Na hoeveel jaar rij-ervaring een eigen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Na hoeveel jaar rij-ervaring een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 17:09

Hoi!

Ik vraag me dit eigenlijk gewoon af: hoeveel jaar reden jullie voordat je je eerste paard kocht, en hoe ging dat in het begin?
Ik rij zelf nog maar drie jaar en heb altijd de droom gehad om een eigen paard te hebben. Maar nu ik er eens zo verder over denk, vind ik niet dat ik genoeg weet om aan zoiets te beginnen. Buiten het feit om dat ik geen geld heb natuurlijk. Knipoog

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Susan


Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:17

Ik reed 3 jaar op de manege..maar reed daarbij ook nog een hackneypony'tje..die niet de braafste was Haha!
Ik kocht alleen wel gelijk het verkeerde paard...
Ik was zelf al niet zo'n held..en ik kocht dus een redelijk nerveus paardje..dat echt een goede ruiter nodig had...
Ik kon dat beessie gewoon niet aan..ze was TE nerveus voor mij.
Uiteindelijk is ze weg gegaan omdat ze een stalgebrek had ontwikkeld..ik had graag nog met haar door willen rijden..kijken of het misschien beter zou gaan na een tijdje maarja..

Een half jaar nadat m'n paard weg was gegaan..kocht ik een tinkerruin..hij zou rond de 4,5 5 zijn..maar ik kwam er later achter dat hij 3,5 was.
Het was het liefste paard..in de omgang dat ik ooit heb gekend...alleen het rijden ging niet tussen hem en mij..ik pakte hem ook niet genoeg aan..om het zo maar te zeggen..uiteindelijk was hij meer de baas over mij dan ik over hem...
Ook deze is verkocht...en nu is het de braafste pony die ik maar ken..gewoon omdat hij nu een baasje heeft die gewoon bij hem past!
Mijn pony is verkocht aan een bokker...(Supertje) dus misschien ken je hem wel?!

En nu...ben ik nog paardloos...maar niet voor lang...als het goed is...donderdag niet meer Haha!
Sorry voor het lange verhaal Haha!

Colga
Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:22

Moeilijk te zeggen.....Ik rijd nu ook drie jaar en ben nu op zoek naar mijn eerste paardje. Ik moet er wel bij zeggen dat ik drie keer in de week rijd *LOL* Ik weet zeker dat ik een heleboel dingen nog niet weet, maar gelukkig heb ik een collega met een eigen paard die me in alles bijstaat...... Haha!

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:24

Toen ik 13 was (ben nu 16) kreeg ik m'n eerste pony. Ik reed toen 5 jaar op een manege. Eerst een keer per week, later vaker omdat ik daar mee hielp en dan ook regelmatig mocht rijden. Toen ik m'n eigen pony kreeg kwam ik pas tot de ontdekking dat ik eigenlijk nog helemaal niet kon rijden Scheve mond
Toen ik mijn pony kocht was het een heel rustig en braaf beestje. Hij kwam bij ons thuis te staan, kon lekker naar buiten, en is veel afgevallen (was veel te dik) en het werd een heel ander paardje. Hij werd veel frisser, vrolijker en actiever. Het rijden ging steeds slechter (ook doordat ik niet goed les kreeg) en ik werd steeds banger. Buiten rijden durfde ik niet meer doordat ik een paar keer met paardje en al recht op de weg afgevlogen was. In de bak werd ik ook steeds banger, pony had dit door natuurlijk en zo ging het steeds slechter en slechter. Ik had vaak al geen zin meer om te rijden.
Ik ben toen priveles gaan nemen (nieuwe instructrice) en zo ging het stukje bij beetje steeds weer wat beter. Ik kreeg weer plezier in het rijden, en ben nu van de week eindelijk weer eens een paar keer buiten wezen rijden zonder dat ik bang was (een hele overwinning voor ons!).

Sorry voor het hele verhaal er om heen, maar hier wou ik even mee verduidelijken dat ik eigenlijk ook met te weinig ervaring aan een eigen pony ben begonnen. Ook had ik gewoon vanaf het begin af aan op zoek moeten gaan naar goede begeleiding bij het rijden. Maar goed, van fouten leert men zullen we maar denken
En van het rijden op een manege zul je toch nooit de ervaringen op doen die je met een eigen paardje wel doet...

Korter gezegd: ik ben er dus eigenlijk te vroeg aan begonnen, heb daardoor een hoop slechte ervaringen gehad, maar ben nu heel blij dat alles weer de goede kant op gaat!

Hoop dat je wat hebt aan m'n reactie!


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:39

Tsja, ik zou zeggen als je weet dat je genoeg ervaring in huis hebt om je paard op tevoeden/opgevoed te houden en op niveau te rijden/houden. Bovendien moet je ook verstand hebben van de verzorging, net als wat je moet doen in bepaalde veel voorkomende gevallen (wondjes, koorts, mok, rotstraal enz.)

Ik denk dat je dan redelijk aan een eigen paard toe bent.

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:49

Ik heb in feb. dit jaar een Tinkermerrie gekocht omdat ik weer wilde beginnen met rijden, de laatste keer dat ik op een paard had gezeten was 15 jaar geleden Haha!

We doen rustig aan en alles gaat goed, ik neem zo nu en dan een priveles in de manege en voor thuis heb ik iemand bij de hand die de puntjes op de i zet, de verzorging is eigenlijk geen probleem, een goede hoefsmid, een goede dierenarts en zelf je gezonde verstand gebruiken Lachen

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:52

ik rijd 8-9 jaar en heb vorige week mijn eigen paard gekregen Lachen

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:57

Ik reed/hielp 3 jaar op een western manege en in het weekend, en 1 a 2x per week bij een collega van mijn vader die renpaarden had (dit was in Nieuw Zeeland en vanaf mijn 10e jaar) Toen zijn we daar verhuisd en kregen wij leasepaarden (omdat we toch terug gingen naar Nederland) Die hebben we 2 jaar gehad. Toen we in Nederland kwamen (toen was ik 15) kreeg ik mijn eerste paard, en die heb/rij ik nog steeds! (ben nu 32), er is er wel ondertussen eentje bijgekomen, en volgend jaar komt er nog eentje bij Haha!

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 17:58

had een paar jaar niet gereden maar daarvoor vanaf mijn achste ik heb mijn paard op mijn 25e gekocht nadat ik hem eerst een half jaar heb gehuurd en weer een paar jaartjes heb gereden.
ik vraag nog steeds een hoop dingen, ik leer nog elke dag bij!

wat ik niet begrijp is dat er dus sommige mensen zijn die 'effe' een paard
kopen en de ballen verstand of rijervaring hebben vind ik niet kunnen laat
je eerst goed informeren het is geen speeltje!

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:01

Telt een shetje waar ik niet op reed ook mee?? toen reed ik pas 2 of 3 jaar !! en mijn rijpony die kocht ik toen ik 5 1/2 jaar reed !


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:04

Ik reed 11 jaar voordat ik een eigen paard kocht.
En in die 11 jaar heb ik alleen maar op handelstalletjes en bij particulieren gereden.
Dus veel verschillende paarden gevoeld Lachen

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:13

Het is in ieder geval een hele verantwoordelijkheid. Je hebt natuurlijk niet alleen de plezierigedingen. Je moet er in ieder egval veel tijd in steken.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:21

Ik heb vanaf dat ik 5 jaar reed verzorgpaarden gehad.. Ik ben begonnen met rijden toen ik 6 was ben nu 19 en heb sinds 3 jaar mn eerste eigen paard.
Als je bang bent dat je niet genoeg kennis/ervaring hebt zou ik een verzorgpaard zoeken daar leer je nl heel veel van en je staat er niet helemaal alleen voor.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:26

ik was 13 jaar, toen reed ik 4 jaar dus. maar ik kende evita al een tijdje..

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:43

ik kreeg mijn eerste eigen pony toen ik 11 was, reed toen dus ehm ff denken zo een 7/8 jaar. daarvoor had ik nog een tijdje een huurpony. maar pas toen ik mijn eerste eigen pony had (een stront eigenwijze shet die nog sterk was ook Scheve mond ) merkte ik dat ik eigenlijk helemaal niet goed kon rijden Bloos! . veel geleerd van hem, veel lol mee gehad (en een bezoekje aan het ziekenhuis door hem Schijnheilig ). en toen uiteindelijk naar een andere gekeken. dochtertje van mijn stalgenoot was al gek van hem en haar moeder wou hem graag overkopen. dus ik een welsh-hengst gekocht van 4. nou daar heb ik qua rijden veeeeel van geleerd en ben sindsdien verslaafd aan hengsten. uiteindelijk te groot geworden en aan mijn neefje verkocht. en nu heb ik een 2-jarige hengst Haha!. ben benieuwd hoe dit gaat aflopen Knipoog

<3Trotse mama van Madison (14-09-09), het prinsesje en Marisol (19-01-12), ons Sumo-kindje <3
|( Papa Hendrik, vredig heengegaan op 25-04-08. Papa Richard, onverwachts overleden op 08-07-08. Uit het oog, maar nooit uit mijn hart!! |(

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:48

Ik ben beginnen met paardrijden (lessen) toen ik 6-7 jaar was, en m'n eerste paard heb ik gekocht toen ik 19-20 was...
Ik heb een jaartje of 2-3 niet paardgereden ertussenin...
Dus ff tellen: ongeveer 10 jaar ervaring..

Ervaring staat bij mij voor: 10 jaar elke week lessen in de manège, een paar bijrijdpaarden/pony's en twee jaartjes elke winter gaan helpen bij de buren die zelf nogal wat paarden hadden...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:48

Ik reed 4 jaar toen ik mijn eerste ponytje kreeg en toen was ik 10 Lachen

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:50

Ik reed al iets van 9 jaar ofzo. Was elke dag tussen de paarden te vinden, had toen ook een verzorgpony, daar meste ik ook elke dag de stal van uit en reed hem bijna elke dag.

Ik moet zeggen dat een eigen pony hebben nog best tegenviel, ook al is het een klein shetje, maar er komt gewoon zoveel meer bij kijken dan als je gewoon een pony verzorgt. Het is echt een grote verantwoordelijkheid die je draagt.

HeleennAnton

Berichten: 394
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:52

ik reed 7 jaar en had 1 jaartje verzorgpony's en hielp elke vakantei op de manege.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:55

Ik reed 10 maanden... en was 15

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:02

Ik reed al 15 jaar toen ik mijn eerste 100% eigen paard kocht. Al die jaren ervoor heb ik op een manege, bij een fokkerij/handelsstal en voor particulieren gereden. Dus wel heel wat paarden en pony's gereden, maar er nooit eerder een van mijn bankrekening betaald...


Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:07

ik reed bijna 8 jaar. waarvan zo'n 3 jaar op een verzorgpony

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid

Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:42

Ik ging op paardrijden toen ik 6 jaar was... Ben nu zelf 17 en heb vorig jaar me eigen pony gekregen, moet wel zeggen dat ik buiten de paardrijlessen om op eigen paarden van me vriendin reed.

Dit is toch wel heel anders vind ik dan op een manege paard/pony rijden. Probeer anders eerst een verzorgpaardje te vinden om zo een beetje ervaring op te doen buiten een manege om. Je hebt dan vaak al meer verantwoording dan met manege paarden, met manege paarden is het al gauw zo van poets poets hup zadel erop en karren maar. Tuurlijk wordt er voor die paarden ook wel goed gezorgd, maar is denk ik toch anders dan met een eigen.

Moet wel zeggen dat er een wereldje voor je open gaat zodra je (eindelijk) een eigen paard/pony hebt!!

Khoop dat je hier iets aan hebt en veel succes ermee verder!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:43

3 jaar manege, 2 jaar manege + vz paarden, 3 jaar privépaarden als eigen paard zeg maar

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 19:51

Hoi!
Bedankt allemaal voor de reacties! Het verschilt nogal per persoon geloof ik.
Ik was ook niet van plan om een paard te gaan kopen. Ik wil een evt paard in de wei hebben en dat is in Den Haag nogal lastig, zo niet onmogelijk. EN ik wil natuurlijk eerst ervaring opdoen!
Ik heb een verzorgpaard gehad maar dat is door omstandigheden niet zo leuk afgelopen. Ik heb daarna bíjna een bijrijdpaard gehad, maar de gezondheid van dat (al oude) paard ging ineens zo achteruit, dat de eigenaresse besloot om haar lekker op de wei te zetten.
Daarna heb ik een proefritje gemaakt op een heel leuk arabiertje, ze vond me netjes rijden maar ik had te weinig ervaring. De eigenaresse wilde namelijk graag wedstrijden gaan rijden en een bijrijder die wat meer haar rij-niveau had.

Dus het wil niet zo lukken met een bijrijdpaard! Huilen En in Den Haag lijkt het sowieso erg lastig te zijn.
Dus ik ga vrolijk door met de manege lessen! Haha!

Doeiii


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GoogleAdsense en 34 bezoekers