Mijn aanleuning is niet goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Mijn aanleuning is niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 09:49

Waldo geeft steeds beter na. Zijn halsspieren beginnen ook mooier te ontwikkelen (voorheen had hij vnl onderhals, nu krijgt ie eindelijk bovenaan wat meer bespiering.

Mijn probleem: Hij volgt mijn hand niet. Ik wil hem in de training graag lager instellen zodat hij beter over de rug gaat lopen, maar hij is van nature een paard dat erg graag met zijn hoofd hoog loopt. Zodra ik toesta, blijft ie lekker hoog lopen. Ik heb hierdoor ook problemen met het halsstrekken; als ik teugel geef steekt ie alleen zijn neus naar voren ipv te zakken.

Wat raden jullie mij voor oefeningen oid aan om dit beter voor elkaar te krijgen?
Laatst bijgewerkt door Laura op 11-08-03 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:56

vaak is het eeen probleem dat je paard dan niet goed aan je been is
als je paard echt goed aan het been voorwaarts is volgt hij de hand ook beter
en verschillend instellen, met losrijden wat ronder en dieper, daarna iets omhoog of het neusje weer even naar voren
probeer dat veel af te wisselen, en zorg ervoor dat je paard echt goed voor het been is

Cenna
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:35

Tja, moeilijk natuurlijk vanaf internet. Gooi de teugels eens los (wel heel licht contact houden natuurlijk) en ga eens lekker rijden zonder haar aan de teugel proberen te krijgen. Rij voltes e.d. door te sturen met je zit en benen. Volgens mij komt hij op den duur wel zelf naar beneden en probeer dan met je been naar je hand te drijven, zodat het paard jouw hand gaat opzoeken. Het heeft mij goed gedaan op deze manier. Veel succes.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:36

Ben het met Bodien eens, zorgen dat je paard goed aan het been staat. Dan pas kun je tegen je hand aan gaan rijden.
En wat het lager instellen betreft. Altijd eerst zorgen voor nageeflijkheid, dat mag best wat hogerop zijn, en dan vandaar uit lager in gaan stellen.
Je ziet vaak dat mensen hun paard 'koud' lekker laag naar beneden willen hebben. Maar dit resulteerd vaak in een wat geforceerde manier van 'laag instellen' met een achterbeen wat er niet bij te houden is en het paard zal dan ook nooit over de rug gaan lopen. Vergeet niet dat aanleuning aan de voorkant altijd van achteruit moet komen!
Succes ermee! Lachen

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:42

Wees zelf altijd ontspannen, ik heb hetzelfde probleem gehad, ga gerust 10 min instappen(dit lijkt kort, maar de meeste doen nogeeneens 5 min.) met lekker losse teugel, hoofd omhoog mag, hij hem wel rustig bezig dan, figuurtjes rijden enzo,is hij echt fris, laat hem pittig draven, en ga dan stappen, als hij een beetje ontspannen is, geef je kleine kneepjes, geeft hij hier een beetje op na, doe dan telkes bij een kneepje een stukje teugel meegefen, HEB GEDULD!,niemand kan ontspannen op commando

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:17

Mijn instructiekamp-ervaring:

Je moet van achteren naar voren rijden, goed voorwaarts en naar de hand toe rijden. Dat kun je alleen bereiken door hem goed aan je been en goed voorwaarts te hebben. Blijf geduld hebben...Je kunt ook gerust een uur stappen, als ie maar naar beneden komt.

Ik zelf doe eerst 10 minuten stappen, aan de lange teugel zonder contact, en dan linksom en rechtsom en datzelfde in draf en galop. dan pas pak ik ze wat op, dus een contact teugel.
Dan goed voorwaarts rijden, voltes maken, buigen, stelling links, rechts, contrastelling, volte openen en sluiten...
Dan pas pak ik ze echt op, ophoudingen maken, maar hij moet wel netjes laag blijven...

Ik dacht in ermelo ook van hij volgt mijn hand niet, toen hadden we les van ellen van de berg en die pakte mijn hand vast en trok die naar voor, naar achter enz. Ik werkte trug zei ze....ik moest meer volgen.
Dus ik ging stappen, en ik volgte nono z'n mond net zoals ik net haar hand volgde... In een keer liep ie lang en laag, rond, ontspannen en nam ie stappen als een paard....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 15:54

Cenna schreef:
ga eens lekker rijden zonder haar aan de teugel proberen te krijgen. Rij voltes e.d. door te sturen met je zit en benen. Volgens mij komt hij op den duur wel zelf naar beneden


Bedankt voor het advies Haha! maar dat is dus niet het geval bij mijn dondersteen, die zal vrolijk met de neus omhoog door blijven kachelen hoor Haha!

Ik weet dat Waldo meer aan mijn been moet komen. Ook dit is een probleem, vooral nu met dit weer. Hij stompt namelijk nogal af omdat ie geen zin heeft om te werken. Volgens mijn nieuwe instructeur rijd ik teveel voorwaarts en wordt ie daardoor zwaar op de hand en in de mond. Ik ben nu dus heel veel overgangen aan het rijden en probeer te voorkomen datik steeds meer ga benen.

Wat is paardrijden toch moeilijk af en toe... Scheve mond

Cenna
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:40

Tja, gewoon blijven oefenen. Raad geven is altijd moeilijk op internet.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:42

Je kan toch gewoon je benen stilhouden? En je zit tamelijk rustig houden? Dat lijkt me allemaal makkelijker dan juist teveel voorwaarts rijden. Je wordt er in ieder geval minder moe van Lachen Ga maar lekker ietsje achterover zitten, laat hem ontspannen beginnen zoals benetton schrijft en ga pas draven als je paard ontspannen zijn hoofd laat zakken. Of laat hem eerst uitrazen en ga dan rustig oefenen. Ieder paard is weer anders en sommige paarden zijn wat moeilijker te ontspannen, evenals ruiters Knipoog Kalm blijven is in ieder geval een must, als jij niet ontspant doet het paard het al helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:17

Ik denk dat je je paard veel actiever en sneller moet maken van achteren. Voorwaarts rijden is niet hetzelfde als in een steeds hoger tempo met veel been door de bak heen rijden.
Veel overgangen rijden en snel achter elkaar. Probeer eens 4 overgangen draf-stap te maken op de lange zijde [40mtr] en kijken eens of je dat op kan voeren. In dat kleine stukje draf of stap moet je paard wel elkker actief doorlopen en niet helemaal uit elkaar vallen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:42

Ja, overgangen zijn altijd goed. Ik zou je paard ook over balkjes laten lopen zowel tijdens het longeren als het rijden. Het rijden en longeren zou ik ook voorlopig afwisselen om de dag.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:07

Ik denk eerder dat je pony zich vastzet in de rug en zich niet wilt ontspannen.
Ik zou beginnen in stap, goed voorwaarts stappen en proberen de neus er zoveel mogelijk uit te rijden( naar voren en naar beneden) zodat je meer ruimte en ontspanning krijgt. Zorg dat je zelf rustig en ontspannen zit.
Ik denk eerder dat je in draf wat onder zn tempo moet gaan rijden en lief zijn met de hand. Aan de teugel zetten en als hij nageeft gelijk je hand wat toestaan en kijken of hij je hand volgt. Dit lukt niet in 10x maar ik denk dat je wel 100x moet toestaan voor ze het begrijpt en durft te ontspannen. Veel voltes sturen en kijk uit dat je door de overgangen niet meer spanning krijgt.
Als hij weer heel erg gespannen wordt ga je weer even stappen en zoek je de ontspanning weer in stap op..
Succes