Veel problemen opgelost door goed passend zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 15:55

van de dag je moet beginnnen snoeren, andere bitten inhangen,... kijk dan alvast effe naar jezelf, wat heb jij als ruiter gedaan waardoor het zover gekomen is?

ok, sommige paarden lopen niet op een eerlijk bitje zoals een bustrens ofzo omdat ze bvb een te laag verhemlte hebben,.. maar da's iets anders. je snapt me wel.

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:27

Mijn paard loopt beter sinds ik mijn nieuwe zadel heb.
Ik vind de paardenrug net als de benen niet iets om op te bezuinigen.
Ja het kost veel geld ja, maar zoals ik al zei loopt ie er beter door en eerlijk is eerlijk, ook ik ben beter in mijn nopjes met rijden.

Als het onwetendheid van de ruiter is dan zou ik me maar eens achter de oren gaan krabben of deze ruiter wel aan een eigen paard had moeten beginnen.

Maar ja ,das mijn mening!
Groetjes sas

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 08:13

Ik ga de gok wagen, volgende week komt er een zadelmaker om de boel na te kijken. Ik hoop dat ik met mijn negatieve gedachte geen gelijk krijg. Maar het belangrijkste is dat ik zeker weet dat het zadel goed is of goed gemaakt kan worden of als het dan niet anders kan er een nieuw zadel moet komen.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:42

en hoe doen jullie dat met hele (net ingereden) jonge paarden? Heb nu een zadel dat goe dligt, maar ja als ze straks echt wat gaat doen past het misschien niet meer. Wil eigenlijk als ze een beetje op vorm is een nieuw zadel aan laten meten. Lijkt me niet echt logisch om zeg iedere 2 maanden een ander passend zadel te nemen omdat ze zo verandert? Hoe pakken jullie dat aan?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 11:22

Talida schreef:
en hoe doen jullie dat met hele (net ingereden) jonge paarden? Heb nu een zadel dat goe dligt, maar ja als ze straks echt wat gaat doen past het misschien niet meer. Wil eigenlijk als ze een beetje op vorm is een nieuw zadel aan laten meten. Lijkt me niet echt logisch om zeg iedere 2 maanden een ander passend zadel te nemen omdat ze zo verandert? Hoe pakken jullie dat aan?


Je moet een zadel regelmatig laten nakijken, een goede zadelmaker kan dan het zadel in de meeste gevallen(ligt aan het merk) het zadel aanpassen. Je hoeft dus niet iedere keer een andere te kopen. Ook kan je een goede tweedehands kopen bij die zadelmaker die hij dan op maat maakt. Vaak met het zadelmak maken gebruiken ze vaak een oud zadeltje. Voor het inrijden zou ik persoonlijk een goed passend zadel gebruiken om problemen te voorkomen.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:29

Aqua8horse schreef:
Je moet een zadel regelmatig laten nakijken, een goede zadelmaker kan dan het zadel in de meeste gevallen(ligt aan het merk) het zadel aanpassen. Je hoeft dus niet iedere keer een andere te kopen. Ook kan je een goede tweedehands kopen bij die zadelmaker die hij dan op maat maakt. Vaak met het zadelmak maken gebruiken ze vaak een oud zadeltje. Voor het inrijden zou ik persoonlijk een goed passend zadel gebruiken om problemen te voorkomen.


heb idd voor het laten wennen aan een zadel (dus zonder iemand erop ) een oudje gebruikt, en ben na 3x erop overgeschakeld op mn goeie zadel, dat zat voor mij ook vertrouwder. Dus nu alleen nog een zadelmaker die langs wil komen om het te beordelen, dat wordt zoeken. Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:32

Toen ik mijn pony net had, wist ik er niet veel van af, maar er kwam iemand van een zadelservice en die ging je adviseren, natuurlijk vertrouw je op zulke mensen, volgens die vrouw lag dit zadel PERFECT, je moest t alleen wel inrijden Verward 2 weken zonder shabrak.Netjes gedaan,maar paard stond op manege, ik had er geen schik, wou vooruit, de hele manier daar beviel me niet, was mn paard samen met mij naar een professionele ruiter geweest om te lessen en t paard beter af te richten.
Eerst ging het paard erheen, toen wij kwamen, zei hij gelijk je moet een ander zadel, hij liet zien zo en zo , en ja idd, als ik er nu aan terug denk t zadel lag verschrikkelijk,maar op die manege hoorde je er niemand over, twas zo;n mooi en fijn zadel!
Dat bleek ja, de man raadde ons een Hulsebos zadel aan, die heb ik nu ook, het zit heerlijk, het past perfect, je krijgt goed advies, en voor t opvullen en zo, komen ze langs om te kijken of het nodig is, of t zadel scheef is, of het goed ligt.
En sinds ik het zadel heb, ben ik qua zit vooruit gegaan, en is mn pony ook lekkerder gaan lopen.

Toen kreeg ik een pony erbij, ook deze had een slecht passend zadel, maar is ook veel losser geworden door een goed passend zadel, dus een passend zadel is wel degelijk erg belangrijk en je moet wel even wat investeren, maar dan kan je er ook een tijd tegenaan.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:33

oh ja, dat cair systeem zie je vaak in de engelse bladen, wordt samen met het winteczadel gepromoot

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 11:44

Ik wil nog even terug komen op de zadels met lucht kusens. Iets wat ik mij afvraag is dat lucht onder warme/koude omstandigheden uitzet of krimt . Dit kan enorme druk verschillen veroorzaken. Als ik mij probeer voor te stellen hoe de temperatuur van het zadel is bij opzadelen en afzadelen, dan zit daar een enorm temperatuur verschil in. Egro, de druk in een "luchtzadel" moet dan ook verandert zijn. Volgens mij kan dit nooit de bedoeling zijn. de nauwkeurigheid van de druk zou dan gecontrolleerd moeten worden door de ruiter. Zoals reeds aangegeven hebben veel ruiters moeite om een goede inschatting te maken van een goed zadel. Als dan ook nog de luchtdruk in de gaten gehouden moet wordt, wordt het een te onzeker verhaal of het zadel geschikt is.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een traditioneel zadel dat goed aangemeten is op paard en ruiter. Vervolgens regelmatig laten onderhouden.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:54

Mee eens Limo. Lucht zet inderdaad uit bij warmte, en dus wordt zo'n zadel 'harder' op de plekken waar de luchtkussens zitten naarmate de temperatuur stijgt (niet alleen door de omgevingstemperatuur, maar ook door opwarming door paard en ruiter).

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:58

Ik heb onlangs nog een zadelmaker bij mijn paard gehad en het verschil in uitwerking op de beweging van het paard is werkelijk verbluffend.

Ik ben niet helemaal dom wat zadels passen betreft maar ik vind dat iedereen eigenlijk een goede zadelmaker bij zijn paard moet laten komen i.s.m. fysio/instructeur. Zij zien dingen die jij als goedwillende amateur nl. niet kan zien, dan moet je al ontzettend veel verstand hebben van de spieren en spieropbouw van het paard en halve fysio zijn.

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:05

kattebeest"]
Of is cair nou zelfde als flair? nee he?
[/quote]

Cair en Flair zijn niet hetzelfde. Wel beide op lucht, maar er is één groot verschil: bij het Flair systeem zijn de kussens namelijk geheel gevuld met deze luchtcompartimenten (in totaal 4), die afzonderlijk kunnen worden opgevuld. Bij het Cair systeem daarintegen zit er boven de lucht nog wol.

Uit de Cair brochure: Wilt u de balans van uw zadel veranderen om het aan te passen aan uw rijstijl,dan kan er traditionele kussenvulling boven de luchtkussens toegevoegd worden.

Vooral bij paarden met een hoge schoft is dit al snel nodig, omdat de luchtkussens onvoldoende dik zijn om het zadel vcan de schoft af te houden. Dan zou ik persoonlijk kiezen voor het Flair systeem wat meer op het paard aan te passen is (en ruiter!!).

Om nog even terug te komen op wat Limo zei:

[quote="Limo schreef:
Iets wat ik mij afvraag is dat lucht onder warme/koude omstandigheden uitzet of krimt.


Natuurkundig klopt dit wel, maar de temperatuursverschillen zijn te klein dat er daadwerkelijk een grote volumeverandering plaatsvindt. Je paard zal hier dus ook geen hinder van ondervinden. De zadels worden overigens ook niet keihard opgepompt, dus er blijft altijd nog iets ruimte over.

ammi

Berichten: 431
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Here, there, everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:00

Een goed passend zadel is idd belangrijk . Hulsebos is bij mij langs geweest
om mijn beide zadels na te kijken en op te vullen, en ze lagen beide perfect.

Nou is er kort al wat genoemd over gelpads, maar wat vinden jullie nou
van die schapen wollen bontjes, tussen zadel en sjabrak?
Ik gebruik em zelf voor het springen, en naar mijn mening gaat het zadel
er niet slechter van liggen. Zou het wel gaan knellen?

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 23:15

Ik ben ook groot promotor van het goed passende zadel, is voor mij echt een voorwaarde om te rijden.
Toch rijd ik het paard wat ik op dit moment inrijd met een voorsingel aan het zadel - ik kan iet van die mensen verwachten dat ze voor ieder paard een apart zadel gaan aanschaffen.

Waar ik me weleens een beetje aan erger is dat mensen vaak denken dat ze helemaal een nieuw zadel moeten als het niet perfect ligt. Teriwjl een zadelmaker echt zoveel kan veranderen aan een zadel! (ook de boommaat, een behoorlijk deel van de paarden loopt met een te krappe boom)

Wat betreft de bontjes: misschien een idee voor een volgend topic? Lijkt mij wel interessant!

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:12

Limo schreef:
Iets wat ik mij afvraag is dat lucht onder warme/koude omstandigheden uitzet of krimt.


Natuurkundig klopt dit wel, maar de temperatuursverschillen zijn te klein dat er daadwerkelijk een grote volumeverandering plaatsvindt. Je paard zal hier dus ook geen hinder van ondervinden. De zadels worden overigens ook niet keihard opgepompt, dus er blijft altijd nog iets ruimte over.
[/quote]

Is dit inderdaad zo? Enkele graden verschil kunnen al een verandering realiseren (heeft voornamelijk met het vochtcomponentin de lucht te maken en de hoeveelheid hiervan).

Ik ga er ook niet vanuit dat de luchtkamers heel hard op gepompt worden. Consequentie is wel dat als de druk afneemt dat de massa van de ruiter zich meer gaat verplaatsen op een manier waarvan je kan afvragen of je dit wilt.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:52

En de wintec dan? Die met verwisselbare boom.
http://www.wintec.net.au/easyChangeGull ... index.html
Met zo'n pasding kan je dan in de zoveel maanden (weet niet meer precies hoeveel staat op een kaartje van mijn zadel) *LOL* kijken of er een andere boom in moet, zodat ie weer beter past.
Dat beviel mij wel dus ik heb ook een wintec zadel voor de pony die ik rijd.
Maar wat vinden jullie van die verwisselbare bomen dan? Verward

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:50

Limo"]
[quote="Limo"]Iets wat ik mij afvraag is dat lucht onder warme/koude omstandigheden uitzet of krimt.
[/quote]

[quote="manon_lin schreef:
Natuurkundig klopt dit wel, maar de temperatuursverschillen zijn te klein dat er daadwerkelijk een grote volumeverandering plaatsvindt. Je paard zal hier dus ook geen hinder van ondervinden. De zadels worden overigens ook niet keihard opgepompt, dus er blijft altijd nog iets ruimte over.


Is dit inderdaad zo? Enkele graden verschil kunnen al een verandering realiseren (heeft voornamelijk met het vochtcomponent in de lucht te maken en de hoeveelheid hiervan).

Ik ga er ook niet vanuit dat de luchtkamers heel hard op gepompt worden. Consequentie is wel dat als de druk afneemt dat de massa van de ruiter zich meer gaat verplaatsen op een manier waarvan je kan afvragen of je dit wilt.
[/quote]

Wanneer je uitgaat van een stijging van 30oC geeft dat 10% toename van de druk in de kussens (bij constant volume -immers het volume van de kussens kan niet veranderen- volgens de ideale gaswet). Maar aangezien de kussens niet volledig opgepompt zijn wordt deze toenemende druk weer gereduceerd (door compensatie van het volume). De druk, oftewel hardheid, van de kussens verandert hierdoor nauwelijks en het paard zal hier dus ook geen hinder van ondervinden. Ook na een stevige training zit er nog altijd genoeg ruimte in de kussens. Het klopt dus wel dat er iets verandert aan de kussens (je komt dus in principe hoger van je paard af te zitten, het zweefeffect wat meerdere gebruikers aangeven) maar we mogen er wel vanuit gaan dat deze verandering in alle 4 de luchtcompartimenten gelijk is (en dit dus voor de ruiter geen ongewenst effect heeft). Ik heb zelf een half jaar dit systeem mogen uitproberen (ook in de zomer bij tropische temperaturen) en als ruiter is er inderdaad geen verschil te ondervinden met betrekking tot verandering in de zit. Wel vond ik dus inderdaad dat dit systeem je het gevoel geeft boven je paard te zitten. Het betreffende paard dat ik met dit zadel heb gereden reageerde er overigens super op. Zijn verzet (lees idiote steiger- en boksprongen, oftewel 4 benen van de grond en tegelijkertijd wenden) nam beduidend af en van een iel schraminkel groeide hij in een half jaar uit tot een echte bink (maar of dit nou specifiek aan dit luchtsysteem lag??).

ps. Limo: Wat ik even niet zie is wat de luchtvochtigheid er in dit geval mee te maken heeft. Ongeacht welke gasdeeltjes zich in de compartimenten bevinden zal er altijd druk cq. volumetoename. plaatsvinden.

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:18

Ik ben in ieder geval een hele enthausiaste boomlooszadelrijder.
Ik heb hiervoor een prima dressuurzadel gehad maar dat zat niet goed meer op ten duur zelfs niet na elke maand aanpassen en opvullen en dergelijke. Op ten duur had mijn paard een zodanige fobie (als ik het zo kan noemen) voor een zadel dat niets meer paste of goed zat. Hij liep nergens goed mee en het lag ook niet. Hij verkrampte helemaal. De zadelmaker zat met de handen in het haar. Maar nu heb ik dus een torsion (www.buitenzinnig.nl) en ik ben er echt heel blij mee!!!
Hij is echt helemaal opgeknapt en er is echt niets meer aan de hand. Ik zou echt geen ander zadel meer willen!!

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:21

kattebeest schreef:
is een hele site van en enkele bokkers zijn er reeds enthousiast over.
www.boomloosrijden.nl


Ehm, die site doet het niet helemaal!!!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 23:21

Ik heb daar geen ervaring mee..maar hoe draagt het zadel dan? Ik bedoel dus eigenlijk hoe wordt de druk dan verdeeld op het paard en is het plezierig voor het paard. Ben wel geinteresseerd en zou het ook wel eens willen voelen.

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 23:37

Had je toevallig al bij buitenzinnig gekeken?? www.buitenzinnig.nl
Daar staat in ieder geval aardig wat op en ze komen ook passen. Ik weet niet in welke straal ze langs komen maar dat zou je anders even moeten vragen.
Je kunt ook nog even hier kijken: www.gotreeless.com

Groetjes Demelza

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 08:31

demmie schreef:
Had je toevallig al bij buitenzinnig gekeken?? www.buitenzinnig.nl
Daar staat in ieder geval aardig wat op en ze komen ook passen. Ik weet niet in welke straal ze langs komen maar dat zou je anders even moeten vragen.
Je kunt ook nog even hier kijken: www.gotreeless.com

Groetjes Demelza


Ik heb het gelezen, zeer interessant.
De foto op de startpagina spreekt tot de verbeelding......veel bokkers zouden eigenlijk alleen even voor de foto een kijkje moeten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:38

Wat is er dan met die foto?
Wat ik zie is een paard met een gekleurde teugel, iemand met breed uitgezette handen. En ik hoop maar dat het bij het bit een stukje ander gekleurde teugel is, anders is het een scharenbit en dan met zulke handen?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 12:51

Het gaat om de beweging van het paard. Volgens mij rijdt deze mevrouw met een hoepel, vandaar dat ze de handen zo breed heeft. Ik heb daar op zich niets mee, maar het paard loopt mooi door zijn lijf zonder contact met de mond.....ondanks dat ik daar niet veel mee heb, moet ik zeggen dat ik dat rijkunstig vind!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:53

rijden met een hoepel? kan je dat toelichten?