(heel) oude kat mee verhuizen? Ernstig dillemma...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

(heel) oude kat mee verhuizen? Ernstig dillemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:09

Ik zit al een tijdje met een dillema....

Over 6 weken gaan we verhuizen. Hartstikke leuk allemaal, maar er is 1 schaduw.... Onze Dicky-Dick is echt heel oud. M'n favoriete jeweetwelkater, rood met wit, altijd z'n naam eer aan gedaan, 't was echt een dikke rood/witte theemuts.
De laatste jaren is hij mager geworden, 't is nu echt een ouwe man. Hij is 17 (dus ik mag al niet klagen), z'n vacht is mottig geworden, hij wast zich niet goed meer, komt soms met een klontje uit de kattebak Haha! en is verwender dan ooit. Vroeger vroeg hij of hij op schoot mocht, nu doet hij het gewoon. Zat je net te eten/lezen etc? Jammer dan, ik wil NU op schoot! Lovers Hij slaapt bijna de hele dag, springt soms mis als hij op de bank wil springen, moet niet te snel opspringen en wegrennen (om te eten, blikje!!) want dan verliest hij z'n evenwicht en valt íe om. Echt ouwekattenmannenkwalen....

De laatste keer dat we verhuisden was 5 jaar geleden. Hij heeft toen drie dagen lang in de kattebak gewoond, pure verhuisstress. Daarna is hij een tijdje heel ongelukkig geweest (keiharde miauwconcerten, echt zeuren en klagen) en na een maandje of twee was het in orde.

De volgende verhuizing wordt complexer: we zorgen dat in het huis in Alphen alles ingepakt staat, dan gaan we naar een vakantiehuisje in Holten voor anderhalve week vakantie, en van daaruit trekken wij in ons eigen huis in Holten waar de verhuizers dan de spullen ingezet hebben. Dit in verband met mijn startdatum op m'n nieuwe werk (1 oktober) en de oplevering van het huis (ook 1 oktober, daarom mag het verhuisbedrijf op 2 oktober aan de slag). Het weekeinde daarna gaan we dan vanuit het vakantiehuisje in ons eigen huis.
Snappieumnog? Haha!

Je voelt het dillema al aankomen:
Kan ik het m'n ouwe manneke nog aandoen, al deze verhuisstress erbij? En zo ja, hoe maak ik het dan voor hem nog een beetje draaglijk?

Ik heb al zitten denken om naar de dierenarts te gaan voor een kattenAPK, advies en levensverwachting, maar ik kan wel raden wat ze daar zullen zeggen (hetzelfde als met de laatste jaarlijkse controle): Tja Son, het is een ouwe kat. Hij doet 't nog, hij eet nog etc dus hij lijdt niks, maar hoe lang het nog duurt? 't Kan volgende week afgelopen zijn, maar hij kan ook 20 worden, gratenpakhuis als het is....

Wat is wijsheid???????


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:15

Oei heel erg moeilijk. Ik kan mij voorstellen dat het een onmogelijke keuze is. Maar ik ben bang dat er niets anders op zit dan hem meenemen.....om hem nu vanwege de verhuizing een spuitje te laten geven is ook niks. Ik zou dat niet kunnen in elk geval. Heeft de DA geen adviezen of middelen om de verhuizing minder stressvol te maken? Wie weet is je oude manneke nu oud en wijs genoeg om niet te stressen. Misschien heeft hij daar de energie niet eens meer voor.

Zolang hij nog goed eet, drinkt en geniet van het leven zou ik hem niet in laten slapen. Niet voor een verhuizing in elk geval. Maar ik kan mij voorstellen dat het ook vreselijk is als hij de verhuizing niet aan zou kunnen. Maar dan heb je het in elk geval geprobeerd!!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:18

Heb je een idee wat voor mensen er in jullie oude huis komen te wonen? Misschien zijn dat wel hele lieve mensen die hem z'n oude dag gunnen op z'n vertrouwde stekkie?

Nulla tenaci invia est via

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:23

Ik ga met Franca mee, ik zou het proberen moest ik jou zijn. Ik ken ook mensen die hun oudere kat mee verhuisd hebben, ze was toen iets ouder dan die van u nu, en de eerste dagen is ze eigenlijk niet tevoorschijn gekomen, maar daarna ging het steeds beter. Die is uiteindelijk het nieuwe huis ook gewoon geraakt. Ik zou inderdaad ook met de dierenarts overleggen, misschien heeft hij tips hoe je de verhuizing voor je kat zo makkelijk mogelijk, met de minst mogelijke stress, kunt maken. Maar ik zou het in ieder geval proberen, want het zou zonde zijn... Ik persoonlijk zou het niet kunnen om hem niet mee te nemen, zolang de kat buiten paar ouderdomsverschijnselen nog gezond is natuurlijk, dus als ze geen pijn ofzo heeft, zou ze bij mij mogen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:24

Franca schreef:
.....om hem nu vanwege de verhuizing een spuitje te laten geven is ook niks. Ik zou dat niet kunnen in elk geval.

** Ik ook niet.....

Heeft de DA geen adviezen of middelen om de verhuizing minder stressvol te maken?

** Ik wil 'm niet zo lang aan de verdovende pilletjes houden, ik ben bang dat z'n hartje dat niet trekt. Heb wel aan Bachbloesem zitten denken, misschien dat dat een oplossing zou zijn?

Wie weet is je oude manneke nu oud en wijs genoeg om niet te stressen. Misschien heeft hij daar de energie niet eens meer voor.

** Wijs zowiezo niet Haha! vorige keer was hij 12. Ook al aardig volwassen.

Maar ik kan mij voorstellen dat het ook vreselijk is als hij de verhuizing niet aan zou kunnen. Maar dan heb je het in elk geval geprobeerd!!!

** Maar dan heeft íe z'n laatste weken/dagen doodongelukkig meegemaakt en dat idee kan ik ook niet verdragen...



Lastig he....


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:27

Margreet schreef:
Heb je een idee wat voor mensen er in jullie oude huis komen te wonen? Misschien zijn dat wel hele lieve mensen die hem z'n oude dag gunnen op z'n vertrouwde stekkie?


Ondanks dat "men" altijd zegt dat katten niet aan mensen hechten, maar aan een huis, hangt Dicky-Dick erg aan mij. Wij zijn gewoon twee (in mijn geval 1 Haha! ) handen en voer poten op 1 buik....
Een vreemde in "zijn" huis vindt hij net zo erg als zelf in een ander huis volgens mij. Bovendien gaan dan al z'n eigen spulletjes uit het huis, komen er andere meubels enzo in, dus is het eigenlijk toch een ander huis, met weer alle stress vandien....
Daar komt nog bij dat Dicky-Dick mijn 'praatkat' is, die houdt echt geen uur z'n mond. Een ander had 'm al lang z'n nek omgedraaid volgens mij Haha!

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:28

Sonja"]
[quote="Franca schreef:

** Maar dan heeft íe z'n laatste weken/dagen doodongelukkig meegemaakt en dat idee kan ik ook niet verdragen...



Lastig he....
[/quote]

Pfff bij die laatste kan ik ook volledig inkomen Scheve mond Ja het is inderdaad een lastige beslissing. Maar kan het niet zijn dat hij weer gewoon went? Hij zal waarschijnlijk wel even door een moeilijke periode gaan, maar misschien is er toch een manier waarop jullie de verhuizing voor hem aangenamer kunnen maken? Want echt verdovende middelen dat lijkt me inderdaad geen goed idee, maar de dierenarts heeft misschien nog andere ideeën?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:29

Volgens mij heb je niks te kiezen..

Gewoon meenemen dus, en dan maar afwachten, bedoel er is niks anders wat je kan doen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:31

Sonja ik heb mijn stokoude kat (inmiddels overleden) gewoon meegenomen. Katten hechten veel meer aan mensen dan aan huis. Belangrijk is dat hij zijn gewoontetjes heeft. Dus die stoel waar hij altijd op ligt te pitten, de krabpaal, dat soort dingen. En belangrijk is dat je tijd voor hem maakt (dus rust tussen de verhuizing door). Ik zou de ruimte waar hij aan moet wennen langzaam uitbreiden. Dus kattebak en eigen spullen en jezelf Knipoog eerst in een kleinere ruimte zetten, zodat hij dat kan verkennen en zich veilig voelen. Dan langzaam ruimte uitbreiden. Bij mijn kat ging het zo prima!
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-08-03 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:32

Wij zijn overlaatst ook verhuisd, en mn kat is zeker 18, 19 jaar.. Maar ze ziet er helemaal niet oud uit, of verliest haar evenwicht, ze is alleen mager. de eerste dagen hem binnen houden maar bv hem laten liggen op een dekentje van vroeger. Onze kat was het rap gewend en we waren nog nooooit verhuisd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:32

Tanjake schreef:
Ik persoonlijk zou het niet kunnen om hem niet mee te nemen, zolang de kat buiten paar ouderdomsverschijnselen nog gezond is natuurlijk, dus als ze geen pijn ofzo heeft, zou ze bij mij mogen blijven.


Ik moet er ook niet aan denken Tanjake, maar het gaat niet om mij, het gaat om hem...
Maar bedankt voor je positieve verhaal, misschien gaat het bij ons ook wel zo! Ik weet zeker dat hij die grote schuifpui helemaal geweldig zal vinden, lekker naar die smakelijke rondvliegende hapjes buiten kijken Tong uitsteken en er zijn grote vensterbanken boven de centrale verwarming, waar je natuurlijk heerlijk kunt Dromen als kat zijnde....
En eigenlijk hoop ik heel stiekum dat hij de volgende zomer ook nog zal halen, hij zal het geweldig vinden, want er zit een hele grote tuin achter het huis....


Ik denk dat ik maar eens wat info over Bachremedie in ga winnen, misschien dat hij daar wat steun van kan krijgen met de verhuizing!
Iemand ervaring mee toevallig?

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:34

Ik zit idd ook aan bachbloesem te denken. Wat je ook kunt doen, en dat lijkt mij een erg goed plan, is de nieuwe omgevingen (dus ook het huis dat als tussenstation dient) insprayen met bijv. felispray. Deze spray geeft een geur af waardoor katten rustig worden en zich op hun gemak voelen. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar heb wel van anderen goede ervaringen gehoord.

Ik zou de kat sowieso meeverhuizen. Je kunt het toch niet over je hart verkrijgen om hem achter te laten of om hem nu in te laten slapen. Als de stress hem duidelijk teveel wordt kun je daartoe nog altijd beslissen.

En wie weet wordt hij nog wel twintig... kan hij nog een paar jaar van de rust genieten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:38

Anya schreef:
Belangrijk is dat hij zijn gewoontetjes heeft. Dus die stoel waar hij altijd op ligt te pitten, de krabpaal, dat soort dingen.

** Dat had ik inderdaad al gepland om mee te nemen naar het vakantiehuisje waar we eerst ingaan: gewoon hun eigen grote krabpaal, eigen bakken (met hun EIGEN grit want verandering daarin moeten ze niet Haha! ), hun eigen mandje en blikvoer van het merk dat ze gewend zijn enzo. Ik kan Dicky-Dick ook een ouwe trui van mezelf geven die ik anders weg zou gooien voor de verhuizing. Eerst een dagje aan zodat íe naar mij ruikt, en dan die in z'n reis/slaapmand leggen. Misschien voelt hij zich dan niet zo alleen tijdens de reis. Hij heeft namelijk vreselijk de pest aan autorijden.


En belangrijk is dat je tijd voor hem maakt (dus rust tussen de verhuizing door).


** We hebben anderhalve week vakantie voordat ik moet werken en dus de daadwerkelijke verhuizing plaatsvindt, dus tijd genoeg voor z''n dagelijkse knuffelsessies. Dat zal het probleem niet zijn.


Ik zou de ruimte waar hij aan moet wennen langzaam uitbreiden. Dus kattebak en eigen spullen en jezelf Knipoog eerst in een kleinere ruimte zetten, zodat hij dat kan verkennen en zich veilig voelen. Dan langzaam ruimte uitbreiden. Bij mijn kat ging het zo prima!

** Dat is een heel goed idee! De kattenbakken komen in de bijkeuken te staan, dus eerst een paar dagen in de bijkeuken houden, dan de woonkamer erbij, en als dat gewend is pas de bovenverdiepingen?
Goed idee Anya, daar had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht!



Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:56

Sonja schreef:

Ik denk dat ik maar eens wat info over Bachremedie in ga winnen, misschien dat hij daar wat steun van kan krijgen met de verhuizing!
Iemand ervaring mee toevallig?


*steekt vinger op*
roept u maar

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:58

Super Polly!

Wat zou ik hem het beste kunnen geven, en hoe werkt dat precies? Ik weet dat je paarden bv Rescue kunt geven in stresssituaties, maar wat is er voor de poes, in wat voor hoeveelheden geef je het dan en wat doet dat met hem? (Hij heeft wel eens een verdovend pilletje gehad voor Oud en Nieuw en ik heb nog nooit een dier zo erg in paniek gezien, 't was erger dan zonder pilletje....)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:16

lees ik nu goed dat het een keuze is uit een spuitje of meeverhuizen?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:37

Ehhhhh dat spuitje hoop ik nog heel lang uit te kunnen stellen, dat is letterlijk en figuurlijk wel het laatste wat je doet denk ik zo.....
Maar er zijn veel meer tussenvormen... Tijdelijk in een dierenhotel zodat hij de dozenbende in huis etc niet mee hoeft te maken (maar dan moet 'ie in een hokje en dat wil ik niet meer voor die ouwe knar, op schoot slaapt íe veeeeeel lekkerder Haha! ), of toch in het oude huis blijven ondanks alle bende en hem pas overhuizen als echt alles in het nieuwe huis staat (maar juist die dozenbende daar wordt 'ie heel onrustig van), of (gaat MIJN voorkeur naar uit maar ik weet niet of dat voor hem het rustigst is) toch eerst mee op vakantie, dan zo lang mogelijk in het vakantiehuisje en pas naar het nieuwe huis als alles daar aan kant is zodat 'ie daar niet in de rommeltroepies terecht komt....

Alles wordt op dit moment overwogen, met 1 ding heel duidelijk voorop: ZIJN belang, niet het onze.


PS Pellie ik zie in je profiel dat jij e.e.a. weet over Reiki. Kan ik daar stress mee wegnemen bij 'm? Is dat misschien ook nog een oplossing?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:44

Leen van iemand een grote bench een poosje voor het verhuizen, laat hem daar aan wennen en neem die de paar keren mee tot poosje op laatste verhuisadres... dan heeft ie zijn eigen 'territorium' mee elke keer.
Misschien dat dat helpt, en anders Bachbloesem Rescue of ook Tong uitsteken
Reiki kan ook helpen met verwerken.

Kattenhotel zou ik niet doen, ook dat is een soort verhuizen....
mijn rode poes weigerde er te eten en drinken, heb ik na 3 dgn opgehaald en mee genomen op vakantie (zat gelukkig in een bungalow in belgie).

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:47

Je kan ook eens informeren voor iets homeopatisch.

Bij zo'n oude kat zou ik ook niet zo snel naar een regulier 'medicijn ' gaan.

Succes en dikki dick lekker verwennen. Ach gut

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:49

Cowgirl schreef:
Succes en dikki dick lekker verwennen. Ach gut


Hihi, die komt niks te kort, daar zorgt 'ie zelf wel voor.... Tong uitsteken Ik heb echt geprobeerd om ze goed op te voeden, maar sinds meneer bejaard is herinnert hij zich geen enkele regel meer en is hij vrijer dan ooit.... Laatst sprong 'ie met z'n gekke kop ineens midden in m'n pizza... Tja, zin in aaien he.... Haha! En dan vervolgens met je tomatensauspoten door het huis rennen.... OK dan!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:51

Walnut is een bachbloesem die kan helpen bij stress door verhuising. Doseringen voor katten weet ik alleen niet. Zal even zoeken. Ik kan wel even kijken of ik die toevallig nog heb, dan mag je hem wel hebben voor de verzendkosten als je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:54

orri schreef:
Leen van iemand een grote bench een poosje voor het verhuizen, laat hem daar aan wennen en neem die de paar keren mee tot poosje op laatste verhuisadres... dan heeft ie zijn eigen 'territorium' mee elke keer.


En dan zo groot dat hij d'r ook z'n kattebak, eten/drinken en slaapmandje (hij slaapt in zo'n kattenreismand met een grote handdoek erin) erin kunnen staan?
Tja ik ben een megamuts als het om m'n katten gaat hoor, maar hij voelt zich toch nooit thuis in zo'n hok? (ja bench klinkt liever maar het is toch een hok)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:58

Kan makkelijk en ze hoeven er ook niet 24/7 in Knipoog
en ja, je moet dan bench formaat herdershond/dogachtige zoeken, mijn moeder heeft er 1... hij hoeft er zich niet thuis (alleen als zijn territorium) te voelen, maar wel dat hij het herkend als vast punt, dat niet alles nieuw is. Waar zijn geurtjes dan ook aan hangen...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:05

Haha! O ik dacht dat ik 'm er dan een paar dagen in moest laten zitten om 'm dat als thuis te laten voelen Haha! Sorry,geestelijk blond.... Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:21

Dat is dan eerder een straf Sonja *LOL* dat kun je als katpersoneel niet maken hoorrrr *LOL*

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __nina, Amazonbot, cinniz123, ComscoreBot, GrapeshotBot, HELder, L_iek, Larissajulia, m9ara, MiVita, Sewri, Tucktuck en 152 bezoekers