Wat doe je een vriendin die in ...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Wat doe je een vriendin die in ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 19:42

... de nabije toekomst veel verdriet krijgt?

Ik weet het niet... Het is GVD zo moeilijk om iemand te zien en te weten dat er binnen een korte tijd iets gaat gebeuren wat haar leven zo op zijn kop zet.

Het is zo'n lieve meid en al deze ellende komt zomaar op haar neer.

Ik probeer haar zo goed en kwaad bij te staan in dingen die komen gaan, maar wat kan ik nog meer doen? Ik kan haar leed niet verzachten en ik kan ook niet zorgen dat wat komen gaat, niet gaat gebeuren...

Toos paardloos


Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:47

Van te voren zeggen dat je er altijd voor haar zal zijn, en als er iets is, dat ze altijd bij jou aan kan kloppen, ook al is het 3 uur in de nacht. Meer zou ik ook niet weten. Verdrietig

... And we like all the fluffy animals.


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 19:53

Rainie schreef:
Van te voren zeggen dat je er altijd voor haar zal zijn, en als er iets is, dat ze altijd bij jou aan kan kloppen, ook al is het 3 uur in de nacht. Meer zou ik ook niet weten. Verdrietig


Gelukkig weet ze dat ze dat altijd kan doen, maar ik vind het echt zooo moeilijk om te zeggen wat ik voel/bedoel. Ik probeer veel naar haar te luisteren, zodat ze haar verhaal kwijt kan.

Toos paardloos


Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:56

Maar is het iets wat jij haar "aan gaat doen". Of komt het van buitenaf?

... And we like all the fluffy animals.


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 19:56

Nee, ik kan er niets aan doen. Kon dat maar...

Ik wil niet te veel zeggen, maar ik kan wel zeggen dat het te maken heeft met iemand die gaat overlijden.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:59

Jeetje Veerle, wat klinkt dit ernstig.....Als ik je ergens mee kan helpen. JE staat zo vaak voor mij klaar, dan zeg je het maar.

Je doet volgens mij al alles wat je binnen je mogelijkheden ligt. Er voor haar zijn is het belangrijkste. Je kan de problemen van anderen niet voor ze weg nemen, hoe vervelend ook. Je weet dat ik ook door een rotperiode ga en ik moet het ook zelf doen. Het enige wat anderen kunnen doen in zulke tijden is je steunen en er voor je zijn als dat nodig is. Meer kan je niet doen. En je weet hoe ik over je denk; je bent een kanjer!

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:59

In dat geval denk ik niet dat er veel is wat je kan doen. Het enige wat je kunt doen is altijd voor haar klaar staan, maar dat doe je al... Succes en sterkte ermee, dan maar..

... And we like all the fluffy animals.


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:10

imker schreef:
Nee, ik kan er niets aan doen. Kon dat maar...

Ik wil niet te veel zeggen, maar ik kan wel zeggen dat het te maken heeft met iemand die gaat overlijden.


Weet je vriendin zelf ook al dat er een overlijden zit aan te komen Verdrietig ??
Dan kan je nu alvast samen deze moeilijke weg met haar gaan, door haar te laten praten en naar haar te luisteren.
Als ze het nog niet weet, lijkt me dit wel moeilijk; je wilt haar op iets "voorbereiden", terwijl ze wordt veronderstelt van niets te weten Scheve mond !!
Maar als ik hier al lees wat voor "moeite" jij voor haar doet, bewijst dat al dat je een prima vriendin bent en dat alleen dat al veel steun voor haar zal betekenen !! Sterkte voor je vriendin, maar zeker ook voor jouw Ach gut !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 20:17

Mijn vriendin weet het zelf ook. Het is niet iets wat plotsklaps gebeurd is, dit zit er al een tijdje aan te komen.

Waar ik echt mee zit, is dat ik alleen maar over alledaagse dingen en problemen kan praten en dat dat zo in het niet valt bij wat zij mee moet maken nu.

Toos paardloos

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:32

Picasso schreef:
En je weet hoe ik over je denk; je bent een kanjer!

En dat denk ik precies het zelfde! Lovers

Wat je zelf al zegt... alles doen wat je kunt, je schouder aanbieden, een arm, een lief woord, altijd klaar staan... meer kun je helaas niet doen.
Heel veel sterkte!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:34

imker schreef:
Waar ik echt mee zit, is dat ik alleen maar over alledaagse dingen en problemen kan praten en dat dat zo in het niet valt bij wat zij mee moet maken nu.


Je moet je eigen problemen nooit vergelijken met die van een ander. Maar als je er zo mee zit, misschien jezelf even inhouden over je alledaagse problemen.

... And we like all the fluffy animals.


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:36

imker schreef:
Nee, ik kan er niets aan doen. Kon dat maar...

Ik wil niet te veel zeggen, maar ik kan wel zeggen dat het te maken heeft met iemand die gaat overlijden.


Sorry. Had niet goed gelezen. Maar je kunt haar bijstaan. Geef haar het gevoel altijd bij je terecht te kunnen.
Laatst bijgewerkt door Faas op 20-08-03 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

'Paint' it 'Black'

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 20:36

imker schreef:
Mijn vriendin weet het zelf ook. Het is niet iets wat plotsklaps gebeurd is, dit zit er al een tijdje aan te komen.


Wakker blijven Fasel

... And we like all the fluffy animals.


Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 21:25

Het hoort bij het leven, des te meer kan je het leven waarderen.....

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:01

Ik denk dat je er goed aan doet om er met je vriendin over te praten hoe moeilijk je het vindt om haar de steun te geven die ze nodig heeft.
Dat je soms onzeker bent en soms niet goed weet wat je moet doen.
Imo. is er niets mis mee om ook jouw gevoelens te tonen, zo komt alles ook wat meer in evenwicht dan wanneer alleen zij degene is die "er alles uit mag gooien".
Natuurlijk bedoel ik hier niet mee dat je een zielig verhaal over jezelf op moet gaan hangen (maar dat ga je ook vast niet doen, daar twijfel ik niet aan Knipoog ), maar wel dat je gerust je gevoelens mag tonen en haar zeggen dat je soms niet meer weet wat je moet doen.
Eigenlijk weet ik wel zeker dat je vriendin dit alleen maar kan waarderen en dat jullie band hierdoor nog hechter zal worden.

Alleen al door het plaatsen van dit topic geef je aan hoezeer je er mee bezig bent om haar te steunen.
Dat zal haar vast niet ontgaan zijn, want zeker in zulke moeilijke tijden kom je er dubbel en dwars achter wie je vrienden zijn.
Jij bent een van die goede vrienden, en je doet je stinkende best om haar te steunen waar en wanneer je kunt.
En helaas kun je niet meer doen (was het maar anders Verdrietig ).
Heel veel sterkte voor je vriendin, maar zeker ook voor jou Ach gut

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 22:07

Toen mijn vader stierf (wel plotseling) vond ik het gewoon heel prettig als ik af en toe gewoon niets hoefde te zeggen. Mijn beste vriendin belde me elke avond en soms zei ik gewoon helemaal niets terug en babbelde ze maar wat. Het gevoel dat zij er gewoon voor me was, geweldig. Ze stuurt me nog steeds elk jaar een kaartje op mijn vaders sterfdag, wat ik erg waardeer.

Het is belangrijk dat je haar (zoals iedereen al zegt) laat merken dat je er voor haar bent/ zult zijn. Misschien stoot ze je juist wel af (dat deed ik ook bij goede vrienden). Stuur haar dan een lieve SMS of een kaartje.

Wat ook belangrijk is, is dat het tijd zal kosten. De meeste mensen zijn na een paar weken/ maanden alweer vergeten dat een dierbare van die vriendin gestorven is. Opeens houdt alle steun op... dat kun jij dus voorkomen door er voor haar te zijn. Nu, maar ook over een jaar als ze er nog eens over wil praten.

Ik kan nog wel veel meer schrijven, maar jij lijkt me een goede meid, dus volg je hart. Wil je meer weten, PB me dan.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 15:53

Hoi Veertje, wat vervelend zeg. Jeetje.
Ik denk inderdaad dat je niet meer kunt doen dan wat je nu al doet. Het belangrijkste lijkt mij voor die vriendin om te weten dat ze niet alleen staat en dat zij iemand heeft om op terug te vallen.
Ik ken het gevoel dat je meer wilt doen maar helaas gaat dat niet altijd. Dat je iemands pijn kan wegnemen.

Toen mijn paard zo ziek werd en uiteindelijk dit niet overleefde was ik dolblij met de schouders die mensen me aanboden. Om het gevoel te hebben dat ik niet alleen stond in mijn verdriet deed mij goed.
ik heb mij ook afgesloten voor mensen maar mijn echte vrienden hielden vol. Ze stuurden smsjes, kaarten enz.
Wees er gewoon voor haar en wees jezelf want je bent een schat van een meid en goed voor mensen en dieren.

Maar goed, sterkte ermee.

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:43

Ik heb dat dus heel kort geleden mee gemaakt met mijn beste vriendin. Haar moeder was al een tijdje ziek en we wisten dat het niet lang meer zal duren.
Het is heel belangrijk dat je met haar praat, maar het is ook heel belangrijk om haar af te leiden. Leuke dingen doen bijvoorbeeld.

Ik wist ook absoluut niet hoe ik het aan moest pakken als eenmaal overleden zou zijn. Het leek me zo moeilijk, en dat is het ook. Maar het lijkt net of het allemaal vanzelf gaat, je rolt er gewoon in zeg maar.
Vannaf het moment dat haar moeder overleden is tot de dag na de crematie ben ik bij haar geweest, dag en nacht. Ik heb haar geholpen met kleding uitzoeken, opmaken, enz.
Als je me wilt pben, ga je gang. Sterkte.

Ook bekend als Kim20!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, bebble, Corelli, Drico, eestheer, Esther, Frummel01, Malissaa1, MeesMo, Momo94, RoronaZorro, sandra1312 en 63 bezoekers