DA gebeld voor Razinda vanavond

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 00:26

Jahoor, het zal eens niet zo zijn, Razinda had weer wat. Je gelooft niet hoeveel keer dit paard dat pas 3 jaar is, al ziek is geweest.

Dit keer had ze slokdarmverstopping. Ik was al om 21.00 uur klaar (had Jur gereden, Razinda niet) en dacht lekker vroeg thuis te zijn. Ik voerde ze nog even biks met wortels en daarna hooi.

Maar Razinda kreeg haar biks ineens niet weg, en de wortels ook niet. Ze begon hele enge bewegingen te maken, oren hingen slap opzij, deed raar met haar mond, er kwam slijm uit haar mond en het zag er heel eng uit. Ik dacht eerst meteen aan die bult en dat slechte gebit van haar. Om half 10 belde ik de DA en zij dacht aan een slokdarmverstopping. Ik zou nog het nog een half uurtje aankijken. Na een half uur lang mensen verveeld te hebben met sms-jes (he Suzanne Knipoog ) en helemaal verkleumd te zijn, belde de DA mij om te vragen hoe het ging. Niet goed dus.

Tegen elven was ze er, en heeft ze Razinda onderzocht. Toen heeft Razinda een prikje gehad zodat die slokdarm weer tot rust kon komen. Je had haar hoofd moeten zien, ze was zoooo beledigd! *LOL*

Haar hele box is nu leeg want het was beter dat ze niks kon eten. Op Rapsodie heeft ze nog nooit gestaan dus het risico dat ze het zou gaan eten was te groot. Nu staat ze dus in een kale box zonder eten, arm dier... Verdrietig

Ben nu eindelijk thuis en ik ben kapot. Gelukkig houden de eigenaren van de stal haar morgen in de gaten zodat ik niet zo vroeg op hoef. Wel een fijn idee, hoewel ik betwijfel dat ik rustig kan gaan slapen. Oh ik hoop zo dat het allemaal weer goed komt. Ze is al zo vaak ziek geweest, een paar keer op het randje en dan die vreselijke operatie.

Oja, de oorzaak is waarschijnlijk dat ze zich heeft verslikt in een wortel. Domme pech dus. Alleen bij haar is de kans groter dan bij een ander paard, omdat haar linker kant van het gebit goed is, maar de rechterkant niet. De 2 rijen kiezen (onder en boven) staan namelijk niet recht onder elkaar. Ze kan met die kant dus nooit kauwen, en als ze dat toch doet is de kans op verslikken vrij groot. Maar ik blijf er toch altijd bij tot ze al haar eten op heeft behalve hooi dan.

Ze heeft wel een lekker tijdstip uitgezocht, want morgen ga ik met Jur een weekend naar Suzanne. Ik hoop dat ik me niet teveel zorgen ga maken. En dat ze er verder geen last meer van krijgt.

Oja, het is nu definitief, hoger dan de Z2 kan ik nooit komen met haar. Ik zal namelijk nooit met stang en trens kunnen rijden. Niet alleen vanwege die bult, maar door die kiezen. Die zitten zo raar, dat de stang daar waarschijnlijk tegen aan zal komen. De ruimte bij de lagen is wel goed, dus een gewoon bitje moet wel kunnen. Gen NVDR dus... ach ik moet nog zien dat ik ooit in de Z kom (met al die problemen met haar gezondheid). Als ze maar gezond blijft ben ik al lang blij. En ik ga er alles aan doen om dat zo te houden, bij haar en bij Jur. Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 00:36

Hee bah. Dat was wel flink schrikken. Arme Razinda.
Wens haar maar veel beterschap en ik hoop voor je dat zich morgen weer gewoon lekker voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 01:53

Wat een schrik zeg, volgens mij is het echt een heel eng gezicht.
Gelukkig kon het allemaal vrij snel opgelost worden. Alhoewel dat halve uur ERRUG lang duurde denk ik.

Knuf aan Razinda.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 06:16

Tjonge das schrikken! Gelukkig gaat het nu weer wat beter met haar, wel zielig dat ze nu in een kale box moet, maar ja beter dat dan een ziek paard.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 06:26

Nou, das zeker schrikken zeg!!! Hopelijk gaat het nu goed met haar. Geef Razinda maar een dikke knuffel van mij.
groetjes.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 06:40

Ze houdt je wel bezig zo, zo te lezen! Nou, veel beterschap gewenst voor Razinda (mooie naam trouwens!)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 07:24

Errug balen!
Hopelijk staat ze zometeen weer fris en met een gezakt verstoppinkje op je te wachten! Lovers

Enne,
In het ZZ licht en ZZ zwaar mag je ook gewoon met een trensje starten hoor!
Party!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 09:26

Arme Razinda, verslikken in een worteltje is niet leuk. Kan me voorstellen dat dat halve uur erg lang duurde. Heb je wel kunnen slapen daarna?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 10:04

Dank voor de lieve reacties!

Ik voelde me eerste heel schuldig dat ik de dierenarts nog belde, want ze wilde net naar bed (ze is trouwens ontzettend aardig en heeeel erg lief voor Razinda). Maar ik ben toch blij dat ik het heb gedaan, want anders was ik daar nooit weg gegaan vannacht.

Ik hoop dat alles goed met haar is nu, maar anders had de stal me vast wel gebeld. Ik ga er zo heen om te kijken. Vanmiddag gaat ze de wei in met de ruin, ik hoop dat ze niet helemaal overstuur gaat doen omdat Jur weg gaat vanmiddag. Vorige keer werd ze ook helemaal gek, Jur ook trouwens, maar ze moeten toch zonder elkaar kunnen natuurlijk!

Haha Pril, vind je Razinda een mooie naam? Die is op een heeeele rare manier ontstaan Lachen

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 10:05

Oh mèn!! Gelukkig is het nog goed gekomen gisteren. Nu maar hopen dat het daar bij blijft en dat je een rustig weekend tegemoet gaat! Geef haar maar ff een knuffel, kan ze vast wel gebruiken.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 10:14

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 10:17

Gossie... Ik heb drie keer een paard (2 verschillende dieren) gezien met een slokdarmverstopping en dat is niet fijn hoor. Met masseren van de onderkant van de hals kun je een kleine verstopping vaak nog wel wegkrijgen, maar soms is ingrijpen door de DA nodig.

Wat een pechvogeltje die Razinda! Maarre: ik vind Z2 al heel erg hoog hoor, ik zie mezelf nog niet zo hoog komen!

sterkte! Enne: prettig weekend bij Suzanne! Mieke

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 10:18

Citaat:
Op 2001-09-14 10:14, schreef janna:
Jee zeg, dat is wel schrikken, als je paard ineens zo raar doet. Gelukkig is het allemaal weer goed gekomen!
Nog even over die stang en trens.. De stang hangt toch lager dan de trens, als de ruimte bij de lagen goed is, moet een stang toch wel passen?
En volgens mij mag je in de ZZ-L niet meer met een gewoon bit rijden. T/m de Z2 is de trens toegestaan, daarna verplicht op stang en trens.

Ik heb een kennis die tot intermediar met trens heeft gereden, haar paard had een erg laag gehemelte en liep gewoon veel fijner op alleen een trens.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-01 10:22

Maar had zij geen dispensatie gekregen dan? Ik dacht ook dat het niet mocht. Maar ik vind het eigenlijk niet mooi om met trens te rijden in de NVDR. En ik denk dat Razinda ook geen NVDR paardje gaat worden. Maar dat geeft niet, mijn kans komt misschien nog wel. Als Razinda maar gezond blijft ben ik allang tevreden!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 10:25

Nee,
zij heeft wel geprobeerd dispensatie aan te vragen om ook interm. met een trens te starten maar dat mocht dus niet...
Toen heeft ze een heel dun stangetje aangeschaft wat ze gewoon los liet hangen.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 12:58

Wat een vervelend gezicht he, zo'n slokdarm verstopping. Gelukkig dat het weer over is.
Je ziet dit vast niet meer voor die tijd, maar veel plezier dit weekend!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 13:12

Jeetje je hebt wel pech(weet hoe het voelt)
gelukkig is ze weer wat opgeknapt..

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 13:19

hehe wat een pech toch weer.Ik kan begrijpen dat je erg ongerust bent.gewoon vanmiddag gaan kijken en hopenlijk is ze dan alweer een stuk opgeknapt.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 13:49

Balen zeg, Maartje! Blij dat het nu weer goedgekomen is, je schrikt je wel ff dood, idd! En ach, kom je toch ook een keer lekker buitenrijden met Razinda bij mij Knipoog ??? Als je niet hoog met haar in de sport komt??? Wie weet wat er allemaal nog gebeurd??? Veel plezier bij Suzanne!Iloon

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 13:56

Jeetje zeg. Hoe is het nu met der? Inderdaad erg schrikken lijkt mij. Gekke dingen kunnen die beesten toch hebben! Geef er maar een dikke knuf, het zielig beestje in zo'n kale stal! Nou ja, tis voor haar bestwil.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-01 17:19

Citaat:
Haha Pril, vind je Razinda een mooie naam? Die is op een heeeele rare manier ontstaan


Ja, ik vind het inderdaad een mooie naam, doet me denken aan Rozijn (ja weet ik, ik ben maf Haha! ) vind ik ook zo`n lieve naam! Razinda vind ik heel deftig klinken!