Karretje halen & menles!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-01 18:56

Gister avond ben ik met mn pappie wezen kijken naar een wagentje. Nou ja, 2 eigenlijk.
Maar ik ging voornamelijk voor de 4 wielige omdat me dat het beste leek.
Jammergenoeg viel de 4 wielige beetje tegen, maar niet alleen daarom, heb ik besloten het 2 wielige karretje te kopen Lachen
Het is een heel simpel karretje met een bankje voor 2 pers. Nu nog groen allemaal maar binnenkort zwart met een bordeaux bankje en rugleuning Cool
Als het kan gaan we het van het weekend ophalen, met tuig.
Een vraagje trouwens: het is een shet tuig en de singel past pinky goed. de rest ook wel denk ik.
Maar het hoofdstel gaat hem never passen, veel te breed (en pink heeft al zo'n iel hooffie). maar kan ik desnoods (tijdelijk) mijn eigen hoofdstel gebruiken? heb gen idee wat er extra op een tuig hoofdstel zit? Op de oogkleppen na dan...

Na al jullie adviezen heb ik ook beloten om het niet geheel zelf te gaan leren.
Vanaf volgende week ga ik een keer of 2/3 per week les krijgen van een officieele koetsier. Eerst zijn paarden intuigen en de bok op, en daarna: PINKY!

Ben echt super benieuwd en heb er erg veel zin in! Lachen

Groetjess

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 19:00

Heeejjj!! Das leuk nieuws!
Ik zou toch een nieuw tuighoofdstel gaan kopen als ik jouw was. Oogkleppen krijg je namelijk niet op je gewone hoofdstel bevestigd, tenzij er iemand is die de bakstukken los verkoopt natuurlijk.

Wen haar maar direct aan oogkleppen, ze zijn goed als je aangespannen rijd. Heb je de bit al gelezen? Stonden hele handy tips in!

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:37

Hoi,

Je kunt je eigen hoofdstel gebruiken. Oogkleppen zijn niet zo zeer nodig. Mijn welsh twenter heb ik verkocht aan de hoefsmid en die heeft hem ook een gewoon hoofdstelletje aan gedaan zonder oogkleppen en is zo met hem weggereden. dus ze zijn niet nodig. Als een pony zonder leert is dat ook goed.

Dus uit ervaring weet ik dat ze niet nodig zijn. Met de twenter heb ik wel gewandeld langs de weg(kleine stukjes) en thuis tussen de leidsel leren lopen zonder bit. En de hoefsmid haalt hem op en twee dagen daarna loopt hij zonder problemen voor het wagentje.

Het is een juiste beslissing van jouw dat je een tweewielig kareetje hebt gekocht. Die is juist goed om een dier te beleren.

Groetjes
Denise

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 20:41

Hoi,

Wat leuk dat je een karretje hebt gevonden. Ik ben nog altijd op zoek naar een karretje voor mijn shet en als ik in mijn rijke dagen kom Haha! een voor mijn Fjord.
Je kunt ook heel goed zonder oogkleppen rijden, zeker als ie alleen voor de wagen staat.
Maar ik zou als ik jou was hem wel aan oogkleppen laten wennen. Let wel heel goed op dat je een hoofdstel hebt met oogkleppen die goed passen.

Veel succes met je menlessen. Hou je ons op de hoogte hoe het ermee gaat??

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 21:12

Persoonlijk ben ik voor oogkleppen. Nee, je MOET ze niet gebruiken, je kunt ook heel goed zonder rijden.
Voordelen zijn dat je paard gewoon minder snel schrikt. Een schrikkend paard is voor de wagen nogal gevaarlijk Haha!
Je kunt een beweging maken op de bok, een jas uitdoen, een paraplu opsteken, naar iemand zwaaien of gewoon even gaan verzitten. Er kan iemand van achteren komen met weet ik veel wat ed. Je paard kan met oogkleppen niet schrikken van de zweep, om wat voor reden dan ook. Daarbij zijn er nog meer voordelen, maar das meer als je in meerspan rijd.

Kijk eens om je heen, hoeveel paarden zie jij zonder oogkleppen?
Natuurlijk zegt dat ook niets, dat weet ik heus. Ik ben gewoon een grote voorstander van oogkleppen.
Wil je het serieus doen, zou ik ze zeker aanschaffen, en niet op die fl. 50,- besparen.

Isolda heeft 1x voor de wagen gelopen zonder oogkleppen. Datwas omdat ik ringsteken had onder het zadel EN voor de kar en omdat mijnvader in de auto weg was gegaan met hoofdstel. Ik had nog wel het bit, dus hebben we het hoofdstel passend gemaakt. We hebben het geprobeerd en hebben Isolda vervolgens snel uitgespannen. Niet verandtwoordelijk rijden was het met haar.

(wat niet wil zeggen dat het met een ander paard ook zo zal gaan)

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 21:22

mijn baas WIL niets eens rijden zonder oogkleppen omdat hij dat gevaarlijk vind.


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 13:30

Ik rij ook het liefst met oogkleppen, om bovengenoemde redenen. Een kennis van mij heeft een paardje dat helemaal door het lint gaat met oogkleppen. Die moeten ze uit noodzaak zonder rijden.... Maar als je paard ze accepteerd: altijd doen!

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 20:43

Ik heb een shetlander en die rijdt ook gewoon zonder oogkleppen en dat gaat heel goed zelfs. allen is hij wel een beetje kijkerig a;s hij een merrie of een andere hengst ziet staan. Meestal gaat hij dan voor de wagen showen en dat is heel mooi om tezien ook. Maar je moet het zelf weten wat je doet.
Groetjes Claudia

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 21:02

Je moet idd weten wat je doet, dus even zonder het woordje zelf. *LOL*
Als je pony nog niet beleerd is, beleer hem dan alsjeblieft MET oogkleppen. Hij weet dan niet anders en het is zoveel veiliger!
Er zijn idd een paar paarden die niet met oogkleppen kunnen lopen, meestal hebben ze dan slechte ervaringen opgedaan. Dus zorg gewoon dat je het goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-01 14:54

Ik heb zelf onze twee shetten voor de kar beleerd en heb het bij Black eerst ook met oogkleppen gedaan, gewoon omdat we dat hoofdstel bij het tuig gekregen hadden. Na een keer of drie zo gereden te hebben viel hij echter helemaal weg voor de kar, liep als een zombie wat te suffen en vond er geen bal meer aan. Toen hebben we het zonder geprobeerd en direct was hij weer helemaal top, oortjes naar voren, vlot lopen en dat alles gecontroleerd. Allebei de pony's lopen nu zonder kleppen in enkel en tweespan. Dat laatste is iets ingewikkelder maar omdat ze helemaal op stemhulpen ingespeeld zijn lukt dat ook heel aardig. Een voorwaarde is wel dat ze helemaal bomvast zijn in het verkeer. Je hebt namelijk altijd wel idioten die van achteren in een bestelbusje aan komen scheuren en de zijdeur opengooien als ze langsrijden, echt te gek voor woorden.

Vrienden van ons hebben ook een shet voor de kar staan en die is vroeger blind geworden aan een oog doordat er een wesp tussen oog en oogklep vloog en stak. Dar was dan niet eens een slecht zittende klep. Vaak zie ik trouwens ook dat de kleppen erg slecht zitten; veel te dicht tegen het paardenoog aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, JenniferU, laura22, Milow2018, nayla, Sky_As, Slmt9, ulaantje, Winged en 92 bezoekers