Vraagje over hoeveelheid voer..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Vraagje over hoeveelheid voer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 00:54

Ik kom er dus niet aan uit..Met al die gewichtstabellen etc...

Mijn paard is 4 jaar, ongeveer 1.68m staat van 's ochtens +- half 7 tot ongeveer 1 uur op de weide..En krijgt 2 maal daags een flinke stapel Kuilgras (tenminste ik denk dat het kuilgras is..Dat dunne spul is het.)
Verder rij ik ongeveer per dag een halfuurtje,dit niet al te intensief..
's avonds krijgt ze nog een paar handjes brok..
Ze heeft een mineralen en zouten liksteen in stal die ze eigenlijk verwaarloost..
Ze is absoluut niet dun ook niet dik (zie profiel *LOL* ) is levendig,fit, kijkt goed uit haar ogen en is erg oplettend,attent..Aandacht voor omgeving dus Knipoog En ze glanst ook nog.

Mijn vraag..Moet ik haar dus nog met brok bijvoeren..Helemaal met het oog op de winter.. Hoewel het al een halfjaar perfect gaat zo,vind ik het toch eng dat ze geen brok krijgt..
Hoeveel scheppen (!!) per dag en welke brokken raden jullie mij aan..

Alvast bedankt!!

Groetjes!


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:24

Brokken zijn niets meer of minder dan "restafval" dat samengeperst wordt met vitaminen en mineralen.
De basisbehoefte van een paard is ruwvoer, dus gras / hooi (of evt. kuilgras).
Als deze basisbehoefte in orde is, dan zou het in principe niet eens nodig zijn om brokken bij te voeren.
Nu is het wel vrij lastig om deze basisbehoefte voor de volle 100% in orde te krijgen vanwege de kwaliteit ruwvoer die niet altijd 100% is, of soms een wisselende kwaliteit heeft.
In de zomer zal je paard gemakkelijker aan zijn behoefte ruwvoer komen dan in de zomer.
Niet alleen omdat er in de zomer makkelijker voeding te vinden is (vers gras), maar ook omdat je paard in de winter een andere (meestal iets hogere) behoefte heeft.

En dan natuurlijk de grote vraag: hoe weet je of je paard iets tekort komt ?
Met het blote oog kun je zien in welke voedingsconditie je paard is.
Ik heb even in je profiel gekeken, en je paard ziet er echt prima uit !
Niet te dun, niet te dik, en een glanzende vacht en zoals je zelf aangeeft is hij lekker fris en heeft een goede conditie.
Voorlopig lijkt het me allemaal prima in orde, dus houden zo Knipoog

Misschien dat je komend najaar wat moet gaan "schuiven" met zijn voer ivm. het wegvallen van het verse gras; dit moet natuurlijk op een of andere manier gecompenseerd worden.
Imo. kun je dit het beste op gevoel doen, liefst met behulp van iemand die er "verstand" van heeft.
Als je twijfelt of je paard wel hetgeen binnen krijgt wat hij zou moeten hebben, dan kun je ook altijd even een bloedonderzoek laten doen.
Hieruit kun je precies aflezen waar evt. tekorten zijn.
En verder: vertrouw op je gevoel en hou je ogen open, dan komt het allemaal wel goed

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:25

Als ze te dun wordt dan voer je te weinig.
Beter iets te weinig voren dan iets te veel zij mijn d.a. toen ik haar het zelfde vroeg over mijn veulen.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 12:18

Ah, hartstikke bedankt voor de reacties!!
Ben er nu toch geruster op..Ze ziet er inderdaad goed uit,maar ik vond het eng dat ze vrijwel geen brok bijkreeg..betreft de mineralen etc...Zal alles goed in de gaten houden en ik denk dat ik tegen de winter toch maar wat brok zal bijgeven..
Nogmaals bedankt! OK dan!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:57

iets wat veel mensen vergeten is dat ze uit gras en ruwvoer ook veel energie halen dat moet je vooral niet onder schatten, als je paard het hier goed op doet zou ik het zo laten.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 16:02

Dank je!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:19

Uit gras en hooi halen paarden wel veel eiwit en energie, maar er zit niet alles in wat ze nodig hebben!!! Een ruwvoer rantsoen heeft wel degelijk een toevoeging nodig van krachtvoer wanneer er met het paard gewerkt wordt. Hoeveel is afhankelijk van het werk en het soort brok/ muesli.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Katootje7791, Mo_Noah, petraaken, xJolijn en 125 bezoekers