Rechten/plichten van een pensionhouder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Rechten/plichten van een pensionhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 10:24

Omdat er op onze stal weer per september nieuwe contracten ondertekend moeten worden (geen idee wat erin komt te staan) vraag ik mij af wat de rechten en plichten van een stalhouder eigenlijk zijn.
En wat zijn dan de rechten en plichten van iemand die zijn/haar paard bij iemand in pension stalt?

Bijvoorbeeld: de eigenaresse van de pensionstal moet er nog bijwerken om rond te komen. Ze doet verschrikkelijk haar best maar zit gewoon nog in de opstartfase. Zij en haar man werken beiden nog. Per september wordt het (volgens de 'roddels') zo, dat de paarden 's morgens gevoerd/gemest etc. worden en pas rond half 5 is er weer iemand op stal. Voor de winterperiode vind ik dit absoluut niet acceptabel. Ik vind dat er sowieso meer toezicht overdag moet zijn en dat de paarden 's middags gevoerd moeten worden.
Toen ik er op stal kwam werd er verteld dat er 5 keer per dag gevoerd wordt, dat was 1 van de redenen voor mij om er in pension te gaan staan.
Nu wordt dat dus anders.

Ze stellen zich ook absoluut niet aansprakelijk voor ongevallen etc. (je kent het wel, die bordjes) en dat staat ook in het contract. Op zich te begrijpen, maar als de paarden het land op gaan, worden ze niet aan het halster (met touw) meegenomen, maar voor op het pad (vaak al op de stenen) losgelaten en ze galopperen dan zo richting het weiland. Ik vind dit weer niet acceptabel omdat je paard koud uit stal komt en opeens in volle galop richting land racet. Dit hebben meerdere klanten al aangegeven maar ik wil dit absoluut aankaarten bij de ondertekening van het contract.

Wat zijn dus de rechten en plichten van de klant en van de pensionhouder, ook ten aanzien van aansprakelijkheid?
Is dit juridisch geregeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 11:30

Aan contracten en bordjes heb je doorgaans weinig, omdat die alleen maar gebruikt worden als een soort excuus vooraf. In werkelijkheid is er nog geen duidelijke regelgeving voor pensionstallen en maneges en daardoor valt het hele gebeuren gewoon onder het Burgerlijk Wetboek (BW) en daarin staat hoe iemand (de pensionhouder in dit geval) met jouw spullen (paard bijvoorbeeld) om dient te gaan. Een pensionhouder dient zich als een goed huisvader over jouw paarden te ontfermen, zo zou je het kunnen benaderen. De meningen kunnen daarover verdeeld zijn, maar volgens mij telt de mening van de eigenaar van het paard toch iets zwaarder dan die van de verzorger, de pensionhouder.
Wanneer een pensionhouder duidelijk risico's neemt met jouw paard, dan is er al een probleem, omdat de pensionhouder zich dan al niet houdt aan het BW; je paard over het terrein jagen is een duidelijk risico en daar hoef je dus niet mee akkoord te gaan.
Ter illustratie heb ik nog een klein voorbeeldje. Mijn paard heeft op een van zijn stallen een tijdlang een gat in zijn voerbak gehad en dat werd niet gerepareerd door de pensionhouder. Juridisch was dit al aanleiding genoeg om een deel van het pensiongeld terug te eisen van de pensionhouder omdat deze zich niet aan zijn kant van de afspraken hield, namelijk voor mijn paard zorgen op een correcte manier mian van redelijkheid en billijkheid.

Aansprakelijkheid ligt weer wat anders omdat jij je paard aan de pensionhouder toevertrouwd, dat kan verzekeringtechnisch nog wel verschillen maken, ik neem aan dat je dat bedoelt?

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 11:51

Lovely schreef:
Aansprakelijkheid ligt weer wat anders omdat jij je paard aan de pensionhouder toevertrouwd, dat kan verzekeringtechnisch nog wel verschillen maken, ik neem aan dat je dat bedoelt?


Zo wil ik het nog niet eens opvatten, omdat ik leuk met de stalhouder omga. Maar goed, ik wil wel dat er goed voor mijn paard gezorgd wordt, dus: niet van 08.00-16.00 uur geen toezicht op de paarden en geen voer voor de paarden.
Verder kan ik het me voorstellen dat ze zich niet aansprakelijk willen stellen. Ter illustratie: een pensionpaard was uit box gevlucht toen pensionhouder staldeur opendeed, rende dwars door een deur en glas. Gevolg: grote schade aan het paard. De verzekering van eigenaresse stelde de pensionhouder aansprakelijk en in dit geval heeft de verzekering van pensionhouder gereageerd met 'niet aansprakelijk te zijn'.
Dit soort gevallen zijn moeilijk en niet aan mij om te beoordelen.

Toch wil ik, voordat ik welk contract dan ook onderteken, weten in hoeverre het redelijk zou zijn van mijn kant om te wensen dat er toezicht is gedurende de daguren en dat er gevoerd wordt tussen de middag.
Dat van die weidegang ga ik sowieso aankaarten, want zo ga je niet met andermans bezit om!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:00

ligt dat nou aan mij,maar wat doet een glazen deur in de stallen?,of lees ik nou gewoon verkeerd?
wat gebeurt er als je niet ondertekent?
valt er met pensionklanten niks te regelen(ivm voeren /toezicht overdag,dan wel korting op de rekening!?)
en de manier van in de wei zetten zou ik ook niet accepteren,dat is ook een kwestie van de dieren opvoeden!(als hun dat dan weer gaan verzieken??!!
juist als je contact zo vriendschappelijk is,is het belangrijk alles duidelijk op papier te hebben!
sucses hoor!!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 12:32

Mexx2 schreef:
ligt dat nou aan mij,maar wat doet een glazen deur in de stallen?,of lees ik nou gewoon verkeerd?


Tja, ik heb het verhaal iets ingekort, anders wordt het zo lang, maar hij is via de stallen een werkhok ingevlucht (wat voor een normale situatie onmogelijk is voor een paard om te komen, zelfs een pony past er bijna niet door), dwars over een werkbank gegaan en vervolgens met zijn hoofd + hals door een glazen raam heen gegaan. Het raam was zelfs van speciaal (veiligheids)glas! De deur naast het raam is opengegaan (weet niet hoe, vast door de kracht) en zodoende is hij eruit gekomen, dwars door een sloot erachter heen, noem maar op, was echt een drama.
Het paard is er trouwens weer helemaal bovenop gekomen maar hij zag er werkelijk niet uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:38

Over aansprakelijkheid kun je volgens mij uren discussieren. Heel precies weet ik het niet, maar het heeft er wel mee te maken of een derde met of zonder jouw meeweten of toestemming je paard hanteert. Als jij je paard overdraagt in handen van een pensionhouder voor verzorging, dan maakt dat voor de verzekering al zeker iets uit. Als je dat precies wilt weten, dan kun je het beste contact opnemen met de verzekering.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:00

ik weet ook niet precies hoe dat zit met de aansprakelijkheid, maar dat er zo lang geen toezicht is vind ik niet normaal! als je er voor kiest een pensionstal op te starten dan zal er toch bijna constant iemand moeten zijn vind ik ! en van dat losgooien daar zou ik wel wat van zeggen hoor ! gewoon een beetje tussen de bedrijven door vragen of ze de paarden misschien niet pas in het land los kunnen laten......gelukkig zijn ze bij ons op stal niet zo met de paarden en er is altijd iemand aanwezig, dag en nacht want ze wonen erbij. succes ermee ! en die verzekeringen:dat blijft lastig ! ze zullen altijd van beide partijen zeggen dat het bij e ander ligt !

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 13:15

kekaro schreef:
ik weet ook niet precies hoe dat zit met de aansprakelijkheid, maar dat er zo lang geen toezicht is vind ik niet normaal! als je er voor kiest een pensionstal op te starten dan zal er toch bijna constant iemand moeten zijn vind ik ! en van dat losgooien daar zou ik wel wat van zeggen hoor !

gelukkig zijn ze bij ons op stal niet zo met de paarden en er is altijd iemand aanwezig, dag en nacht want ze wonen erbij. succes ermee !

en die verzekeringen:dat blijft lastig ! ze zullen altijd van beide partijen zeggen dat het bij e ander ligt !


Over de verzekeringen wil ik het al hélemaal niet hebben. Altijd drama's ermee gehad. Heb zelfs 1,5 jaar in een rechtszaak gezeten.

Bij de pensionstal wonen ze er ook bij. 's nachts is er dus altijd toezicht en 's zomers tijdens schoolvakanties ook. Maar dat schijnt nu dus te gaan veranderen, waar ik niet mee akkoord ga.

Van het losgooien ga ik het ook zeker zeggen en ik had het inderdaad al bedacht op die manier zoals jij het voorstelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:22

Er zijn heel veel kleine lettertjes te bedenken en heel veel valkuilen te vinden, maar er staan een paar dingen als een paal boven water en dat is met name dat luiheid en gemakzucht niet samengaan met de verzorging van paarden. Tenminste, zo denk ik erover en het BW eigenlijk ook.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 13:37

Heel erg bedankt Lovely. Ik weet nu waar ik even op terug kan grijpen. Ze bedoelen het trouwens niet slecht maar dit zijn gewoon nét een paar puntjes die mij ff niet aanstaan, dus ik wil goed beslagen ten ijs komen als de contracten ondertekend moeten worden. Ik wil graag weten wat eventuele gevolgen voor mij inhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:49

Die contracten zitten meestal te rammelig in elkaar om ook maar enig nut te hebben, meestal zijn ze zinloos en zeker niet geldig.
Wat wel geldt is dat een verzorger geen onnodige risico's mag nemen met je paard. Een risico is onnodig wanneer het makkelijk voorkomen kan worden. Er zijn heel veel situaties die voorkomen, waar je niks aan kan doen. Maar er zijn zeker wel dingen die onnodig zijn, zoals glazen deuren op je erf of gevaarlijke objecten op het erf of in de wei.