peesblessure, 3 maanden stappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

peesblessure, 3 maanden stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 07:35

Gisteren is dus de da maar weer geweest en die heeft dit keer uitgebreid onderzoek gedaan. Volgens hem zij het de 2 pezen waartussen dat sesam ding zit en nog zo´n botje (sorry, kan er ff niet opkomen) Om het echt zeker te weten gaan we nog op de echo, maar eigenlijk is het wel zeker dat dit het is. Ze heeft voorlopig 3 maanden stappen (2x half uur per dag op harde) voorgeschreven gekregen en na 3 maanden weer op de echo om te kijken of het al verbeterd is. Heeft iemand hier ervaring mee, met zo´n soortgelijke blessure? Ik hoop dat het allemaal nog goed kan komen want ik had haar net 1,5 maand toen alles begon. In eerste instantie dacht de da dat ze gewoon haar been verstuikt had maar na 2 weken rust en daarna zachtjes aan weer stappen en weer een week later zo krom als een hoepel lopen is hij toch maar verder gaan kijken en bovenstaande kwam eruit. Baal zo onwijs, mijn eerste paardje en dan gelijk dit. Nou ja...afwachten maar. Als iemand hier mij meer over peesblessures kan vertellen graag, want ik weet er zo ontzettend weinig van.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 08:35

Vorig jaar augustus kocht ik mijn nieuwe paard. Begin november kreeg hij ook een peesblessure aan de oppervlakkige buiger. Er zat een scheurtje in. Ik heb 4 maanden lang moeten stappen (3 x per dag maar niet langer dan 10 min!!!) Steeds na een periode van 2 maanden weer laten scannen om te zin of de scheur zich vulde met bindweefsel.
Het herstel ging heel langzaam, maar de scheur heelde wel. Na deze 4 maanden mocht ik er weer op en een kwartier stappen een maand lang.
Weer gescand om te zien hoe het ging en daarna mochten we heel langzaam 1 minuut per dag een sukkeldrafje proberen. Rechtuit op de harde bodem wel te verstaan. Heel langzaamaan heb ik dit uit mogen bouwen naar 2 min., 3 min., enz. draven. Op een gegeven moment mocht ik 20 minuten stappen en 5 minuten draven op de harde weg.
De pees gaf geen reactie (warm of dik) met dit lichte werk dus toen mocht ik weer wat op de zachte bodem gaan doen. 10 minuten stappen en 1 minuutje draven en geen kleine wendingen draaien.
Ook dit heb ik weer langzaamaan uit mogen bouwen omdat de pees geen reactie gaf.
Afgelopen juni heeft hij een maand in de wei gestaan. Daarna weer laten scannen en hij is genezen verklaard. Niets meer te zien van de scheur en het bindweefsel is goed.
Nu, na ruim 10 maanden rijd ik weer met hem. Alleen in het bos en nog steeds veel op de harde bodem om zijn pezen sterk te maken en elke avond wandel ik nog een kwartier met hem.
10 maanden is een lange tijd, maar wat zijn 10 maanden op een paardenleven?
Ik ben blij dat ik rustig aan heb opgebouwd want nu heb ik er profijt van.
En in principe is het nog "snel" gegaan bij mij want vaak gaat er ruim een jaar over heen voor een peesblessure genezen is.

Nou weet ik niet wat voor een blessure jouw paard heeft, ook een scheur of alleen maar overbelast, maar ik raad je dringend aan heel rustig aan te doen en de tijd er voor te nemen!
En 2 x een half uur per dag vind ik best lang. Volgens mij DA is het beter om meerdere malen per dag 10 minuten te stappen. Maar ja, misschien is dat wel blessure afhankelijk.
Als je meer wilt weten over het opbouwschema van stappen en draven als je dat weer mag doen over een paar maanden, dan hoor ik het wel.

In ieder geval heel veel succes en geduld toegewenst, want dat heb je zeker nodig tijdens zo'n periode!

Groetjes, Simmie

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:57

Inderdaad geduld heb je nodig. En ook ik ben van mening dat 2x een half uur stappen, gezien het probleem veel is. Maar goed ben geen DA. Met onze merrie mochten we beginnen met 2x 5 minuten per dag, per week kwam daar 5 minuten bij. Toen we op 20 minuten zaten terug naar de DA voor scan, daarna 1 minuut per week draf erbij. Toen we op 8 minuten draf zaten en 20 minuten stappen, terug naar de DA voor een scan. Toen toch nog een maandje 10 minuten draven en 20 a 30 minuten stap gedaan. Daarna rustig de galop erbij genomen en opgebouwd. Het duurt lang en is best wel eens balen en moeilijk als je paard alleen mag stappen maar eigenlijk liever de rodeo wil doen. Maar blijft rustig en heb geduld, je kunt beter een maand langer rustig aandoen zodat het echt goed komt dan dat je een dag te vroeg te veel vraagt. Heel veel succes.

boemel

Berichten: 8385
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 19:46

Mijn paard had ook een scheurtje in (ik dacht) de diepe buiger. Ik heb ook 3 maanden gestapt. Daarna is er een nieuwe echo gemaakt. Dat zag er heel goed uit en de buigproef was ook helemaal in orde.

Ik ben inmiddels bijna 3 maanden aan het rijden. Ik rijd 4x per week. Na arbeid stap ik altijd op de harde bodem en koel ik de pees. Tot nu toe gaat het echt heel goed. Ik rijd sinds kort zelfs weer een uur mee in de les. Ze heeft geen zwelling of warmte meer op de pees gehad.

Toch blijf ik bang voor achteruitgang of ben ik bang dat ik teveel doe. Ik denk dat ik ter bevestiging toch binnenkort nog even een nieuwe echo laat maken.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 21:04

Ik zou eigenlijk niet weten hoe die pees heet maar het zijn die 2 waartussen die sesamdingen zitten (vergeet de namen steeds) en nog zo'n botje. Maar ik ben inderdaad nu ook al bang voor eventuele blijvende beschadigingen of wat als het weer goed is....wanneer vraag je teveel en is genezen ook echt genezen. Blijft natuurlijk altijd wel zwakke plek.

annewarie
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:15

Hoi

mijn paard heeft vorig jaar een peesblessure gehad, behandeling bestond uit, 3 keer daags stappen op de harde weg,opbouwend van 5min naar uiteindelijk 3 kwartier. Om de dag 2 min langer stappen en kijken, voelen of dit reactie geft in de pees. Na het stappen 20 min. koelen. Daarnaast kwam de fysio 2 keer in de week met ultra geluid therapie en magneet therapie. Na drie maanden mocht ze onbelast draven op de harde weg ook weer op bouwend en uiteindelijk mocht ik er weer op. Pees is nu weer 100 procent. Naast deze revalidatie mocht ze niet in de wei en heeft 5 maanden op stal gestaan. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, neem er de tijd voor!!!!!!!!

frietje
Berichten: 9
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:55

hoi,
ik had een aantal jaar geleden een strandrit met mijn paard. toen we een stukje een rustige galop hadden gedaan en we terug gingen in draf bleek dat hij kreupel was. de dierenarts is erbij geweest en die verwees mij naar utrecht. om een lang verhaal kort te maken. hij bleek een peesklap te hebben. wat was er gebeurt: zijn pees was gerafelt en er zaten scheurtjes in. diagnose: zeer zeer slecht. daar zeiden ze dat ze er niks aan konden doen, dus afmaken. ik kon dat niet en nam hem weer mee naar huis. na 1,5 jaar revalidatie ( lees: stil staan, daarna in de wei en niet rijden en veel met hem stappen) ging het beter. het was niet goed, maar hij had geen pijn meer.

de pees wordt nooit meer hetzelfde, wat is het probleem: waar de scheurtjes zitten vormt zich beenweefsel. beenweefsel is stugger dan peesweefsel, waardoor de pees stuf worden en niet soepel meer buigt.

na ongeveer 2 jaar tobben kon ik weer rustig op hem rijden. ik moest toen gaan bedenken wat ik wilde. een paard houden kost veel geld en dat heb ik niet. hou ik hem of doe ik hem weg. toen kwam er een engel uit de hemel, of te wel een hele leuke vrouw die hem wilde kopen en van de problemen af wist. zij heeft hem gekocht en heel veel met hem gedokterd.
het gaat nu hardstikke goed met hem. hij loopt periodes goed en periodes minder goed, maar er zit vooruitgang in. zij is helemaal gek van hem en hij kon geen beter baasje treffen. ik ben blij dat zij hem gekocht heeft. zo kan hij lekker blijven lopen en recreatief gereden worden, zij blij, ik blij!

hiermee wil ik even zeggen dat je heel veel geduld bij een peesblessure moet hebben en niet te snel moet opgeven!!!
heel veel succes met je paardje!!! OK dan!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:34

Een peesblessure is niet niks. Pezen zijn stugge draden die slecht doorbloed zijn en daardoor duurt herstel veel langer. Er worden tegenwoording wel goede resultaten behaald met ultrasonische golven die het herstelproces bevorderen. Het stimuleert de bloedsomloop.
Als er een beschadiging op de pees zit dan mag je gerust een jaar rekenen op herstel. Indien de pees niet beschadigd is dan mag je nog steeds denken aan 6 maanden revalidatie!!!
De mate van beschadiging kan alleen maar worden vastgesteld met een scan (echo).
Vorig jaar december is bij mijn paard ook de ellende begonnen na een bosrit. Mijn hengst heeft waarschijnlijk in een gat gestapt en zijn been verdraaid. Daardoor is de peesschede overbelast geraakt met als gevolg een mega dik been.
Vervolgens is een scan gemaakt en die bleek godzijdank helemaal goed te zijn. Om een lang verhaal kort te maken heb ik met mijn paard 5 maanden revalidatie gehad waarvan 3 maanden stappen en 2 maanden rustig draf opbouwen. Ik ben nu weer helemaal fanatiek aan het rijden en ondertussen loopt mijn hengst L2 dressuur en is M1 klaar.
Zo zie je maar dat een dergelijke blessure lang herstel nodig heeft en dan was het mijn geval nog 'positief' omdat de pees geen beschadigingen had.
Succes ermee en neem vooral je tijd. Beter een maand later beginnen dan een maand te vroeg!