benen stil houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

benen stil houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 18:48

k heb eigelijk een beetje een probleem, ik kan mijn benen niet echt stilhouden tijdens het lichtrijden ze zwiepen dat altijd naar voren. Heeft er iemand tips om ervoor te zorgen dat ik mijn benen wat stiller hou?

Nevada


BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:57

Zit les is misschien wel slim. En vaak ligt het ook wel aan het zadel als je je benen niet goed stil kan houden. Tenminste dat probleem had ik altijd. Met een dressuur zadel rij ik heel fijn, zit ik mooi klem!

Misschien heb je hier wat aan Lachen Iedergeval veel succes!


Groetjes BounceBabe

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:03

Je kan je beugels een x aan de singel vastmaken met een touwtje. Je krijgt hier wel aardig spierpijn van, maar het helpt wel!

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:31

easter schreef:
Je kan je beugels een x aan de singel vastmaken met een touwtje. Je krijgt hier wel aardig spierpijn van, maar het helpt wel!


lijkt me idd niet echt prettig... misschien als je benen iets mer probeert aan tesluiten?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:37

easter schreef:
Je kan je beugels een x aan de singel vastmaken met een touwtje. Je krijgt hier wel aardig spierpijn van, maar het helpt wel!


Hihi dit gevoel ken ik...was niet prettig Haha!
Mn benen zijn nog niet stil genoeg maar is erg verbeterd.(toen kwam ik vers van een hobbelmanege Haha!)
En zitles is ook erg efficient.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:38

BounceBabe schreef:
Zit les is misschien wel slim. En vaak ligt het ook wel aan het zadel als je je benen niet goed stil kan houden. Tenminste dat probleem had ik altijd. Met een dressuur zadel rij ik heel fijn, zit ik mooi klem!

Misschien heb je hier wat aan Lachen Iedergeval veel succes!


Groetjes BounceBabe


Ik vind dat ZOOOOO fout he, om een zadel te kopen waar je "lekker" klem in komt te zitten.... zo leer je natuurlijk nooit fatsoenlijk en onafhankelijk zitten....

Ik heb express gekozen voor een zeer open zadel met weinig kniewrong. Mijn zadel is bijna plat te noemen. Maar ik heb hierdoor wel enorm veel beter leren zitten!!! Begrijp me niet verkeerd, ik heb heus niet de perfecte zit (maar dat komt ook door mijn lenzen hoor Haha!)
Maar ik durf gerust te stellen dat ik vaster in het zadel zit dan menig ruiter die zichzelf lekker klem zet.

en wat betreft het wiebelen van je benen: leer ontspannen te zitten, jezelf lang te maken en niet je benen op te trekken, dat helpt vaak wel wat.

Enne.... voor de idioot die touwtjes aan de beugels maakt: is niet echt bijster pientere oplossing hoor!!!!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:25

DePennyBitch"]
[quote="BounceBabe schreef:
Zit les is misschien wel slim. En vaak ligt het ook wel aan het zadel als je je benen niet goed stil kan houden. Tenminste dat probleem had ik altijd. Met een dressuur zadel rij ik heel fijn, zit ik mooi klem!

Misschien heb je hier wat aan Lachen Iedergeval veel succes!


Groetjes BounceBabe


Ik vind dat ZOOOOO fout he, om een zadel te kopen waar je "lekker" klem in komt te zitten.... zo leer je natuurlijk nooit fatsoenlijk en onafhankelijk zitten....

Ik heb express gekozen voor een zeer open zadel met weinig kniewrong. Mijn zadel is bijna plat te noemen. Maar ik heb hierdoor wel enorm veel beter leren zitten!!! Begrijp me niet verkeerd, ik heb heus niet de perfecte zit (maar dat komt ook door mijn lenzen hoor Haha!)
Maar ik durf gerust te stellen dat ik vaster in het zadel zit dan menig ruiter die zichzelf lekker klem zet.

en wat betreft het wiebelen van je benen: leer ontspannen te zitten, jezelf lang te maken en niet je benen op te trekken, dat helpt vaak wel wat.

Enne.... voor de idioot die touwtjes aan de beugels maakt: is niet echt bijster pientere oplossing hoor!!!!
[/quote]

Hahaha hartstikke klem is ook een groot woord hoor! Maar een dressuurzadel geeft je wel net wat meer hulp om recht op te gaan zitten! want je moet je goed langmaken in zo'n zadel. En trouwens zonder zadel zit ik ook keurig recht......dus ik heb totaal niet een gemaakte zit!

Groetjes!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:27

en bodendien die meid die deze topic heeft gestart wil graag hulp en niet het gefit op elkaar! Ieder heeft zo zijn eigen ervaring! Vingers aflikken

Groetjes

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:29

ik snap achteraf ook wel waarom bitch in je naam staat haha......

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 08:45

misschien helpt het als je eens een paar keer zonder zadel of beugels gaat rijden , dan ben je minder afhankelijk van de beugels en dan moet je wel goed zitten anders stuiter je er zo vanaf , ik weet niet of het helpt maar dit was het eerste wat mij te binnen schoot

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:00

Touwtjes van de beugelriemen (net boven de beugels) naar de singel is zeker een goed idee! Zet ze niet al te strak, je moet wel wat bewegingsruimte houden. In het begin kan het heel erg ongemakkelijk zijn, maar... no pain, no gain!

Waarom dit een goed idee is?

Omdat je hiermee het gevoel van stille benen kunt ervaren. Als je ze er dan weer af doet heb je beter vergelijkingsmateriaal. Rij er niet elke keer mee, maar wissel het af. Na een tijdje zul je merken dat als je ze vast hebt het niet meer ongemakkelijk voelt.

Leg eens even uit waarom jij denkt dat het niet helpt DePennyBitch?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:24

Romkabouter schreef:
Touwtjes van de beugelriemen (net boven de beugels) naar de singel is zeker een goed idee! Zet ze niet al te strak, je moet wel wat bewegingsruimte houden. In het begin kan het heel erg ongemakkelijk zijn, maar... no pain, no gain!

Waarom dit een goed idee is?

Omdat je hiermee het gevoel van stille benen kunt ervaren. Als je ze er dan weer af doet heb je beter vergelijkingsmateriaal. Rij er niet elke keer mee, maar wissel het af. Na een tijdje zul je merken dat als je ze vast hebt het niet meer ongemakkelijk voelt.

Leg eens even uit waarom jij denkt dat het niet helpt DePennyBitch?


Kijk jij bekijkt het tenminste positief Lachen OK dan!

Groetjes Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:13

Ik weet uit eigen ervaring dat het werkt *LOL*

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:53

Het enige nadeel is dat als je er dan afvalt je toch wel naar de spoed mag. Dus doe dit alleen op een heel braaf paard. Dat kan ook schrikken, maar daar is toch iets minder kans op Knipoog.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:02

Zorg je ervoor dat je aan de longe zit! Heb je direct ook een soort zitles te pakken Lachen Want anders word de situatie inderdaad misschien wat gevaarlijk haha!

Groetjes *LOL*


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:25

Wat is er anders aan eraf vallen met je beugelsriemen los dan?
Je benen zitten niet vastgebonden, alleen je beugelriemen zitten zo, dat ze niet veel naar voor-achter kunnen bewegen. Niet het touw aan de beugels dus, maar aan de riemen er (zeg 10 cm) boven de beugels.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 14:37

Ik dacht aan de beugels. Het kan nog ietsje gevaarlijker zijn(ook aan de beugelriemen) maar dat is muggenziften en heel hard doordenken. Dus dat laat ik maar Haha!.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 15:29

In plaats van die al dan niet gevaarlijke touwtjes kun je ook haftwax aan de binnenkant van je laarzen smeren. Hierdoor plakt je been als het ware vast aan je zadel, hierdoor ontwikkel je ook het gevoel voor een stille zit. En mocht je er af vallen, kan er niet méér gebeuren dan zonder haftwax.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:54

Ik ben gewoon absoluut tegen al die onzin-hulpmiddelen!
Beugels vastbinden is buiten gevaarlijk ook nutteloos, want je leert niet stille benen ontwikkelen als je ze blokkeert!

je kunt in mijn ogen veel beter vaak en intensief oefenen, dan van die lapmiddeltjes gebruiken.

Het is net als met een slof rijden, je kunt je knol lekker in de krul trekken, maar haal je het er af, is het effect weg.

Waar de kunde van de ruiter ophoudt...... was het toch?

oftewel; OEFENEN, OEFENEN en nog eens OEFENEN !

Als paardrijden makkelijk was geweest.......

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:02

De riemen beperken in hun vrijheid is niet om het paard beter te laten lopen, het is om zelf een bepaald gevoel voor stille benen te krijgen. Zodat je, als je ze los hebt, je beter bewust bent dat ze slingeren ja of nee.
Heeft dus niets te maken met kunde van de ruiter etc etc. Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

marsss

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-03 17:24

okeey

Nevada

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:06

Je bindt ze ook niet volledig vast, maar zoals sommigen hun beugels onder het zweetblad doen, om dan even het gevoel te hebben.Nuja, beter dan RK kan ik het niet uitleggen.

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 07:58

BounceBabe schreef:
Zit les is misschien wel slim. En vaak ligt het ook wel aan het zadel als je je benen niet goed stil kan houden. Tenminste dat probleem had ik altijd. Met een dressuur zadel rij ik heel fijn, zit ik mooi klem!

Misschien heb je hier wat aan Lachen Iedergeval veel succes!


Groetjes BounceBabe


Ik denk dat ik na het lezen van de discussie toch meega met BounceBabe. Ik denk dat het écht wel aan je zadel kan liggen. Ik weet niet hoe lang jij bent, maar, als je benen langer zijn dan het zweetblad en het zweetblad aardig naar voren is gebouwd (dus geen dressuurzadel) kan het idd voorkomen dat je benen naar voren ploppen als je gaat zitten. Dit komt ook omdat het zwaartepunt van je lichaam dan te ver naar achteren in het zadel is. Bij het staan is je lichaam op het juiste (zwaarte)punt boven je pony en dat is dus goed, dus liggen je benen op de 'juiste' plek. Bij het weer gaan zitten, kom je achter de beweging en ploppen je benen naar voren. Fijn, hier dus mijn theorie.

Nu de eventuele oplossing: toch proberen je zit beter te ontwikkelen. Ik denk niet dat dit zal lukken door op het bewuste zadel in combinatie met die pony zitles te nemen. Hierbij zit je immers door en zo oefen je niet het lichtrijden. Ik zou toch proberen een aantal lessen te rijden op een ander (liefst dressuur)zadel. Ik zou kiezen voor een dressuurzadel omdat hierop je benen wat meer naar achteren liggen. Ondersteund door kniewrongen kun je leren meer op de binnenkant van je bovenbenen licht te rijden, in plaats van op de achterkant van je bovenbenen.

Suc6 ermee!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:30

Vast binden zou ik toch echt afraden
dadelijk stuiter je van je paard af, de gevolgen wil ik niet weten.

Er zijn idd zadels waardoor je slecht zit, niet omdat ze open zijn, maar gewoon omdat het flut zadels zijn.
Maar verder moet je op bijna elk zadel wel je benen stil kunnen houden, de perfecte beenliging kan wel belemmert worden door een verkeerd zadel.

Het enige wat echt helpt is idd zit les.
ook gewoon in de les tegen je instructrice zeggen dat je er aan geholpen wilt worden.

Meestal helpt het om je benen lang te maken en steun te zoeken op je beugels.
Want zoek je steun op je knieen, dan flappert je onderbeen er los aan Haha!

Samantha_

Berichten: 10796
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:40

Rijden zonder beugels is ook een optie. Gewoon elke keer als je rijdt, ongeveer 10 minuten ofzo draven zonder beugels. Je krijgt er wel onwijze spierpijn van, maar je leert mooi te zitten en je krijgt een onafhankelijke zit, is mij verteld.
Succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 28 bezoekers