[OV] Wie heeft ervaring met achterstevoren...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

[OV] Wie heeft ervaring met achterstevoren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 00:44

op een paard te rijden? *Past er net niet op*

Ik doe niet aan vrijheidsdressuur, NH of weet ik veel wat allemaal. Ik heb een brave haflinger, waar ik soms wel wat zotte dingen mee doe. Zo was ik voor mijn stage bezig met achterstevoren rijden, en dat ga ik nu weer oppikken. Wat ik dus is dus gewoon met mijn kop naar mijn paards kont rijden. Sturen gaat al aardig, gewoon een beetje op gevoel. Het enige waar ik trubbels mee heb, is de draf, op de een of andere manier ga ik enorm naar voren hellen, wat ik probeer op te lossen door met een hand te steunen op haar kont, maar nog gaat het niet denderend, waardoor ze weer terugvalt in stap. Iemand ervaring hiermee, en hoe heb je het opgelost?

*Ben benieuwd of hier iemand op reageert, en even geschift als mij is Haha! *


Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 03:54

Als je niet in het circus terecht kunt, dan is er nog plek zat op de idioten van bokt-club, hoor! Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 08:10

En die Amanda pikt het maar allemaal he Haha! Zou Guus ook doen, en hij zou het nog leuk vinden ook
Succes ermee!!

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 08:40

Dat doe je dan zonder zadel neem ik aan? Anders komt het door je zadel dat je vooroverhelt.

:evaw:

deedee19

Berichten: 7928
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:25

Haha ik zie je al gaan Haha! Daar moet je wel heel maf voor zijn

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:50

Botervlieg schreef:
Als je niet in het circus terecht kunt, dan is er nog plek zat op de idioten van bokt-club, hoor! Haha!

ik ben zo'n malloot die achterstevoren op mijn paard galopeerd, gewoon aansporen en gasgeven en blijven zitten.
Ben ook lid van de idioten van de bokt club. Haha!

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:23

Wij deden vroeger in de manegeles vaak een soort gymles om je spieren soepel te houden en je evenwicht in het zadel te ontwikkelen. Een onderdeel daarvan was 'ronddraaien in het zadel'. Dus via dameszit naar achterstevoren en dan weer via dameszit aan de andere kant weer terug. Een jaar of 10 was ik toen. Maar die oefeningen deden we wel in stap, niet in draf.

Waarmee ik maar wil zeggen dat achterstevoren op je paard zitten voor mij niet zo raar is als het misschien klinkt. Die manege was vrij 'conservatief', en dan toch dit soort oefeningen in de les.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 10:46

Sjimmie, inderdaad zonder zadel.
Precies Karin, dat ronddraaien, zo was ik begonnen, maar dameszit in stap lukt al aardig, draf is misschien ook wel eens een idee.
Scherps, vertel eens wat meer, nu ben je een heel eind, maar hoe ben je hiermee begonnen?
*En ja, ik ben gestoord, maar wel prettig *LOL* *

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:38

Je moet voor je gevoel goed achter opje kont zitten en een beetje je benen naar voren doen. Je moet ff wennen aan het gevoel (nog zo'n gek).
Ik stapte heel vaak achterstevoren uit, maar dan gingen ze achter sjors aan dus ik heb heel wat rondjes gemaakt, en ik hield steeds langer vol zonder te vallen (ben eigenlijk wel benieuwd of ik het nog zou kunnen).

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 21:48

Sjimmy, die houding heb ik altijd als ik zonder zadel rijd, maar ik ben nog niet zo gewend aan achteruit draven, ik denk dat het daar mede aan ligt Haha! Leuk dat jij het ook deed. Ik spoor echt niet.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 01:35

Heb dat vorig jaar nog gedaan.
Ik was aan het rijden in Brazilië (met zadel maar was vrijwel plat)
Eerst in rengalop in dameszit daarna achterste voren.
(had al een jaar geen paard gereden.. spierpijn)
Dit gaat het beste als je het paard in de galop kan houden.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 01:53

Als we dan toch creatief bezig zijn. Wat dacht je van rijden met je teugels gekruist. Je linkertuigel in je rechterhand en rechterteugel in linkerhand. Is wel echt heel moeilijk, en je mag je concentratie echt geen minuut verliezen * ode aan de bakrand *

edit voor de pennymeisjes: oefen dit niet op de fiets, ook al heb je je cap op. Want je valt echt hard op je muil.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 08:04

Wat dacht je van zónder teugels..Haha!

Dat doe ik soms met luna,heb ook een keer zo gesprongen(hoezo levensmoe..Tong uitsteken maar ik bleef zitten..*LOL* ).

Hoor ik nu ook bij de idiotenclub? Haha!

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 08:55

Zonder teugels zijn we al mee bezig, gaat aardig, zolang we allebei dezelfde kant opwillen. Maar ik zou graag wat meer tips over het zonder zadel achterstevoor rijden willen hebben, of ervaringen van mensen hoe die het deden.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:16

Ik deed het bij mijn oude pony ook altijd, maar in draf ga je echt alle kanten op en je ziet gewoon niet waar je heen gaat Haha!

Enne staand rijden dan, dat al geprobeerd? Knipoog

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:27

Toen ik nog kinderlessen gaf deed ik het regelmatig. Ik liep dan naast de pony en dan gingen we een rondje draven achterstevoren. Ik heb er wel eens een sprongetje (15cm) neergezet. Lachen gieren brullen.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:18

Op de manege waar ik vroeger paard heb gereden was ook wel eens achterstevoren rijden in de gevorderdegroep mochten de drufals in draf of galop.
Draf vond ik ook een ramp, galop gaat inderdaad een stuk makkelijker.

Probeer een beugelriem om de hals van je haf.
Je kunt je met één hand hieraan vast houden. Op deze manier blijf je achterover zitten.
Oefen even in draf in de normale zit dat er spanning op komt staan en je haf gaat begrijpen dat dit geen rem is.
Op deze manier kan je proberen om rechtop te blijven.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Zijn er geen mensen die aan voltige doen hier op de site?
Deze mensen kunnen je wel goed uitleggen wat je kunt doen, bezoek anders een voltige groep.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:54

Karin schreef:
Wij deden vroeger in de manegeles vaak een soort gymles om je spieren soepel te houden en je evenwicht in het zadel te ontwikkelen. Een onderdeel daarvan was 'ronddraaien in het zadel'. Dus via dameszit naar achterstevoren en dan weer via dameszit aan de andere kant weer terug. Een jaar of 10 was ik toen. Maar die oefeningen deden we wel in stap, niet in draf.

Waarmee ik maar wil zeggen dat achterstevoren op je paard zitten voor mij niet zo raar is als het misschien klinkt. Die manege was vrij 'conservatief', en dan toch dit soort oefeningen in de les.


Prima oefening, die op mijn vroeger manege ook werd gedaan.
'Rondje om de wereld' heette het daar.

Als ik individueel met angstige manegekinderen werk, dan staat dit rondje
(veilig aan de longe) dan ook - zodra het kan - altijd op het program.
Is niet alleen een positieve ervaring die stralende snoeten oplevert, maar
levert ook een waardevolle bijdrage aan het ontwikkelen van de onafhankelijke zit.

Voor voltigeruiters is achterstevoren galopperen een makkie.
Om paard te rijden vind ik turnen als voorgaande sport/hobby dan ook een geweldige pre:
Een vriend werd op latere leeftijd door een erg nare ruiter zogenaamd vriendelijk uitgenodigd om (zonder enige ervaring) op een paard te gaan zitten en samen een buitenrit te maken. In het bos ging die 'leuk' over smalle paadjes scheuren. Vriend kon niet anders dan meegaan. De bedoeling en lol was natuurlijk dat hij zandruiter werd, maar dankzij een (ver) verleden als turnkampioen bleef hij - met 1 hand voor op en 1 hand aan de achterkant van het zadel - de grapjas de baas (en heeft later nog heel aardig leren rijden Knipoog ).

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:20

Dat probleem heb ik dus ook. Ik heb wel vaker achterste voren op Dennis gezeten. In stap geen probleem, in draf een drama. En als je het in draf niet goed genoeg doet gaat Dennis niet galoperen omdat hij bang is dat je val. Maar oke, ik heb in draf, achterste voren, zonder zadel een paar keer gesprongen.
Als je zand van dicht bij wilt zien raad ik je dit ook aan om te doen. Wil je dat niet moet je HEEEEL voorzichtig te werk gaan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dipsy

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:39

Jullie horen echt bij de idioten van bokt

Dipsy

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:40

Ik meen het hoor

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 02:02

oké, ik heb ook nog een tip,

probeer het eens een keer terwijl een ander je paard longeert, eventueel met longersingel. dit heb ik ook wel eens gedaan en het is naast hilarisch ook ngo eens goed voor je evenwichtsgevoel. Wij hebben zelfs achterstevoren gegaloppeerd, al is dat het eerste rondje wel een heel raar gevoel.
Overigens ben ik los nog niet verder gekomen dan achterstevoren dráven, en in dameszit ook in draf, galop lukt dan zonder voltigesingel écht niet (en met is trouwens ook niet ehh... heeel prettig)

maargoed, probeer he zo eens een keer, als je tenminste iemand kan vinden die net zo raar wil doen als jij. Tong uitsteken

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 07:33

Als ik in een gekke bui ben wel ja, maar dan ben ik ook niet echt serieus.
Meer van: ik ga er achterstevoren opzitten en het paard loopt wel.
Als ik samen met een vriendin ging, gingen we omstebeurten zitten, en de andere kwam via een bokkensprong van achteren achterop zitten.
En dan gelijk weg scheuren Haha!...best sneu als je dat al deed voordat die andere nog niet goed zat Schijnheilig !

And he said:
"If all is grounded you should go make a mountain out of it"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:48

Beugelriem ga ik proberen, longeren lijkt me niet zo'n goede optie, omdat dat nog niet zo denderend gaat, ze stuift ervandoor, in een megasnelle draf, en springt bij het minste in galop, dus om daar zonder zadel achterstevoren mee te beginnen Verward Ik ben nog nét niet levensmoe Haha!
Maar ik heb nog ideeën opgedaan, staand rijden is ook wel een idee, al was ik zelf van plan om dat eerst stil staand te oefenen Knipoog

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:35

Afbeelding
Ziet, ik ben ook zo'n malloot. En zoals je ziet zit ik dan ook zowat met mijn neus op zijn kont ( op de foto al roepend: 'HOOOOOO Rinus! HOOOOOO!' ) Draven heb ik dan ook nog niet geprobeerd. Ik heb vandaag een voltigesingel gekocht en ga het daarmee proberen. Mijn paard vind ik net iets te hoog om voorover vanaf te kukelen dus als het effe kan probeer ik dat te voorkomen.

*offtopic* Verdomd... daar was het gras nog groen!

In het land der blinden is eenoog koning!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers