fleece of wollen zweetdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

fleece of wollen zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-03 10:25

ik moet voor de winter een nieuwe zweetdeken kopen, ik heb namelijk alleen eentje van badstof en die is echt voor de zomer want hij is nogal dun.
maar wat ik me dus afvraag, ik dacht altijd dat wollen zweetdekens het beste zijn omdat die heel veel vocht opnemen.. maar ik zie ze bijna niet in de winkels, en op stal hebben ook heel veel mensen zweetdekens van fleece! ik vind die fleece-dekens wel heel erg mooi en handig, omdat ze er ook singels aan hebben zitten, maar zijn ze net zo goed (en warm) als een wollen zweetdeken?


Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:39

Ik heb zelf het liefst een wollen zweetdeken. Inderdaad omdat ze beter en meer vocht opnemen en warmer zijn. Bovendien vind ik vaak de kwaliteit van wollen dekens een stuk beter dan van fleece.

puntje puntje puntje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:49

Wollen deken, echt ze zijn een beetje duurder, maar nemen het zweet veel beter op. Ik heb de London uit de Divozacatalogus, die werkt echt perfect! Je ziet de druppeltjes zweet er boven op liggen en je paard wordt gewoon lekker droog.


Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:03

Dominick heeft de ultra light (sorry reclame) maar deze zijn dus niet van wol of fleece, dit materiaal neemt het zweet super op en droogt ook gelijk, super pasvorm en je kunt het gelijk als transport en wedstrijddeken gebruiken, deze dekens zitten zeg maar 'strak' om het paard. Kosten wel rond 85 euro. Je kunt ze opvouwen als een keukenhanddoekje.
Ook de wol combi, dit is wol bovenop de deken, eronder zit katoen, dit is weer interessant omdat wol veel vocht opneemt maar wordt wel koud zodat het paard ten slotte onder een koude deken staat, de katoenen onderkant laat het zweet door naar de wollen gedeelte maar het paard blijft toch warm.

Ruitershop Bolsterbos: http://www.stalbolsterbos.be
Facebook: Boomloze zadels België
Ruitershop Bolsterbos

KiKaDay 2018 :
Op 2 Juni 2018 organiseren we de 3de editie van KiKaDay bij de Wolfshoeve training in Hoogerheide.
Een paardensportevenement voor het KiKa Kinderkankerfonds.

Een dag vol clinics, workshops, demonstraties, strodorp en de KiKa Battle

http://www.kikaday.com

Lizz

Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:04

wol vind ik ook beter. Je betaald er wel wat meer voor, maar ze nemen veel meer op en ze zijn warmer.
Vaak hebben de wollen geen singels, maar dan kan je er gewoon een elastische losse singel om gooien!

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Tancreda4

Berichten: 24012
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:08

Ik heb zelf fleece dekens voor Genderose aangeschaft. Ze had een dikke zware wollen deken, maar op zo'n paard als Genderose is dat niets. Ze werd daaronder alleen nog warmer (ze is nogal snel warm) dat was echt niets.
Ik legde hem er altijd in het begin even een half uurtje op, en daarna fleece dekens. Die zijn wat dunner, en daaronder werd ze niet zo abnormaal heet. Het nadeel is dat ik er alleen wat meer dan 1 nodig had. Als ze met de kar was geweest was ze nogal heet, en was na 3 zeiknatte dekens eindelijk droog...

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:24

Het ligt eraan. Een wollen deken neemt wel veel meer vocht op, maar je heb ook snel de kans dat ze niet goed opdrogen onder zo'n dikke deken en dat ze warm blijven. In dat geval vind ik een dunnere deken altijd prettiger, als je bijv na het rijden je paardje droog wilt stappen ofzo.

"What we call human nature, is actually human habit.."

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:26

ik vind het reuze mee vallen het verschil,ik vind wel dat fleece ze beter warm houd.
ik heb een wolle en een fleece zweetdeken.
wolle neemt het zweet idd beetje beter op,niet veel meer,maar ik vind dat het fleece beter warm houd.
ik heb bij mijn fleece een hals eraan,en buiksingels,bolkoorten enz. dus vind die iets makelijker en gebruik de wolle dus niet meer zo vaak.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:50

het ligt er denk ik aan wat voor fleece deken je hebt. Je hebt namelijk dikke en dunnere.. Ikzelf heb een dikke fleece en een wollen ik ben eigenlijk over allebei even tevreden!!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:59

Ik heb een wollen zweetdeken, erg mooi donkerblauw met gouden bies! Schijnheilig
Ben er heel erg blij mee, de druppeltjes zijn er inderdaad na een paar minuten al op te zien, Kore blijft lekker warm, en droogt snel. Met fleece heb ik geen ervaring. Mijn wollen deken heb ik in een ruitersportzaak gekocht, er lagen hele stapels, had hele grote keuze.

Ik denk er wel over om nog een fleece te kopen voor onder haar winterdeken(s) Bloos als het van de winter heel hard gaat vriezen.

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:03

Ik heb een fleece en een wollen en de wollen is duidelijk veel beter, fleece is ook niet slecht maar het duurt idd langer voor het zweet weg is en ik vind zelf dat mijn wollen warmer is, tis dan wel een beetje duurder!

*It matters not whèn our riding starts, but how*
U.S Dollar Girl <3

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:54

koortje,er was tegen mij gezegd dat je een fleece deken nooit als onderdeken moet gebruiken,stel ze gaan eens zweten,fleece neemt dan het zweet op,en je paard is weer droog,maar ern a laat die het zweet/vocht weer omlaag zaken,hij houd het maar even vast,daarom mag je die ook niet te lang laten opliggen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:04

Plus dat fleece hardstikke statisch wordt als het als onderdeken gebruikt wordt.

Europe is our playground

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:08

Ik gebruik altijd fleecedekens. Dit omdat wol duurder is, maar ook omdat ik fleece prettig vind. Heb er eentje op maat laten maken voor mijn pony.
Zelf heb ik fleecedekens wel als onderdeken gebruikt, alleen vond dat statische toch wat minder. Mijn pony zweet echt niet in de winter, hij had het eerder koud, en omdat ik niets anders had heb ik fleece gebruikt.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:15

ik gebruik altijd fleece zweetdekens. Puur omdat ze ook makkelijk wasbaar zijn.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 15:28

Nico heeft 2 zweetdekens, 1 van fleece en 1 van wol. Allebei KNALrood met felgele bies *LOL* (sponsor dekens). Onder de wollen is ie in ieder geval een stuk sneller droog!

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 18:13

Ik heb altijd een wollen deken, is wel een stukje duurder, maar je paard wordt naar mijn mening wel sneller droog in de winter, en dat is toch wel handig.
TIP: ik weet niet welke maat je nodig hebt, maar ik heb een groene wollen zweetdeken te koop, maatje 185 Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, IASCrawler en 88 bezoekers