Ervaring verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Ervaring verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 18:07

Ik merk nogal eens dat er in topics wordt gezegd, jij hebt nog niet op dat en dat niveau gereden dus mag je er niets van zeggen. Ik ben het hier niet helemaal mee eens, ookal heb je het niet gereden, vaak kan je (ik tenminste) er wel iig iets over meepraten. Dit kan ik voor mijn idee oa doordat ik veel met paarden en paardenmensen ben omgegaan, waardoor ik al veel heb gezien en gehoord en door alles wat ik online en in boeken heb gelezen.
Ik weet wat voor gevoel bepaalde dingen zouden moeten geven en ik weet ook de oplossingen voor bepaalde problemen, ookal heb ik die problemen zelf nog nooit gehad. Zou ik dan die mensen niet mogen helpen omdat ik misschien de nodige praktijk ervaring mis, hoewel ik wel goed kan uitleggen hoe ze die problemen op moeten lossen?

Ik vraag me dus af wat jullie mening is. Moet je alles eerst zelf in de praktijk ervaren hebben om er over mee te mogen spreken, of anderen zelfs tips erover te geven, of mag je er over meepraten op moment dat jij denkt dat je genoeg kennis hebt om dat te doen, ookal kan je het misschien niet in de praktijk uitvoeren of heb je het nog nooit in de praktijk hoeven uitvoeren?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:19

Ik zag laatst idd een topic langskomen waarin dat gebeurde Lachen. Ik denk praktijkervaring niet noodzakelijk is om bepaalde zaken te zien of uit te leggen (of er een mening over te hebben).

Sommige mensen kunnen goed rijden, maar niet onder woorden brengen wat er gebeurd. Anderen hebben die ervaring misschien niet maar kunnen wel goede uitleg geven.

Het word een ander verhaal als iemand ongegeneerd iemand anders de grond in zit te praten terwijl die persoon zelf nog geen deuk in een pakje boter kan rijden (vooral met onderwerpen als 'houding' en 'wedstrijdresultaat' zie je dat nog weleens gebeuren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:21

Hangt er een beetje vanaf. Om bij jou te blijven, Jacksel: jij weet weer een hoop van spiertjes en anatomie bijvoorbeeld. Maar er zijn best mensen waarvan ik denk dat ze echt niet weten waar ze het over hebben en die kan ik dan dus echt maar moeilijk serieus nemen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 18:21

Ja, maar ook over houding. Ik zit zelf lang niet goed, maar als ik zie dat iemand anders niet goed gaat en die ander vraagt om commentaar zal ik gewoon zeggen wat mij opvalt... Ik zie ook daar geen probleem in. Ik weet dat ik het ook niet goed doe, dat ik er ook hard aan moet werken, amar daarom zou ik een ander daar desgevraagd geen tips over mogen geven?

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:28

Iedereen kan schreeuwen dat een bepaald systeem of een bepaalde oplossing geweldig is maar als je zelf dat nog nooit hebt moeten toepassen kun je moeilijk zeggen dat het de oplossing is.

Caira
Berichten: 26062
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:03

zo ken ik ook mensen die commentaar geven, maar waarvan ik het liefst de paarden uit hun handen zou willen redden! En dan bedoel ik mij commentaar geven op hoe ik met een drachtige merrie omga, terwijl ze zelf niet bij geveulde merrie in de buurt kunnen komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:08

Sommige dingen kun je weten
dus bv als geleerd hebt hoe spieren werken.

Maar sommige dingen moet je ook echt gevoeld hebben.
Je kunt wel zeggen hoe een ontspannen paard loopt en hoe hij de achterhand er dan onder zet en hoe hij je dan draagt, maar zonder dat gevoel ook te hebben gehad, kun je het nooit echt overbrengen, je merkt dan dat het boekjes werk is.
Van sommige op bokt, merk je dat ook duidelijk, want verder dan die soort termen komen ze dan ook niet.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:10

Persoonlijk vind ik dat iedereen zijn mening mag geven, ongeacht welk niveau of wat voor een ervaring iemand heeft.
Zo vind ik ook dat iedereen serieus genomen moet worden, zelfs al heeft de ander minder ervaring.
Als het goed is kan de partij die het meest ervaren heeft altijd met argumenten komen en daarmee de minder ervaren partij laten zien wat hij/zij bedoeld. Daar kan een minder ervaren iemand van leren.
Iedereen is gestart zonder ervaring en heeft als het goed is dankbaar gebruik gemaakt van mensen met ervaring.
Soms door hele domme dingen te zeggen, of door hele domme dingen te doen maar daar heb je dan ook weer van geleerd.
En vreemd genoeg heb ik van 'absolute beginnelingen' ook best veel geleerd al was het alleen maar omdat die nog zo'n frisse kijk op alles hebben.
Dus wat mij betreft: Iedereen mag zijn mening geven!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:36

Ik heb qua wedstrijden nog niet zoveel ervaring,maar het laatste jaar met paardrijden ben ik vooruit gegaan door een goede instructie, en veel verschillende dieren rijden, die elk hun eigennaardigheden hebben.
Toch kan ik niet zeggen dat ik veel ervaring heb, maar ik geef ook best eens mn mening, wat andere mensen ermee doen dat weet ik niet, als ik 28 ofzo was dan zou ik misschien ook wel denken doei snotaapje, omdat ik pas 15 ben.
Maar door je mening te geven, leer je ook weer meer, omdat mensen reageren en zeggen maar het is misschien wel zo en zo.
Ik vind het in ieder geval wel fijn als ik serieus wordt genomen.
Maar als ik zo de posts van jou (Jacksel) zie dan heb ik er wel wat aan en haal ik er ook weer dingen uit waarvan ik denk owja dat is ook zo.
Ik zou zeggen blijf lekker je mening geven, daarin groei je weer, door discussie leer je nieuwe dingen bij...

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:08

Hangt er van af, ze mogen in iedergeval niet zeggen van: jij hebt het niet ervaren dus niks zeggen.
Iedereen weet van zijn ding wat af en als niemand erover mocht meepraten hoe kan je dan ervaring op doen om er over meetepraten?

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:00

Tja, als we over niveau en ervaring hebben, waar mag ik dan meepraten? ik rijd 26 jaar, heb 8 jaar hengstenopfok gedaan, 8 jaar bij een stoeterij 'gewerkt', geholpen bij geboortes van paarden, dus ook soms letterlijk de veulens eruit moeten halen, paarden keuringsklaar gemaakt en ook keuringen gelopen, ik weet niet hoeveel paarden ingereden, les gegeven in Zuid Africa, intern. springpaarden getrained, paarden en ruiters met problemen, hun problemen oplossen....
Klink erg uit de hoogte??

maar ik heb nog nooit op een wedstrijd een M proef gereden!

Ieder mag hun mening geven, niet zomaar een ander afkraken, dit heeft toch geen zin?
Als je om een antwoord moet lachen of denken jaja, denk dat dan alleen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:27

Mijn vader heeft nog nooit op een paard gezeten maar hij kan wel zien dat mijn paard bijvoorbeeld meer bergopwaarts moet galopperen of net iets te diep loopt.
Maar dat zijn echt dingen die je kan zien.
Ik denk zelf wel dat je sommige dingen wel gevoeld moet hebben voor je het kan uitleggen. Bij een schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld: Wanneer moet je meer buitenbeen gebruiken? Hoe reageer je op impuls verlies...

Maar van veel kijken leer je ook ontzettend veel. kijk maar naar mijn papsie, al hoewel hij soms ook wat onzin uitkraamt haha!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 10:27

ThePast03, juist door hier op bokt mee te lezen in de discussies en later ook mee te doen eraan heb ik ontzettend veel geleerd, waardoor ik het idee heb dat ik mee kan praten, wat ook vaak bevestigd wordt.
En als ik een keer niet goed zit vind ik het ook best, als ik met goede argumenten omgepraat wordt, weet ik weer iets extra's, ben ik alleen maar blij mee. Maar om dan te zeggen dat ik me niet in een discussie moet mengen vind ik dan erg apart...

Overigens heb ik het ook wel eens bij anderen zien gebeuren, dat ze gewoon een opmerking kregen van waarom moet ik naar ju lusiteren, jij rijdt nog niet eens op dat-en-dat niveau...

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:13

Je kunt naar aanleiding van niveau net zeggen of iemand kan meepraten of niet. Ik ken Z ruiters die niet kunnen uitleggen wat ze doen, maar ik ken ook B ruiters die heel goed onder woorden kunnen brengen hoe een paard bijvoorbeeld een schouderbinnenwaarts moet lopen.

Ikzelf heb ook nog geen Z gereden in de wedstrijden. Daarentegen heb ik al verschillende paarden ingereden en wedstrijdklaar gemaakt. Hierdoor ben ik veel problemen tegengekomen en heb ik een hele brede basis opgebouwd. Hierdoor herken je vaak problemen van bokkers en kun je een advies geven.

Trouwens hoe je ook aan je wijsheid komt, of je het nu uit ervaring hebt of uit boeken, ik vind het onjuist om te zeggen dat een ruiter die nog niet op een bepaald niveau heeft gereden niet mee kan praten.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:59

Maar dat ben ik toch helemaal met je eens!
Ik vind dat iedereen moet mee kunnen praten en dat niemand moet worden beoordeeld op het wedstrijdniveau wat hij of zij rijdt of gereden heeft.
En al helemaal niet dat er gezegd kan worden: jij kan er niet mee praten want jij hebt op dat niveau niet gereden.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid gehad (of de interesse) om (veel) op wedstrijden te rijden maar dat wil absoluut niet zeggen dat ze er geen kijk op hebben.

En ook al zeg je iets verkeerd of heb je te weinig ervaring dan kun je alleen maar leren van de reacties van de mensen die op dat gebied net iets meer ervaring hebben.

Nogmaals: Wat mij betreft graag iedereen meepraten, als er echt domme dingen gezegd worden (en dat gebeurt volgens mij niet alleen bij beginners Lachen ) dan wordt dat vanzelf gecorrigeerd.

Jacksel schreef:
[*olduser*], juist door hier op bokt mee te lezen in de discussies en later ook mee te doen eraan heb ik ontzettend veel geleerd, waardoor ik het idee heb dat ik mee kan praten, wat ook vaak bevestigd wordt.
En als ik een keer niet goed zit vind ik het ook best, als ik met goede argumenten omgepraat wordt, weet ik weer iets extra's, ben ik alleen maar blij mee. Maar om dan te zeggen dat ik me niet in een discussie moet mengen vind ik dan erg apart...

Overigens heb ik het ook wel eens bij anderen zien gebeuren, dat ze gewoon een opmerking kregen van waarom moet ik naar ju lusiteren, jij rijdt nog niet eens op dat-en-dat niveau...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 12:00

Lientie schreef:
Je kunt naar aanleiding van niveau net zeggen of iemand kan meepraten of niet. Ik ken Z ruiters die niet kunnen uitleggen wat ze doen, maar ik ken ook B ruiters die heel goed onder woorden kunnen brengen hoe een paard bijvoorbeeld een schouderbinnenwaarts moet lopen.

Ikzelf heb ook nog geen Z gereden in de wedstrijden. Daarentegen heb ik al verschillende paarden ingereden en wedstrijdklaar gemaakt. Hierdoor ben ik veel problemen tegengekomen en heb ik een hele brede basis opgebouwd. Hierdoor herken je vaak problemen van bokkers en kun je een advies geven.

Trouwens hoe je ook aan je wijsheid komt, of je het nu uit ervaring hebt of uit boeken, ik vind het onjuist om te zeggen dat een ruiter die nog niet op een bepaald niveau heeft gereden niet mee kan praten.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:46

Maar wie heeft het over wedstrijd ervaring?
Denk dat er gewoon ervaring in het algemeen word bedoeld

Want vaak hebben de boekjes schrijvers wel een mooie theorie, maar vraag je dan om een specifiek probleem weten ze niks meer.
Ik verwacht dat zoiets bedoeld word.
Want de ervaring ruiters kunnen dan wel voorleggen wat ze met bepaalde paarden op dat moment gedaan hebben.
En dat zou dan een oplossing kunnen zijn voor het gevraagde probleem.

Boekjes geven vaak alleen antwoord op algemene problemen en vragen.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 13:44

Jacksel schreef:
Ik merk nogal eens dat er in topics wordt gezegd, jij hebt nog niet op dat en dat niveau gereden dus mag je er niets van zeggen.


Ik ga ervan uit dat Jacksel het hier over wedstrijdervaring heeft. als dat niet zo is mag je me gerust corrigeren.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 14:19

Klopt hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:27

Nou wedstijd ervaring zegt niet alles, is natuurlijk wel een indicatie.
Ken er genoeg die zeggen op M nivo te rijden, maar als je ze dan bezig ziet kunnen ze niet eens een B proef voor een wp rijden.
Want bv een omgetrokken hals, is nog geen SB Lachen

Denk dat het makkeijker is om daar aanwijzingen over te geven als je dat zelf ook hebt gevoeld.

Kijk maar eens hoeveel er zeggen in een proef, "waarom een 4 voor mijn middendraf, hij verruimde toch?"
Maar dat hij elke pas een takt fout had, voelde ze niet.

Dat zijn dingen die je echt moet leren voelen en je kunt ze theoretisch wel weten, maar het na rijden is toch wat anders.

Natuurlijk heeft iedereen theoretische kennis nodig, om te weten wat je doet.
Dat dit bv op bokt verteld word is niet erg.
Maar toch haal je snel de boekjes opnoemers eruit tegeover de ervaring mensen. en ervaring hoeft bij mij geen wedstrijdervaring te zijn.
Want gaat het over jonge paarden, hoef je geen wedtrijd ervaring te hebben, om daar toch veel mee bezig te zijn geweest.

En om eerlijk te zijn hecht ik toch meer waarde aan een ervaring ruiter dan een boekjes ruiter, want dat boekje kan ik zelf ook wel gaan lezen.
Maar ik weet zeker dat zulk boekje geen praktijk gerichte dingen toe kan passen op verschillende paarden.

De basis is dan voor elk paard dan wel hetzelfde, maar er komen doe je vaak op andere manieren.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:29

De basis is dan voor elk paard dan wel hetzelfde, maar er komen doe je vaak op andere manieren.

helemaal mee eens!

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 22:05

Zo willen ook veel mensen in de USA President zijn! Hebben overal oplossing voor....

Lijkt mij dat input altijd goed is, van welke hoek hij ook komt. De "vraagsteller" kan dan zelf filteren. En mensen de grond instampen omdat ze niet genoeg ervaring oid hebben kan gewoon niet. Anders zouden we hier op Bokt alleen maar pro's aan moeten trekken en een " gratis" 24-uurs advies forum er van moeten maken. Kannie he?

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 19:22

die mensen hebben een probleem en vragen er de oplossing voor. Als jij die oplossing weet (ookal heb je er geen praktijk-ervaring mee) en zij zijn van dat probleem af. dan is het toch goed? daarom vraagt iemand zoiets. Ik vind praktijk-ervaring niet persee nodig (behalve misschien bij een paar dingen) maar ik heb ook niet altijd praktijk-ervaring met dingen waarover ik advies geef hier op bokt of gewoon ergens anders.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:36

hallo, natuurlijk mag je zeggen wat jij denkt dat goed is! Wat is dat nou weer voor onzin. Je moet toch altijd zelf nadenken of jij denkt dat iets klopt. En als jij iets in een boek hebt gelezen of hebt zien gebeuren is dat vaak net zo goed als wanneer jij iets hebt meegemaakt. Dus, je moet heus wel nadenken of je echt iets van het gevraagde afweet, maar dat hoef jij niet te weten door praktijkervaring. En je moet natuurlijk ook niet zo alles aannemen wat er gezegd wordt.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:37

Een goed voorbeeld vind ik dit onderwerp: De piaffe: graag jullie mening . Op dit onderwerp zijn toch mooi 48 reacties gekomen, maar hoeveel van hen zullen werkelijk de ervaring hebben om de paiffe aangevoeld te hebben, laat staan om om dat niveau ervaring te hebben. Maar toch hebben de meesten hier wel enig inzicht in hoe een piaffe wel of niet correct gereden is en zelfs de cijfers ter discussie staan..

Hierbij deel ik dus de mening van Nistria, je hoeft niet bergen ervaring te hebben om soms te kunnen zien dat iets niet geheel goed gaat.. Maar ik vind wel dat weinigen dan ook werkelijk kunnen zeggen hoe het WEL moet..