke_Noah, Thami, Theseus, Vuri, YandexBot en 76 bezoekers