Vanaf wanneer kan je met sporen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Vanaf wanneer kan je met sporen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 22:53

Vraagje, ik rijd 3 keer in de week een fjord. Hij is nogal moeilijk voorwaarts, reageert af en toe amper op het been enzo. Hier werk ik nu aan, ook met les.
Mijn rij ervaring is nog geen jaar. Nou zeggen sommigen, probeer het anders eens met een (stomp) spoortje. Maar ik vind eigenlijk dat ik te kort rijd voor sporen.
Wat vinden jullie? Hoe goed moet je kunnen rijden voor sporen? Eigenlijk zie ik ook vaak ruiters die al genoeg rij ervaring heben de hele tijd prikken met die sporen... Haha!

En hoe kan ik het zonder sporen oplossen? Waar ik nu mee bezig ben, is veel overgangen rijden.


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:58

zweepje erbij,
maar als je een stille beenligging hebt, en je kunt verantwoord met sporen rijden, maakt het niet uit of je 1 jaar of 10 jaar rijdt.
Maar als je twijfelt, een zweepje erbij pakken.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-03 23:05

Zweepje helpt maar even, en vind t ook een beetje zielig om de hele tijd het zweepje te gebruiken eigenlijk. Maar hoe weet ik nou of ik verantwoord met sporen kan rijden? Heb er nog nooit mee gereden...

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 00:05

als je inderdaad een stille beenligging hebt en je er zo bewust over nadenkt dan moet jij dat wel kunnen. voor de zekerheid zou ik de eerste keer eff iemand laten kijken of je het goed doet. iemand die er versatnd van heeft dan. alleen spoor gebruiken als ie niet op de kuit reageert.

succes

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 00:08

Hoe lang je rijdt zegt niet zoveel.

Je denkt er zelf goed over na, dus het is in elk geval een bewuste keuze om het wel of niet te doen. Vraag het anders eens in je les. Je instructeur zal er vast een zinnig beeld over hebben.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 00:09

ik heb je vandaag een stukje zien rijden je kan makkelijk met sporen rijden hoor.maar dan zou ik het wel ff aan elsbeth vragen of je sporen mag gebruiken.

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 00:10

ojah groetjes van een stagenoot sharona

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:20

hoelang je rijdt heeft er niet echt wat mee te maken
als je er maar goed mee om kan gaan
daar voor is een stille beenligging wel handig ja

Lovers juSt lOving mY BarneY Lovers

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:12

Het gaat idd om een stille beenligging.

Maar waar je ook rekening mee moet houden is dat sporen niet zijn om je paard voorwaartser te maken maar om je been hulpen te verfijnen.
Als ze niet genoeg voorwaarts is kun je proberen haar beter aan het been te maken (overgangen, tempowisselingen, zweepje erbij)

Citaat:
Zweepje helpt maar even, en vind t ook een beetje zielig om de hele tijd het zweepje te gebruiken eigenlijk.


Dan zorg dat je het niet de hele tijd moet gebruiken.
Been geven. Geen reactie? Harder been geven en een tik erbij.
Dit consequent vol blijven houden wel.

Veel succes Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:17

Consequent zijn idd en idd overgangen rijden.
Heb je les met de Fjord? Dat kan ik zeker aanbevelen zodat iemand je van de zijlijn goed tips kan geven etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:18

Helemaal met feetje eens
Sporen zij niet om je paard voor het been te maken.
Binnen korte tijd luisterd hij daar ook niet meer naar.

Consequent zijn is het sleutel woord.

Elke keer als jij drijft wil je reactie.
Zo niet een tik met de zweep.
Beloon hem als hij reageert ook als hij harder gaat dan jij wilt.

Je mag niet 1x denken, nu hoeft hij niet te reageren, want dan ben je weer terug bij af.
Dus echt elke keer moet er reactie komen.
Snel genoeg heeft hij dan door wat de bedoeling is.


Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 18:48

sharonaollie schreef:
ik heb je vandaag een stukje zien rijden je kan makkelijk met sporen rijden hoor.maar dan zou ik het wel ff aan elsbeth vragen of je sporen mag gebruiken.


O, bedankt Sharona! Haha! En ik was ook van plan om het eerst aan Elsbeth te vragen hoor, of zij het wel goed vindt en of het wel een goed idee is. Misschien reageert hij daar ook niet echt goed op.

LLewella, ik heb inderdaad les. in de les rijd ik dan ook veel overgangen.

Runningkawa en Feetje, bedankt voor de tip. Het is wel moeilijk, dat consequent zijn. Maar ik zal t eerst zo proberen.
Het zweepje laten zien aan hem helpt vaak ook al, dan gaat hij spontaan harder lopen. Haha! Is alleen zo'n dom gezicht denk ik, voor anderen dan. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:05

Nog even over die zweep: Ik doe altijd zo (als ik zonder sporen rijd):

1)Rustige kuithulp

Geen reactie?

2)kuithulp met ondersteunend tikje van de zweep

Geen reactie?

3) Kuithulp met een behoorlijke pets. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat hij naar je luistert.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:07

Ik vraag me eigenlijk af, waarom je je sporen niet mag gebruiken als ondersteuning van de hulpen, als t paard niet luistert naar mijn beenhulp dan krijgt hij gewoon een prikkie, en hij wordt er niet minder van op t been.
Misschien is het niet volgens de regels, maar als ik ergens ben, zie ik het toch wel vaak gebeuren.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:23

samantha23 schreef:
Zweepje helpt maar even, en vind t ook een beetje zielig om de hele tijd het zweepje te gebruiken eigenlijk. Maar hoe weet ik nou of ik verantwoord met sporen kan rijden? Heb er nog nooit mee gereden...


Net zo zielig als iedere keer een prik in zijn buik te geven.

Als je je benen stil kunt houden kun je met een spoortje rijden, maar je kunt net zo goed met een zweepje rijden. Het gaat er om dat je ze goed gebruikt.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:38

samantha23 schreef:
Vraagje, ik rijd 3 keer in de week een fjord. Hij is nogal moeilijk voorwaarts, reageert af en toe amper op het been enzo. Hier werk ik nu aan, ook met les.

En hoe kan ik het zonder sporen oplossen? Waar ik nu mee bezig ben, is veel overgangen rijden.


Ik vind sporen een hulpmiddel om je hulpen te kunnen verfijnen. Niet om een paard voorwaarts te kunnen krijgen.
Mijn paard is absoluut niet voorwaarts, maar ik rij hem nooit met sporen. Tegenwoordig ook niet meer op wedstrijd, want het maakt in princiepe bij ons toch niet veel uit eerlijk gezegd.

Het enigste om hem goed voorwaarts op je been te krijgen is consequent zijn en blijven.

één keer drijven is ook reactie, krijg je geen reactie dan een schop, krijg je daar nog geen goede reactie op, 1 keer goed slaan met je zweep en dan waar verder rijden.
Dit klinkt echt heel hard misschien, maar na een kleine week krijg je al beduidend meer reactie op je been. Dan begrijpt hij ook waarom je been geeft. Nu zal hij misschien denken: Och, ze drijft constant en ik hoef toch niet te reageren. (en je werkt jezelf uit de naad, terwijl meneer onder je in het zelfde tempo rond blijft sjokken)

Misschien dat dit laatste stukje niet klopt, niet boos zijn op mij Lachen maar ik denk eerlijk gezegd dat sporen je met dit probleem niet echt kunnen helpen. Misschien voor even, maar daarna went ze daar ook weer aan als je niet consequent bent.

Maar wanneer ben je toe aan sporen?? Als je je benen altijd BEWUST bestuurd zeg maar.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:50

Waarom als je een niet voorwaartse pony hebt meteen sporen???

Ik reed ook een Fjord die niet op je been reageerde en altijd maar wat op de hoefslag sjokte maar na 3 maand rijden reageerde hij prima op mijn been en dat heb ik zeker niet met sporen geregeld. Ik heb precies gedaan wat Vonnie84 zei. Ik dreef met mijn benen en als ik geen reactie kreeg een harde schop en dan nog geen reactie dan een pets met de zweep. Dat is echt niet zielig want ik deed het elke keer als hij niet aan wou draven en na ong 2 maanden reageerde hij op alleen maar drijven. Ik ben zelf erg tegen sporen omdat 9 op de 10 pony's ze niet nodig hebben en 9 van de 10 rijden ermee omdat het 'stoer' is. Maar ik vind dat het pas stoer is als je het zonder sporen en zonder zweepje kan. En idd als je met sporen gaat rijden went je pony er ook binnen korte tijd aan en dan reageerd de pony niet op been en niet op sporen en dat is ook niet de bedoeling. Probeer dus eerst de manier van Vonnie84 en mij een tijdje en misschien gaat het dan al veel beter. Zo niet dan kan je dan alsnog over sporen of een ander hulpmiddel denken...

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-03 20:38

Bedankt voor de duidelijke uitleg Vonnie en rodeogirl.
Ik ben zelf eigenlijk ook tegen sporen, maar vroeg me gewoon af of het zou helpen om hem meer voorwaarts te krijgen.
Ik zal het morgen eens proberen zoals jullie het omschrijven, bedankt!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:54

runningkawa schreef:
Beloon hem als hij reageert ook als hij harder gaat dan jij wilt.


Ik was inderdaad het belangrijkste vergeten. Belonen als hij doet wat de bedoeling was. Gewoon een aaitje met je binnenhand, of braaf zeggen. Hoeft niet meteen uitbundig op zijn hals te gaan kloppen Haha!

Belonen en consequentie zijn voor jou denk ik nu inderdaad de sleutelwoorden.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:14

Sammm schreef:
Nog even over die zweep: Ik doe altijd zo (als ik zonder sporen rijd):

1)Rustige kuithulp

Geen reactie?

2)kuithulp met ondersteunend tikje van de zweep

Geen reactie?

3) Kuithulp met een behoorlijke pets. Want het is natuurlijk wel de bedoeling dat hij naar je luistert.


Het is idd de bedoeling dat je paard op je hulpen reageert. Maar ik verwacht dan direct reactie, en niet pas bij de derde keer. Ik vraag het 1 keer "beleefd" en komt er dan geen reactie, dan komt er bij mij een zweepje bij, hoor. Je paard heeft maar al te snel in de gaten dat hij niet direct hoeft te doen wat je zegt...

* To Belg, or not to Belg *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, XXleonieXX en 134 bezoekers