Zadels en hun (on)mogelijkheden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 14:56

Nu ik zelf een zadel te koop heb ben ik eens in oude berichten gedoken en het valt me op dat er nog een hoop onduidelijkheden bestaan.

Aangezien ik het geluk heb om een echte zadelmaker getroffen te hebben,waar ik met veel bewondering over het vakmanschap naar heb zitten luisteren en kijken, meen ik dat ik er misschien goed aan doe om wat hij mij heeft verteld ook op bokt verder te vertellen.

We gaan nu vanuit dat je een al een zadel hebt en je vermoedt dat er misschien iets mee is.Of je paard geeft het aan of je zit is anders geworden.


De merken die zonder probleem bij de boom veranderd cq aangepast kunnen worden zijn Ainsley,Passier ,Stubben,Kieffer,Barnsby,County,Wintec,m.u.v. Karl Niedersuss!

Voor al deze zadels geld (dus ook KN) dat de kussens zodanig gevuld en veranderd kunnen worden aan het paard en dat de kussens over de hele rug dragen.

Wat niet vergeten moet worden is het feit dat paarden veranderen in spieropbouw naarmate ze ouder worden en meer in het werk staan.

De maat voering van de kamerbreedte is verschillend per merk...dus staar je niet blind op de maten small ,medium of large.

De meeste zadels beginnen met een kamerbreedte van 29 (stubben 27) terwijl 9 van de 10 paarden 32 nodig hebben,bij goede bespiering!

Een tip om te controleren of het zadel (de kussens )goed dragen,is om met een licht dekje op te gaan rijden zoals je normaal gewend bent .
Aan het eind van de rit bekijk je eens goed naar het dekje dat je uitspreid op de grond zodat je goed kunt beoordelen .

Waar let je op : als het goed is moet aan beide kanten de kussens van voor tot achter evenveel afdruk hebben gemaakt!

Zadels met kussens die nooit hoeven worden bijgevuld zijn niet aan te bevelen.

Mocht ik onvolledig zijn ,mijn excuses,maar ik ben dan ook geen zadelmaker Verward

Ik hoop dat iedereen er zijn /haar voordeel mee doet in het belang van een fijne samenwerking met je paard.
De zadelmaker die mij dit in de loop der jaren heeft bijgebracht is een vakman pur sang ,hij repareert en restaureerd (dameszadels),hij verkoopt niet!

Voor diegen die niet in Drenthe wonen:hij gaat op maandag door het land op afspraak!

Doe er je voordeel mee!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 15:06


Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-01 15:10

De site is inderdaad mooi en informatief ...alleen in mijn geval heb ik in het verleden een zadel aan huis laten passen door ellen en het bleek (slik)te smal te zijn .Na die domper ben ik dus in contact gekomen me de echte vakman(en niet een gekocht certificaat)

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Potoque
Berichten: 14
Geregistreerd: 12-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 21:11

Berichtje voor Gerrie! Volgens mij gaat mijn zadel ook 'steeds minder' goed passen, naarmate mijn jonge paard zich ontwikkeld. Dus de mening van een vakman kan geen kwaad. Hoe kan je in contact komen met deze zadelmaker? *LOL*

"Mensen hebben paarden, maar Friezen hebben mensen..."

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-01 22:36

Ik heb je een Prive berichtje gestuurd..

het zou fijn zijn als je weet waar het" neit goed zitten "vandaan komt

Succes!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 00:05

Goeie info Gerrie, echt waar.
De dekjes truuk kun je ook doen met een bloot zadel, zonder dekje dus, je kunt dan ook nog beter zien waar het zadel eventueel wringt of aanligt.

Een zadel mag niet te smal zijn, maar ook weer niet te breed. Zo zijn er nog een paard dingetje die meetellen.

Wat de Heuvelhoeve betreft, heb ik ze een keer een zadel zien afleveren waar je gewoon kippevel van kreeg, zo slecht.

Verder onderbouw ik wat jouw zadelmaker al zegt (ik heb zelf een andere), een zadel mag best aangepast worden aan je paard. Niet elk paard is hetzelfde en bij sommigen passen ze niet zo 'uit de fabriek'. De zadelmaker die mijn paard zijn nieuwe zadeltje heeft aangepast deed dat met grote zorg, ik hoefde alleen maar te zeggen of ik lekker zat, hij zorgde voor de pasvorm voor mijn paard.

Overigens is er over iedere zadelmaker wel een slecht verhaal, maar er lopen absoluut meer prutsers dan vakmannen rond.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 13:47

Hee Gerrie, ben je bij de zadelmaker in Hollandscheveld geweest?
Daar heb ik m'n zadel ook vandaan, hij heeft hem al eens weer opgevuld (na een maand) en nu moet ik er weer eens naartoe volgens mij, m'n zadel schuift naar voren......

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 14:29

Gerrie, waar zit jouw zadelmaker? Ik ben een tijdje terug met mijn zadel bij Kootstra hier in Groningen geweest. Mijn zadel is niet helemaal recht en kan dus problemen gaan veroorzaken. Hij raadde mij aan om binnenkort eens een nieuw zadel aan te laten meten.

Maar Kootstra is zo verrekte duur!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 15:07

Kitty,

Dat vindt Kootstra van vrijwel alle zadels! Maar hij heeft ook wel vaak gelijk, hoor.

Ook ik ben met mijn zadel na veel gezeur met Divoza (dit zadel zit perfect, maar waarom heeft mijn paard dan steeds drukplekken?) naar Kootstra gegaan. En jawel, scheef!

Ik heb een Lemetex dressuurzadel bij hem op maat laten maken (boommaat 31). En die past Lamanda echt geweldig. Geen drukplekken meer en ze is zoveel beter gaan lopen! En een tweede voordeel van Kootstra: je hebt levenslange garantie wat betreft het passen. Als je hebt idee hebt dat het zadel niet goed meer zit, dan verandert hij het gratis voor je.


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-01 23:04

Voor Rieja ,nee mijn zadelmaker is niet die uit Hollandscheveld.
En naar voren schuiven nadat je net een maand geleden hebt laten bijvullen ?Wat raar ?Je pony zal toch niet in zo'n korte tijd veranderd zijn dat ie geen schoft meer heeft Verward Verward

Voor Kitty,mijn zadelmaker zit in Nijeveen en heet Tom van den Brink.
Hij verkoopt geen zadels, dus als er iets mee is zal ie eerst kijken of hij nog pas kan maken .
Ik vraag me trouwens af hoe het is ontstaan dat je zadel niet helemaal recht is ...had het voorkomen kunnen worden,fabrieksfout ?

Paardrijden is een mooie maar dure hobby ,dus de sport is ook om op een minder dure manier toch aan een goed zadel te komen...

Voor Mirjam,hee dat is vreemd ,jij komt van Divoza met een scheef zadel en Kitty heeft een zadel bij Kootstra dat dezelfde diagnose krijgt ,met als advies ....laat je bij ons een nieuw zadel aanmeten (kassa!!)

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 09:07

Hmm, was ik toch niet helemaal duidelijk denk ik. Ik heb in oktober 2000 een zadel gekocht (Canaves Grand Granat), in november 2000 heb ik heb laten opvullen (was normaal volgens hem, een zadel verandert snel als je hem nieuw koopt oid. En ja, in november lag ie al niet meer perfect.....), en nu moet ik weer heen volgens mij (schuift iets).

M'n paard verandert wel vrij snel ja, tenminste dat hoop ik.....

Ik heb trouwens vorig jaar voor het eerst een zadel gekocht bij een échte zadelmaker, is iedereen aan te raden. de vorige zadels pasten achteraf gezien toch niet zo goed als ik toen dacht. (dat kun je nl. niet zien als leek.....)
M'n paard is jammer maar waar, nu ik dit zadel heb, veel beter gaan lopen.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-01 11:04

Ja zo word het wel wat duidelijker... ,ik heb bij van Triest in Meppel mijn dressuurzadel gekocht .

Mij werd toen uitgelegd dat je elke keer als je een zadel hebt laten bijvullen of aan laten passen er 40 uur op moet rijden en dan even terugkomen om te zien of alles zich naar wens heeft gezet,zoniet dan weer aanpasssen zodat de de kussens mooi dragen over de hele rug.

Het is een feit dat je als je een zadel hebt aangeschaft je moet blijven onderhouden !
En dan bedoel ik dus niet alleen schoonmaken Haha!

Er gaat een wereld voor je open als je eens met een(echte) zadelmaker aan de praat komt.
Tom van den Brink is trouwens opgeleid door van Triest.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:01

Gerrie, dat is dus precies wat ik bedoelde. Kootstra vindt zadels snel scheef. Maar bij die van mij was het wel heel duidelijk zichtbaar toen die op de kop werd gelegd. En helaas was mijn paard toen nog erg scheef in de rug, waardoor dat versterkt werd (schuiven en drukplekken).

Wat betreft de prijs, daarin vind ik Kootstra niet zo duur. Hij heeft alleen dure merkzadels (Hoffner, Stubben en Lemetex), maar is daarin niet duurder dan Divoza of welke leverancier dan ook en levert veel meer service. Je paard wordt opgemeten, hij past het zadel volledig aan (bij mij: gratis keilkussens, waarvoor je bij Divoza extra moet betalen), komt het na twee maanden controleren en daarna wanneer jij vindt dat het zadel minder past. Ook dan is het aanpassen weer gratis.

Door omstandigheden (MKZ, wedstrijden, etc.) rijd ik nu alweer 9 maanden op dit zadel zonder aanpassingen en nu pas valt me op dat die toch wel iets bijgevuld mag worden. Maar mijn paard loopt er nog steeds fijn onder, dus zadels op maat maken kan die goed!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 14:43

Maakt ie ook westernzadels?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-01 15:22

Ja Cowgirl die heb ik ook zien liggen bij hem voor reparatie.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:23

En hoe zit dat met Anky zadels? Zijn die goed aan te passen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 18:48

ik had eens gelezen om dus te kijken of de druk gelijkmatig over de kussens wordt verdeeld, om de kussens in te krijten en dan zonder dekje te rijden.
Maarja, deze methode lijkt me beter voor het zadel.
Met het krijt verhaal zou je dus de afdruk op het paard zien

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-01 21:26

Mayo ,Anky zadels zijn ook aan te passen.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 21:30

Ik bedoelde eigenlijk of ie ook zadels met de hand maakt, dus pasmaat op je paard.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 23:19

Cowgirl,

Als je Kootstra bedoelde, dan moet ik je teleurstellen. Die maakt geen westernzadels.

Als je een goed adres zoekt voor westernzadels, dan kan ik je Dutch Trading Post in Beilen aanraden. Zij hebben handgemaakte, volledig leren zadels van Alamo Factory in vele modellen. En Silke is erg professioneel in het passen van de zadels. Voor mijn paard, die toch vrij gevoelig is op de rug, heeft ze een mooi passend zadel weten te vinden. Helaas was die mij te klein, dus heeft ze zonder extra kosten een grotere maat uit Amerika besteld. En dat zadel - dat ik voor lange buitenritten gebruik, want dat zit ik op een dressuurzadel echt niet uit - bevalt uitstekend. En ze zijn niet zo duur, ik heb een jaar geleden 2.000 gulden voor dat zadel betaald.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 09:06

Muzefee heeft geen drukplekken van het zadel en ze vindt het ook niet vervelend. Ze loopt er niet moeilijk door, dus ik denk dat het nog wel een klein beetje mee valt met het scheef zijn van het zadel.
Voor mijn eigen gevoel en om de druk zo goed mogelijk te verdelen, heb ik er wel een Action Backpad onder.
Ik heb momenteel nog geen geld over voor een nieuw (goed) dressuurzadel. Daarom rijd ik nog mooi even met dit zadel verder.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 19:32

Hee als je naar de Dutch Trading Post gaat, kom dan even bij ons langs Lachen ik woon daar nl. nog geen kilometer vandaan, kom er elke dag langs! (dat heet ongeveer buren hier op het platteland Pling )

Verder: Gerrie, je hebt groot gelijk, je moet een zadel echt regelmatig laten controleren.
Volgens mij zijn maar heel weinig mensen zich hiervan bewust (ikzelf ook nog niet lang genoeg).

Ik heb bij mezelf ontdekt dat m'n singel eigenlijk gewoon te los zit, gaatje strakker en m'n probleem is eigenlijk opgelost Schijnheilig hoezo ik ben blond. Maar ik ga denk ik toch in oktober eens langs de zadelmaker, wil gewoon zeker een goed passend zadel hebben.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-01 21:07

Yaeh go for it Rieja!

Een passend zadel dat is wat we moeten eisen . Haha!

Net terug van clubles en weer een trefffend verhaal gehoord over een nietpassend zadel.
Merrie kon maar met moeite verlengen=rugspieren oprekken
Sprringen(simpel) was net kamikaze sprongen gewoon eng.

Vanavond lekker ontspannen met het neusje eruit .
Wat bleek ze had net een nieuw(2-hands) zadel aangeschaft bij van Triest in Meppel .
Vorig zadel bleek ruim 2cm te krap te zijn !

Ze voelt zich nu best wel schuldig dat ze altijd zo kwaad werd op het dier omdat ie niet wou.

Weer iemand bekeerd Knipoog

Maar wel beter voor allebei!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 21:35

Jaaah, we gaan de wereld verbeteren!!!

(sorry voor de onzinnige onliner - kon het echt niet laten...)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-01 21:48

Ja natuurlijk Knipoog

Positiviteit is heeft deze wereld nodig!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aalmel, ComscoreBot, Hanjan, Josien_, maitestar23, moeshie, Vagabondo en 39 bezoekers