Zorgen om mijn bollebol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Zorgen om mijn bollebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 09:43

Hallo allemaal maak mijn zorgen om bollebol(balou).Het zit namelijk zo heb bol vorige week zaterdag binnen gehaald na een vakantie periode van 7 weken dag en nacht op het land dus was ze lekker vrij.Heb haar vorige week maandag weer voor het eerst gelonceert 10 min en dit op gebouwt tot 30 min ging allemaal prima.Tot afgelopen zaterdag toen weer voor het eerst onder het zadel omdat bol niet erg voorwaardt is zijn we begonnen met veel overgangen te rijden.Dit ging eigelijk wel goed de eerste 25 min toen zag ik ineens dat ze rechts voor onregelmatig was ,heb gelijk gevoeld of het dik of warm was dit was niet het geval.Ben gelijk gestopt haalde haar uit de bak om haar af te spuiten dus kwam ze op het harde en liep op 3 benen ,heb haar hoeven uitgekrapt want er zat nat zand in haar hoeven dus krijg je een soort ophoop ping in de hoef.Na ik dit gedaan had liep ze inderdaad beter.Deze zelfde dag waren ook haar yzers er afgehaald dit i.v.m hoefschoenen deze wil ik aan laten meten.Kan het mogelijk zijn dat ze een peesklap heeft op gelopen ?
Hier maak ik me dus echt zorgen over weet niet hoe het vandaag met haar is maar gistern liep ze nog onregelmatig niet echt kreupel maar net of haar rechte been stijf is.Op stal zeggen ze dat ik het beter nog een paar dagen af moet wachten voor ik de dieren arts laat komen in sommige gevallen is dit ook zo.Maar omdat het nog al plotseling gebeurde kan ik het beter maar wel doen denk ik .Het maakt mijn onzeker en ben ook bang dat het en pees klap is weet niet waarom ,maar maakt me toch ongerust denk er echt de hele dag aan.Wie weet wat te vertellen over een peesklap.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.


AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:59

kan het geen hoefzweertje zijn?dan staan ze ook vaak op 3 benen..als je dr hoeven had uitgekrabt en ze daarna beter liep kan het zijn dat het vuil ergens op drukte wat pijn deed..hoefzweren kunnen ook heel plotseling opkomen en de mijne liep ook heel stijf (ik wist toen nog niet wat ie had). als ie een zweertje heeft verergerd het kreupel lopen wel.
je kan je hoefsmid even bellen daarover.
verder kan ik t zo natuurlijk niet zien maar misschien dat je daar ook over na kan denken..
ik weet weinig over peesklappen dus ik zou t ook fijn vinden als iemand dat kan uitleggen..

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 10:30

hoi als het een hoef zweertje zou zijn ,zou de hoefsmid dit zaterdag niet gezien hebben?Ik vraag altijd of zy rotstraal heeft omdat ze dat 9 vande10 keer heeft en dan kijkt hij ook altyd naaren zegt dan altyd ja of nee ik weet het niet hoor ik hoop dat,dat het is.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 11:20

hmm heb je t zaterdag gezegd tegen je hoefsmid dat ze niet lekker liep?en heeft ie er serieus naar gekeken?het hoeft namelijk niet altijd zichtbaar te zijn. hij kan ook wat dieper zitten. als het kreupel lopen in een paar dagen verergerd is kan het een zweer zijn.
de hoefsmid heeft van die leuke tangetjes waar die druk mee kan uitoefenen op de hoef en dan kan zien of ze daar ergens pijn heeft..

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-03 11:30

Ze is pas zaterdag middag onregelmatig gaan lopen en ze is om 9 uur s,morgens bekapt.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:47

Ik denk dat het komt doordat ze nu ineens zonder ijzers staat en ze altijd gewend is om wel op ijzers te staan.. Als ik jou was zou iksnel de schoenen aan laten meten/bestellen. Ik denk dat het dan over is.
Je hoort heel vaak dat paarden de eerste tijd zonder ijzers gevoelig lopen. Sommige paarden alleen op het harde sommige juist op een zachte ondergrond. Dat komt doordat de hoeven nog moeten uitharden na vaak jarenlang op ijzers te heben gestaan.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:46

Kijk het inderdaad nog even aan, ze moet waarschijnlijk even wennen aan het lopen zonder ijzers, wanneer het woensdag nog niet over is zou ik een DA erbij halen.

Bij een peesprobleem (acuut) is er vaak wel zwelling en warmte te voelen.
Bij een hoefzweer wordt de hoef vaak warm en pijnlijk en staan ze echt op 3 benen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:19

Misschien is het hoefbevangenheid? Mijn pony had dezelfde symptomen en het bleek een lichte vorm van dit te zijn.

De liefde van een dier is onbeschrijfelijk!

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:20

Oja..ook aangezien ze een lange tijd achtereen waarschijnlijk flink gegeten heeft in de wei?

De liefde van een dier is onbeschrijfelijk!

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:22

Nog effe wat, sorry. Voel je het onregelmatige been kloppen (het kloppen van de bloedsomloop zeg maar)?

De liefde van een dier is onbeschrijfelijk!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 23:34

Ik denk eerder dat het te maken heeft met dat de ijzers eronder uit zijn gehaald. Vooral ook omdat je zegt dat hij op het harde ineens heel kreupel is gaan lopen. Als de pezen helemaal dun zijn en koud aanvoelen, dan lijkt mij de kans op een peesklap erg klein.

Misschien is het een idee om de hoefsmid te bellen. Mogelijk vind hij een hoefzweer of zoolkneuzing (kunnen ze vreselijk kreupel aan zijn) en misschien moeten er ook zo snel mogelijk weer ijzers onder. Je hoefsmid kan je hier het beste in adviseren denk ik.

AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:00

als het een zweertje is dan kan ze er last van gekregen hebben toen dr ijzers eraf zijn gehaald..dan staat ze 'rechtstreeks' op de grond..maar goed ik zou de hoefsmid maar even bellen als ik jou was want zo kan niemand zien wat er aan de hand is..als het na de het bekappen slecht is geworden dan heeft het waarschijnlijk daarmee te maken..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: callass, Clmr, kimmetje26, Leukertje, Poekkie, SentiBot en 45 bezoekers