Wie heeft ervaring met leem voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Wie heeft ervaring met leem voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 16:20

Waarom leem, welke hoeveelheid, hoe vaak, nat, droog, door het voer, door het drinkwater, met water gemengd in een wormenspuit, geregeld, af en toe, als kuurtje, offe...

Cheese! Alle tips en ideeën welkom!

OK dan! OK dan! OK dan!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:32

Leem zuivert heel goed, het neemt zeg maar afvalstoffen uit het lichaam op. Ik heb een tijdje paarden het proberen te voeren, maar ze lustten het niet. Misschien dat het wel had gewerkt in een spuit, maar dat heb ik niet geprobeerd. Ik ben toen Neutradex gaan geven, dat zuivert ook. Wat bij leem wel heel belangrijk is, is de kwaliteit! Je moet het spul hebben voor inwendig gebruik.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:33

Leem kun je dat ook voeren dan?? Ik dacht dat het van die klei was voor op benen enzo. Hmmm ik ben zeker BlonT

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:35

Ja, leem is voor zowel inwendig als uitwendig gebruik. Leem heeft een sterk reinigende werking.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:43

ik geef mijn tinker elk voorjaar een inwendige kuur, van groene gele en rode leem, heeft heel veel functie's
het reinigt, enz enz,
wij voeren het dus als kuur, en dan droog over de biks, ze vinden het heerlijk,
ook als ze wonden hebben ofzo, dan smeren we het er nat op, vaak gemengd met teatree of geranium olie ofzo, het kan voor heel veel doeleinden gebruikt worden,
als je echt geinteresseerd bent,
er is een boek te koop,
heet volgens mij
leem: oerklei, of zoiets, kan ik nog wel ff voor je opzoeken, maar dan moet je even een pb sturen ofzo, anders vergeet ik het weer.
vind het geweldig spul,
mn moeder heeft het eerst getest, en is daarbij een niersteen kwijtgeraakt, of blaasseen, zoiets, kreeg heel veel hoofdpijn, het was een zware kuur, maar daarna voelde ze zich kiplekker

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:22

kinglover schreef:
mn moeder heeft het eerst getest


Dit klinkt echt super, je moeder test de producten voor de paarden *LOL* Knipoog

Ik geeft Carina regelmatig een groene leem kuur, 2 weken lang 1 eetlepel. Je kan er ook nog 2 druppels jeneverbesolie bijgeven, voor extra resultaat.

Let wel op, groene leem is heel krachtig, en het schijnt botpennen, chips en andere lichaamsvreemde dingen te verwijderen. ( Hoe het kan Verward )
Carina is gechipt maar daar heb ik nooit problemen mee gehad, maar het schijnt te kunnen...

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:47

Grappig, ik ben het ook voor de paarden gaan gebruiken omdat mijn moeder zoveel baat had bij inwendig gebruik van leem!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:49

Ha, Botervlieg, thanks voor het starten van dit topic (had ik zelf nog niet eens aan gedacht Haha! )

Bij mij gaat het dus om een paard wat van zijn leven nog nooit een hoefzweer heeft gehad en nu al 8 weken met de meest vreselijke hoefzweren aan 3 hoeven staat. In de stal is niets mis, is helemaal schoongemaakt, gedesinfecteerd (en doe dit nog iedere week) en iedere keer is het weer een andere hoef.
Nu is het enige wat ik nog kan bedenken dat er inwendig iets niet goed is en ik wil hem dus een leemkuur gaan geven.
Ik heb een grote emmer groene leem, van die brokstukken zitten daar in, moet nog aangemaakt worden met water.
Op deze emmer staat dat het zowel uitwendig als inwendig te gebruiken is, dus over het voer of door het drinkwater. Door het drinkwater wordt niets, dat weet ik nu al dus wordt het een kuurtje over het voer (dat kan ik toch nog verlekkeren met van alles en nogwat) maar hoeveel doe ik per voerbeurt over zijn voer en hoe lang moet ik dit blijven geven?

Kinglover, welk merk leem gebruik jij? en ik ken eigenlijk alleen maar de groene leem, gele en rode bestaat dus ook? wat is het verschil tussen die 3?
Zou je voor mij de titel van dat boek op willen zoeken, ik ben heel erg geinteresseerd.

Carina, jij voerde dus 2 weken 1 eetlepel per dag of per voerbeurt? en welk merk gebruik jij?

Allemaal alvast bedankt voor de info OK dan!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:53

T@nj@, het kan ook liggen aan het soort strooisel dat je gebruikt. Houtkrullen/zaagsel bijvoorbeeld geven nogal snel hoefzweren.

Maar dan is een leemkuur nog niet altijd weg.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:54

T@nj@ schreef:
Carina, jij voerde dus 2 weken 1 eetlepel per dag of per voerbeurt? en welk merk gebruik jij?

Allemaal alvast bedankt voor de info OK dan!


1 eetlepel per dag. Carina eet geen poeders, dus deed ik het bij haar een beetje aangelengt met water op een snee brood, dan plakte het en at ze het wel op. Ik heb vertargil gebruikt, gekocht bij een filiaal voor de tuinen.

In dit boek staat ook een stuk over groene leem kuren, misschien dat je dat van iemand kan lenen?

Natuurgeneeskunde voor honden en paarden - Margriet Cremers – Dudok Van Heel

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:06

Thanks!
Alleen ik dacht dat Vertargil alleen kant en klaar in tubes had? Ik zal eens kijken van welk merk ik die emmer nu heb.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:16

carina: mijn moeder test eigenlijk alle homeopatische of natuurgeneeskundige middeltjes eerst voordat ze ze aan paarden, katten of honden geeft,
zo was ik ook testpersoon of leem met teatree tegen puistjes hielp, het werkte goed, dus toen maakte mn moeder het ook voor anderen,

ik weet het merk leem even niet, maar volgens mij bestelt ze het bij de groothandel varuvo, weet ik niet zeker,
als jij niet zeker weet hoeveel je hoevaak moet geven zou ik even contact opnemen met die margriet dudock van heel, denk dat zij je de leem aanbeveelt in samenwerking met andere middeltjes voor op de hoeven, iets van teatree ofzo om het te reinigen.

het boek heet trouwens: de oerkracht van de leem, geschreven door franca siebers
ik kijk het boek net even door, en er staan wel behandelingsmethodes in enzo, maar denk niet dat je er veel aan hebt, het legt namelijk veel uit over waar leem vandaan komt enzo, maarja dat moet je zelf maar weten, ik zoek nog wel even op internet voor je, want ik weet niet met 100 % zekerheid te zeggen, waar die andere leemkleuren goed voor waren.
rood was volgens mij iets met ijzer ofzo, ik zoek het wel ff op.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:19

STOP!
Leem reinigt het lichaam heel erg goed, het ontslakt. Ideaal voor paarden met problemen met het afweersysteem of bv staart-en maneneczeem. Maar leem zuivert zo goed dat een chip gaat zwerven!!!
Heel goed te gebruiken dus voor chiploze paarden.....
Ik werd hiervoor ernstig gewaarschuwd door een natuurgeneeskundige

Don't dream your life, live your dreams!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:27

wat stom op internet is niks te vinden, heb het net dus even aan mn moeder gevraagt,

rode leem: voegt ijzer toe,
gele leem: bevat zwavel en is hierdoor goed voor alle huidproblemen,
sinds de haflo van mn moeder deze kuur krijgt schuurt hij zomers nauwelijks meer aan zn staart,
ze besteld de leem niet bij varuvo, maar bij een andere groothandel, deze heet geurland en zit in elst, maar daar kan je het normaal niet kopen,
ik legde het verhaal van jouw paard aan mn moeder uit, en mn moeder zei iets dat mischien ook zou kunnen helpen,
gekookte lijnzaadpakkingen om de hoef doen, ik weet ook niet precies hoe ze het bedoelt, maar kijk maar wat je wilt gaan doen,
hoop voor je dat het snel aanslaat en dat je van de hoefzweren af bent.
succes

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:29

gabyfedde schreef:
STOP!
Leem reinigt het lichaam heel erg goed, het ontslakt. Ideaal voor paarden met problemen met het afweersysteem of bv staart-en maneneczeem. Maar leem zuivert zo goed dat een chip gaat zwerven!!!
Heel goed te gebruiken dus voor chiploze paarden.....
Ik werd hiervoor ernstig gewaarschuwd door een natuurgeneeskundige


STOP!!! ik wist dit ook, maar er is onlangs heel veel onderzoek naar gedaan, en als de chip goed gezet is, wordt hij er niet uitgewerkt,
dit was de reden waarom ik mijn tinker niet liet keuren, want dan zou hij gechipt moeten worden,
maar nu weet ik dat het wel kan, en laat ik hem denk ik toch keuren,
het is nog wel gevaarlijk voor spiraaltjes en pacemakers, maar daar heb ik nog nooit een paard mee gezien.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:34

kinglover"]
[quote="gabyfedde schreef:
STOP!
Leem reinigt het lichaam heel erg goed, het ontslakt. Ideaal voor paarden met problemen met het afweersysteem of bv staart-en maneneczeem. Maar leem zuivert zo goed dat een chip gaat zwerven!!!
Heel goed te gebruiken dus voor chiploze paarden.....
Ik werd hiervoor ernstig gewaarschuwd door een natuurgeneeskundige


STOP!!! ik wist dit ook, maar er is onlangs heel veel onderzoek naar gedaan, en als de chip goed gezet is, wordt hij er niet uitgewerkt,
dit was de reden waarom ik mijn tinker niet liet keuren, want dan zou hij gechipt moeten worden,
maar nu weet ik dat het wel kan, en laat ik hem denk ik toch keuren,
het is nog wel gevaarlijk voor spiraaltjes en pacemakers, maar daar heb ik nog nooit een paard mee gezien.
[/quote]


Als een chip goed gezet is wordt hij ingekapseld. Als dat niet gebeurt gaat hij sowieso zwerven (en kaselt dan meestal 10 cm verder in). Het werd mij echt ontraden om het te gebruiken. Ik had nog niets over dat onderzoek gehoord (en de natuurgeneeskundige waarschijnlijk ook niet, want zij is 3 juli jl. bij ons geweest), maar ik vind het wel positief dat het toch niet schadelijk blijkt te zijn.

Don't dream your life, live your dreams!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 21:41

T@nj@ schreef:
Ha, Botervlieg, thanks voor het starten van dit topic (had ik zelf nog niet eens aan gedacht Haha! )

(...)

Allemaal alvast bedankt voor de info OK dan!


Ach, T@nj@, als bezorgde broedse 'moeder' van een ziek paard heb
je wel wat anders aan je hoofd, wat? Haha!

En dan treedt al gauw een ander deel Cool van het collectieve bokt-brein
in werking. Ach gut

En zo te zien krijg je fijn veel info.! OK dan!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 22:31

gabyfedde: het is dus idd alleenals die goed zit, en is ingekapseld, maar ik weet niet of ik het risico zelf zou nemen, leem is wat dat betreft een raar iets,
misschien kan je door de DA wel laten checken of de chip idd goed is gezet, ik weet het ook niet hoor,
het handigst is natuurlijk dat je paard helemaal niet gechipt is, dan heb je dr zowieso geen last van...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:14

carina schreef:
Let wel op, groene leem is heel krachtig, en het schijnt botpennen, chips en andere lichaamsvreemde dingen te verwijderen. ( Hoe het kan Verward )


Ahum?? Dit moet ik maar nooit nemen nu ik een plaat met 4 schroeven in mn kuitbeen heb zitten dan....

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:17

Elise"]
[quote="carina schreef:
Let wel op, groene leem is heel krachtig, en het schijnt botpennen, chips en andere lichaamsvreemde dingen te verwijderen. ( Hoe het kan Verward )


Ahum?? Dit moet ik maar nooit nemen nu ik een plaat met 4 schroeven in mn kuitbeen heb zitten dan....
[/quote]

Het oogt en ruikt gelukkig ook niet zo lekker ...

Don't dream your life, live your dreams!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 00:29

Eej trouwens. Als je groene leem op een puisje smeert is ie ook sneller weer weg Haha!
Hukrum, ik heb morgen feest, en in m'n gezicht is het ook weer feest.

Sorry voor deze onnozele actie hier op dit topic Haha!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:55

leem werkt idd ook goed tegen puistjes ja, even water drbij doen,
op je gezicht smeren, helemaal laten drogen, als het droog is niet lachen, want dat doet pijnnnnnnnnnn, haha spreek uit ervaring,
en dan kan je het het betse onder een warme douche van je gezicht spoelen, gaat het snelst,
je gezicht voelt daarnaa echt heerlijk zacht aan en is een stuk minder vurig,
als je de leem eraf wilt halen met een washandje wordt je gezicht echt knalrood, haha
1 keer zaten bij mij de mee-eters gewoon op de bovenkant van de leem, bah, maarja in ieder geval niet meer op mn gezicht, hihi

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:06

ik zal dit toch ook eens gaan testen ! en dan wel bij mezelf op mijn hoofd Lachen ik heb altijd nog van die puisten ik dacht dat het eens over zou gaan maar ben nu 23 en ze zitten er nog hoor ! ook al eet ik geen chocola en geen varkensvlees.........heeeeeeeeeel vervelend maar goed we gaan de leem uitproberen !! tnx alvast !

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:23

Er is genoeg te vinden op internet over groene leem.
Dit is wel interessant:

Vertargil® Groene Leem als onderdeel van de fytotherapie (kruidgeneeskunde)
Leem is de vaste vochtige aarde, die ook door de pottenbakker wordt gebruikt. Ze kan naast groen ook rood, geel, bruin, grijs of wit zijn. Elke soort heeft zijn eigenschappen al naar gelang de streek of de diepte waar deze klei gevonden wordt. Groene leem is een door universitaire laboratoria geverifieerde geneeskrachtige leem die, indien zij aan het zonlicht wordt blootgesteld, daaraan kracht ontleend en zeer actief wordt. Groene leem is onder de naam Vertargil ® in verschillende types gebruiksklare verpakkingen door CASATO leverbaar.

De samenstelling van Vertargil ® Groene Leem

Groene leem bevat vele mineralen zoals aluin, aluminium, ijzer, silicium, calcium, magnesium, natrium en kalium. Er zijn ook sporen van waterstof, titanium, chloor, fosfor, koolstof, mangaan en zwavel in aangetroffen. Het is rijk aan enzymen die het opnemen van mineralen en vitaminen door het lichaam bevorderen. Het hoge gehalte aan kiezelzuur werkt gunstig op het bindweefsel, haren, nagels en te lage bloeddruk.

De resultaten en toepassingen van groene leem

Goede resultaten met groene leem werden verkregen bij o.a. gewrichtsklachten, ader- en lymfevataandoeningen, uitputting, stofwisselingziekten en chronische eczemen. De antiseptische en antibiotische eigenschappen van groene leem hebben verbazingwekkende resultaten gegeven bij chronische eczemen, acné, brandwonden, zweren, gordelroos, schaafwonden, steenpuisten, wonden en insectenbeten, mond- en spijsverteringsklachten, tand- en kiespijn, kneuzingen en verrekkingen, transpirerende voeten, blauwe plekken.

Inwendig gebruik van groene leem

Bij inwendig gebruik van groene leem zoekt de leem als het ware dié plaatsen op waar iets hapert en hecht het zich er soms enkele dagen aan vast om pus, bacteriën etc. af te voeren.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:43

Wauw! Wat een berg info!!! Echt ontzettend bedankt allemaal!
Ik weet nog niet hoe het verder gaat met Kevin, hij heeft tot nu toe geen last van zijn hoeven maar het kan in een week veranderen, voor het gemak geef ik hem nu dus wel een lepeltje groene leem (wel met water aangemaakt) door zijn voer en hij schijnt het ontzettend lekker te vinden! (kwijlt nog meer dan normaal met eten Haha! )

Ik hoef overigens niet bang te zijn voor wandelende chips want geen van mijn knollies is gechipt Haha! Ook verder geen botpennen e.d. in de lichamen aanwezig dus ik neem aan dat het veilig is en alles wat er niet hoort wordt dan mooi mee genomen door de leem Haha!

Mijn shetje begint nu ontzettend te schuren, die krijgt dus ook maar een kuurtje Haha!

Weet iemand of je het ook aan drachtige merries kan geven? Ik zou Eirian eigenlijk ook een kuurtje willen geven want ze ziet een beetje dof dus ze kan wel wat gebruiken maar ze is wel drachtig, zal geen probleem zijn waarschijnlijk maar ja, ik weet het niet.....wie weet het wel?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 120 bezoekers