Veel problemen opgelost door goed passend zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Veel problemen opgelost door goed passend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 22:59

Wij denken dat veel problemen grotendeels kunnen worden opgelost door een goed passend zadel. uiteraard hoort daar goed voer, goede training en een goede verzorging bij. Toch denken wij dat mensen zich niet bewust zijn van de gevolgen van een niet passend zadel, terwijl deze verstrekkend en ingrijpend kunnen zijn. Met regelmaat moet je je zadel laten nakijken. Een voorbeeld een paard met problemen kwam bij ons(van een eigenaar) en een zadelmaker maakte het zadel op maat, na 4 weken moest het zadel al 3 cm breder worden gemaakt omdat het paard zich enorm ontwikkeld had. Je moet het maar net weten, deze amazone rijdt ZZ-licht.
Hoe leeft dit bij jullie en hoe staan jullie hier tegen over?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:00

Een goed passend zadel lijkt mij een eerste vereiste voordat je op het paard stapt.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:10

Een goede zadelmaker/verkoper zal je op het feit wijzen dat door werk je paard beter/meer bespierd raakt. Dus is het heel logisch dat dat gevolgen heeft voor je zadel.
Het is ook onderdeel van de elementaire kennis die een paardenbezitter behoort te hebben, ik kan me dat van een ZZ-licht ruiter slecht indenken dat die het niet doorheeft (maar alles kan natuurlijk).

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:15

Je wilt niet zien hoeveel paarden-misere wordt veroorzaakt door marginaal zittende zadels. Echt slecht zittende, daar wordt men nog wel eens op gewezen door derden, maar die marginale dingen, die wel leuk lijken, maar niet leuk zijn...
Maar je kan je afvragen in hoeverre mensen in staat zijn om het verschil tussen top en enigszins in orde kunnen zien. Er zijn vele zadel-verkopers die dat verschil niet eens kunnen zien. Ook niet in hun voordeel Knipoog, dus vidn maar eens een echt goede zadelmaker...

Aan de andere kant. Op mijn tweede paard ligt een zadel wat op zich wel acceptabel past, maar wat beter zou kunnen. Toch, ik heb geen zin om een beter vervangend (altijd duurder dus) zadel te kopen, dus het paard doet het er maar mee. Zo ontzettend veel heeft ze er niet van te lijden. Een fout zadel zou ik wel vervangen.
Mijn ponietje krijgt zo'n plastic kinderzadeltje. Die blinken toch ook niet uit in mooie pasvorm. Maar hoe veel eisen wil je eraan stellen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 23:20

Ik denk je het neimand kan verwijten, je moet het allemaal maar net weten of geleerd hebben, op bijvoorbeeld een manege of uit ervaring. Het is eigenlijk ook heel logisch, maar toch wordt het onderschat. Sommige mensen zijn zich van geen kwaad bewust, en anderen denken dat ze het zelf wel kunnen zien. Ik denk dat paarden erg gecompliceerd zijn, zeker in hoe we de paarden nu gebruiken, maar dat er veel deskundigen zijn op paardengebied waaronder een zadelmaker. Daar is helaas ook veel kaf onder het koren...en je moet net zo iemand treffen!
Neem bijvoorbeeld het gebruik van gelpads....als een zadel niet past wordt het van een gelpad niet passender, eerder knellender. Als een zadel wel past heb je bijna nooit een gelpad nodig. Ik wist dat ook allemaal niet totdat we 15 jaar geleden regelmatig naar een zadelmaker zijn gegaan. Het is gewoon super belangrijk om goed te kunnen presteren met je paard!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:25

Zij die goed presteren in de paardensport hebben of zelf meer dan gemiddelde kennis over paard en paardenwelzijn, of worden omringd door mensen met meer dan gemiddelde kennis over paard en paardenwelzijn.
De echte problemen zie je toch meer bij de goedwillende particulier die denkt dat een paard leuk is om eens per 14 dagen een rondje op te rijden. Bij hen is het zadel trouwens slechts 1 van de vele uitdagingen Knipoog.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 23:27

Dees schreef:
Je wilt niet zien hoeveel paarden-misere wordt veroorzaakt door marginaal zittende zadels. Echt slecht zittende, daar wordt men nog wel eens op gewezen door derden, maar die marginale dingen, die wel leuk lijken, maar niet leuk zijn...
Maar je kan je afvragen in hoeverre mensen in staat zijn om het verschil tussen top en enigszins in orde kunnen zien. Er zijn vele zadel-verkopers die dat verschil niet eens kunnen zien. Ook niet in hun voordeel Knipoog, dus vidn maar eens een echt goede zadelmaker...

Aan de andere kant. Op mijn tweede paard ligt een zadel wat op zich wel acceptabel past, maar wat beter zou kunnen. Toch, ik heb geen zin om een beter vervangend (altijd duurder dus) zadel te kopen, dus het paard doet het er maar mee. Zo ontzettend veel heeft ze er niet van te lijden. Een fout zadel zou ik wel vervangen.
Mijn ponietje krijgt zo'n plastic kinderzadeltje. Die blinken toch ook niet uit in mooie pasvorm. Maar hoe veel eisen wil je eraan stellen?


Ik ben het helemaal met je eens! Een ding wil ik toevoegen, een passend tweede hands zadel hoeft helemaal niet zo duur te zijn, dat valt op zich best mee. Ach, en een kind weegt toch haast niets, daar hebben de paarden weing van te lijden.
Ik denk dat moet gaan totdat je zadel goed aangepast aan het paard is(dat hoeft helemaal niet zoveel te kosten) Alleen dan kun je optimaal gaan trainen denk ik, omdat het zadel dan het paard niet belemmert in zijn beweging en het gewicht van de ruiter gedragen en verdeeld wordt. Bovendien is een zadel dat past en dus goed ligt ook erg belangrijk voor de rug van de ruiter omdat hij dan in het middelpunt zit.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 23:29

Dees schreef:
Zij die goed presteren in de paardensport hebben of zelf meer dan gemiddelde kennis over paard en paardenwelzijn, of worden omringd door mensen met meer dan gemiddelde kennis over paard en paardenwelzijn.
De echte problemen zie je toch meer bij de goedwillende particulier die denkt dat een paard leuk is om eens per 14 dagen een rondje op te rijden. Bij hen is het zadel trouwens slechts 1 van de vele uitdagingen Knipoog.


Ik twijfel of je gelijk hebt...bij de niet recreatieve ruiters zou er op zadelgebied (helaas) ook nog veel verbeterd kunnen worden, denk ik.
Toch denk ik dat het vaak onwetentheid is.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:35

Hoi Aqua8horse, hoe denk jij dan over boomloze zadels?
Die kunnen in principe namelijk niet te smal zijn voor het paard.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 09:19

Daar heb ik geen ervaring mee, en daar kan ik me eigenlijk ook geen voorstelling van maken. Hoe worden die dan gedragen op de paardenrug?

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:23

is een hele site van en enkele bokkers zijn er reeds enthousiast over.
www.boomloosrijden.nl
kijk maar voor wat achtergrond info.

verder ben ik het met je eens dat een zadel goed moet passen.

draag eens slechtzittende schoenen? na een uurtje stappen kan je niet meer.
als je die schoenen dag in dag uit moet dragen, dan misgroeien je tenen, zoals je vaak bij 'oudere' mensen ziet die de afdragers van hun broers/zussen moesten dragen!

Dees

Berichten: 18873
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:33

Ja, wat te denken van zadels met luchtkussens...
Dat moet de pasvorm toch bijzonder ten goede komen, is mijn verwachting.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 09:37

Dees schreef:
Ja, wat te denken van zadels met luchtkussens...
Dat moet de pasvorm toch bijzonder ten goede komen, is mijn verwachting.

Wij hebben in drie zadels(zou ze het liefste allemaal willen met lucht) lucht van het FLAIR systeem. Dat bevalt ons prima. Misschien is het leuk, als het je schikt natuurlijk, om naar onze opendag te komen op 17 augustus in CREIL. Daar zijn ook 2 zadelmakers aanwezig en dan kan je de zadels op lucht zien en misschien wel even voelen. Ik moet wel zeggen dat zowel het paard als de ruiter er aan moet wennen, maar dat is in 3 dagen klaar.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:39

ik ben der niet direct voorstander van.

volgens mij gaat na een tijdje de lucht -nouja hoe zeg je dat- 'op' raken.

=> zoals een luchtmatras die je keihard opblaast , na een week weer lucht nodig heeft. (snap je wat ik bedoel?)

en ik denk hoe ouder je zadel met lucht wordt, hoe sneller het aangepast moet worden.

t'is mss wel ideaal voor jonge, snel ontwikkelende paarden. op voorwaarde dat je dat zadel en je paard regelmatig laat controleren door de zadelmaker.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:28

ik ben het echt helemaal mee eens wat je zegt, ik zie vaak mensen met een niet passend zadel op hun paard rijden, veel te groot of veel te klein,

wij zeggen altijd tegen dat soort mensen, welke aat schoenen heb je, zeggen ze bv 39, zeggen we terug: heb jij weleens een hele tijd met maat 36 gelopen terwijl je maat 39 hebt, dat is gewoon precies hetzelfde,
je hebt het dan alleen aan je voeten, maar je krijgt echt overal last hoor,

dat vind ik echt nog het belangrijkste denk ik, dat je een goedpassend zadel hebt, dan maakt het ook minder uit of iemand slechter rijd, omdat de druk enzo toch goed word opgevangen, bij een slechtpassend zadel is dit niet zo en krijgt je paard dus pijn,
hihi beetje offtopic misschien maar dat wilde ik maar ff zeggen...

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:07

Rijden die zadels met luchtkussen echt goed? Aan de ene kant leken ze mij heel fijn maar blijven ze echt goed liggen?

Ik ben er overigens een voorstander van om regelmatig met paard en zadel bij de zadelmaker langs te gaan. Ik ga komende week ook weer met het paard naar de zadelmaker. Dan kan hij precies bekijken hoe hij verandert moet worden. Mijn paard is namelijk ook in korte tijd erg bespierd geraakt.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 13:19

kattebeest schreef:
ik ben der niet direct voorstander van.

volgens mij gaat na een tijdje de lucht -nouja hoe zeg je dat- 'op' raken.

=> zoals een luchtmatras die je keihard opblaast , na een week weer lucht nodig heeft. (snap je wat ik bedoel?)

en ik denk hoe ouder je zadel met lucht wordt, hoe sneller het aangepast moet worden.

t'is mss wel ideaal voor jonge, snel ontwikkelende paarden. op voorwaarde dat je dat zadel en je paard regelmatig laat controleren door de zadelmaker.


Nee, dat is niet waar! Ik heb mijn zadel nu bijn a3 jaar op lucht en het is niet leeggelopen, zoals je beschrijft. Wel heb ik door een ongeval met de auto even een tijd rustig aan moeten doen, toen is de zadelmaker geweest
toen ik weer wilde beginnen. In pricipe hoef je weinig aan luchtzadels doen. Dat komt omdat ze zich niet vastkunnen zetten onder het zadel omdat ze geen grip krijgen op de lucht. Met kussens kan dat dus wel, daarom moeten die vaker worden gecontroleerd. Als een paard getraind wordt moet het natuurlijk altijd gecontroleerd worden op ontwikkeling van spieren maar dat heeft niets het leeglopen van lucht te maken. Vooral paarden die scheef zijn en dus een kant beter ontwikkeld hebben, hebben erg veel baat bij een zadel op lucht, omdat de lucht gemakkelijk kan worden aangepast aan het probleem. Nee, ik zou graag al min zadels op lucht hebben, heb er nu 3 en dat bevalt grandioos! Ook voor de paarden is het plezieriger. Je moet er wel even 2 of 3 dagen samen aan wennen maar ik wil niet meer anders. Het is jammer dat het inbouwen nog zo kostbaar is, al is het resultaat enorm, dus een goede investering. Het punt is alleen dat je het wel even moet betalen. Het is echt goed voor alle paarden, en of het zadel oud of nieuw is maakt ook niets uit. Het is natuurlijk wel handig het kosten van het inbouwen hoger zijn dan de waarde van het zadel om mogelijk te zoeken naar een andere oplossing.
Maar onze ervaringen zijn geweldig te noemen!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:17

dat is het flair systeem dat je laat inbouwen.

ik had het op 'cair'
dan heb je achteraan je zadel een 'sjupappe' zoals we dat in dialect noemen. (zoiets als het gat in je fietsband, waarlangs je de lucht in je band pompt) daar geraakt volgens mij de lucht wel uit. 'bederft' de lucht. niet?

of is cair nou zelfde als flair? nee he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 08:28

Natuurlijk is een goed passend zadel erg belangrijk.
Als het ergens verkeerd drukt kun je nooit verwachten dat je paard ontspannen kan lopen.

Ik laat dus ook altijd de zadelmaker kijken en dan daarna nog mijn instructrice ter bevestiging.
En in de gaten blijven houden voor evt. opvullen o.d.


Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:13

Een goed passend zadel is eigenlijk een eerste vereiste. maar ik moet zeggen dat dit bericht me wel aan het denken zet. Ik zou eigenlijk ook eens een zadelmaker moeten laten kijken, gewoon om het zekere voor het onzekere te nemen. Krijg dan wel meteen het idee dat als ik zo iemand laat komen, mijn huidige zadel vast niet goed zal zijn, zodat ik een nieuw zadel aan moet schaffen op advies van de zadelmaker. Ik weet het erg negatief maar het is de eerste gedachte die bij me op komt.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 11:22

beppies schreef:
Een goed passend zadel is eigenlijk een eerste vereiste. maar ik moet zeggen dat dit bericht me wel aan het denken zet. Ik zou eigenlijk ook eens een zadelmaker moeten laten kijken, gewoon om het zekere voor het onzekere te nemen. Krijg dan wel meteen het idee dat als ik zo iemand laat komen, mijn huidige zadel vast niet goed zal zijn, zodat ik een nieuw zadel aan moet schaffen op advies van de zadelmaker. Ik weet het erg negatief maar het is de eerste gedachte die bij me op komt.


Dat hoeft helemaal niet. Vaak kunnen de goede zadelmakers ook wat doen aan je huidige zadel. Als dat niet kan, kan je ook een passend gemaakte tweedehand kopen. Die is natuurlijk niet nieuw, maar hij hindert je paard in iedr geval niet. Overigens valt de prijs vaak nog wel mee. Een zadelmaker laten kijken kan nooit geen kwaad.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 11:26

kattebeest schreef:
dat is het flair systeem dat je laat inbouwen.

ik had het op 'cair'
dan heb je achteraan je zadel een 'sjupappe' zoals we dat in dialect noemen. (zoiets als het gat in je fietsband, waarlangs je de lucht in je band pompt) daar geraakt volgens mij de lucht wel uit. 'bederft' de lucht. niet?

of is cair nou zelfde als flair? nee he?


Wat jij noemt ken ik niet...maar voor zover ik weet, zijn er 2 systemen op lucht. De ene is een ringleiding systeem(ben ik geen voorstander van) de andere heeft aparte componeneten. Wel zit er bij beiden (ik denk dat je iets van een ventieltje bedoeld) om de lucht in te nlazen. De lucht gaat er normaal gesproken niet uit en volgens mij bederft het niet. Ik weet niet of cair hetzelfe is als flair, mijn gevoel zegt van wel omdat er bij mijn weten maar 2 systemen zijn, en het lijkt toch wel wat op elkaar. Maar zeker weten doe ik het niet.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:41

Goed zittend tuig dus niet alleen goed passed zadel maar ook goed passend hoofdstel zijn heel belangrijk. Ik vind dat alle basis voorwaarden goed moeten zijn
Party!! goed voer
Party!! juiste training
Party!! emotionele welzijn
Party!! goed passend tuigage

Naat niet passende zadel zie ik vaak dat mensen hun zadel veel te ver naar voren hebben liggen.
Of dat paarden onrustig zijn met hun hoofd omdat de frontriem te strak zit of de gespen de frontruim tegen het oor aandrukken. Of alles niet in op maat zit.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:46

beppies schreef:
Een goed passend zadel is eigenlijk een eerste vereiste. maar ik moet zeggen dat dit bericht me wel aan het denken zet. Ik zou eigenlijk ook eens een zadelmaker moeten laten kijken, gewoon om het zekere voor het onzekere te nemen. Krijg dan wel meteen het idee dat als ik zo iemand laat komen, mijn huidige zadel vast niet goed zal zijn, zodat ik een nieuw zadel aan moet schaffen op advies van de zadelmaker. Ik weet het erg negatief maar het is de eerste gedachte die bij me op komt.

Dat is heel negatief, een goed kwaliteits zadel met houten boom (met bladveren) kan vaak weer goed passend gemaakt worden.
Helaas kan dat niet elke zadelmaker en dat zijn de zadelmakers die zeggen dat je een nieuwe moet kopen dat zegt meer over de zadelmaker dan over iets anders vind ik.
Maar ik zou nooit een zadel kopen met kunstofboom, als je paadr wat scheef is in zijn bespiering of de ruiter zit scheef dan word de boom ook scheef en kan je het zadel weggooien.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-03 14:15

shasta schreef:
Goed zittend tuig dus niet alleen goed passed zadel maar ook goed passend hoofdstel zijn heel belangrijk. Ik vind dat alle basis voorwaarden goed moeten zijn
Party!! goed voer
Party!! juiste training
Party!! emotionele welzijn
Party!! goed passend tuigage

Naat niet passende zadel zie ik vaak dat mensen hun zadel veel te ver naar voren hebben liggen.
Of dat paarden onrustig zijn met hun hoofd omdat de frontriem te strak zit of de gespen de frontruim tegen het oor aandrukken. Of alles niet in op maat zit.


Ja, dit staat als een paal boven water. En een zadel wat te ver naar voren ligt belemmert het paard in de beweging omdat zijn schouder niet vrij ligt.(het zadel ligt daarop als je het te ver naar voren ligt) Daarom is het handig om na het opzadelen even 3 punten te checken:
1/ De boom van het zadel moet beginnen waar de manen ophouden
2/ De schouder moet vrij liggen om optimaal te kunnen bewegen
3/ De singel moet over het borstbeen lopen(plat stuk onder de buik)
Deze controle kan je uitoefenen.(het zijn richtlijnen en voor veel paarden gaat dit op, uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel)

Ook wat betreft de de strakke neusriem ben ik het helemaal eens. Een strakke(aansnoer) neusriem werkt alleen maar tegen. Het leidt de aandacht af bij het paard. Stel je hebt knellende schoenen voor tijdens je examen(gaat om de concentratie) Alle paarden rijd ik met een losse neusriem(3 vingers) dat geldt ook voor de spareriem en mijn paarden lopen goed. Ik zie het nut ook niet van een strakke neusriem, waarom is dat toch zo'n hype? Ik zie er alleen maar nadelen aan.
Het presteren van een paard is een wisselwerking tussen veel dingen en dat moeten we goed in de gaten houden om dat uit ons paard te willen halen wat we voor ogen hebben.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Equinight, germie, Kim_S en 29 bezoekers