Is Fjord = koppig?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Is Fjord = koppig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-03 23:33

Sinds een maand of 2 rijd ik een Fjord bij. De eigenaars werken er vnl mee voor de koets, & onder het zadel maken ze er regelmatig eens een buitenrit mee, & that's it. De bedoeling is dat ik hem wat meer dressuurmatig rijd in de paddock & als ik dat wil, kan ik gaan buitenrijden.

De eerste keren dat ik er mee buiten geweest ben, is de eigenaar meegeweest met de fiets, & verliep alles eigenlijk vlekkeloos. Het rijden in de paddock gaat trouwens ook oké, of toch beter dan verwacht, maar er is natuurlijk nog hééél vééél werk aan de winkel. In het begin is het altijd wel een beetje een gedoe, hij test me uit & als ik hem bij wijze van voorbeeld naar links wil, zal hij alles proberen om naar rechts te gaan, & omgekeerd. Maar na een tijdje betert dit steeds, & meestal kan ik met een goed gevoel afsluiten.

De voorlaatste keer dat ik er mee ben gaan buitenrijden was niet de eigenaar mee, maar mijn vriend. Toen heb ik een paar keer op een punt gestaan dat hij wou terugkeren, & niet meer luisterde, maar heb ik hem er wel telkens doorgekregen, al heeft dat een paar tikken met de zweep gekost, waar hij dan op reageerde met een paar flinke bokken. Dat was de eerste keer dat ik hem reed met een gewoon trensbitje, de eigenaars (& ik dus ook) reden hem voordien altijd met een bit met kinketting (weet niet wat voor bit precies, ik rijd nl al zowat een eeuwigheid paard maar heb nog nooit iets anders in de mond van mijn paard gehad dan een simpele trens, ben een absolute leek op dat gebied), & omdat ik mezelf beter vertrouw met een trens (die zachter inwerkt maw), ben ik ook dit paard met een trens gaan rijden. In de paddock loopt hij daar in het begin ook dwars doorheen, maar daarna gaat het wel.

Echter, de laatste keer had ik weer mijn vriend opgetrommeld, maar was de buitenrit een kleine ramp. Hij wou steeds terugkeren, & nadat we een half uur later ofzo amper 500 meter verder geraakt waren, het Fjordenbeest tiijdens onze 'gevechten' tegen de fiets van mijn vriend gelopen was, een wildvreemde oprit opgestormd was & tegen een paal geknald, & daarna een openstaande wei was ingedraaid waar ik hem met beste wil van de wereld niet meer uitkreeg, heb ik het opgegeven & hem zijn zin gegeven & zijn we teruggekeerd. Waarna de eigenaar er opgegaan is...

Maar nu zit ik een beetje met een 'ik heb gefaald'-gevoel, & vraag me af hoe ik dit de volgende keer best aanpak. Iemand een suggestie?


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 07:12

Tsja klinkt offie je flink aan het uitproberen is of hij vetrouwrt je nog niet genoeg om vrolijk voorwaarts te gaan. Vraag of de eigenaar weer eens mee wil fietsen, kijken of hij het dan weer doet.
Misschien toch zijn stangetje er weer inhangen als hij daar buiten beter op reageert.
Heel veel succes en wanhoop niet, komt echt met geduld en vetrouwen goed...
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:43

Mhh, op een of andere manier klinkt me dit toch wel heeeeeeeel bekend in de oren! We hebben hier ook ruim 8 fjordjes. En tjah, die kunnen precies zo zijn. Rijd er dan zelf eentje die is vrij braaf in het bos. Alleen omkeren wil ze niet, dan krijg je d'r in geen mogelijkheid terug, dus altijd een ronde door het bos en niet omdraaien en terug! haha..maar gaat steeds beter, ooit zal ze het nog wel doen!!!
Maar een andere op stal was ongeveer hetzelfde als die van jou. Wanneer ze alleen het bos in moest dan was het geregeld een pirouette om de achterhand en terug!!....ook onbekend terrein op sjezen, vreselijk! Maar uiteindelijk is dat ook goed gekomen. We hebben er overigens niks geen ander bit in gedaan, maar gewoon doorgereden. Veel met stem en belonen!!! En nu? Ze durft alleen het bos in en is super braaf! Zorg vooral dat je zelf rustig en zelfverzekerd blijft. Zodra je zelf onzeker bent, reageert je paard daarop en dan durft die ook niet altijd even goed meer. Jij moet op je paard vertrouwen en je paard op jou!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 02:07

Ja raseigen is dat eigenwijze wel, ik denk dat alle fjordeneigenaars dat kunnen beamen, ik zou als ik jou was eerst wat meer band proberen op te bouwen met hem, neem hem eens aan de hand mee en zo stukje bij beetje jullie grenzen verleggen, hij mag in ieder geval geen gewonnen gevoel hebben, want als je dat blijft doen is de kans groot dat het hek van de dam is.
Dus mijn advies, veel geduld en aandacht en altijd afsluiten met iets wat hij wel goed doet (heb ik van mijn instructrice)!

succes

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 02:42

Dit lijkt een rasspecifieke vraag, misschien zijn er op RP nog mensen die kunnen helpen?

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 09:20

Fjorden staan bekent om hun kleef gedrag zeggen ze.
Ik heb op een privestal gereden waar de eigenaar alleen maar Fjorden had.
De eigenaresse hield niet erg van uitdagingen en wou dus ook altijd dat we met minstens 2 mensen naar buiten gingen i.p.v. alleen.
We waren dus nog nooit alleen naar buiten geweest.
Op een gegeven moment kwam er een nieuwe Fjord op stal Nariska.
Ik mocht haar gaan rijden voor vast.
Ze stond net 2 weken op de stal en ik wilde een keer naar buiten maar niemand wilde mee.
Ik ben toen alleen gegaan en alles ging heel goed.
Daar na zijn we weer vaak met minimaal 2 personen naar buiten gegaan.
Toen ik 2 maanden later weer alleen naar buiten wilde ging het niet meer.
Nariska wilde eerst niet van het terrein af en toen het me uit eindelijk is geluk liep ze de hele weg te dribbelen en schrok van alles.
Als we met z'n tweeen naar buiten gaan is er niets aan de hand.
Toen op een dag gingen we dressuur wedstrijden rijden op een manege.
En toen de eeste van onze stal de buiten bak verliet om in de binen bak de proef te gaan werd dat paard erg onrustig.
Ze ging hinneken naar de andere paarden en de andere hinnkte terug.
Elk paard die van de groep weg moest werd onrustig en als ze weer bij elkaar waren was er niets aan de hand.

Ik ben toen gewoon vaak alleen naar buiten gegaan (tegen de wil in van de eigenaresse).
Dit ging de eerste paar weken erg moeilijk maar uiteindelijk lukte het wel.
1 van de Fjorden had zo'n groot verlatings angst dat ze steeds maar achter uit bleef lopen en liep over al dwars door heen.

Met mijn jaarling Fjord ben ik het meteen anders gaan aanpakken.
Ik loop vaker alleen dan dat ik samen met iemand loop.
Gewoon omdat ik niet zo'n zeikerd wil creeren.
En dat is snel gebeurt hoor!

Ze testen je natuurlijk ook uit.
Gewoon doorgaan.
Je zult nog heel wat kunstjes tegen komen en ze verzinnen steeds iets nieuws.
Maar als hij eenmaal door heeft dat het met jouw buiten rijden toch wel erg leuk is houdt hij vanzelf op.

Succes!

En vooral NIET opgeven.

Groetjes Diana

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:17

hallo
Klinkt heel bekend, zoals j eook al van anderen hebt gehoord
dit is op te lossen, maar niet 1, 2, 3. Heeft tijd nodig en doorzettingsvermogen. Hij moet eraan wennen dat je alleen weggaat.
Rijd hem veel in de bak,zoda t hij goed aan jou gewend is. Ga kleine stukjes naar buiten en draai om voordat hij he tdoet
Die stukje s kun j e steeds meer uitbreiden
al is het maar 5 minuten uitstappen na he twerk, maakt niet uit. Helaas weet hij dat hij door drammen zijn zin krijgt, dus ik zou me t buitenrijden toch een sterker werkend bit erin doen, of gewoon een keer een vreselijk harde ophouding maken. En soms moet je een keer een enorme dreun verkopen, is hij nou helemaal betoeterd.
Ja, fjorden kunnen echte draken zijn als ze niet consequent zijn opgevoed.
Met mijn Pieke kon ik na zijn verhuizing he teerste half jaa rook nie t naar buiten. Moest wel 8 keer afstappen onderweg bij een ritje van een uur. Ik bleef toch gaan, dan maar een stukje lopen ernaast en verderop weer opstappen, 1 keer per week en verder dressuurwerk en na een aantal maanden was he tvanzelf over. Ik kan alleen met hem op stap zonder enig probleem. Zou hem buiten aan een halstertje kunnen rijden.
Dus volhouden, maar rustig aan.
succes ermee !
www.kreations.nl/pieke.htm

coopertje
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:33

Ben blij dat ik niet de enige met de problemen ben. Ben gisteren met mijn paardje (kruising Fjord) weer eens naar buiten gegaan. Nadat ik enkele weken alleen in de bak had geoefend om van het probleem af te zijn. In het begin gaat het goed, maar opeens stopt ze en gaat ze achteruit lopen. Altijd als er een sloot achterligt of prikkeldraad en dus stap ik dan af uit angst dat ze zich bezeerd. Ik heb alleen het grote probleem dat ze aan de hand absoluut niet meewil! Dus dan sta ik een uur te emmeren om ergens voorbij te komen en dit lukt soms wel en soms niet en tja....wat moet je dan?
Ik probeer nu met grondwerk en consequent gaan dit probleem te verhelpen. Ik heb het idee dat het meer eigenwijzigheid is als angst, omdat ze verder niet zo snel bang is.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:37

coopertje schreef:
maar opeens stopt ze en gaat ze achteruit lopen. Altijd als er een sloot achterligt of prikkeldraad en dus stap ik dan af uit angst dat ze zich bezeerd. Ik heb alleen het grote probleem dat ze aan de hand absoluut niet meewil! Dus dan sta ik een uur te emmeren om ergens voorbij te komen en dit lukt soms wel en soms niet en tja....wat moet je dan?
Ik probeer nu met grondwerk en consequent gaan dit probleem te verhelpen. Ik heb het idee dat het meer eigenwijzigheid is als angst, omdat ze verder niet zo snel bang is.



Dat achteruitlopen ken ik goed, heeft Pieke ook gedaan. Is nie tmeer te bereiken dan, dus afstappen is he tbeste
Hij heeft ook een keer geprobeerd om dan aan de hand ook niet mee te lopen, maar toen heeft hij echt een flinke klap met de zweep op zijn kont gehad ! Wel goed de teugels beethouden dan. Datwas gauw over.
wat ook wel eens helpt, want soms staat hij nog wel eens stil, is gewoon een paar minuten wachten. Ik laat hem wel met het hoofd in de rijrichting staanen dan sta ik een paar minuten stil. dan 1 stapje, niet meer, ook al wil hij wel, en weer stilstaan. Weer een stapje, en weer wachten. Juist tegenhouden als hij wil lopen. dan gaat de lol er gauw af.
Ik denk dat jouw paardje niet graag alleen weg gaat. dat moet ze dan maar leren. Flink doordrijven, ne tdoen of je neus bloedt, tralala, er is niks aan de hand.
Groet

Tallie1979
Berichten: 22727
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:45

Winnie is ook zo, die kan in de bak een engeltje zijn, maar buiten zich volledig misdragen. De laatste keer dat ik met hem buitenreed in Culemborg hebben we flinke oneenigheid gehad. Hij wilde het een en ik het ander. Uiteindelijk heb ik mijn zin gehad, maar vraag me niet watvoor moeite ik heb moeten doen. En dat te bedenken dat ik hem rij op een Pessoabit en dat hij daar buiten dus dwars doorheen kan lopen..

In de bak is hij inmiddels al te rijden op een D-trens, maar buiten ga ik toch echt nog op de Pessoa.. Haha! Wel zo veilig Haha!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 17:50

heb je die Winnie soms nog niet zo lang geleden gekocht vaneen mevrouw in culemborg ?

Tallie1979
Berichten: 22727
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 22:44

Yep, ik heb winnie op de kop af nu 11 dagen Haha!

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 22:48

niet alleen fjorden zijn eigenwijs maar ook vuilnisbakpaardjes anders gezecht ras onbekend kunnen er wat van

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:11

Tallie1979 schreef:
Yep, ik heb winnie op de kop af nu 11 dagen Haha!


Winnie heb ik wel eens gezien
Misschien ken je het verhaal, hij heeft zeker een jaar te koop gestaan
Heb je hem laten keuren ?

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:27

Winnie is dus van mij geweest en is inderdaad gekeurd.
Conclusie van DA: kerngezonde fjord met beste benen. Voor mij geen verrasssing.
Na een uitermate vervelende ervaring met potentiele kopers verleden jaar, heeft Winnie lange tijd niet te koop gestaan.
Daar Chantal op zoek was naar een fjord heb ik haar aangeboden eens kennis te maken met Winnie.
Zoals is gebleken, heeft dit bijzonder goed uitgepakt.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


Tallie1979
Berichten: 22727
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:29

En als iemand ook maar durft te wagen om te zeggen dat MIJN paard niet goed is krijgt hij of zij met mij aan de stok!

Dus, wat is je punt precies? Haha!

P.s. ik ben bij de keuring geweest en de DA heeft gezegd dat Winnie heel erg gezond is.. En het verhaal van die twee dames die vorig jaar kwamen kijken en hem tot op de grond af hebben staan branden ken ik ook.. Ik had ze het erf afgeschopt kan ik je melden!! Schijnheilig

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 12:00

Mijn vz fjord is een leuk beest maar buitenrijden of wandelen zal niet lukken, het risico is te groot dat er iets foutgaat op het weggetje waar ik langsmoet dus dan maar niet.
antwoord op vraag, ja fjorden zijn koppig, als ze iets niet willen dan doen ze het niet, daarentegen als ze het niet eng vinden en je vertrouwen dan hoef je ook geen gemene streken te verwachten.

wyoming

Berichten: 2481
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 13:51

mijn fjordje is ook zeer eigenwijs zodra ze naar buiten moet met omdraaien en zo
toch heb ik er nu zover dat ze eigenlijk maar heel even probeert buiten of ze er onder uit kan komen en zodra ze door heeft dat het toch niet lukt loopt ze door en heb je bijna geen omkijken meer na maar dat heeft wel een hele poos geduurt en ik kan ook niemand anders er mee naar buiten laten gaan want dat gaat gegarandeert fout!!!! zeer consequent zijn is heel belangrijk nee is nee en dan niet een (beetje) ja zowel in de bak als aan de hand of op de straat !!!!! succes ermee OK dan! Haha! diana

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

warringsje

Berichten: 62
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Koksijde-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 16:15

Ik heb thuis ook enkele fjordjes en daarvan moeten we er ook eentje berijden met een bit met ketting, enkel op wandeling! Het is gewoon veel veiliger! Als je fjordje niet meer vooruitwil is dat echt een typisch teken dat hij nog niet echt een grote vertrouwensband heeft met je! Maar die band komt er zeker wel. Het probleem met fjorden alleen op straat is dat ze vertrouwen nodig hebben in de ruiter, in groep echter niet. Is het niet mogelijk om soms met een ander paard mee te gaan op buitenwandeling, ze leren er zoveel bij van een ander paard!
VEeeeeeeel succes

My kingdom for my horses

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-03 18:20

Wel, ik kan jullie melden dat de laatste buitenrit al een stuk beter verlopen is. Ik had gepland om die avond in de paddock te rijden, maar wegens de hitte zag ik dat niet helemaal zitten, en wou ik naar het bos. Er was echter niemand beschikbaar om mee te fietsen en dus ben ik op mijn eentje geweest. Met zijn vroeger bitje in, mijn cap op en vastbesloten niet met mijn voeten te laten spelen. We hebben een 3-tal keren een 'conflict' gehad, de 2 eerste keren heb ik het opgelost door hem terug te sturen (natuurlijk), mijn stem (hij loopt ook voor de koets dus daar reageert hij (soms) wel op) en tja, ook mijn zweepje te gebruiken, de derde keer lukte het zo niet meer (we waren te dicht bij huis maar ik wou nog een kleine omweg maken en daar was meneer het niet mee eens) en toen ben ik afgestapt en heb ik hem aan de hand teruggedraaid. Denk dat ik het voortaan zo ga oplossen. Maar liever ook niet te dikwijls want ik zie het al voor me dat hij op de duur niet meer gaat stilstaan bij het opstijgen.

Thanks voor de tips! Lachen

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 19:39

Eilandje schreef:
t ik het voortaan zo ga oplossen. Maar liever ook niet te dikwijls want ik zie het al voor me dat hij op de duur niet meer gaat stilstaan bij het opstijgen.

Thanks voor de tips! Lachen



Heel goed gedaan !
Zo is het vaak, als je niet te lang van te voren nadenkt dna gaat het goed.

En stilstaan als jij onderweg bent afgestapt is ook te leren hoor !
Pieke moet zelfs altijd naast een opstapje stilstaan, anders glijdt het zadel opzij als ik opstijg endat gaat ook prima.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:34

wyoming schreef:
zeer consequent zijn is heel belangrijk nee is nee en dan niet een (beetje) ja zowel in de bak als aan de hand of op de straat !!!!! succes ermee OK dan! Haha! diana

Helemaal mee eens!

En een scherper bit helpt je misschien wel sneller tot een doel te bereiken,... maar niet het uiteindleijke doel wat je wilt en dat is gehoorzaamheid ten alle tijden...
Ik heb zeer veel Fjorden onder me gehad van verschillende vaders, zowel manege als handelsFjorden.
Je kunt beter terug stappen op een nog vriendelijker bit, consequent rijden nee = nee en direct belonen wanneer hij/zij iets goeds doet. Dit kan met de stem al voldoende zijn!

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:07

Odin was in het begin ook een beetje een kleef fjord. Ze wou de hele tijd weer terug en omdraaien enzo, maar gelukkig bleef 't daar ook bij.
Gewoon heel streng zijn, en niet over je heen laten lopen.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

deedee19

Berichten: 7921
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 12:02

waringsje schreef:
Als je fjordje niet meer vooruitwil is dat echt een typisch teken dat hij nog niet echt een grote vertrouwensband heeft met je!


Hier ben ik het mee eens. Red Bull kon in het begin ook heel erg moeilijk zitten doen over de kleinste dingen buiten. Nu flikt hij me dat echt niet meer hoor

Het duurde 1 seconde en een liefde was geboren. Ik ben dankbaar dat ik jou nu ken en voor ieder mooi moment dat ik mee mag maken zolang jij hier bij mij bent...

IG: @doorikke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker