Trailer , hoe staat een paard het fijnst ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Trailer , hoe staat een paard het fijnst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-03 19:08

Hoe vervoeren jullie bij voorkeur je paard in een trailer of vrachtwagentje ?

Met het koppie naar voren , naar de rijrichting dus ,
of schuin in de rijrichting ?

En waarom ?

Ik heb namelijk van verschillende mensen meegekregen dat recht het prettigst zou zijn voor een paard , maar anderen gaan dus weer helemaal voor schuin. Hier kwam ik ineens weer op door wat PB-tjes met Fasel ,
eens kijken wat jullie nu als het prettigst ervaren Lachen



Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:47

Hey!

Mijn paard staat altijd recht in de trailer met zijn hoofd naar voren (daar zitten ook de hengels waar je hem aan vast kan maken). ik heb een 2 paardstrailer ik hou altijd het schot er in zodat hij niet kan draaien of enge dingen kan gaan doen als we onderweg zijn. ik vind dit zelf ook een prettig gevoel als hij goed en veilig in de trailer staat

Profiel update!!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:05

mijnt staan gewoon recht in de trailer, maar in het vrachtautotje van de eigenaar van de friezen staan ze met de kont in de rijrichting
dit schijnt fijner voor ze te zijn

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:06

in onze oude trailer stonden de pony's gewoon los (kon er maar 1 in) en Sharif ging meestal achterstevoren staan (kont in de rijrichting) en schuin.
Nu hebben we een nieuwe trailer met tussenschot en daar kunnen ze alleen normaal in, ook geen problemen mee gehad.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:47

Er is ooit eens een man met een internationaal transportbedrijf dat een beetje gaan onderzoeken. Conclusie was: scheef met zoveel mogelijk steun. Alle paardevrachtauto's van dat bedrijf zijn nu zo ingericht.

Denk dat de rijstijl van de chauffeur voor veel comfort van een paard kan zorgen ongeacht hoe ie staat. Zie soms stuntpiloten.... remmen en schakelen in de bocht etc.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:16

Ik denk ook dat de rijstijl er veel met het comfort voor het paard te maken heeft. Mijn haflingertje ging ook altijd gewoon met zijn hoofd in de rijrichting in de trailer, en heeft daar nooit problemen mee gehad. Ook schuin hebben de meeste paarden er volgens mij geen problemen mee, al heb ik wel eens gehoord dat het dan beter is om de paarden met hun hoofd naar de bermkant te zetten omdat dit ontspannender voor hun is. Ze zien dan niet het voorbijrazende verkeer aan de andere kant.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:17

myst stond gister los, en die is achterstevoren gaan staan....

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 12:29

Ik neem aan dat ze in een gewone trailer het liefste achterstevoren gaan staan omdat ze dan bij remmen met de kont een steuntje hebben , en met het koppie bij de deur (evt. licht / lucht / klaar om eruit te gaan.

Wellicht dat als ze daar een scheef schot in zouden hebben dat ze dan daar schuin tegenaan gaan staan.
Ze zullen iig niet snel schuin gaan staan zonder een wandje daarvoor...denk ik.

En dat schuin... is dat er ook nog in varianten ?
Met het koppie naar de rijrichting of juist ervanaf ?
En met het koppie aan de linker of de rechterkant van de wagen , zou dat nog verschil uitmaken Verward

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:44

Dennis staat het liefst achterstevoren. In de 2 paards trailer waar hij altijd los stond ging hij altijd achterstevoren staan. Dit komt niet omdat daar de uit gang was omdat het een voor uitlader was(met voor EN achter een klep).
In zijn kleine trailertje staat hij ook graag achterste voren, maar hij kan zich nouwelijks(met een beetje proppen wel, en ik heb iedere keer als hij het probeerd een hardverzakking) keren dus hij zal er dan al achter uit in moeten.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 12:52

7/8 Arabiertje dat ik had voor Rena , die wist zich ook om te keren in een 1-paards trailer..minder geslaagd , meteen een hele kale plek op de kont , en een pluk huid & haar aan de zijkant van de trailer geplakt Tong uitsteken

Ze zullen dat omdraaien wel voornamelijk doen om met remmen met die kont op te kunnen vangen ipv met het hoofd neem ik aan Lachen

GillyZidane

Berichten: 4409
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:54

bij ons staan ze altijd recht... alleen was het vorig jaar zo toen ik op vakantie ging en mn pony naar keuring dat ze het dr knoop losgemaakt had, en andersom naar buiten stond te koekeloeren! erg grappig (sorry voor het offtopic verhaaltje Bloos! )

Ill try to remember every step you walked with me, every moment you make me smile, every moment I cherish.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:56

Dennis schreef:
Dennis staat het liefst achterstevoren. In de 2 paards trailer waar hij altijd los stond ging hij altijd achterstevoren staan.


Een shetlander los in een 2paardstrailer? Lijkt me erg gevaarlijk als je een keer flink moet remmen! Sowieso kan het eea opvangen als je een paard vast zet (aan 2 kanten).
Mijn paard heeft weinig keus, gewoon vooruit in een 1.5 paards trailer, maar zelf gaat ze altijd iets scheef staan, waarschijnlijk staat ze dan iets stabieler.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:16

Ja, iid los. Hij kan overal onderdoor dus ik durf hem niet vast te zetten. Maar hij heeft nu een eigen, op maat gemaakte, shetland trailer waarin hij 'gewoon' kan staan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:37

Ik heb op school geleerd dat zijwaards neerzetten het aangenaamst voor ze is en ze hun evenwicht zo ook beter kunne verdelen ivm bochten ed, ze staan dan wat steviger zeg naar!

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 14:48

blijkt ds dat de meeste paarden graag achterstevoren staan, waarom passen ze dan de trailers niet aan? vooruit erop, draaien, en vooruit eraf kan dan ook.

er is daar idd een onderzoek naar gedaan, waarbij de paarden liefst een x aantal graden stonden tov de rijrichting. ook schuin dus.

Enya - Daya :-)

Alja

Berichten: 25575
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:33

mijn paardjes staan altij met het hoofd in de rijrichting maar heb dus ook al vaker gehoord dat dat dus het minst prettigst voor hun is..
heb jammer genoeg geen geld voor een vrachtwagen....

ONDERSCHRIFTLOOS

dravermoos
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:42

hoi ze zeggen dat een paard liever in een ander half paards staad wand dan kan hij wat wijder met zijn benen gaan staan en dus zijn gewigt beter verplaatsen

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 15:49

Ik heb in een boek gelezen dat een paard het liefst met zn kont naar de auto gaat staan. Dan zouden ze meer evenwicht hebben.

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers