Stro eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-01 09:48

Hoi,

Polly heeft weer iets nieuws bedacht.
Ze gaat nu stro eten. Ze krijgt ruim hooi dus daar kan het niet aan liggen, misschien is het wel verveling maar ik kan er ook niks aan doen, ze heeft nu gezelschap, de hele stal staat vol paarden en de meeste kan ze zien, ze krijgt 3x per dag hooi, 2 keer met voeren en een keer in een net zodat ze iets te doen heeft.
Ik ben heel erg bang voor verstoppingen, hoe kan ik dat voorkomen en wat kan ik nog meer doen om stro eten tegen te gaan.

Renee

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 09:51

Ik heb altijd liever dat ze stro eten dan dat ze uit verveling andere nare dingen gaan doen, zoals weven of luchtzuigen. In principe krijgen ze niet zomaar een verstopping van stro eten hoor, als je een goede kwaliteit stro hebt, kunnen ze dat net zo goed eten als hooi.

Misschien kun je andere dingen bedenken om je paard af te leiden in z'n stal. Speeltjes enzo.

annastacia
Berichten: 16
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 09:52

hoi

stro eten is helemaal niet slecht hoor.bij ons op de manege eten alle paarden stro.het is inderdaad gewoon verveling of zo,maar kan echt geen kwaad

groetjes anna Vingers aflikken

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 10:05

Mijn paard eet ook veel stro,maar heeft er nog nooit last van gehad hoor.

Navragen is beter dan afvragen.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 10:12

Gipsy eet ook veel stro, vooral als er net opgestrooid is. Ze heeft nog nooit een verstopping of koliek er van gehad, dus ik zou me er niet al te druk om maken. Inderdaad: beter stro eten dan luchtzuigen of andere ellende! Als je het echt niet wilt kun je er wel iets overheen spuiten zodat het vies smaakt. Een mengsel van groene zeep en water (mag best sterk geconcentreerd zijn) in een plantenspuit en dat er dan rijkelijk overheen spuiten wil wel eens helpen. Mocht ze het dan toch eten: groene zeep is vrij onschuldig, hooguit dat ze er een beetje diarree van krijgt, maar echt schadelijk is het niet als ze het dan toch nog eet.

Nulla tenaci invia est via

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 10:22

Zorg wel dat hij goede beweging krijgt mocht zij toch gevoelig zijn voor koliek. Dus regelmatig en goed zodat de darmen goed op gang blijven Party!!

Idd die van mij ook het kan geen kwaad met meer hooi geven heb je de kans dat ze van dei bultjes krijgen van teveel aan vitamine en daar wordt je ook niet blij van Pling .

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 11:21

Bei ons krijgen alle paarden stro omdat het goed voor ze is Lachen ! Ze krijgen 3x per dag -natuurlijk- hooi, maar s´avonds krijgen ze er nog zo´n 1,5 plak stro bij. Als het s´winters koud is, strooi ik nog eens extra dik stro in de Box (bovenop het zaagsel), meestal is dat s´ochtend dan wel op als ik kom. Stro is goed voor de vertering, er zitten veel meer ruwe vezels in als in hooi. Omdat het wat "taaier" is als hooi, moeten ze langer kauwen,bij langer kauwen produceren ze meer speeksel en meer speeksel is weer goeds voor de vertering (vraag bij de theorie van de ruiterpas: waar begint de vertering? antw. : in de mond).
Je kan je paard dus met een goed geweten stro geven. In tegendeel, ze eten het niet uit verveling, maar omdat ze er een deel van hun behoefte aan ruwvoer mee dekken Lachen !
Ik vind het wel grappig dat ze er in andere landen toch weer andere meningen op na houden!
Het is misschien wel leuk als een van jullie eens aan de DA vraagt wat zijn/haar mening is.
Wij kregen dit advies van alle DA, hoefschmeden en andere "paardenkenners"!
groetjes, Sterre

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 11:23

Kan meestal niet zoveel kwaad.

Je kunt wat zonnebloemolie over zijn krachtvoer doen, dat schijnt wat tegen verstoppingen te helpen.

Azijn over het stro spuiten om het eten te voorkomen of te verminderen helpt ook bij sommige paarden, bij de mijne helaas niet... (maar die eet dan ook alles wat los en vast zit, zelfs handdoeken...: hopeloos geval?? Verward )

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 11:39

Vorig jaar had ik ook een merrie die na een paar uur de hele stal leeg had. Niets hielp en op het laatst deed ik er nog maar 2 plakken per dag in en lag ze dus bijna op het beton.

Het bleek dat ze een tekort aan bepaalde voedingsstoffen had. Ik heb haar een paar weken een goed voedingssuplement geven en meer brokken. Daarna heeft ze er geen last meer van gehad. Ze eet wel een beetje van het stro, maar gewoon af en toe een sprietje, net als de andere paarden.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 12:27

Een paard van ons eet ook stro. Niet zo af een toe een knabbeltje maar knaagt gewoon door. Wij hoopten inderdaad dat het aan een bep. voedingstekort zou liggen en hebben zijn voer met supplementen aangevuld. Helaas blijft hij door knagen. Hij heeft er dus wel last van. Zo af en toe is hij wat koliekerig en kan moeilijk van zijn mest af. Als hij dan mest is dit dan ook heel licht gekleurd. Nu geven we hem sla olie door zijn voer. Hierna hebben we nog geen koliek probleem meer gehad. Anders dan zal hij toch op anders strooisel moeten.

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 15:33

hoi mijn paard eet ook altijd stro. Hij eet zijn bijna zijn hele stal leeg, maar hij heeft nog nooit last van koliek of andere dingen gehad. IK vindt dat hij beter stro kan eten dan dat hij zijn stal helemaal kapot schop. Groetjes claudia

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 16:26

Een paard dat stro eet kan niet zo veel kwaad, maar je kan natuurlijk beter zeker spelen en je paard zemelen geven, dat houdt de darmactiviteit op peil. Want ik kan me voorstellen dat je liever niet voor onaangename verrassingen komt te staan!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 22:20

Pablo eet ook heel veel stro. Die gaat van de wei af meteen verder met lekker stro te eten. Hij heeft gelukkig nooit koliek maar voor de zekerheid geef ik hem wel veel wortles en zemelen met lijnzaaadolie zodat zijn darmpjes goed doorstromen.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 21:47

Hoi Polly en alle anderen Lachen
Nappie at tot voor kort altijd helemaal zijn stal leeg, s'zomers niet maar s'winters weet ie niet van ophouden. Oplossing voor hem was, een speelbal waar je biks in kan doen, oftewel de Jolly-bal ( hij krijgt hem altijd s'avonds want dan begon ie ermee). Ook heb ik een tijd zijn stal steeds omgekeerd, dus het vieze stro wat over het verse stro heen gooien; Je deken wordt wel smerig maar je paard vindt het niet lekker om dan nog stro te eten.
Misschien heb je hier wat aan Verward

Groetjes en succes Lachen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 08:50

Dat stro omkeren doe ik dus ook bij mijn paarden, die allebei flinke stro-eters zijn.

Toon trapt er echter niet in, die graaft net zo lang tot alle schone sprietjes boven liggen. Zijn stal heeft uiteindelijk veel weg van de Ardennen: hoge heuvels en diepe dalen! Boos!

Kaminka eet alles; schoon en vies stro, bij haar maakt het helemaal niet uit, hoogstens eet ze op deze manier iets minder snel.


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 09:41

Onze paarden eten bijna geen stro, ze knabbelen er alleen maar een beetje in. Krijgen waarschijnlijk genoeg droge stof binnen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-09-13 10:42 ]</font>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:34

Je wilt niet weten hoeveel hooi de paarden bij ons krijgen! Bergen! En dan nog stro eten.... De hele dag in de wei gras eten, dan op stal krachtvoer en een berg hooi en dan nog een stal leegvreten.... Frusty


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, Emmaa_92, GrapeshotBot, N_B_N, posje en 35 bezoekers