Fauve gedraagt zich als een nachtmerrie!!!Help!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 10:37

Gisteren uit de wei gehaald, want ik had eindelijk een zadel, dus moest gepast worden. Maar als ze uit de wei is, begint het gezeik. Ze gaat vreselijk draaien als je haar vastzet, niet normaal meer! Ik wilde het zadel opdoen, maar dat gleed er telkens af, omdat ze zo liep te draaien. Dus ik dacht, ik ga haar eerst maar even longeren dan, okee, dat ging helemaal toppie, maar zodra je dan weer bijv. het zadel op wil doen, begint het WEER! Ik: o oliebol, wat moet ik nou! Toen kwam mn pa, ik zei help alsjeblieft, want alleen gaat het echt niet! Dus wij het hoofstel omdoen, lukt ook niet, want zodra je bij haar oren in de buurt komt, wordt ze dus echt knettergek! Dan gaat ze steigeren bokken, trekken en rennen! Op het laatst toch met veel pijn en moetie alles voorelkaar gekregen, en toen ik er eenmaal opzat, was alles okee! Echt vet vaag!
Wat moet ik hier nou mee? Ik weet echt niet hoe ik het aan moet pakken!!!

Help!

TNX, Danielle


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 10:40

mmmhhh uitprobeer periode Verward .

Lastig hoor hoe reageerd hij als je hem op zijn donder geeft Scheve mond\ . Maakt het indruk Kusje .

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 10:42

Misschien is er in het verleden met opzadelen iets gebeurd waardoor ze nu zo doet.
Is het niet slim on de oude eigenaar hier eens over te bellen?

Anders zou ik zeggen: veel geduld maar wees wel consequent.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 10:46

Als je zeker weet dat het klieren is en geen pijn of angst, zou ik hem een opdonder geven.
Zodat ie de volgende keer wel oppast.
Hij moet niet over je heen gaan lopen.
succes

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 10:48

Probeer wat grondwerk met haar. Hier kun je oefeningen vinden die helpen om haar meer vertrouwen in jou te laten krijgen.

http://www.horsemanship.org

Een van de oefeningen is bijvoorbeeld het paard overal aanraken terwijl ze aan een doorhangend touw bij je staat. Kom je bij een plekje die je niet mag aanraken ga dan weer terug naar waar je haar wel mag aanraken en zo steeds een beetje verder.

Het kan zijn dat er vroeger iets gebeurd is met haar waardoor ze bang is geworden. Ze is natuurlijk nieuw bij jou en alles is nog vreemd voor haar. Werk rustig maar consequent aan jullie relatie. Ik geloof bijna nooit in kwade opzet bij een paard. Ze doet dit hoogstwaarschijnlijk niet om jou te treiteren maar heeft denk ik zo haar redenen. Aan jou om haar ervan te overtuigen dat ze jou wel kan vertrouwen en dat ze leiding van jou kan accepteren.

_________________
A horse already knows how to be a horse; the rider has to learn how to become a rider.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dimmelim op 2001-09-11 11:50 ]</font>

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 10:56

ik sluit me aan bij Dimmelin. Probeer eens een join up a la Monty Roberts en ga dan voorzichtig met je handen of met een touw overal langs haar lijf om haar vertrouwd te maken met aanrakingen waar daar is ze blijkbaar niet zo blij mee.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 11:08

Hou het wel een beetje veilig. Zoek een plek waar ze niet zoveel kans heeft om gek te doen. Dat geeft jou meer zekerheid tegelijkertijd. Gewoon in haar stal kan al helpen, daar kun je er ook de tijd voor nemen, het is erg lastig om alles te doen als ze als een soort vlieger aan een touwtje staat te hupsen.
Grondwerk is een goed idee en neem daarin gelijk mee dat ze braaf stil mag staan als jij dat van haar vraagt. Simpel begrijp- en gehoorzaamheidswerk dus. Als jullie elkaar beter begrijpen en vertrouwen dan wordt alles makkelijker.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 13:25

Hoi Allemaal!

Het ging nu al een stuk beter, ik denk dat het gisteren ook wel kwam omdat hij gewend is om elke dag bereden te worden, maar had geen zadel dus was 4 a 5 dagen niet bereden! Nu deed ze bij het borstelen al iets rustiger, en toen ik het zadel oplegde, kwam ze ook nog omhoog enzo. Toen ik het hoofdstel omdeed ging het ook nog niet okee, maar er zit iniedergeval vooruitgang in. t Was minder erg als gisteren. kHeb wel mn pa nog laten helpen hoor Knipoog . Alleen zou het nog niet lukken. Vanavond ga ik toch wel even de vorige eigenaar opbellen. Dan zie je wel weer verslagje!

Mzzl, Dani

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 09:59

Zou je paard een klever kunnen zijn? Vertoont hij dit gedrag als hij bij andere paarden is weggehaald, bijv. uit de wei? Is hij bij het opzadelen wel rustig als er andere paarden in de buurt zijn?

Probeer dit eens uit!!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 13:38

Het lijkt erg veel op uitproberen.
Heb je papieren gezien waaruit bleek dat de pony inderdaad M2 mocht starten?
Want dan heeft ze al zo vaak een zadel op gehad, dat ze daar al uitgebreid aan gewend is. Alleen nu kan ze jou uitproberen, kijken of ze er onderuit kan komen (het rijden) door te steigeren enz.
Ik heb een pony gekend die al redelijk ingereden was, niet echt super, maar werd recreatief minstens elke week bereden. Die bleef altijd, maar dan ook altijd, elke keer weer naar achteren lopen, omhoog komen etc. bij het hoofdstel omdoen.
Dit wel drie weken achter elkaar.
Tot ik het zelf eens probeerde, ik heb haar vrij streng aangepakt, porren in haar buik etc. en weer opnieuw beginnen, net zolang tot het 'soepel' ging.
Daarna paar minuten laten staan en belonen, evt. met een stukje wortel of zo, dus niet meteen erop gaan zitten of er mee naar de bak lopen.
Wat betreft het draaien: ik denk ook dat het komt doordat ze eerder gewend was meerdere keren in de week behoorlijk hard te werken, veel energie kwijt te kunnen.
Misschien dat ze gewoon teveel energie heeft, en jou eens uit wil proberen? Dat in combinatie, zou heel goed kunnen?
Heel veel succes met het eigenwijze meisje!


Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 15:38

In het begin had ik precies hetzelfde met mijn verzorgpaard, het zadel kon ik er met wat handigheid nog wel opkrijgen, maar met het hoofdstel kreeg ik alle hoeken van de stal te zien, ook met borstelen was ze heel onrustig, steeds maar heen en weer draaien. Als ik haar korter vastzette werd ze alleen maar paniekeriger. We zijn nu een jaar verder en ik kan haar nu gewoon los in de stal laten staan als ik haar poets en opzadel, ze blijft keurig staan, ook het hoofdstel krijg ik nu gewoon om. Dit heb ik vooral bereikt met geduld en rustig blijven, maar nooit opgeven en haar nooit laten winnen, hoe zo'n gevecht het soms ook was om het hoofdstel om te krijgen, omkrijgen deed ze het !!! Ook al was dat in het begin niet op de reguliere manier (eerst over de oren heen, dan vanaf de zijkant het bit erin en dan het riempje aan de zijkant weer vast)
Ik hoop dat jouw paardje straks net zo'n braverd is als mijn verzorgpaardje, waar we in het begin echt onze twijfels over hadden of het wel zou lukken.

Groetjes en succes Siggy


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: M1994, Poety, SimonDesteny, vilheide, Whizz en 37 bezoekers