Van basisbrok naar sportbrok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Van basisbrok naar sportbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 12:51

Mijn paard gaat van stal veranderen. Hij kreeg tot een half jaar geleden 2,5 scheppen baisbrok en dat 2x. Dat hebben we verminderd tot 2x 2 scheppen, daar gaat het goed op en dat vorige was toch teveel. Verder voeren we hem een halve schep muesli bij. Bij de nieuwe stal wordt sportbrok gevoerd. Ook 2x per dag. Ook kan hij daar haver krijgen. Hoeveel zou hij van beide moeten krijgen? Wij dachten 2x 1schep, maar dat klinkt wel als heel weinig! Het is een KWPNer van 1,68m. 12 jaar en op dit moment Z1 dressuur. Hij komt er iedere dag uit om iig een uur te lopen en los te staan.
Oh ja, hij krijgt nu 's winters kuilgras en zomers hooi, maar daar komt hij gewoon op hooi te staan (mocht kiezen). Ook kan hij daar haver krijgen.
Laatst bijgewerkt door paardje op 19-08-03 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt


Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:53

Loopt hij goed op de 2x 2,5 basisbrok?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 13:02

Hij krijgt nu 2x2. Hij werd wat te dik en (hielt energie over, wat weer werd omgezet in vet) daardoor sloom op 2x2,5. Nu gaat hij goed.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:04

Misschien kun je dan gewoon proberen op 2x 1,5 sportbrok, als het te veel is gewoon wat minder, als het te weinig is wat meer Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 13:09

Of is het een idee om 2x 1brok te voeren. En dan 1 haver? We voeren zelf dus niet meer bij.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:10

Is het dan 2x 1 haver?
Je zou het kunnen proberen, ik weet niet hoe jouw paard of haver reageert Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:11

Bij sportbrok neemt de energiewaarde toe tov onderhoudsbrok. De voedingswaarde blijft redelijk gelijk (EVP).

Je mag verwachten dat als je paard het nu goed doet kwa exterieur op 4 kg brok per dag, het gaat afvallen als je de kg's halveert.
Je mag verwachten dat het paard wel iets energieker zal worden als je 4kg sportbrok gaat voeren.

Bij paarden worden energie-elementen niet altijd omgezet in vet, overigens. Niet zoals bij mensen. Paarden worden gek in de kop bij teveel energie door voeren, mensen immers ook veel minder. Het vergelijk gaat niet op.

als je paard aan de dikke kant zit, kan je rustig minder sportbrok voeren in kg's. Van meer ruwvoer ter compensatie zal ie weer dikker worden.
Er zit trouwens heel veel vershcil in waardes per soort sportbrok. Zo is Equiral Stud een hele lichte sportbrok, en Pavo 1 was altijd vrij heavy.
een paard wat Z1 loopt hoort sportbrok te krijgen.

Ik zou niet huiverig zijn voor een overgang van onderhoudsbrok naar een lichte sportbrok. daar merk je waarschijnlijk weinig van, je paard zal alleen wat losser zijn omdat het meer anti-oxidanten zal eten.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:12

haver zit weinig in qua vitaminen en mineralen. Ik zou dus gewoon even een rekensommetje maken en kijken wat dan het verstandigst is.
Ben zelf niet zo voor haver.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:36

safir is sinds zaterdga op zijn nieuwe stal en hier krijgt hij ook sportbrokken ipv de gewone brok. hij kreegt 2 x 1 kilo en hij doet het er goed op ! hij is iets afgevallen maar dat mocht ook wel want hij was ietsje dik. ik geef hem af en toe wat muesli erbij en de normale boterhammen en wortels ! ik zou het gewoon proberen hoor ! het zijn echt wel goede brokken en je ziet het echt snel genoeg als het niet goed gaat ! succes

♥♥♥♥♥† 15-08-2016 ~Kenny~ mis je stinkertje ♥♥♥♥♥
♥♥♥~ Kleine Kenny ~♥♥♥

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:50

mijn paard krijgt momenteel 2x 1/2 sport brok en 1/2 musli, hij doet het er erg goed op, hou er rekening mee dat ze in verhouding meer ruwvoer moeten krijgen dat krachtvoer uit ruwvoer halen ze ook veel energie.

je zou het misschien dus kunnen proberen op 1/2 brok en 1/2 haver en dat 2x en als dat te weinig is zou ik 1 brok en 1/2 haver voeren.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 16:00

Bedankt voor de reacties. Eerlijk gezegd ben ik er nog niet echt uit wat hij gaat krijgen. Ik zal uiteraard advies aan de staleigenaar vragen. Hoeveel (en waarvan) zouden jullie hem geven als het jullie paard was?

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:27

Ik ben ook van mening dat een paard dat Z1 loopt sportbrok behoort te krijgen, de zelfde hoeveelheid vind ik ook niet verkeerd. Dus 2 x 2 kg, waarschijnlijk wordt hij er niet dikker van maar idd misschien iets energierijker. Als hij toch ook los loopt dan maakt hij dan misschien een sprintje extra en merk je er tijdens het rijden helemaal niets van.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30604
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 20:29

Mijn pony loopt geen wedstrijden en staat op prestatiebrok, nog hoger als sportbrok. Als hij echt hard heeft moeten werken meer prestatiebrok, als hij niet echt hard hoeft te werken vul ik aan met ponybrok. Zo krijgt hij altijd even veel.

Ik zal de hoeveelheid brok dus niet echt verminderen. En haver ben ik niet weg van. Vond het weinig nut hebben, daarbij zit er niets in bijna.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 08:42

Ik denk, voor zover ik begrijp, dat ik hem het beste 2x1,5 sportbrok kan voeren. En verder geen haver oid.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 15:34

pas op dat je niet te weinig gaat voeren! Het is makkelijker je paard wat meer energie kwijt te laten raken, of evt. wat in hoeveelheid voer terug te gaan (wanneer hij te dik en/of te heet wordt) dan de kilo's er weer bij te krijgen als hij te mager wordt of zijn energievoorraad weer op te bouwen als hij erg is teruggevallen. Andersom dus dan bij mensen! Wij komen meestal makkelijker aan dan dat we afvallen, bij paarden is het over het algemeen andersom!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-03 15:50

Aimee schreef:
pas op dat je niet te weinig gaat voeren! Het is makkelijker je paard wat meer energie kwijt te laten raken, of evt. wat in hoeveelheid voer terug te gaan (wanneer hij te dik en/of te heet wordt) dan de kilo's er weer bij te krijgen als hij te mager wordt of zijn energievoorraad weer op te bouwen als hij erg is teruggevallen. Andersom dus dan bij mensen! Wij komen meestal makkelijker aan dan dat we afvallen, bij paarden is het over het algemeen andersom!

Oké, dus jij bent van mening dat hij beter 2x2 kan krijgen?

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 18:06

Aimee schreef:
Ik ben ook van mening dat een paard dat Z1 loopt sportbrok behoort te krijgen, de zelfde hoeveelheid vind ik ook niet verkeerd. Dus 2 x 2 kg, waarschijnlijk wordt hij er niet dikker van maar idd misschien iets energierijker. Als hij toch ook los loopt dan maakt hij dan misschien een sprintje extra en merk je er tijdens het rijden helemaal niets van.


Nou dat hoeft helemaal niet, hoor. Als jij de enige bent die er op rijdt en rijdt een uur per dag dan hoeft deze heus geen prestatiebrok. Mijn paard (KWPN) krijgt 2 kg basisbrok per dag (1 kg per keer) in de zomer (staat overdag in het land)en is Z springen en M2 dresuur. Alleen extra voer wanneer hij flinke inspanning heeft geleverd en een beetje muesli na het rijden. Bovendien, van gras en kuil en mais enzo wordt een paard dik, van brok krijgt t energie. Wat je teveel voert gaat er gewoon weer uit (zonde dus).
Hoeveel je moet voeren merk je vanzelf. Als ie voldoende krijgt glimt ie, is ie gewoon actief. Als ie wat te sloom wordt of erniet mooi glimmend meer uitziet dan voer je wat meer. In de winter krijgt ie een kilo tot 1,5 meer per dag, omdat er dan natuurlijk geen gras is en daar geen energie uitgehaald wordt.

www.creawork.nl Creatieve workshops


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers

cron