Waarom gebruik jij die trainingsmethode?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Waarom gebruik jij die trainingsmethode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 23:04

We zijn nu erg veel bezig met de trainingsmethode van Anky en Fans..
Maar er zijn veel meer manieren om je paard los te werken.
Wat voor een trainingsmanier gebruik jij? En wat ik nog belangrijker vind: Waarom gebruik jij die trainngmethode bij jou paard?

Ik ben benieuwd of we met dit topic er een beetje achter kunnen komen welke methode er bij welk type paard past (bijvoorbeeld hele lange paarden, of paarden met hele ruime gangen of juist een korte gang..)

Maar hou het echt bij meningen, want iedereen heeft een eigen mening en een eigen manier van rijden. Niks is fout, alles kan beter Knipoog

She's my lady Lovers


Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:18

Ik heb gewoon een methode ontdekt, waar Padij zich goed bij voelt, en dat ze ook echt ontspant.
Ik moest Padij eerst rechtrichten.
Ik ben weleens naar een paar clinics van Antionne de Bodt geweest, en toen heb ik die methode op Padij uitgeprobeerd.
Ze is wel wat rechter geworden, maar nog niet optimaal.

Verder krijg ik les, en van mn instructrice moest ik ALTIJD beginnen met een lange teugel met dr neus op dr knieen, (bij wijze van) , heel lang los stappen, en dan galoperen ,dus niet eerst draven, dus niet eerst draven, en daarna zo draven, dan nog een keer in galop met lange teugel, en altijd drang naar voren, dan oppakken, en oprichten, nou dan loopt padij als een tierelier.
dan volgt ze je hand, ontspant HELEMAAL, en je voelt gewoon onder je kont dat je paard helemaal door zn lijf loopt.

Ik moet haar eerst zo los maken, omdat ze heel erg teugelkreupel gevoelig is.

Daar ben ik nou HEEL erg mee bezig.
Verder heb ik niet echt een methode, tja, de methode van mn instructrice.
En daar heb ik al heel veel van opgestoken.

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 05:52

Dundee, een manege paardje, probeer ik door middel van laag diep en rond los te werken....

Eerst vroeg ik haar aan de teugel door kneepjes te geven, maar hiervan kreeg ze een valse knik in de nek. Toen Antoinette een keer mee kwam heeft ze mij die methode van anky laten zien, maar dan wel niet zo opgekropt en strak maar juist wat losser... en daarop reageerd ze heel goed, want daarna is er geen valse knik meer, alleen het voorwaartse moet ik heel goed op blijven letten, ze is namelijk een beetje lui Knipoog

Maar vind deze methode ook heel goed, ze lopen vanaf het begin af aan netjes over de rug en gebruiken hun hele nek. Om daar te lopen MOET de achterhand er wel onder, anders dan kiepert hij zo voorover... (wat eigenlijk meestal wel zo is) en de paardjes worden er dus ook heel ontspannen van...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 08:55

Ik heb niet echt een vaste methode. Wat bij mijn paard wel goed werkt is losrijden zoals Tineke Bartels tijdens een clinic uitlegde. Daarbij rij je de eerste 10 minuten constant overgangen om het paard goed flitstend op het been te krijgen en stel je je paard om en om hoog en laag in. Hierdoor is mijn paard goed los en kan ik vooral met dit warme weer wat korter inrijden en gelijk aan de oefeningen beginnen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 08:59

Ik heb geen methode ik zie altijd wat we doen als ik erop zit. Soms dan rij ik alleen maar lang, rond en diep (eigenlijk lange teugelwerk) soms dan ga ik voor een paard van een halve meter korter. Het ligt altijd een beetje aan ons gezamelijk humeur. Uiteindelijk komt het er wel op neer dat we beiden heel veel plezier hebben en met sprongen vooruit gaan. (vdw zelfs een piroutte gedraait, uiteraard spelenderwijs en ongetwijfeld technisch niet 100% maar het was wel leuk)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:04

Tsja, ik heb geen eigen paard en de paarden die ik rijd, rijd ik, of probeer ik te rijden volgens de methode vande eigenaar/vaste ruiter.
Op de paarden van Geral probeer ik dus te rijden volgens methode AdB, op Lodewijk rijd ik op de manier van Kim, dus eerst laag instellen, flexen en dan langzamerhand hoger instellen.

Ik heb dus geen vaste methode waarin ik rijd, gewoon omdat ik het niet eerlijk vind tegenover de paarden en ik me ook niet voor kan stellen dat de eigenaren blij zijn als ik hun paarden op een compleet andere manier ga rijden. Ik probeer voor mijn 'eigen' manier van rijden alles een beetje mee te nemen van wat ik geleerd heb. Bij het een vind ik dit handig, bij het ander dat en bij alles wat ik nieuw leer van de verschillende methodes komt er weer iets bij bij mijn 'eigen' stijl (waarin ik dus bijna nooit rijd Haha! )

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:12

als ik rij,soms rij ik niet eens los?
als ik erop zit stap ik wel even met lange teugel,dan pak ik ze op,en erna ga ik draven enz. en gewoon op een gewoone manier aan de teugel.
soms doe ik in de stap en erna in de draf eerst laag werken,maar dat lukt soms moeielijk in het begin,en mickey loopt gewoon van het begin meteen heel los en soepel enz dus heb ik dat nooit gedaan,raar genoeg doet geloof ik niemand dat bij ons op stal?
ik doe het dus soms,in de stap en begin draf laat ik haar wat dieper lopen en erna laat ik haar iets omhoog komen.
als ze erg lastig gaat doen,of met wijken laat ik haar soms een beetje dieper lopen,dan ontspant ze en doet ze de oefening wat beter.
in de galop heb ik haar diep leren lopen,zodat ik haar nou omhoog pak in de galop en nu loopt ze netjes aan de teugel.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:00

Hoe je je paard traint is heel verschillend. Die van mij houd van afwisseling en je moet rustig blijven, maar zeker wel laten merken dat je de baas bent en blijft, maar niet boos worden!
Als je omhoog wil komen hou ik mn hande laag zodat ze niet haar zin krijgt om hoofd in de lucht te steken en leg ik mijn benen duidelijk aan op vw. Voorderest negeer ik het steigeren.

Ze gaat hiermee met sprongen voorruit! Hoe beter ze loopt, hoe korter de arbeid, maar zeker wel de oefeningen waar we aan toe zijn worden gedaan!

Gr. Tamara

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 12:14

En de eigenaresse van Padij geef ik zelfs een beetje les.
(ze kent zogoed als niets)
En tegen haar zeg ik de zelfde dingen als mijn instructrice tegen mij zegt, maar dan op een wat makkelijkere manier, en laat de moeilijkste stukken eruit, want als ik die zeg, dan begrijpt ze er heel *** meer van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 14:41

Ik heb geen methode.......vind het ankyprincipe wel een van de beste manier om te rijden, maar aangezien ik daar zelf nooit les in gehad heb, rijd ik het ook niet.

Ik kijk altijd gewoon naar het paard, wat voor exterieur heeft het dier, wat voor beweging, wat zijn de tekortkomingen, en daar stel ik mij op in tijdens het rijden.

kan niet zeggen dat ik een systeem heb, lijkt mij ook vrij onmogelijk aangezien ieder paard anders is. Die van Anky zijn allemaal de berg op gebouwd maar de mijne niet.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:29

Ik rij op een manier dat eigenlijk tussen VWNW en RDL inzit. Zo bekijk ik het tenminste.

Ik ben hiermee begonnen toen ik een nieuwe instructrice kreeg, zij traint haar paarden ook op deze manier en het past ook gewoon heel goed bij mijn paard.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:48

Ik stap mijn paard minimaal een half uur in. Dit doe ik elke keer in lekkere ontspanning. Vaak ga ik een stukje de polder in ofzo (10 min à kwartiertje) maar ik houd mij aan die 30 minuten. Daarna begin ik pas met een langer teugeltje te draven. Mijn ouwegie is een dieseltje (nou ja, -tje...) en het duurt altijd even. Dan probeer ik minimaal 1 dag in de week rust (lekker op land laten staan of uurtje of langer of meerdere malen per dag in de losgooi paddock). Ook rijd ik haar niet elke keer fanatiek door. ik wissel het een beetje af.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:28

Ik rij volgens de methode die volgens mijn instructrice het beste bij ons paard past Haha! .

In ons geval is dat: net iets lager instellen dan het paard zelf aangeeft zodat hij goed zijn rug gaat gebruiken (paard heeft erg lange rug). Lukt het in draf niet? Dan het in galop voor elkaar krijgen en daarna terug naar draf. Achterhand proberen te activeren door overgangen te rijden (ook binnen dezelfde gang). Veel voltes rijden zodat de aanleuning van 'mij' is ipv van 'hem'. Ook op het strand vooral in draf rechtstellen en laag instellen zodat hij zijn rug gebruikt (op strand ook opletten want hij wil altijd in dezelfde galop aanspringen).
Instructrice heeft aangegeven dat het niet zo'n ramp is als ik hem laag train aangezien wij op wedstrijden door de situatie toch vanzelf wel weer wat opgerichter en op de LL komen.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:54

Ook ik begin met de LRD houding, voor zover mn paard die aan wil nemen. Gewoon om dr lekker over dr rug te krijgen, voor de ontspanning en omdat mn instructrice het een fijne houding vindt om het paard in los te werken. Hierna laat ik dr een rondje aan de lange teugel. Daarna volgt de training in oprichting.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:57

vwnw betekend dat voor-waarts-neer-waart?
en ldr?
ik lees de laatse tijd allemaal van die raare afkortingen? Haha!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:22

Per paard is het verschillend: een lang paard die een lage halsimplant heeft, zal ik eerst wat ronder en dieper instellen, maar uiteindelijk meer bergopwaarts laten lopen. Uiteraard moet je dan uitkijken dat het paard dan niet te snel wil verkrampen in de rug. Tussentijds rij ik dan wat over de rug of de oefening zelf weer wat dieper.

Een paard die zeer flexibel en compact is, hoeft daar veel minder aan te doen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat ik hem constant hoog ingesteld heb.

Het belangrijkste is in ieder geval dat de motor van achter goed werkt. Dus dat deze ten alle tijde kan verkleinen en aktieveren tot groter en ruimer kan lopen. Dit kan gebruikt worden in combi met de lage of hoge lijn.

Uiteraard is de hoge lijn moeilijker vol te houden met een akieve draf, omdat de rug dan meer belast wordt. Daarom maak ik dankbaar gebruik van de hoeken om het paard meer eronder te laten lopen, of het nu laag of hoog ingesteld is.

Als het paard hier aktief op reageert is het meteen ook een stuk makkelijker om hem van hieruit bergopwaarts te rijden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:21

Ik rijd en train volgens onze eigen methode. Deze methode is een basis methode dus voor alle paarden geschikt. We veranderen af en toe de benadering en passen die dan aan aan het paard en/ of de ruiter. Het principe blijft gewoon gelijk. Wij gebruiken deze methode omdat het effect op de paarden erg goed is, op gezonde paarden maar vooral op paarden met (ernstige) problemen. Bovendien is de methode erg plezierig om mee te werken. De paarden lopen allemaal met swung en tact, vol souplesse en hebben plezier in het werk, dat geldt voor zowel het rijden als het longeren. Daarom train ik volgens onze methode.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:32

Nee he gaan we dit weer krijgen.... Intressant aqua! Kan je ook jouw methode uitleggen. Graag op ongeveer dezelfde manier als Tyrza dat gedaan heeft

*spelfout in Thyrza haar naam*
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 14-08-03 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:43

Aqua: Ik ben ook erg benieuwd wat die methode nu inhoud...???


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:56

Ik heb geen methode. Ik kijk naar het humeur van B'elanna en mijn eigen humeur en naar probleempjes die ik de vorige dag ben tegengekomen en dan besluit ik wat we gaan doen. Bijvoorbeeld: heeft een van ons duidelijk geen zin, dan ga ik springen (vindt Lanna altijd leuk) of freestyle door de bak scheuren. Wilde B'elanna zich de dag ervoor niet goed rechtmaken, dan ga ik western rijden (ze moet dan veel makkelijker tussen de teugels blijven op een hand en ik blijf zelf makkelijker van de teugels af). Niet-willen-rechtmaken is meestal terug te voeren op een ingeslopen fout van mij. Als we allebei echt zin aan werken hebben, ga ik aan het werk met moeilijker dressuur- of westerndingen. Kortom: ik bekijk het per dag.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:59

Ach ja, zo train ik ook volgens onze eigen methode.
Door onze methode treedt mijn paard van achter actief onder, gebruikt het haar rug en voelt het soepel en ontspannen aan.

Maar goed, nu omschreven:
Ik begin door mijn paard diep en rond te laten lopen waarbij ze hals en rugspieren aanspant. Na wat links en rechts buigen draaf ik aan in een actieve draf waarin ze met haar hoofd ook ver naar beneden mag.
Door tempowisselingen probeer ik haar goed op het achterbeen te krijgen.
Dit idem in galop.
Na een tijdje beginnen we met wat SB en travers op een volte 15 meter. Hierbij komt ze met haar hoofd wat hoger en gaat ze wat meer zitten.
Ook maak ik haar wat scherper door stap-galop-stap-overgangen (5 passen stap, 5 passen galop, 5 passen stap, etc)
Hierin ook af en toe een stukje middengalop.

Tijdens de training blijf ik telkens controleren of ze recht is en of ze geen valse aanleuning geeft.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:31

nou, waarom weten we allemaal. om ons paard optimaal te kunnen laten lopen, ontspannen, met tact,...... (vul maar aan Haha!)

apple en tyrza zeggen ook gelijk waarom die methode bij hun paard(en) past.

paard met lage halsinzet, lange rug, .....

maar net als nistria wil ik wel weten waarom jij bij jouw paard die of die methode gebruikt? ons doel is nl. allemaal om hem zo optimaal mogelijk voor te stellen, te laten lopen zoals we willen, waarbij je paard zichzelf optimaal voelt.

maar als je weet: m'n paard heeft een laag ingezette hals dan kan je der naar trainen. als je't niet weet train je misschien op een 'verkeerde' manier voor dat paard. (of kan het in ieder geval verbeteren indien je der wel naar traint/rekening mee houdt).

in ieder geval daar begon ik mee toen m'n instructrice m'n paard zag.
die bekeek m'n paard,
later kan je je methode wat aanpassen aan het karakter van je paard, enz.

dat vind ik in ieder geval zeer positief. er zijn nog vele trainers zat, die zich vastpinnnen op één methode.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:56

Op de merrie begin ik meer vwnw omdat ze dan haar rug beter gaat gebruiken, en ook haar achterhand, ze wordt er sowieso nageeflijker door.Later stel ik er wel hoger in.Bij haar doe ik de oefeningen door gewoon tussendoor, omdat ze dan actiever blijft, ook leg ik de lat meestal iets te hoog,zodat ze oplettend en actief blijft.

De ruin rijd ik nooit vwnw omdat hij dan wil gaan hangen en zn achterhand laten slepen.Stel ik m gelijk hoger in dan is hij van achteren wel actief, en dan stapt hij ook ruim over.
Met hem draaf en gallopeer ik snel aan, en dan begin ik aan de oefeningen en komen alle gangen dus nog een keer maar dan meer bij elkaar gereden/verzamelder.(niet echt verzameld)

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 09:50

Aqua8horse schreef:
Ik rijd en train volgens onze eigen methode. Deze methode is een basis methode dus voor alle paarden geschikt. We veranderen af en toe de benadering en passen die dan aan aan het paard en/ of de ruiter. Het principe blijft gewoon gelijk. Wij gebruiken deze methode omdat het effect op de paarden erg goed is, op gezonde paarden maar vooral op paarden met (ernstige) problemen. Bovendien is de methode erg plezierig om mee te werken. De paarden lopen allemaal met swung en tact, vol souplesse en hebben plezier in het werk, dat geldt voor zowel het rijden als het longeren. Daarom train ik volgens onze methode.


Snap er helemaal niks van Verward Haha!
Hoe en waarom vind ik belangijker... Zou je dat uit kunnen leggen..??

She's my lady Lovers

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:48

Wellicht kan het wat meer duidelijkheid scheppen als mensen die hier een omschrijving neerzetten van de manier van rijden, er ook aan denken om een korte omschrijving erbij te zetten van de bouw van het paard.
Ik rijd zelf twee volle zussen, de een wat compacter met een supermotor vanachteren, een normale rug en hals. Qua bewegingen en tempi niets op aan te merken. De andere heeft een wat langere rug en hals, de hals wat hoger ingezet dan de een. De stap is vaak verkort (alleen onder het zadel). Wat nu voor beide de meest optimale manier is om te rijden, weet ik nog niet.
Ik hoop eigenlijk op een aantal trainingstips.... Haha!
(ben nu zo'n maand of 2-3 bezig, ong. 3 keer per week hooguit een half uur per keer)

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers