Debutante Falandt geeft Oranje weer moed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Debutante Falandt geeft Oranje weer moed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-03 01:14

HICKSTEAD (ANP) - Een verfrissend optreden van Antoinette Falandt met Jarwo heeft Oranje bij de Europese titelstrijd dressuur weer de nodige moed gegeven. De debutante uit Schiedam bereikte na de Grand Prix met een score van 71,29 de niet verwachte achtste plaats in het voorlopig klassement. Voldoende voor een medaille (brons) in het landenklassement was het net niet. Eerder op de dag verdwenen de kansen daarop door een teleurstellend resultaat van Arjen Teeuwissen (67,58), de invididuele nummer twee van het vorige EK. Zijn paard Goliath weigerde domweg dienst. "Waarom weet ik niet. Ik kan het niet verklaren", sprak de ruiter naderhand. Met een Teeuwissen in goede doen was Oranje derde geworden. Dan zou de voorspelling van teammanager Peeters ("We halen een medaille") zijn uitgekomen. "Ik ga uit van wat de ruiters gemiddeld presteren. Arjen haalt normaliter ten minste 70 procent. Het was een tegenvaller. Ik ben teleurgesteld met het missen van de derde plek, maar hoopvol met het oog op de toekomst." De toekomst waarvan Peeters sprak is die van 2004, in Athene. "Falandt heeft hier een prachtig debuut gemaakt en kan zeker nog beter worden. Van Teeuwissen kunnen we gewoonlijk een hoger niveau verwacht. En vergeet niet dat we Anky van Grunsven nog hebben. In Athene zal ook zij er ongetwijfeld staan." De olympisch kampioene van Sydney 2000 ontbreekt in Hickstead wegens een lichte blessure van haar paard Salinero. Ze maakt binnenkort haar rentree, om de weg (terug) naar de top voort te zetten. "Dat ik hier niet start is met het oog op Athene geen nadeel. Er zijn voldoende andere wedstrijden om Salinero ervaring op te laten doen. Ik heb er alle vertrouwen in", blikte ze alvast vooruit. Heel voorzichtig kijkt Falandt ook richting Athene. "Tot vandaag heb ik er nooit zo bij stilgestaan. Nu is het ineens wel een stuk dichterbij. Voorlopig ben ik bijzonder blij met deze prestatie. Nauwelijks internationale ervaring en dan ineens achtste. Ik weet ook zeker dat in dit paard nog zeer veel progressie zit. Een score van 75 procent moet op termijn mogelijk zijn. Ik hoop volgend jaar een forse stap in die richting te maken." Falandt (29) heeft Jarwo van jongs-af-aan opgeleid. Het internationale debuut op grandprixniveau was in 2001, in Amsterdam. Pas sinds een jaar is haar loopbaan in een stroomversnelling gekomen. Ze klopte aan bij Coby van Baalen, tot voor kort zelf equipe-lid. "Met haar als trainer heb ik een paar flinke stappen vooruit gemaakt." Overigens is Jarwo een zoon van Ferro, de hengst waarmee Van Baalen vorig jaar nog uitkwam op de Wereldruiterspelen en in Sydney het teamzilver won. Drie Nederlanders plaatsten zich vrijdag in Hickstead bij de beste 25, nodig om door te gaan voor het individuele kampioenschap. Naast Falandt zijn dat Ellen Bontje (11) en Arjen Teeuwissen (19). Edward Gal, Nederlands tweede debutant, haalde het net niet met de 28e positie. Zaterdag wordt het toernooi vervolgd met de Grand Prix Special, zondag is de Kur op Muziek.

Bron: ANP 16 augustus 2003

www.creawork.nl Creatieve workshops


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 01San, beegee, Danielleeee_, Facebook, Isa_Sofie, kouwene, Lisanne_S, Lizzy__87, rosslover, Suliko, Tvko, wiifke, xColorCross en 83 bezoekers