Is dit gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Is dit gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 21:36

Is een hooinet in stal gevaarlijk?
De eene zegt dat het niet natuurlijk is en dus niet goed...
De andere zegt dat ze erin vast kunen raken?
Weten jullie het misschien...?
Liefs Richelle/Pasja

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:40

Ja en nee... Daar schiet je dus ook niets mee op. Ik zal het even uitleggen:

Als je het hooinet te laag hangt, dan kan je paard er met zijn hoeven in blijven hangen, mocht hij vreemde capriolen uithalen.

Maar hang je het hooinet op borsthoogte aan een (bijv. strotouwtje of een ander touwtje wat met niet al te veel kracht erop breekt), dan is het in mijn ogen niet gevaarlijk.

In de winter krijgt mijn paard wel eens een netje met hooi in zijn stal, dan is hij wat langer bezig met zijn ruwvoer.

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 21:46

imker schreef:
Ja en nee... Daar schiet je dus ook niets mee op. Ik zal het even uitleggen:

Als je het hooinet te laag hangt, dan kan je paard er met zijn hoeven in blijven hangen, mocht hij vreemde capriolen uithalen.

Maar hang je het hooinet op borsthoogte aan een (bijv. strotouwtje of een ander touwtje wat met niet al te veel kracht erop breekt), dan is het in mijn ogen niet gevaarlijk.

In de winter krijgt mijn paard wel eens een netje met hooi in zijn stal, dan is hij wat langer bezig met zijn ruwvoer.


Dat dacht ik dus ook maar mijn vriendin zegt dat : een paard in de wilde natuur is gewent om de hele dag te graze, en dus heeft het zijn hoofd de hele dag omlaag bijwijze van dat is dus ook de meest natuurlijke houding voor een paard, in een hooi net staan ze dus met hun hoofd om hoog en is dus eigenlijk niet natuurlijk, en daarbij komt nog eens het feit dat het eigenlijk levensgevaarlijk is.
Dit had ze vertelt ik heb het gekopieƫrd (gesprek msn)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:47

Ik sluit me helemaal aan bij Imker.
Mits op de juiste hoogte en manier bevestigd, is een hooinet niet echt gevaarlijk.
Wel altijd uitkijken met het dragen van een halster op stal, door de gespen kan je paard eerder verstrikt raken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:48

Er zit zeker een kern van waarheid in. Zeker als je stoffig hooi hebt, is het geen goed idee om een hooinet op borsthoogte of net iets hoger te hangen, omdat zo het stof via een optimale weg in het luchtwegstelsel komt.

Maar om je paard een bezigheidje te geven, is het wel weer een goede oplossing.

Ik denk dat het een kwestie van afwegen is, wil je het juiste beslissen.

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:49

ik vind van wel als je hem hoogenoeg ophangt dan kna het geen kwaad. en wat betreft dat natuurlijke.... het paard weet niet beter,zoals hij leeft bij de mens is hij toch al niet meer in natuurlijke leefomstandigheden, dus ofhet nou op de grond of in een net zit het maakt voor het paard nix uit. in de vrije natuur krijgen ze helemaal geen hooi dus.

groetjes noortje

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:51

ow ja wat betreft het stof.. als mijn paarden hooi krijgen doop ik het altijd eerst in een teil met water tot het helemaal nat is zodat de stof weg is.
groetjes noortje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:55

Wij gebruiken bij ons op stal hooizakken om hooi of kuilgras in te voeren. Vind ik veel veiliger dan hooinetten, want je zit niet met het probleem van de mazen waar ze met hun hoef in zouden kunnen komen. Misschien ook een idee voor jou?

pollyfunny

Berichten: 627
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:59

ach jah en paarden eten ook van bomen dus hun koppie omhoog doen vinden ze echt niet erg Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 02:59

Toch is de meest natuurlijke houding om te eten, met het koppie omlaag. Zo kunnen ze uren staan en van bomen eten ze meestal maar even.

Op stal leggen ze het hooi gewoon op de grond. paarden kunnen rustig en gemakkelijk eten. Verder is het wat rustiger op stal. Als iedereen elkaar ziet eten, en de een eet sneller....

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:36

Ik zou geen hooi net in de stal hangen.
Wat Heike al zegt,de natuurlijke houding van een paard in van de grond af eten.(al heb ik ook eens gehoord van iemand dat dan de onderste hals wervel slijt maar daar geloof ik niet echt in.)

En je veroorzaakt een onnodig risico dat het paard er in blijft haken.

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:02

ja dat is wel gevaarlijk, ook al hangt ie hoog, maar je paard zal in ene gekke bui stijgeren en komt met zn hoefje in het hooinet :S dan weet je niet wat je overkomt!! gooi het hooi lekker op de grond, heeft je paard natuurlijke houding en wat te frutselen.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:35

Euhm er zijn ook hooiruifen hoor.... Die heeft bijna elke paarden houder. Ik niet overigens want bij ons houden ze het niet lang uit met die dikbillen.... Maar wat betreft het stof, ja daar kan ik in komen, maar dat van die natuurlijke houding? Nou er zijn zo veel dingen niet natuurlijk, feit dat ie in de stal staat, en in z'n eigen eten mest bv, en de hele dag stil moet staan, en het drinkwater ook uit een bakje aan de muur komt, denk ik dat het nou niet zo'n ramp is hoor, als ie uit een netje eet, of uit een ruif.

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:48

Ik ben het weleens met de opmerking dat een hooinet laag hangen gevaarlijk is en te hoog niet natuurlijk is.
Wat Sherwood zegt: drinkwater uit een bakje etc, daar zit ook wat in.
Maar ik vind het wel een belangrijk punt om rekening mee te houden dat als het hooi hoog hangt, het stof e.d wel heel makkelijk in de lucht wegen komt.

Wij leggen het altijd goed uitgeschut in de wei en het zelfde geld voor op stal